abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219898734
Stadgenoot wilde stoppen met gemengd wonen bij Stek Oost: "Konden veiligheid niet garanderen"

Woningcorporatie Stadgenoot wilde stoppen met Stek Oost, de woonlocatie waar starters en statushouders naast elkaar wonen. De gemeente hield dat tegen, maar het project wordt wel onder nieuwe afspraken voortgezet. Dat is vanavond te zien in een aflevering van onderzoeksprogramma

Op Stek Oost ging het geregeld mis. Er waren de afgelopen jaren meerdere geweldsincidenten, er was problematiek met verwarde statushouders en er speelden zedenzaken. In 2024 werd een van de bewoners veroordeeld voor twee verkrachtingen van medebewoners.

Ook zijn er afgelopen jaren meerdere geweldsincidenten geweest, drugshandel en problematiek met verwarde statushouders. Bewoners maakten tientallen meldingen bij beheerder Stadgenoot, maar vonden dat de woningcorporatie te weinig deed.

Contract

Stadgenoot wilde in de zomer van 2023 stoppen met het woonproject, maar de gemeente was daar op tegen en besloot de woningcorporatie aan het contract te houden. Tegen Zembla zegt Carolien de Heer, stadsdeelvoorzitter Oost: "Je kan mensen niet in één keer op straat zetten. Er wonen daar mensen. Die kunnen niet in één keer allemaal ergens anders heen."

Wel wordt afgesproken dat vanaf 2024 van de 250 woningen nog maar 30 procent naar statushouders gaat.

Stek Oost, waar in totaal 250 starters en statushouders samenwonen, moest een idealistische oplossing vormen voor het woontekort in Amsterdam. Maar sinds de oprichting in 2018 ging het al gauw mis in het appartementencomplex dat gevestigd is op een voormalig trainingsveld van voetbalvereniging Zeeburgia.

Al langer problemen

Eerder, in 2022, sprak AT5 met twee bewoners die beide verhuisden omdat ze zich onveilig voelden in Stek Oost. "Je leeft eigenlijk met de constante verwachting van: binnenkort zal er wel iets gebeuren, het is al te lang stil. Iemand zal 'm wel weer flippen. Op welke manier is het dit keer?"

Later deed AT5 ook onderzoek naar de situatie bij andere gemengd wonen-projecten in de stad. Daaruit bleek dat bewoners over het algemeen tevreden waren met hun woonsituatie, maar dat ze soms wel begeleiding misten.

Uit onderzoek van Zembla blijkt dat het nog altijd onrustig is in het woonproject. Ook voelen bewoners zich nog altijd onveilig. Stek Oost houdt in april 2028 op te bestaan.

Stadgenoot wilde stoppen met gemengd wonen bij Stek Oost: "Konden veiligheid niet garanderen"

https://www.at5.nl/artike(...)ente-hield-dat-tegen

Studenten doodsbang in wooncomplex met statushouders: meldingen van seksueel geweld, maar gemeente Amsterdam wilde project niet stoppen

https://www.telegraaf.nl/(...)oppen/124106712.html

Het gemengd woonproject Stek Oost in Amsterdam werd in 2018 gepresenteerd als een oplossing voor het woningtekort en de integratie van statushouders. In het complex gingen 125 Nederlandse jongeren samenwonen met 125 statushouders. De jongeren fungeerden als buddy en samen zouden zij een community vormen. Er was zelfs internationale belangstelling voor deze woonvorm.

Bekijk deze YouTube-video

Suïcidale empathie c_/
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_219898755
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_219898765
De bewoners voelden zich niet veilig ´´omdat er al een tijdje niets was gebeurt´´.

_O- _O- _O-

Haalt de geloofwaardigheid al direct flink omlaag.
Overigens komt er ook niet uit naar voren wie de daders waren. Ging het om de Nederlanders, ging het om statushouders?
Bv qua drugs handel zal dit toch echt veel meer door een Nederlander gebeuren.

Ik zeg daarmee NIET dat statushouders niets gedaan hebben. Alleen dat het onduidelijk is.

Verwarde statushouders is natuurlijk slecht voor iedereen. Waar komt dit door?
Zijn ze te getraumatiseerd door de oorlog en ellende? Dan moet daar echt begeleiding voor komen.
pi_219898795
Arme Amanda in het filmpje. Verkracht om haar idealisme.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_219898798
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 13:26 schreef bianconeri het volgende:
De bewoners voelden zich niet veilig ´´omdat er al een tijdje niets was gebeurt´´.

_O- _O- _O-

Overigens komt er ook niet uit naar voren wie de daders waren. Ging het om de Nederlanders, ging het om statushouders?

Ik zeg daarmee NIET dat statushouders niets gedaan hebben. Alleen dat het onduidelijk is.

Zijn ze te getraumatiseerd door de oorlog en ellende? Dan moet daar echt begeleiding voor komen.
ga je wel eens offline?
pi_219898800
quote:

_O- _O- _O-

Dan zou ik het filmpje even kijken

:')
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_219898806
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 13:29 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:

[..]
ga je wel eens offline?
Nee, jij wel?
  Eindredactie Games donderdag 22 januari 2026 @ 13:32:47 #8
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_219898816
quote:
En preventie? Betere screening bij de spreekwoordelijke poort, opdat tikkende tijdbommen überhaupt de toegang ontzegt wordt? Wat je nu eigenlijk zegt is, ga vooral door met ongebreidelde immigratie uit conflictgebieden en zodra deze getraumatiseerde mensen om zich heen gaan steken of willekeurige vrouwen gaan verkrachten, wij ze 'moeten helpen'. Meh.
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
  donderdag 22 januari 2026 @ 13:33:01 #9
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_219898819
What possibly could go wrong.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  Spellchecker donderdag 22 januari 2026 @ 13:34:00 #10
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  donderdag 22 januari 2026 @ 13:34:42 #11
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_219898833
Ik weet nog dat ze dit aankondigden, 90% van de reacties was dat dit niet goed kon gaan.. en goh, het ging niet echt goed.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_219898839
Hier is toch al een topic over?
pi_219898852
De gefaalde multiculturele samenleving, maar dan in het klein.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_219898853
quote:
7s.gif Op donderdag 22 januari 2026 13:32 schreef 2dope het volgende:

[..]
En preventie? Betere screening bij de spreekwoordelijke poort, opdat tikkende tijdbommen überhaupt de toegang ontzegt wordt? Wat je nu eigenlijk zegt is, ga vooral door met ongebreidelde immigratie uit conflictgebieden en zodra deze getraumatiseerde mensen om zich heen gaan steken of willekeurige vrouwen gaan verkrachten, wij ze 'moeten helpen'. Meh.
Waar zeg ik dat?
Ik zeg letterlijk in wat je quote dat daar begeleiding voor moet komen.

En ja begeleiding kan bij screening al gebeuren zodat je ze de goede kant op stuurt.
Als bij mensen die al ergens wonen en dan pas PTSS krijgen.
pi_219898854
quote:
15s.gif Op donderdag 22 januari 2026 13:34 schreef junkiesietze het volgende:
Ik weet nog dat ze dit aankondigden, 90% van de reacties was dat dit niet goed kon gaan.. en goh, het ging niet echt goed.
Vandaar dat het op alle andere locaties wel goed gaat.
  donderdag 22 januari 2026 @ 13:40:04 #16
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_219898861
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 13:39 schreef bianconeri het volgende:

[..]
geloof er geen reet van
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  donderdag 22 januari 2026 @ 13:42:02 #17
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_219898871
Dat was zonder Zembla zeker weer een mooi rapportje geweest wat in de bureaulade van de verantwoordelijke wethouder verstopt kon worden.

[ Bericht 3% gewijzigd door Twiitch op 22-01-2026 15:46:54 ]
Graag op anoniem
  donderdag 22 januari 2026 @ 13:43:30 #18
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_219898883
quote:
7s.gif Op donderdag 22 januari 2026 13:38 schreef DeVerzamelaar het volgende:
De gefaalde multiculturele samenleving, maar dan in het klein.
Een goed voorbeeld hoe linkse politici de multiculti gewoon zullen doordrukken, niet goedschiks dan maar kwaadschiks.

Jongeren min of meer dwingen om samen te leven met gevaarlijke asielzoekers. :r
Tuurlijk mag jij een woning, je moet alleen wel ff tekenen om als proefballonnetje voor ons multiculturele experimentje te dienen.
pi_219898888
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 13:39 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Geloof je dit zelf?

Er komt niks over naar buiten, omdat de wantoestanden die zich daar afspelen stil worden gehouden en in de doofpot worden gestopt door woningbouwcorporaties, politie en gemeenten. Dat is bij Stek Oost ook gebeurd maar het komt nu pas naar buiten dankzij volhardende journalistiek van Zembla.

Er zijn heel veel partijen bij gebaat om het rookgordijn van de falende multiculturele samenleving in stand te blijven houden.
pi_219898895
quote:
7s.gif Op donderdag 22 januari 2026 13:44 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]
Geloof je dit zelf?

Er komt niks over naar buiten, omdat de wantoestanden die zich daar afspelen stil worden gehouden en in de doofpot worden gestopt door woningbouwcorporaties, politie en gemeenten. Dat is bij Stek Oost ook gebeurd maar het komt nu pas naar buiten dankzij volhardende journalistiek van Zembla.

Er zijn heel veel partijen bij gebaat om het rookgordijn van de falende multiculturele samenleving in stand te blijven houden.
En dat geloof jij zelf?
pi_219898909
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 13:45 schreef bianconeri het volgende:

[..]
En dat geloof jij zelf?
Kom gezellig stage lopen bij een AZC of aan de slag als vrijwilliger. Hopelijk heb je een zeeeer dikke huid.
pi_219898941
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 13:47 schreef Ann-Lynn het volgende:

[..]
Kom gezellig stage lopen bij een AZC of aan de slag als vrijwilliger. Hopelijk heb je een zeeeer dikke huid.
Ik heb altijd vlakbij Ter Apel gewoond en ken dit dus best wel.
Ben ook bij meerdere AZC´s binnen geweest.

Misschien moet je dat zelf eens doen.
pi_219898954
quote:
4s.gif Op donderdag 22 januari 2026 13:43 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Een goed voorbeeld hoe linkse politici de multiculti gewoon zullen doordrukken, niet goedschiks dan maar kwaadschiks.

Jongeren min of meer dwingen om samen te leven met gevaarlijke asielzoekers. :r
Tuurlijk mag jij een woning, je moet alleen wel ff tekenen om als proefballonnetje voor ons multiculturele experimentje te dienen.
De jongeren zijn niet gedwongen om daar te wonen, ze moesten een motivatiebrief schrijven en aan de hand daarvan werd je geselecteerd. Het betroffen dus progressieve en idealistische jongeren die het wel prima vonden om met statushouders te gaan wonen en ze te helpen integreren. Als ze de nieuwsberichten de afgelopen jaren in de gaten hebben gehouden hadden ze kunnen weten wat voor soort gevaarlijk tuig hier tussen kan zitten. Wijken met veel sociale huur zijn de afgelopen jaren een grote open inrichting geworden omdat er aan de voorkant geen screening is van wie hier binnenkomt en aan de achterkant psychiatrische behandeling en begeleiding compleet ontbreekt bij statushouders die in de samenleving los worden gelaten.

De jongeren treft geen blaam, ze zijn -zoals gewoonlijk bij progressief links- gewoon dom en naïef geweest om hier te gaan wonen. Die zaken die gebeurd zijn wens je verder niemand toe.

De enige schuldige zijn de politiek, gemeenten en de woningbouwcorporatie die het sociale experiment van Niet-Westerse immigratie in stand blijven houden en de autochtone bevolking willens en wetens aan de mogelijke gevaren bloot stelt.
pi_219898956
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 13:52 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Het is letterlijk mijn werk. Ik zie dagelijks ellende, bedreigingen, verbaal geweld. Sterker nog, heb zelf in een AZC gezet 35 jaar terug. Ik ken het wereldje maar al te goed en het is erbarmelijk.
  donderdag 22 januari 2026 @ 13:56:53 #25
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219898963
quote:

[..]

Daar mag je helemaal niet naar binnen normaal gesproken.

Vraag me dus ten stelligste af in welke hoedanigheid jij daar binnen bent geweest.
pi_219898968
quote:

[..]

Jij zou het nog relativeren wanneer een asielzoeker in je voortuin zou schijten.
pi_219898982
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 13:56 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

Vraag me dus ten stelligste af in welke hoedanigheid jij daar binnen bent geweest.
Hij is al een poos weg uit NL en vroeger was het allemaal een stuk makkelijker. Bij ons kwamen zelfs vrienden logeren en wij gingen ook wel eens na een verjaardag in een andere AZC slapen. Kan tegenwoordig natuurlijk niet meer.
pi_219898987
quote:

[..]

Sinds wanneer mag je niet naar binnen?
Nee, niet om even een wandelingetje te maken....

O.a. voor werk maar ben er ook wel eens op prive basis geweest.
pi_219898999
quote:
7s.gif Op donderdag 22 januari 2026 13:57 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]
Jij zou het nog relativeren wanneer een asielzoeker in je voortuin zou schijten.
Nee, ik hou mij alleen liever bij feiten. Bij hetgeen wel bekend is.

quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 13:59 schreef Ann-Lynn het volgende:

[..]
Hij is al een poos weg uit NL en vroeger was het allemaal een stuk makkelijker. Bij ons kwamen zelfs vrienden logeren en wij gingen ook wel eens na een verjaardag in een andere AZC slapen. Kan tegenwoordig natuurlijk niet meer.
Ik ben niet al 10 jaar weg ofzo, dus er is echt niet ineens van alles anders geworden.
En ik ken ook vrienden die er nog met regelmaat komen.

Dus nee
pi_219899004
quote:

[..]
De demografie die in AZC's bivakkeren is de afgelopen jaren en decennia ook behoorlijk veranderd. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het er vroeger iets gemoedelijker aan toe ging en er tegenwoordig ook veel meer hufters hier asiel aanvragen en in AZC's verblijven.

Of dat werd vroeger gewoon gemakkelijker stilgehouden door de afwezigheid van sociale media.
pi_219899010
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 14:01 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Nee, ik hou mij alleen liever bij feiten. Bij hetgeen wel bekend is.
[..]
Ik ben niet al 10 jaar weg ofzo, dus er is echt niet ineens van alles anders geworden.
En ik ken ook vrienden die er nog met regelmaat komen.

Dus nee
Je moet bezoek tegenwoordig van tevoren aanmelden en dan kun je gewoon naar binnen. Maar je ziet zeker bij jongeren dat vrienden ook gewoon meelopen.
pi_219899018
quote:

Ah ja, dan ga je je buurmeisje maar verkrachten, allemaal de schuld van het oorlogstrauma
pi_219899029
quote:
7s.gif Op donderdag 22 januari 2026 14:02 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]
De demografie die in AZC's bivakkeren is de afgelopen jaren en decennia ook behoorlijk veranderd. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het er vroeger iets gemoedelijker aan toe ging en er tegenwoordig ook veel meer hufters hier asiel aanvragen en in AZC's verblijven.

Of dat werd vroeger gewoon gemakkelijker stilgehouden door de afwezigheid van sociale media.
Was vroeger ook schering en inslag. Somaliërs die telkens stront op de wc muren smeerden en waardoor telkens vechtpartijen met Yugo's ontstonden. Sexueel misbruik, aanrandingen etc was ook schering en inslag, maar werd ook vaker intern opgelost en daarmee bedoel ik dat als het om een Oost-Europese vrouw ging, dat schopten de mannen die vent in elkaar. Veel geweld tussen Afrikanen ook. Was altijd al zo. En drugs / drankgebruik. Kwam gewoon niet naar buiten, je had geen internet etc.
pi_219899030
quote:
4s.gif Op donderdag 22 januari 2026 13:35 schreef SpaceOddity het volgende:
Hier is toch al een topic over?
Ja. Die was vol gepost en er was geen nieuw deeltje geopend
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  donderdag 22 januari 2026 @ 14:07:01 #35
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219899031
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 14:00 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Sinds wanneer mag je niet naar binnen?
Nee, niet om even een wandelingetje te maken....

O.a. voor werk maar ben er ook wel eens op prive basis geweest.
Bekijk deze YouTube-video
  donderdag 22 januari 2026 @ 14:07:43 #36
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219899036
quote:

[..]
Hij lult er wel makkelijk over vanuit Letland.
  donderdag 22 januari 2026 @ 14:08:35 #37
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_219899040
quote:

[..]

Via de fabeltjeskrant. :Y
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_219899055
quote:
1s.gif Op donderdag 22 januari 2026 13:54 schreef DeVerzamelaar het volgende:
De jongeren zijn niet gedwongen om daar te wonen, ze moesten een motivatiebrief schrijven en aan de hand daarvan werd je geselecteerd.
Als ze iets in Amsterdam wilden dan was dit hun enige mogelijkheid. Er is een ongelofelijk tekort aan kamers voor studenten in Amsterdam.

De meeste van deze jongeren zullen geen idealisten zijn die zo graag met statushouders samen willen wonen, maar dat toch in hun aanmeldingsbrief zetten om die studio te kunnen krijgen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  donderdag 22 januari 2026 @ 14:12:07 #39
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219899057
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 14:08 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Via de fabeltjeskrant. :Y
Toen heeft ie er dadels en appelthee uitgedeeld, de barmhartige Samaritaan.
pi_219899075
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 14:06 schreef Ann-Lynn het volgende:

[..]
Was vroeger ook schering en inslag. Somaliërs die telkens stront op de wc muren smeerden en waardoor telkens vechtpartijen met Yugo's ontstonden. Sexueel misbruik, aanrandingen etc was ook schering en inslag, maar werd ook vaker intern opgelost en daarmee bedoel ik dat als het om een Oost-Europese vrouw ging, dat schopten de mannen die vent in elkaar. Veel geweld tussen Afrikanen ook. Was altijd al zo. En drugs / drankgebruik. Kwam gewoon niet naar buiten, je had geen internet etc.
Mijn god zeg. Dat er nog personeel kan worden gevonden om vrijwillig in dat soort omgevingen te werken.
pi_219899086
quote:
7s.gif Op donderdag 22 januari 2026 14:14 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]
Mijn god zeg. Dat er nog personeel kan worden gevonden om vrijwillig in dat soort omgevingen te werken.
Oh ja hoor, want "ze zijn zo zielig en getraumatiseerd en hebben onze hulp hard nodig" en vervolgens 8 maanden met een burn-out thuis zitten. Altijd wel een lading barmhartige Mariekes die het eigenlijk niet aankunnen.
pi_219899118
quote:
Dit is wel vintage Daily Mail hoor. "Gedwongen om in een complex te wonen met 125 vluchtelingen', hadden ze een taakstraf ofzo?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  donderdag 22 januari 2026 @ 14:29:07 #43
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219899133
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 14:25 schreef Monolith het volgende:

[..]
Dit is wel vintage Daily Mail hoor. "Gedwongen om in een complex te wonen met 125 vluchtelingen', hadden ze een taakstraf ofzo?
Vind je er inhoudelijk ook nog wat van? Of kak je liever alleen op onwelgevallige bronnen?
pi_219899137
Al onze linkse medemensen: mAaR nIeMaNd HeEfT ToCh LaSt VaN dE ImMiGrAnTeN?

_O- _O-
pi_219899138
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 14:25 schreef Monolith het volgende:

[..]
Woningnood en zulks.
  donderdag 22 januari 2026 @ 14:33:09 #46
500105 vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_219899143
Wat verwacht je nou?
  donderdag 22 januari 2026 @ 14:33:53 #47
500105 vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_219899145
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 14:11 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Als ze iets in Amsterdam wilden dan was dit hun enige mogelijkheid. Er is een ongelofelijk tekort aan kamers voor studenten in Amsterdam.

De meeste van deze jongeren zullen geen idealisten zijn die zo graag met statushouders samen willen wonen, maar dat toch in hun aanmeldingsbrief zetten om die studio te kunnen krijgen.
Je kan ook een misdrijf plegen voor onderdak :')
pi_219899149
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 14:04 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Ah ja, dan ga je je buurmeisje maar verkrachten, allemaal de schuld van het oorlogstrauma
Waar zeg ik dat?
Ik zeg letterlijk dat er dan hulp bij moet komen.
  donderdag 22 januari 2026 @ 14:36:21 #49
500105 vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_219899158
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 14:35 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Waar zeg ik dat?
Of...we laten ze gewoon niet meer binnen?

Het sop is de kool niet waard.
pi_219899163
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 14:35 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Waar zeg ik dat?
Tuurlijk, alle voorzieningen maar naar mensen die hier niets te zoeken hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')