Aantrekkelijkheid zou als het geen seksuele energie betreft toch niet uit moeten maken?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 12:05 schreef Donna het volgende:
[..]
Ik knuffel ook liever met een fysiek aantrekkelijke man. Dat is toch niet zo gek?
Hoe ga ik dit even zeggen zonder als zweefteef over te komen.. Uhmm...quote:Op vrijdag 30 januari 2026 12:09 schreef Elan het volgende:
[..]
Aantrekkelijkheid zou als het geen seksuele energie betreft toch niet uit moeten maken?
Knuffelen maakt rustgevende stofjes los. Bij mannen en vrouwen overigens. Maar kun je dat ook bij een vrouw hebben dan? Precies die energie?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 12:14 schreef Donna het volgende:
[..]
Hoe ga ik dit even zeggen zonder als zweefteef over te komen.. Uhmm...
Ik vind de mannelijke energie die ik krijg van een knuffel met een man heel belangrijk. En de goede mannelijke energie hangt voor mij wel samen met een aantrekkelijke man. Dat wil niet zeggen dat er ook seksuele energie hangt.
Lastig uit te leggen dit, merk ik.
Weet niet hoe het met jou zit, maar ik zou ook niet knuffelen met een vrouw die ik niet seksueel aantrekkelijk vind. Voor mij ligt knuffelen eigenlijk wel op het seksuele spectrum, hoewel dat helemaal niet betekent dat er dan ook daadwerkelijk seks bij moet komen kijken, maar knuffelen is voor mij absoluut niet platonisch. Met een vrouw die ik strict als vriend zou zien, zou ik geen behoefte hebben om mee te knuffelenquote:Op vrijdag 30 januari 2026 12:09 schreef Elan het volgende:
[..]
Aantrekkelijkheid zou als het geen seksuele energie betreft toch niet uit moeten maken?
Nee. Een vrouw heeft niet die mannelijke energie.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 12:28 schreef Elan het volgende:
[..]
Knuffelen maakt rustgevende stofjes los. Bij mannen en vrouwen overigens. Maar kun je dat ook bij een vrouw hebben dan? Precies die energie?
Je verwoordt het goed. Zo sta ik er ook wel in eigenlijk. Maar de discussie begon dat vrouwen ook met hun vriendinnen zouden kunnen knuffelen en dus daarvoor geen mannen meer nodig zouden hebben.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 12:29 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Weet niet hoe het met jou zit, maar ik zou ook niet knuffelen met een vrouw die ik niet seksueel aantrekkelijk vind. Voor mij ligt knuffelen eigenlijk wel op het seksuele spectrum, hoewel dat helemaal niet betekent dat er dan ook daadwerkelijk seks bij moet komen kijken, maar knuffelen is voor mij absoluut niet platonisch. Met een vrouw die ik strict als vriend zou zien, zou ik geen behoefte hebben om mee te knuffelen
Ik niet hoor. Maar die vrouwen heb je ook wel, die hangen als vriendinnen tegen elkaar aan op de bank enzo. Ik doe dat niet met vriendinnen, ook niet met m'n bestie. We knuffelen wel als er verdriet is of bijv. met oud&nieuw even een dikke knuffel als we weten dat 1 van beide het even moeilijk heeft.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 12:34 schreef Elan het volgende:
[..]
Je verwoordt het goed. Zo sta ik er ook wel in eigenlijk. Maar de discussie begon dat vrouwen ook met hun vriendinnen zouden kunnen knuffelen en dus daarvoor geen mannen meer nodig zouden hebben.
Echt waar? Je ligt gewoon bij je mannelijke vrienden met je hoofd op hun lul?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 12:37 schreef Donna het volgende:
[..]
Ik niet hoor. Maar die vrouwen heb je ook wel, die hangen als vriendinnen tegen elkaar aan op de bank enzo. Ik doe dat niet met vriendinnen, ook niet met m'n bestie. We knuffelen wel als er verdriet is of bijv. met oud&nieuw even een dikke knuffel als we weten dat 1 van beide het even moeilijk heeft.
Met mannelijke vrienden hang ik wel op de bank of lig ik bijv. met m'n hoofd op hun schoot. En zij ook wel bij mij. Dat voelt voor mij echt heel anders.
Maar goed, ik ben altijd 'one of the guys' geweest, overal. Dus ik ga gewoon echt goed op mannelijke energie.
Nou op hun lul is ook een beetje overdreven he.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 12:44 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Echt waar? Je ligt gewoon bij je mannelijke vrienden met je hoofd op hun lul?
Je komt toch al snel in dat gebied terecht op hun schoot, of zorg je dat je je hoofd aan de kant van zn kniëen houdt dan?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 12:48 schreef Donna het volgende:
[..]
Nou op hun lul is ook een beetje overdreven he.
Ja en juist knuffelen met iemand van het eigen geslacht doen hetero mannen dus vrijwel nooit. Kan ook vanuit een maatschappelijk stigma voor komen (haha GAY) geen idee.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 12:37 schreef Donna het volgende:
[..]
Ik niet hoor. Maar die vrouwen heb je ook wel, die hangen als vriendinnen tegen elkaar aan op de bank enzo. Ik doe dat niet met vriendinnen, ook niet met m'n bestie. We knuffelen wel als er verdriet is of bijv. met oud&nieuw even een dikke knuffel als we weten dat 1 van beide het even moeilijk heeft.
Met mannelijke vrienden hang ik wel op de bank of lig ik bijv. met m'n hoofd op hun schoot. En zij ook wel bij mij. Dat voelt voor mij echt heel anders.
Maar goed, ik ben altijd 'one of the guys' geweest, overal. Dus ik ga gewoon echt goed op mannelijke energie.
Dat is niet echt iets waar je rekening mee hoeft te houden als er geen seksuele aantrekkingskracht is toch?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 12:49 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Je komt toch al snel in dat gebied terecht op hun schoot, of zorg je dat je je hoofd aan de kant van zn kniëen houdt dan?
Platonisch lepeltje lepeltje liggen bestaat ook niet vermoed ik.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 12:53 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja en juist knuffelen met iemand van het eigen geslacht doen hetero mannen dus vrijwel nooit. Kan ook vanuit een maatschappelijk stigma voor komen (haha GAY) geen idee.
Intiem knuffelen heb ik alleen behoefte aan vanuit zin in seks en na de seks. Niet dat van elke knuffel direct seks hoeft te komen want dat dat zou heel vermoeiend worden, of je constant met een stijve ligt maar de gedachte is wel altijd op de achtergrond aanwezig.
Het is natuurlijk ook dat onze geslachtsorganen buiten ons lichaam liggen dus iets als lepeltje lepeltje liggen wekt bij mannen eerder een fysieke reactie op dan bij vrouwen. En dan is er nog de impact van testosteron.
Eigenlijk zou elke vrouw een dagje onze hoeveelheid testosteron een keer moeten ervaren. Misschien begrijpen ze het dan wat beter.
Ja, dat denk ik wel. Zal natuurlijk niet voor alle vrouwen/mannen zo zijn, maar denk dat het over het algemeen wel klopt. Tenminste, wat ik hoor van vrienden/vriendinnen om me heen.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 12:57 schreef Elan het volgende:
Heb ook het idee dat vrouwen veel makkelijker een lange tijd droog kunnen staan dan mannen. Mannen raken veel eerder gefrustreerd lijkt het.
Of is dat bullshit?
Ja is het raar dat ik als man liever met een aantrekkelijke vrouw knuffel dan met een vent of een onaantrekkelijke vrouw?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:30 schreef Elan het volgende:
[..]
Maar het moet wel een heerlijke vrouw zijn. Goede tieten lekkere kont? Maar het is niets seksueel?
Nee hoor, maar als de knuffel puur platonisch/niet seksueel zou zijn dan zou uiterlijk en sekse niet uitmaken.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 13:09 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ja is het raar dat ik als man liever met een aantrekkelijke vrouw knuffel dan met een vent of een onaantrekkelijke vrouw?
Klopt, dat heeft gewoon met een verschil in breinchemie te maken tussen mannen en vrouwenquote:Op vrijdag 30 januari 2026 12:57 schreef Elan het volgende:
Heb ook het idee dat vrouwen veel makkelijker een lange tijd droog kunnen staan dan mannen. Mannen raken veel eerder gefrustreerd lijkt het.
Of is dat bullshit?
Komt door de hormonen, jonge gasten zijn net hengsten met maar een missie. Naarmate het testosteron daalt dan neemt het libido automatisch ook geleidelijk af. Veel vrouwen zijn daarentegen alleen natuurlijk geil op en rond hun ovulatie.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 12:59 schreef Donna het volgende:
[..]
Ja, dat denk ik wel. Zal natuurlijk niet voor alle vrouwen/mannen zo zijn, maar denk dat het over het algemeen wel klopt. Tenminste, wat ik hoor van vrienden/vriendinnen om me heen.
Als het dan weer een tijdje geleden is, is het ook wel prima. Dan ebt die zin wel weg. Bij mannen wordt dat volgens mij alleen maar groter.
Als er geen seksuele aantrekkingskracht is lijkt het me juist alleen maar belangrijker dat je niet per ongeluk de verkeerde bewegingen maaktquote:Op vrijdag 30 januari 2026 12:55 schreef Donna het volgende:
[..]
Dat is niet echt iets waar je rekening mee hoeft te houden als er geen seksuele aantrekkingskracht is toch?
Je hebt mij nergens horen zeggen dat het puur platonisch/niet seksueel is. Ik zeg alleen dat ik het prettig vind een vrouw te knuffelen, ook als dat niet uitdraait op seks.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 13:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Nee hoor, maar als de knuffel puur platonisch/niet seksueel zou zijn dan zou uiterlijk en sekse niet uitmaken.
Ik ook niet.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 14:07 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Je hebt mij nergens horen zeggen dat het puur platonisch/niet seksueel is. Ik zeg alleen dat ik het prettig vind een vrouw te knuffelen, ook als dat niet uitdraait op seks.
Maar ik heb geen behoefte om met mannen te knuffelen.
Ja op zich wel.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 14:09 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik ook niet.
Heb je wel de behoefte met een vrouw waarmee je verder geen seksuele relatie hebt, heb gehad of zou willen?
Ja dat lijkt jou, maar het leek een hoop mannen bij nader inzien ook fijner om niet alleen het vlees te komen snijden op zondag. Dat een maatschappelijke norm ("jongens huilen niet") mensen weghoudt bij mogelijke behoeftes wil niet zeggen dat ze die niet hebben.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:27 schreef Elan het volgende:
...
Als er een natuurlijke behoefte was aan knuffelen vanuit mannen onderling dan was dat al lang en breed maatschappelijk geaccepteerd lijkt mij.
...
Mannen werken nog steeds liever wat meer dan dat ze huishouden doen dus of dat vanuit een natuurlijke behoefte ontstaan is of onder druk van emanciperende vrouwen kun je je vraagtekens bij zetten. Nu mag je als vrouw fulltime werken en dan krijg je alsnog de mentale load van het gezin en huishouden er bij. Dus of dat nu zo'n goed idee was....quote:Op vrijdag 30 januari 2026 14:40 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ja dat lijkt jou, maar het leek een hoop mannen bij nader inzien ook fijner om niet alleen het vlees te komen snijden op zondag. Dat een maatschappelijke norm ("jongens huilen niet") mensen weghoudt bij mogelijke behoeftes wil niet zeggen dat ze die niet hebben.
Dit soort stereotypen raakt natuurlijk niet alleen vrouwen. Ik was woest als mijn opa barbiepoppen voor mij kocht. Mijn broertje had ze graag willen hebben. Ik wou graag voetballen, crossfietsen, klussen in de schuur met gereedschap. Mijn broertje moest al die dingen die ik niet mocht. Hij kreeg te horen dat hij geen mietje moest zijn als hij huilde, ik werd hysterisch genoemd.
Dat is heel makkelijk te regelen hoor. Een goede vent draait daar zijn hand niet voor om. Dus om nu te suggereren dat vrouwen maar lekker weer meer gaan zorgen zodat een hoop horken zich niet hoeven bezig te houden met die mentale load, nee dank je.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 14:59 schreef Elan het volgende:
[..]
Mannen werken nog steeds liever wat meer dan dat ze huishouden doen dus of dat vanuit een natuurlijke behoefte ontstaan is of onder druk van emanciperende vrouwen kun je je vraagtekens bij zetten. Nu mag je als vrouw fulltime werken en dan krijg je alsnog de mentale load van het gezin en huishouden er bij. Dus of dat nu zo'n goed idee was....
Vrouwen met kinderen zouden in beginsel veel meer ontzien moeten worden. Dat hele gelijkwaardige verdelen is een nobel streven maar in de praktijk werkt het zelden.
Dat gebeurt ook nog steeds wel, vrouwen werken nog altijd gemiddeld een stuk minder dan mannenquote:Op vrijdag 30 januari 2026 14:59 schreef Elan het volgende:
[..]
Mannen werken nog steeds liever wat meer dan dat ze huishouden doen dus of dat vanuit een natuurlijke behoefte ontstaan is of onder druk van emanciperende vrouwen kun je je vraagtekens bij zetten. Nu mag je als vrouw fulltime werken en dan krijg je alsnog de mentale load van het gezin en huishouden er bij. Dus of dat nu zo'n goed idee was....
Vrouwen met kinderen zouden in beginsel veel meer ontzien moeten worden. Dat hele gelijkwaardige verdelen is een nobel streven maar in de praktijk werkt het zelden.
Definieer een goede vent eens?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:38 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dat is heel makkelijk te regelen hoor. Een goede vent draait daar zijn hand niet voor om. Dus om nu te suggereren dat vrouwen maar lekker weer meer gaan zorgen zodat een hoop horken zich niet hoeven bezig te houden met die mentale load, nee dank je.
Tegenwoordig moet je als modaal stel beide fulltime werken om überhaupt een huis te kunnen kopen.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:50 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Dat gebeurt ook nog steeds wel, vrouwen werken nog altijd gemiddeld een stuk minder dan mannen
Eentje die zijn deel doet zonder dat je hem achter de kont aan moet omdat hij dingen "niet ziet" of "vergeet" of "niet kan". Dus een gelijkwaardige partner die aansluit op jouw leven (en andersom natuurlijk).quote:
Het gebrek aan seksuele aantrekkingskracht is dan toch wederzijds? Of stijgt het jou meteen naar je bol als er per ongeluk iets tegen je kruis aan komt?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 14:02 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Als er geen seksuele aantrekkingskracht is lijkt het me juist alleen maar belangrijker dat je niet per ongeluk de verkeerde bewegingen maakt
Uit onderzoek van het CBS lijkt naar voren te komen dat het in de praktijk niet zo werkt.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 17:10 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Eentje die zijn deel doet zonder dat je hem achter de kont aan moet omdat hij dingen "niet ziet" of "vergeet" of "niet kan". Dus een gelijkwaardige partner die aansluit op jouw leven (en andersom natuurlijk).
Uhm...quote:Op vrijdag 30 januari 2026 17:17 schreef Donna het volgende:
[..]
Het gebrek aan seksuele aantrekkingskracht is dan toch wederzijds? Of stijgt het jou meteen naar je bol als er per ongeluk iets tegen je kruis aan komt?
Dat is ook hoe de maatschappij is ingericht - ik hoor van moeders in mijn omgeving bijvoorbeeld dat zij altijd gebeld worden door de school terwijl gecommuniceerd is dat de vader contactpersoon is bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 17:44 schreef Elan het volgende:
[..]
Uit onderzoek van het CBS lijkt naar voren te komen dat het in de praktijk niet zo werkt.
De intentie is er wel heel duidelijk (gelijkwaardigheid) zowel vanuit mannen als vrouwen maar de praktijk blijkt zowel de mentale load van de kinderen als het huishouden teveel liggen bij de vrouwen.
Eerlijk gezegd lijkt het meer de aard van het beestje. Vrouwen kunnen bepaalde taken als kinderen gewoon veel lastiger los laten. En mannen zien het niet of anders.
Dan zijn wij anders. Ik zoek ook fysiek contact om het fysieke contact. Zal wel mijn dna van zuidelijker oorsprong zijn.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 12:05 schreef Elan het volgende:
[..]
Gelukkig niet. Maar als ik fysiek contact zoek is het meestal wel vanuit een seksuele behoefte eerlijk gezegd. Niet vanwege huidhonger of een emotionele behoefte. Al zou je kunnen opteren dat seks ook een emotionele behoefte vervult.
Heb jij geen kinderen? Want die knuffel je toch ook. En ik mag hopen dat daar geen seksuele lading bij zit.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 12:53 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja en juist knuffelen met iemand van het eigen geslacht doen hetero mannen dus vrijwel nooit. Kan ook vanuit een maatschappelijk stigma voor komen (haha GAY) geen idee.
Intiem knuffelen heb ik alleen behoefte aan vanuit zin in seks en na de seks. Niet dat van elke knuffel direct seks hoeft te komen want dat dat zou heel vermoeiend worden, of je constant met een stijve ligt maar de gedachte is wel altijd op de achtergrond aanwezig.
Het is natuurlijk ook dat onze geslachtsorganen buiten ons lichaam liggen dus iets als lepeltje lepeltje liggen wekt bij mannen eerder een fysieke reactie op dan bij vrouwen. En dan is er nog de impact van testosteron.
Eigenlijk zou elke vrouw een dagje onze hoeveelheid testosteron een keer moeten ervaren. Misschien begrijpen ze het dan wat beter.
School belt gewoon met mij.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 18:27 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Dat is ook hoe de maatschappij is ingericht - ik hoor van moeders in mijn omgeving bijvoorbeeld dat zij altijd gebeld worden door de school terwijl gecommuniceerd is dat de vader contactpersoon is bijvoorbeeld.
Nee geen kinderen gelukkigquote:Op vrijdag 30 januari 2026 18:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Heb jij geen kinderen? Want die knuffel je toch ook. En ik mag hopen dat daar geen seksuele lading bij zit.
Of ik normaler ben is een tweede…quote:Op vrijdag 30 januari 2026 19:01 schreef Elan het volgende:
[..]
Nee geen kinderen gelukkig
Geef wel eens mensen een knuffel hoor maar hoef echt geen polonaise aan mn lijf.
Je bent waarschijnlijk normaler dan ik want uit onderzoek komt naar voren mannen blijken (binnen de relatie) wel ontzettend knuffelig. Meer dan vrouwen zelfs. Ook met hele andere motieven. Had ik niet verwacht.
Ja doei.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 17:44 schreef Elan het volgende:
[..]
Uit onderzoek van het CBS lijkt naar voren te komen dat het in de praktijk niet zo werkt.
De intentie is er wel heel duidelijk (gelijkwaardigheid) zowel vanuit mannen als vrouwen maar de praktijk blijkt zowel de mentale load van de kinderen als het huishouden teveel liggen bij de vrouwen.
Eerlijk gezegd lijkt het meer de aard van het beestje. Vrouwen kunnen bepaalde taken als kinderen gewoon veel lastiger los laten. En mannen zien het niet of anders.
Is dat de schuld van de maatschappij of trekken vrouwen dat bewust of onbewust zelf naar zich toe?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 18:27 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Dat is ook hoe de maatschappij is ingericht - ik hoor van moeders in mijn omgeving bijvoorbeeld dat zij altijd gebeld worden door de school terwijl gecommuniceerd is dat de vader contactpersoon is bijvoorbeeld.
Toen wij hier een wasmachine leverantie hadden ging de monteur ook aan mij van alles over wasprogramma's te vertellen en reageerde verbolgen toen ik zei dat mijn vriend de was doet.
Dat verander je niet van de ene dag op de andere, maar dat is geen reden om niet te gaan voor verandering.
Een vriendin van mij heeft ook zo'n lul met vingers die het zogenaamd niet kan en dan loopt het meisje van 6 in het ondergoed van het jongetje van 3 en dan staat hij daar herrrp derrrp te doen alsof hij dat niet beter kon weten. Resultaat: zij "trekt het naar zich toe" omdat hij te lam is om het goed te doen of doet alsof.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 19:07 schreef Elan het volgende:
[..]
Is dat de schuld van de maatschappij of trekken vrouwen dat bewust of onbewust zelf naar zich toe?
Meestal kun je aangeven wie er gebeld moet worden, dus dan is het contactpersoon 1 en 2 en 3. Als jij als moeder bovenaan het lijstje staat op 1 bellen ze jou. Als jij de wasmachine in ontvangst neemt lullen ze tegen jou etc.
Al sluit in niet uit dat in 90% van alle gezinnen de vrouwen ook gewoon nog de was doen. Zo geëmancipeerd zijn we niet. Nu weet ik zelf wel hoe onze wasmachine werkt en doe ik wel eens een was, maar het is mijn vrouw haar territorium. Mannen hebben ook vaak ook totaal geen smaak in wat ze kinderen aan doen qua kleding dus daar begint het gezeik al.
Luister het groeit in jou, alle hormonen als je hem of haar op de wereld zet. Dat hebben kerels allemaal in beginsel al niet. Ik zeg niet dat vaders geen verantwoordelijkheid dragen maar moederliefde vanuit emotioneel oogpunt werkt echt net ff wat heftiger. De literatuur staat daar vol mee.quote:
Er zijn diverse onderzoeken dat de hormoonwaarden bij betrokken aanstaande vaders ook veranderen. Daarna(ast) is er nog van alles wat verandert als je zorg draagt voor zo'n klein ding.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 19:13 schreef Elan het volgende:
[..]
Luister het groeit in jou, alle hormonen als je hem of haar op de wereld zet. Dat hebben kerels allemaal in beginsel al niet.
De literatuur hierover verandert dus ook.quote:Ik zeg niet dat vaders geen verantwoordelijkheid dragen maar moederliefde vanuit emotioneel oogpunt werkt echt net ff wat heftiger. De literatuur staat daar vol mee.
Noem je nou een lul omdat mijn vrouw de was doet?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 19:12 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Een vriendin van mij heeft ook zo'n lul met vingers die het zogenaamd niet kan en dan loopt het meisje van 6 in het ondergoed van het jongetje van 3 en dan staat hij daar herrrp derrrp te doen alsof hij dat niet beter kon weten. Resultaat: zij "trekt het naar zich toe" omdat hij te lam is om het goed te doen of doet alsof.
Hij is een ontzettend goede ICT-goeroe die dik verdient en op het werk probeert hij gek genoeg geen vierkantjes in rondjes te rammen en functioneert hij op hoog niveau. Maar luiers verschonen "kon" hij niet.
"De scheiding kwam echt uit de lucht vallen".
Wat het probleem volgens mij is is dat veel vrouwen commentaar hebben en van mening zijn dat ze het zelf beter kunnen en daarmee de man ontheffen van zijn verantwoordelijkheid.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 19:19 schreef Qarrad het volgende:
Oh ja het stond er wat ongelukkig. Ik bedoelde in te haken op het laatste stukje dat mannen kinderen niet aan zouden kunnen kleden.
Het probleem is dat een hoop moeders het beter kunnen omdat hun partner het spelletje weaponized incompetence speelt, en dan krijg je van die patronen dat "het kreng" alles "naar zich toe trekt". Dit is gelukkig een steeds minder geaccepteerd patroon; tegenwoordig worden mannen terecht als een lullo gezien als ze zich zo opstellen.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 19:27 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat het probleem volgens mij is is dat veel vrouwen commentaar hebben en van mening zijn dat ze het zelf beter kunnen en daarmee de man ontheffen van zijn verantwoordelijkheid.
Die kerels denken zoek het lekker uit of krijgen de indruk dat ze zich er beter niet mee kunnen bemoeien. Als Henk een dag de kinderen heeft aangekleed en het setje past niet qua kleur moet je daar niet over lopen zeiken tegen alle moeders op het schoolplein en hem vervolgens uitlachen.
Hmm ik ken toch ook wel wat voorbeelden van vrouwen die een heel rigide beeld hebben van hoe het hoort en het mannen gewoon wat minder boeit. Dat is geen weaponized incompetence, maar een lossere opvoedstijl.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 19:30 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Het probleem is dat een hoop moeders het beter kunnen omdat hun partner het spelletje weaponized incompetence speelt, en dan krijg je van die patronen dat "het kreng" alles "naar zich toe trekt". Dit is gelukkig een steeds minder geaccepteerd patroon; tegenwoordig worden mannen terecht als een lullo gezien als ze zich zo opstellen.
Een kind de onderbroek van een peuterbroertje aantrekken, de was niet kunnen doen, niet kunnen koken, zogenaamd niet merken dat een kind een volle luier heeft of dat er smerige troep van de categorie meningitis overal slingert zijn geen "lossere opvoedstijl"...quote:Op vrijdag 30 januari 2026 19:49 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Hmm ik ken toch ook wel wat voorbeelden van vrouwen die een heel rigide beeld hebben van hoe het hoort en het mannen gewoon wat minder boeit. Dat is geen weaponized incompetence, maar een lossere opvoedstijl.
Dat klopt helemaal natuurlijk.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 19:57 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Een kind de onderbroek van een peuterbroertje aantrekken, de was niet kunnen doen, niet kunnen koken, zogenaamd niet merken dat een kind een volle luier heeft of dat er smerige troep van de categorie meningitis overal slingert zijn geen "lossere opvoedstijl"...
Dat zei ik toch??quote:Op vrijdag 30 januari 2026 19:01 schreef Elan het volgende:
Je bent waarschijnlijk normaler dan ik want uit onderzoek komt naar voren mannen blijken (binnen de relatie) wel ontzettend knuffelig. Meer dan vrouwen zelfs. Ook met hele andere motieven. Had ik niet verwacht.
Helemaal mee eens.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 14:59 schreef Elan het volgende:
Zo is het inderdaad.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 17:44 schreef Elan het volgende:
Vrouwen kunnen bepaalde taken als kinderen gewoon veel lastiger los laten.
Veel vrouwen worstelen met hun eigen perfectionisme en kunnen daardoor de controle niet loslaten. Je moet die mama forums maar eens doorbladeren en hoe ze over vaders denken. Het gezeik als de staartjes van Catootje niet helemaal gelijk zijn ingevlochten. Tim een blauw shirt met een zwarte broek aan heeft. Like who cares?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 19:30 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Het probleem is dat een hoop moeders het beter kunnen omdat hun partner het spelletje weaponized incompetence speelt, en dan krijg je van die patronen dat "het kreng" alles "naar zich toe trekt". Dit is gelukkig een steeds minder geaccepteerd patroon; tegenwoordig worden mannen terecht als een lullo gezien als ze zich zo opstellen.
Of dan schrijft iemand een column over een bepaalde smaak man waarbij vrouwen dit soort geëmmer al aan zien komen en bij voorbaat bedanken.
Net zo bedanken een hoop mannen voor een aantal types bij vrouwen.
Sta er oprecht van te kijken.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 20:07 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dat zei ik toch??![]()
En jij meteen: neehee dat kan niet, alleen voor seks bla bla
Nou, denk je dat al jouw mannelijke vrienden seks met jou zouden afslaan als ze de kans kregen? Think againquote:Op vrijdag 30 januari 2026 17:17 schreef Donna het volgende:
[..]
Het gebrek aan seksuele aantrekkingskracht is dan toch wederzijds? Of stijgt het jou meteen naar je bol als er per ongeluk iets tegen je kruis aan komt?
Misschien niet, maar dat wil niet zeggen dat er dan seksuele spanning hangt ofzo.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 20:57 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Nou, denk je dat al jouw mannelijke vrienden seks met jou zouden afslaan als ze de kans kregen? Think again
Maar daarnaast, als een vrouw waarmee ik platonisch ben tegen mijn piemel aan komt, vraag ik me af, "waarom tikt deze platonische vrouw nou weer in godsnaam mijn piemel aan"? Als man zorg ik omgekeerd dat me dat niet eens bijna per ongeluk kan gebeuren, daar ga ik mn handen niet aan branden. Is me dan ook nog nooit overkomen en gaat ook niet gebeuren
Misschien is dat ergens een beetje de schuld van andere moeders/ juffen? Zij zien zo een kind dan begaaid rond lopen, een beetje scruffy zeg maar.. en je weet wie daar dan de schuld van krijgt en een slechte moeder is.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 20:35 schreef Elan het volgende:
[..]
Veel vrouwen worstelen met hun eigen perfectionisme en kunnen daardoor de controle niet loslaten. Je moet die mama forums maar eens doorbladeren en hoe ze over vaders denken. Het gezeik als de staartjes van Catootje niet helemaal gelijk zijn ingevlochten. Tim een blauw shirt met een zwarte broek aan heeft. Like who cares?
Rolmodellen zullen zeker een rol spelen.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 22:02 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Misschien is dat ergens een beetje de schuld van andere moeders/ juffen? Zij zien zo een kind dan begaaid rond lopen, een beetje scruffy zeg maar.. en je weet wie daar dan de schuld van krijgt en een slechte moeder is.
Ben maar hardop aan het denken he?
Ik denk alleen dat wij er een pak sneller op afgerekend worden dan mannen.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 22:21 schreef Elan het volgende:
[..]
Rolmodellen zullen zeker een rol spelen.
Maar het lijkt wel of jullie überhaupt meer in jullie hoofd zitten en moeilijker loslaten ten aanzien van huishouden?
Kan prima thuis werken in de rotzooi zonder me daar een seconde druk om te maken. Komt mijn vrouw thuis begint ze al zuchtend direct op te ruimen. Dan zeg ik schat neem lekker een wijntje komt zo wel.
Maar zo werkt dat schijnbaar niet. Dat moet NU. Had allang gedaan moeten zijn eigenlijk.
Wij hebben geen kinderen maar kan me voorstellen als je dat ook zo doet met 2 kinderen je een man inderdaad als een derde kind gaat zien en je gillend gek zou worden.
Al heb je er ook lamlullen tussen zitten die beter thuis bij hun moeder konden blijven.
Die herken ik wel. Dat het op een bepaalde manier gedaan moet worden. Dan is mijn reactie ook: doe het zelf.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 19:49 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Hmm ik ken toch ook wel wat voorbeelden van vrouwen die een heel rigide beeld hebben van hoe het hoort en het mannen gewoon wat minder boeit. Dat is geen weaponized incompetence, maar een lossere opvoedstijl.
Neuh, want je ziet het ook terug in andere zaken.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 22:24 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik denk alleen dat wij er een pak sneller op afgerekend worden dan mannen.
Misschien dat we er daarom feller in zijn?
Maar door wie dan? Andere vrouwen of zo?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 22:24 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik denk alleen dat wij er een pak sneller op afgerekend worden dan mannen.
Misschien dat we er daarom feller in zijn?
Misschien ben ik een uitzondering. Maar juist omdat het er zelden van komt - als ik nooit voor betaald zou hebben, was het zelfs nog nooit gebeurd - lijkt de behoefte langzaam weg te ebben. Niet de behoefte aan liefdevolle aanrakingen en huidcontact, wel de behoefte om te neuken. Als ik heel eerlijk ben, dan heb ik op dat laatste gebied eigenlijk ook geen zelfvertrouwen. Ik geloof niet dat iemand mij in dat opzicht ziet staan. Of dat ik de ander in dat opzicht plezier zou kunnen laten beleven; terwijl ik dat wél belangrijk vind. En misschien werkt dat (onbewust) ook wel een beetje tegen me bij het daten. Als ik deze lijstjes bekijk, dan zijn er overigens nog wel een paar andere redenen te bedenken waarom de behoefte weggeëbt lijkt te zijn. Ik denk ook dat die bij de juiste persoon terug zou kunnen komen. En toch ...quote:Op vrijdag 30 januari 2026 12:59 schreef Donna het volgende:
Als het dan weer een tijdje geleden is, is het ook wel prima. Dan ebt die zin wel weg. Bij mannen wordt dat volgens mij alleen maar groter.
Volgens mij verklaart dit ook de onderzoeken waaruit blijkt dat mannen te weinig doen in het huishouden. Het verondersteld dat er een gezamenlijk gedragen afspraak is gemaakt tussen de partners over wat 'voldoende' is. Die is er waarschijnlijk in veel gevallen niet. We hebben allemaal ideeën bij wat te weinig is, maar wat is goed genoeg? Als de lat bij de vrouw hoger ligt dan bij haar man, dan is zij degene die uiteindelijk veel meer in het huishouden zal doen. Niet omdat 'het huishouden' dat per se verlangt, maar omdat haar norm voor wat voldoende is dat van haar verlangt. En dan doet hij te weinig. Niet omdat het huishouden meer verlangt, maar omdat de normen van beide uiteenlopend zijn. De norm van de man in dit voorbeeld is niet per se beter dan die van de vrouw of omgekeerd. Maar de conclusie dat hij te weinig doet, is niet per se terecht. Zij zullen samen moeten praten over wat voor hen voldoende is.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 00:06 schreef Elan het volgende:
Maar het is net alsof het allemaal op een specifieke manier en op een specifiek moment en in een bepaalde volgorde moet gebeuren. Of liever gezegd op hun specifieke manier.
Dat zou heel veel verklaren. Mannen streven qua huishouden misschien wat eerder naar een 6 (schoon en redelijk opgeruimd) en vrouwen naar een 8 of 9. Het is ook opvallend hoeveel met name jonge vrouwen vast lopen momenteel op het werk. Dat kun je toch niet allemaal op het conto van luie mannen gooien. Want die participeren gemiddeld meer in het huishouden en zorg voor de kinderen dan ze ooit gedaan hebben de afgelopen 6 eeuwen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 11:14 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Volgens mij verklaart dit ook de onderzoeken waaruit blijkt dat mannen te weinig doen in het huishouden. Het verondersteld dat er een gezamenlijk gedragen afspraak is gemaakt tussen de partners over wat 'voldoende' is. Die is er waarschijnlijk in veel gevallen niet. We hebben allemaal ideeën bij wat te weinig is, maar wat is goed genoeg? Als de lat bij de vrouw hoger ligt dan bij haar man, dan is zij degene die uiteindelijk veel meer in het huishouden zal doen. Niet omdat 'het huishouden' dat per se verlangt, maar omdat haar norm voor wat voldoende is dat van haar verlangt. En dan doet hij te weinig. Niet omdat het huishouden meer verlangt, maar omdat de normen van beide uiteenlopend zijn. De norm van de man in dit voorbeeld is niet per se beter dan die van de vrouw of omgekeerd. Maar de conclusie dat hij te weinig doet, is niet per se terecht. Zij zullen samen moeten praten over wat voor hen voldoende is.
Als het huishouden rommelig is wordt de vrouw er ook als eerste op aangekeken nog (dat zal hopelijk wel veranderend zijn). Ik werd zelfs ooit door een ex-schoonmoeder aangesproken op de troep in haar zoons huis- waar ik niet woondequote:Op zaterdag 31 januari 2026 11:19 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat zou heel veel verklaren. Mannen streven qua huishouden misschien wat eerder naar een 6 (schoon en redelijk opgeruimd) en vrouwen naar een 8 of 9. Het is ook opvallend hoeveel met name jonge vrouwen vast lopen momenteel op het werk. Dat kun je toch niet allemaal op het conto van luie mannen gooien. Want die participeren gemiddeld meer in het huishouden en zorg voor de kinderen dan ze ooit gedaan hebben de afgelopen 6 eeuwen.
Als het al zo is dat ze als eerste daarop aangekeken wordt, dan zal dat toch vooral weer zijn door andere vrouwen… Want mannen vinden een 6 niet alleen bij zichzelf voldoende. Sterker nog: buiten een smerig huis denk ik dat de meeste mannen het werkelijk zal jeuken of het bij een ander netjes is of niet.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 11:28 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Als het huishouden rommelig is wordt de vrouw er ook als eerste op aangekeken nog (dat zal hopelijk wel veranderend zijn). Ik werd zelfs ooit door een ex-schoonmoeder aangesproken op de troep in haar zoons huis- waar ik niet woondeZijn antwoord was gelukkig: Mam, ze is mijn vriendin, niet mijn werkster
Ja leuk, maar het gaat hier overduidelijk over niet matchende schoentjes en niet over verwaarlozing.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 19:57 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Een kind de onderbroek van een peuterbroertje aantrekken, de was niet kunnen doen, niet kunnen koken, zogenaamd niet merken dat een kind een volle luier heeft of dat er smerige troep van de categorie meningitis overal slingert zijn geen "lossere opvoedstijl"...
Ik denk idd dat wij vrouwen elkaars grootste vijand zijn op dat gebied.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 11:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als het al zo is dat ze als eerste daarop aangekeken wordt, dan zal dat toch vooral weer zijn door andere vrouwen… Want mannen vinden een 6 niet alleen bij zichzelf voldoende. Sterker nog: buiten een smerig huis denk ik dat de meeste mannen het werkelijk zal jeuken of het bij een ander netjes is of niet.
Vrouwen doen ook veel meer (buitenshuis) dan de afgelopen 6 eeuwen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 11:19 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat zou heel veel verklaren. Mannen streven qua huishouden misschien wat eerder naar een 6 (schoon en redelijk opgeruimd) en vrouwen naar een 8 of 9. Het is ook opvallend hoeveel met name jonge vrouwen vast lopen momenteel op het werk. Dat kun je toch niet allemaal op het conto van luie mannen gooien. Want die participeren gemiddeld meer in het huishouden en zorg voor de kinderen dan ze ooit gedaan hebben de afgelopen 6 eeuwen.
Toen was de ketting te kortquote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:03 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Vrouwen doen ook veel meer (buitenshuis) dan de afgelopen 6 eeuwen.
Is een leuke shaniqua niks voor jou uit de lokale omgeving?quote:Op maandag 26 januari 2026 10:47 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik heb me sinds enkele weken weer op de datingmarkt gestort en ik ben bijna 100% overgestapt op Oost Europese vrouwen. Ik heb nu al een tijdje een erg leuk contact met een Letse, maar ook tussen de Oekraïense en Poolse zitten hele leuke vrouwen.
Ze zien er goed uit, vaker slank, veel minder arrogant en eiserig dan Nederlandse vrouwen, kort pittige kapsels zijn zeldzamer en vaak ook nog goed opgeleid. Over het algemeen hele mooie en lieve vrouwen.
Ja joh, die willen geen gelijkwaardige partner, maar iemand die in dienst van ze staat. Zegt mij genoeg over hun karakter.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 15:18 schreef Questular het volgende:
Mensen die altijd schermen met -buitenlandse vrouwen zijn beter- wekken bij mij altijd een wat zure te vaak afgewezen man smaakje op.
gewoon op vakantie gaan naar surigao , dat gaat vanzelf danquote:Op zaterdag 31 januari 2026 15:45 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Ja joh, die willen geen gelijkwaardige partner, maar iemand die in dienst van ze staat. Zegt mij genoeg over hun karakter.
Nou wie weet. Ik val doorgaans op blanke en oost Aziatische vrouwen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 14:27 schreef papierentijdschrift het volgende:
[..]
Is een leuke shaniqua niks voor jou uit de lokale omgeving?
Daar zijn ze nog echt onderdanig, sorry… vrouwelijk.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 15:45 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Ja joh, die willen geen gelijkwaardige partner, maar iemand die in dienst van ze staat. Zegt mij genoeg over hun karakter.
docile & tightquote:Op zondag 1 februari 2026 12:28 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Daar zijn ze nog echt onderdanig, sorry… vrouwelijk.
(De praktijk is vaak wat genuanceerder uiteraard, maar goed)
Ik hoor op werk van een NLse collega die met een Indonesische getrouwd is, dat ie altijd wel vaak vervelende opmerkingen krijgt, die dan zogenaamd lollig bedoeld zijn, van vrienden en kennissen. In de trant van: kon je geen Nederlandse krijgen? Lekker zo'n import bruidje, wat kost dat nou? Was je te lelijk voor een Nederlandse? Heb je haar in zo'n catalogus uitgezocht?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 15:18 schreef Questular het volgende:
Mensen die altijd schermen met -buitenlandse vrouwen zijn beter- wekken bij mij altijd een wat zure te vaak afgewezen man smaakje op.
Beetje net zoals alle Nederlandse vrouwen als minder beschrijven. Ja behoorlijk denigrerend.quote:Op zondag 1 februari 2026 12:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik hoor op werk van een NLse collega die met een Indonesische getrouwd is, dat ie altijd wel vaak vervelende opmerkingen krijgt, die dan zogenaamd lollig bedoeld zijn, van vrienden en kennissen. In de trant van: kon je geen Nederlandse krijgen? Lekker zo'n import bruidje, wat kost dat nou? Was je te lelijk voor een Nederlandse? Heb je haar in zo'n catalogus uitgezocht?
Alsof ie dus niet man genoeg is.
Best wel denigrerende opmerkingen.
Niet alleen dat maar het is ook nogal denigrerend tegenover in dit geval die Indonesische vrouw, alsof ze wegens haar afkomst minder zou zijn dan een Nederlandse vrouw.quote:Op zondag 1 februari 2026 12:33 schreef capricia het volgende:
Ik hoor op werk van een NLse collega die met een Indonesische getrouwd is, dat ie altijd wel vaak vervelende opmerkingen krijgt, die dan zogenaamd lollig bedoeld zijn, van vrienden en kennissen. In de trant van: kon je geen Nederlandse krijgen? Lekker zo'n import bruidje, wat kost dat nou? Was je te lelijk voor een Nederlandse? Heb je haar in zo'n catalogus uitgezocht?
Alsof ie dus niet man genoeg is.
Best wel denigrerende opmerkingen.
ik heb liever een Aziatisch vrouw dan een Nederlandse vrouw , vooral Filipijnse vrouwen zijn enorm zorgzaamquote:Op zondag 1 februari 2026 15:54 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Niet alleen dat maar het is ook nogal denigrerend tegenover in dit geval die Indonesische vrouw, alsof ze wegens haar afkomst minder zou zijn dan een Nederlandse vrouw.
dol op foreigners ja, want die zijn niet zo ladyboy achtigquote:Op zondag 1 februari 2026 12:43 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Sommige Nederlandse mannen vallen nu eenmaal niet goed in de smaak bij de Nederlandse vrouwen, maar wel bij de buitenlandse vrouwen.
Ik dacht dat vooral Thailand bekend stond om de ladyboys.quote:Op zondag 1 februari 2026 16:03 schreef michaelmoore het volgende:
lieve mensen hoor die Filipijnen maar wat een boel ladyboys minstens de helft is ladyboy , is ook heel normaal daar
alle soft asian countries niet alleen thailandquote:Op zondag 1 februari 2026 16:05 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik dacht dat vooral Thailand bekend stond om de ladyboys.
Ja zeker. Maar die 'grapjes' worden natuurlijk niet tegen haar gemaakt.quote:Op zondag 1 februari 2026 15:54 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Niet alleen dat maar het is ook nogal denigrerend tegenover in dit geval die Indonesische vrouw, alsof ze wegens haar afkomst minder zou zijn dan een Nederlandse vrouw.
Omdat Nederlandse vrouwen nogal een eisenlijst hebben waar je onmogelijk aan kan/wil voldoenquote:Op zondag 1 februari 2026 12:43 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Sommige Nederlandse mannen vallen nu eenmaal niet goed in de smaak bij de Nederlandse vrouwen, maar wel bij de buitenlandse vrouwen.
minstens een mooi huis en een hele goede baan en een dikke spaarpotquote:Op zondag 1 februari 2026 16:13 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Omdat Nederlandse vrouwen nogal een eisenlijst hebben waar je onmogelijk aan kan/wil voldoen
Wat raar daar heb ik echt nog nooit last van gehad.quote:Op zondag 1 februari 2026 16:13 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Omdat Nederlandse vrouwen nogal een eisenlijst hebben waar je onmogelijk aan kan/wil voldoen
klopt de lelijkerds hebben dat nietquote:Op zondag 1 februari 2026 16:20 schreef Questular het volgende:
[..]
Wat raar daar heb ik echt nog nooit last van gehad.
Rustig aan opa, denk aan je hart.quote:Op zondag 1 februari 2026 16:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt de lelijkerds hebben dat niet
Ik dacht dat de inkomenseis tegenwoordig 100% van het minimumloon is.quote:Op zondag 1 februari 2026 16:20 schreef michaelmoore het volgende:
maar als je een import vrouw laat komen via MVV dan moet je ook huis en inkomen hebben, minstens 120% van minimumloon
Ze zijn er natuurlijk. Maar om te doen alsof alle Nederlandse vrouwen zo zijn is wat bespottelijk.quote:Op zondag 1 februari 2026 16:20 schreef Questular het volgende:
[..]
Wat raar daar heb ik echt nog nooit last van gehad.
inderdaad, was vroeger minimaal 120% , nu telt dus ook de woonsituatie meequote:Op zondag 1 februari 2026 16:27 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik dacht dat de inkomenseis tegenwoordig 100% van het minimumloon is.
quote:AI-overzicht
Voor een MVV (Machtiging tot Voorlopig Verblijf) gezinshereniging in Nederland moet de referent (partner in Nederland) aantonen zelfstandig en duurzaam over voldoende inkomen te beschikken.
Dit is doorgaans 100% tot 120% van het wettelijk minimumloon, afhankelijk van de gezinsvorm en situatie, exclusief 8% vakantietoeslag.
Belangrijke inkomenseisen en normbedragen (2025/2026):
Alleenstaanden/ouder: Het vereiste bruto SV-loon (sociale verzekeringen) ligt rond de ¤ 1.572,06 - ¤ 1.697,82 per maand (excl./incl. vakantiegeld).
Echtparen/samenwonenden: Het vereiste bruto SV-loon is ongeveer ¤ 2.245,80 - ¤ 2.425,46 per maand (excl./incl. vakantiegeld).
Duurzaamheid: Het arbeidscontract moet op het moment van aanvraag nog minimaal 1 jaar geldig zijn.
Uitzonderingen: Bij AOW-gerechtigde leeftijd of blijvende arbeidsongeschiktheid kunnen andere regels gelden.
Onzin.quote:Op zondag 1 februari 2026 16:13 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Of eigenlijk misschien wel vrouwen in het algemeenquote:Op zondag 1 februari 2026 16:27 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ze zijn er natuurlijk. Maar om te doen alsof alle Nederlandse vrouwen zo zijn is wat bespottelijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |