abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220090716
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 20:33 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat zal ook wel een abbo worden, dus daarom snel kopen als het nog kan.
Je hebt nog tot morgen de tijd.
twitter
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220090740
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 21:05 schreef knoopie het volgende:

[..]
En ik lees nergens in het artikel dat de RDW het vrijgegeven heeft. Het laatste bericht van de RDW over deze kwestie is volgens mij de link die ik net post.

Ik geloof het pas als ik het zie (bij de RDW). Voor zover ik weet bestaat er wettelijk helemaal niet zoiets als "voorlopige toestemming". Het voldoet aan UN-R171 en is toegelaten, of het voldoet niet aan UN-R171 en is niet toegelaten. Er bestaat geen " voorlopig" toegelaten.
Je schrijft dit:

Ze hebben toestemming voor een test onder begeleiding van speciaal getraind personeel waarin ze aan moeten tonen dat de software veilig is in de praktijk

Of dat is om iets aan te tonen betwijfel ik.
De testrit is volgens mij voor consumenten die belangstelling hebben voor FSD.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220091239
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 21:43 schreef Wantie het volgende:

[..]
Je schrijft dit:

Ze hebben toestemming voor een test onder begeleiding van speciaal getraind personeel waarin ze aan moeten tonen dat de software veilig is in de praktijk

Of dat is om iets aan te tonen betwijfel ik.
De testrit is volgens mij voor consumenten die belangstelling hebben voor FSD.
Daar heb je gelijk in. Die testritten met potentiële klanten zijn inderdaad niet om de RDW te overtuigen. Ik hoop dat het toelatingstraject bij de RDW iets grondiger is dan wat proefritjes met mensen van Tesla achter het stuur.

Ze zitten op dit moment wel nog in dat traject om FSD goedgekeurd te krijgen door de RDW. Daarom is de ondertitel van het artikel dat jij postte ook: "wacht nog op definitieve goedkeuring" Dat ze met getraind personeel nu ritjes op de openbare weg mogen maken met FSD is een stap in de goede richting, maar het is geen 100% garantie dat het ook zeer binnenkort goedgekeurd gaat worden voor alle auto's. Ze moeten volgens de UN-R171 nog "extensive testing in real-life scenarios and edge cases" uitvoeren. Ik had wat te snel die twee dingen in een zin gecombineerd. En misschien heeft Tesla als een soort marketingstunt eigenlijk ook wel bedacht om die twee dingen te combineren? Wie weet.

Ik weet niet precies hoe lang dit traject geduurd heeft bij de BMW iX3 die vorig jaar level 2 goedgekeurd werd, dus we zullen het wel zien.
pi_220112338
"The data is in, Tesla is soo f****d"

Bekijk deze YouTube-video
pi_220112722
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 23:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

Tesla lijkt iRobot achterna te gaan: groot geworden door een revolutionair product, maar uiteindelijk ingehaald door de concurrentie.
pi_220112784
quote:
1s.gif Op maandag 16 februari 2026 07:18 schreef Wantie het volgende:

[..]
Tesla lijkt iRobot achterna te gaan: groot geworden door een revolutionair product, maar uiteindelijk ingehaald door de concurrentie.
En gebrek aan vernieuwing, waardoor hun revolutionaire product nu niets 'revolutionairs' meer biedt en technische voorsprong is verdampt.
In de periode 2012-2020 hadden ze echt wel een grote voorsprong op het gebied van range en accutechniek. Maar de concurrentie heeft niet stil gezeten.

Om als zelfstandige autofabrikant relevant te blijven, had de S al lang vernieuwd moeten zijn en had het modellen gamma ook verder uitgebreid moeten worden. En ook voor de 3 wordt het hoog tijd voor vernieuwing. Mensen die een nieuwe auto kopen/leasen willen niet precies dezelfde wagen als hun 'oude' auto. Want dan kunnen ze immers net zo goed met die 'oude' auto door blijven rijden.
pi_220112790
quote:

[..]
Teveel ingezet op iets dat ze niet geperfectioneerd krijgen, te weinig gedaan om hun core business up-to-date te houden met de gedachte dat dat nu toch achterhaald zou zijn.

Ook het schrappen van hun "Model 2" begrijp ik niet, de markt schreeuwde om die auto en Musk besloot dat alle ballen op de robotaxi moesten.

Met de huidige omzet, winst en (gebrek aan) groei is het aandeel minimaal 6x te duur, dat kan nog een flinke crash worden.
pi_220113690
quote:

[..]
Wet van de remmende voorsprong. Bijna elk innovatief bedrijf heeft er uiteindelijk last van.
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 07:41 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
En gebrek aan vernieuwing, waardoor hun revolutionaire product nu niets 'revolutionairs' meer biedt en technische voorsprong is verdampt.
In de periode 2012-2020 hadden ze echt wel een grote voorsprong op het gebied van range en accutechniek. Maar de concurrentie heeft niet stil gezeten.

Om als zelfstandige autofabrikant relevant te blijven, had de S al lang vernieuwd moeten zijn en had het modellen gamma ook verder uitgebreid moeten worden. En ook voor de 3 wordt het hoog tijd voor vernieuwing. Mensen die een nieuwe auto kopen/leasen willen niet precies dezelfde wagen als hun 'oude' auto. Want dan kunnen ze immers net zo goed met die 'oude' auto door blijven rijden.
In het begin was het design van de tesla bewust zo generiek mogelijk. Als je je ogen half dicht doet, ziet elke S of model 3 er uit als een ford mondeo/ toyota camry. En de X en Y precies hetzelfde, maar iemand heeft in paint de hoogte op 120% gezet. Dat was een bewuste beslissing in 2012, om te bewijzen dat het een "gewone auto" was, maar dan beter, sneller, stiller etc. Juist het tegenovergestelde van het polariserende design van een bmw i3 of een toyota prius uit die tijd. Toen in 2012 volgens mij een supergoede beslissing die zeker er aan heeft bijgedragen dat de elektro-auto normaal werd.

Maar nu is het 14 jaar later. De elektrische auto is nu normaal. Nu (of eigenlijk dus al vijf jaar geleden) is het moment om verder te gaan, maar Tesla lijkt te zijn blijven hangen. Zelfs de Cybertaxi ziet er uit als een geschaalde model 3. Erg jammer, want er werken/werkten overduidelijk zo veel getalenteerde mensen. Ik zou zo graag zien dat een bedrijf zoals Tesla eens zijn tanden zou zetten in een extreem efficiënte auto, zoals de aptera, of een goedkoop model zoals de Sono Sion. Maar nee, ze moeten hun energie en creativiteit kwijt in dingen zoals een niet-rond stuurtje, en vleugeldeuren.
pi_220113748
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 10:13 schreef knoopie het volgende:

Maar nee, ze moeten hun energie en creativiteit kwijt in dingen zoals een niet-rond stuurtje, en vleugeldeuren.
Of het weglaten van een normaal pookje voor de richtingaanwijzer, zoals iedereen met een rijbewijs gewend is.
pi_220117896
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 23:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

Ach, het jaarlijkse Tesla is bijna failliet gezeik.

Boring!
pi_220118063
Ach, volgende maand gaat het vast weer beter ^O^
pi_220118601
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 17:49 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ach, het jaarlijkse Tesla is bijna failliet gezeik.

Boring!
Er wordt nergens gesteld dat Tesla bijna failliet is. Zolang ze winst maken en geen grote schulden opbouwen gebeurt dat niet.

Maar de huidige koers van Tesla slaat nergens op en dat kan je aflezen aan de P/E.
De P/E is de "price-to-earnings ratio", ofwel hoeveel keer duurder het aandeel is dan de winst per aandeel.

De P/E van een gemiddelde autofabrikant is zo'n 7,5 tot 15 als ze tenminste winst maken.
Maar goed, "Tesla is geen autofabrikant, het is een techbedrijf".

Prima, het is een techbedrijf.

De P/E van een gemiddeld groot techbedrijf als Alphabet (Google) zit op ongeveer 28, de P/E van Nvidia zit op 45 en Amazon zit op 27.

En Tesla? Het bedrijf dat amper tot geen groei doormaakte afgelopen jaar? Dat zit op een P/E van 388.

Dat betekent dus dat je bij Tesla 388x de jaarwinst per aandeel betaalt.
Tesla moet inmiddels minimaal (!) 8,6x meer omzet en winst gaan draaien voordat die P/E enigszins te verantwoorden valt (eerder noemde ik nog 6x maar ik had het jaarrapport niet goed gelezen).

De koers zit nu op $417 en dat zou dus ergens rond de $48 moeten zitten als Tesla de groei doormaakte die Nvidia doormaakt.

Maar dat maakt Tesla niet door want de omzet is met ~3% gedaald en de winst met 46% gedaald.
Dus eigenlijk is $25-30 nu een redelijke prijs voor een aandeel Tesla.

Wat ik jammer vind: in plaats van inhoudelijk reageren op die kritiek, val je me / ons aan met "het jaarlijkse Tesla failliet kritiek" verwijt, terwijl je zelf ook wel weet dat het daar helemaal niet om gaat.
pi_220118614
quote:
1s.gif Op maandag 16 februari 2026 18:15 schreef Wantie het volgende:
Ach, volgende maand gaat het vast weer beter ^O^
Aangezien de credits in de US opgedroogd zijn, vrees ik het ergste.
pi_220119805
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 19:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er wordt nergens gesteld dat Tesla bijna failliet is. Zolang ze winst maken en geen grote schulden opbouwen gebeurt dat niet.

Maar de huidige koers van Tesla slaat nergens op en dat kan je aflezen aan de P/E.
De P/E is de "price-to-earnings ratio", ofwel hoeveel keer duurder het aandeel is dan de winst per aandeel.

De P/E van een gemiddelde autofabrikant is zo'n 7,5 tot 15 als ze tenminste winst maken.
Maar goed, "Tesla is geen autofabrikant, het is een techbedrijf".

Prima, het is een techbedrijf.

De P/E van een gemiddeld groot techbedrijf als Alphabet (Google) zit op ongeveer 28, de P/E van Nvidia zit op 45 en Amazon zit op 27.

En Tesla? Het bedrijf dat amper tot geen groei doormaakte afgelopen jaar? Dat zit op een P/E van 388.

Dat betekent dus dat je bij Tesla 388x de jaarwinst per aandeel betaalt.
Tesla moet inmiddels minimaal (!) 8,6x meer omzet en winst gaan draaien voordat die P/E enigszins te verantwoorden valt (eerder noemde ik nog 6x maar ik had het jaarrapport niet goed gelezen).

De koers zit nu op $417 en dat zou dus ergens rond de $48 moeten zitten als Tesla de groei doormaakte die Nvidia doormaakt.

Maar dat maakt Tesla niet door want de omzet is met ~3% gedaald en de winst met 46% gedaald.
Dus eigenlijk is $25-30 nu een redelijke prijs voor een aandeel Tesla.

Wat ik jammer vind: in plaats van inhoudelijk reageren op die kritiek, val je me / ons aan met "het jaarlijkse Tesla failliet kritiek" verwijt, terwijl je zelf ook wel weet dat het daar helemaal niet om gaat.
Je schrijft Tesla is fucked. Maar je bedoelt dus de beleggers?

Je kan mij niet verwijten dat ik denkt dat je bedoelt wat je schrijft, toch?
pi_220119952
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 21:21 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je schrijft Tesla is fucked. Maar je bedoelt dus de beleggers??
Waar staat dat?
pi_220120001
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 21:21 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je schrijft Tesla is fucked. Maar je bedoelt dus de beleggers?

Je kan mij niet verwijten dat ik denkt dat je bedoelt wat je schrijft, toch?
Tesla is fucked door de product keuzes die gemaakt zijn en door het gedrag en politieke uitspattingen van hun CEO.
Dat heeft gevolgen voor de beleggers. Als de omzet en winst niet fors gaan stijgen, zal het aandeel gaan dalen als Felix Baumgartner uit een ruimteballon.

Maar daarmee zeg ik niet dat ze failliet gaan, daar zijn jaarlijkse verliezen voor nodig.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 16-02-2026 21:51:01 ]
pi_220120160
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 21:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Tesla is fucked door de product keuzes die gemaakt zijn en door het gedrag en politieke uitspattingen van hun CEO.
Dat heeft gevolgen voor de beleggers. Als de omzet en winst niet fors gaan stijgen, zal het aandeel gaan dalen als Felix Baumgartner uit een ruimteballon.

Maar daarmee zeg ik niet dat ze failliet gaan, daar zijn jaarlijkse verliezen voor nodig.
Jij gelooft niet in de strategische koers van Tesla. Prima.

Beetje off topic, is het niet?
pi_220120182
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 22:07 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Jij gelooft niet in de strategische koers van Tesla. Prima.

Beetje off topic, is het niet?
Je vult zelf het topic met het onderwerp en als er iemand wat dieper en kritisch ingaat op de koers van Tesla dan is het ineens "off topic".
pi_220120205
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 22:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je vult zelf het topic met het onderwerp en als er iemand wat dieper en kritisch ingaat op de koers van Tesla dan is het ineens "off topic".
Als jij het verschil niet tussen een grapje maken en serieus off topic gaan, prima.

Mij maakt de koers van Tesla geen reet uit, al zal ik hartelijk lachen als Musk straks weer gelijk bleek te hebben.
pi_220121929
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 19:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Aangezien de credits in de US opgedroogd zijn, vrees ik het ergste.
Carbon credits was inderdaad in 2025 nog goed voor 500 miljoen USD "gratis" inkomsten voor Tesla. In 2026 is het definitief 0.
pi_220122358
Musk bevestigde gisteren dat de Cybercab (zonder stuur en pedalen) in april in productie gaat.

De vraag is: waar gaan die dingen heen, aangezien nog nergens goedkeurig is om zonder stuur en pedalen de weg op te gaan.
pi_220122561
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 10:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
Musk bevestigde gisteren dat de Cybercab (zonder stuur en pedalen) in april in productie gaat.

De vraag is: waar gaan die dingen heen, aangezien nog nergens goedkeurig is om zonder stuur en pedalen de weg op te gaan.
Wie weet hebben ze al voldoende zekerheid dat die toestemming om de hoek is.
pi_220122795
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 10:51 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Wie weet hebben ze al voldoende zekerheid dat die toestemming om de hoek is.
Als die toestemming "om de hoek was" had Musk daar al over getweet.
  dinsdag 17 februari 2026 @ 11:08:28 #99
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_220122945
Worden er al draadloze oplaadstations gebouwd voor de cybercab?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_220125545
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 11:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als die toestemming "om de hoek was" had Musk daar al over getweet.
Dus jij vindt het waarschijnlijker dat Tesla veel auto’s gaat produceren waar geen markt voor is dan dat Musk niet tweet over een toestemming die om de hoek is?

Bijzonder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')