Het was eerder ook al gevraagd; Mounjaro is ook maar 30 dagen houdbaar na openen, waarom geven ze jou dan zo'n grote dosis per pen?quote:Op donderdag 26 februari 2026 22:12 schreef MommyD het volgende:
Ik gebruik Mounjaro via Yazen. Heb ook een code voor korting. Je betaalt een bedrag per maand, en eenmalig voor de pen. Ik ben nu 7,5 kg kwijt in 2 maanden. Mounjaro is net weer anders als Ozempic.
Bij Yazen start je met een oen van rond de 250¤ daar doe je 8 weken mee. Daarna krijg je een pen met meer mg, die is 450¤ en die kan je langer gebruiken.
Je kan de app van Yazen downloaden en inlezen. Er is een fijne community en je hebt korte lijnen met je arts en je coach. Het bedrag per maand is 89/99¤
Ik ben tevreden!
Mounjaro is na openen buiten de koelkast 30 dagen houdbaar. Maar als het in de koelkast blijft, er komt geen lucht oid bij houdbaar tot de datum die op de pen staat.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 12:06 schreef PoesInDoos het volgende:
[..]
Het was eerder ook al gevraagd; Mounjaro is ook maar 30 dagen houdbaar na openen, waarom geven ze jou dan zo'n grote dosis per pen?
Mijn eerste Ozempic 0,25mg pen is op. Heb er 3x 0,25mg en 2x 0,50mg (en een beetje) mee kunnen spuiten.
Gewichtsverlies is 2,4kg (sinds 30 januari).
Dit klopt niet. Als je de pen opent is ie niet houdbaar tot de datum die op de pen staat.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 13:10 schreef MommyD het volgende:
[..]
Mounjaro is na openen buiten de koelkast 30 dagen houdbaar. Maar als het in de koelkast blijft, er komt geen lucht oid bij houdbaar tot de datum die op de pen staat.
Ik zie graag een link naar de bijsluiter waarin staat dat je het geopend in de koelkast tot de datum die op de pen staat, kunt gebruiken.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 13:37 schreef MommyD het volgende:
Het is maar net wat je googled. Ik ga de discussie niet meer voeren. Heb 2 maanden gedaan met een pen, werkte goed en het scheelt veel geld! Als je lid wordt bij Yazen krijg je een duidelijke uitleg en ook de keuze om het niet te doen!
Dat jij vanwege de kosten je niet houdt aan de bijsluiter, moet je natuurlijk zelf weten. Maar ik zou hier op Fok niet dat soort adviezen gaan geven.quote:Volgens de fabrikant is een geopende pen maximaal 4 weken houdbaar.
Bij elke nieuwe naald komt er weer lucht bij..quote:Op vrijdag 27 februari 2026 13:10 schreef MommyD het volgende:
[..]
Mounjaro is na openen buiten de koelkast 30 dagen houdbaar. Maar als het in de koelkast blijft, er komt geen lucht oid bij houdbaar tot de datum die op de pen staat.
quote:Het artikel in de Volkskrant, getiteld “Afslankmedicijn ‘Triple G’ op komst: vallen mensen té snel af?”, bespreekt de opkomst van een nieuwe generatie krachtigere obesitasmedicijnen, met name retatrutide (bijnaam Triple G).
Hoofdthema
Terwijl huidige middelen zoals Ozempic, Wegovy (semaglutide) en Mounjaro (tirzepatide) gemiddeld rond de 14% gewichtsverlies opleveren na ruim een jaar, laat retatrutide (dat drie hormonen nabootst: GLP-1, GIP én glucagon) in eerste studies gemiddeld 29% gewichtsverlies zien in ongeveer een jaar. Dit roept de vraag op of mensen niet te snel afvallen, met mogelijke risico’s.
Belangrijkste punten
Werking Triple G: Door toevoeging van glucagon (bevordert vetverbranding) is het effectiever dan dubbelwerkende middelen.
Eli Lilly ontwikkelt het; het bedrijf bereikte recent een waarde van 1 biljoen dollar mede dankzij dit soort ontwikkelingen.
Problemen met huidige middelen: Ongeveer de helft stopt binnen een jaar (kosten, bijwerkingen, onvoldoende effect). Eén op de vijf verliest na twee jaar minder dan 5%. Na stoppen komt het gewicht grotendeels terug.
Bijwerkingen: Vooral maag-darmklachten (misselijkheid, braken, diarree), soms ernstig (uitdroging, nierproblemen). Ook meldingen van oogproblemen en cosmetische effecten zoals ‘hangende billen’ door vet- en spierverlies.
Zorgen experts:Te snelle/ extreme afname bij ‘superresponders’ → risico op ondervoeding, te weinig eten/drinken.
Spierverlies (vooral zorgelijk bij ouderen).
Levenslang gebruik waarschijnlijk nodig (obesitas als chronische ziekte, vergelijkbaar met bloeddrukmedicatie).
Mariëtte Boon (Erasmus MC): dosis aanpassen om gevarieerd eten mogelijk te maken; obesitas heeft verschillende oorzaken → meer keuze in medicijnen nodig.
Mireille Serlie (Amsterdam UMC): mogelijk eetlust ‘resetten’ en obesitas in de toekomst genezen, maar te vroeg om te zeggen.
Agnes Kant (Lareb): meer nationaal onderzoek nodig naar bijwerkingen.
Toekomst
Er zijn meer dan 100 medicijnen in ontwikkeling, waaronder combinaties met vier hormonen of toevoeging van amyline (om spierverlies te beperken). Ook pilvormen van semaglutide zijn recent goedgekeurd (FDA) of op komst, wat gebruik makkelijker maakt.
Kortom: Triple G belooft revolutionair gewichtsverlies, maar brengt grotere uitdagingen mee rond snelheid, bijwerkingen, spierbehoud en levenslange inzet. Experts zien enorme potentie voor de gezondheid van mensen met obesitas, maar pleiten voor voorzichtigheid en beter onderzoek.
Ik weet niet of @Danny dit leuk vindt?quote:Op zaterdag 28 februari 2026 12:24 schreef Black_Baron het volgende:
Hey Grok, maak een samenvatting van dit artikel: https://www.volkskrant.nl(...)e-snel-af~be7ec58b0/
[..]
Een samenvatting mag altijd. Doen users ook.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 12:39 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Ik weet niet of @:Danny dit leuk vindt?
Ja, dat is in principe geen probleem.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 12:39 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Ik weet niet of @:Danny dit leuk vindt?
Maar wellicht mag een samenvatting wel.
In de USA gaan de ontwikkelingen nu heel snel... zegt het artikel.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 13:12 schreef PoesInDoos het volgende:
Hoelang duurt het voordat fabrieken kunnen gaan concurreren? En dat een pennetje gewoon betaalbaar wordt?
Als je wel aan die 5555 criteria voldoet krijg je nog geen Ozempic of Wegovy, je krijgt Saxenda (of een andere Liraglutide) die je dagelijks moet spuiten in tegenstelling tot het wekelijks spuiten van de middelen met Semaglutide zoals Ozempic en Wegovy.quote:Op donderdag 5 maart 2026 13:35 schreef yvonne het volgende:
Dit is een verzoek. Geen spam
Wel interessant om mee te doen
Vervelend alleen dat je hier aan 5554e criteria moet voldoen om ozempuc te krijgen.
Als ik in GB zou wonen regel ik het via de ASDA (supermarkt)
Klopt.quote:Op donderdag 5 maart 2026 14:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je wel aan die 5555 criteria voldoet krijg je nog geen Ozempic of Wegovy, je krijgt Saxenda (of een andere Liraglutide) die je dagelijks moet spuiten in tegenstelling tot het wekelijks spuiten van de middelen met Semaglutide zoals Ozempic en Wegovy.
Maar plenty bedrijven die het wel zonder 5555 criteria aanbieden, ook middelen met Semaglutide, maar dan is het alleen niet vergoed door de zorgverzekeraar.
Interessant. Het geeft wel aan hoe veel behoefte er aan deze middelen is. En dat de reguliere weg door veel mensen niet als optimaal gezien wordt.quote:Op donderdag 5 maart 2026 14:50 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Klopt.
Afgelopen zaterdag heeft Vara's Kassa er nog een aflevering over gemaakt.
https://www.bnnvara.nl/ka(...)edicatie-onderzoeken
Ik heb bij Wellis mijn complete lijst met medicatie moeten uitdraaien en insturen. En ik ben gebeld door de arts om e.e.a. door te spreken.quote:Je moet in Nederland als je als patient nieuw bent, altijd gebeld of gezien worden door de arts.
[..]
..en de medicatiehistorie wordt nauwelijks geraadpleegd..
Ja. Wat ik allemaal zo lees en hoor hebben veel mensen toch zelf ook wel de voorkeur voor Ozempic en Wegovy:quote:Op donderdag 5 maart 2026 14:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je wel aan die 5555 criteria voldoet krijg je nog geen Ozempic of Wegovy, je krijgt Saxenda (of een andere Liraglutide) die je dagelijks moet spuiten in tegenstelling tot het wekelijks spuiten van de middelen met Semaglutide zoals Ozempic en Wegovy.
Maar plenty bedrijven die het wel zonder 5555 criteria aanbieden, ook middelen met Semaglutide, maar dan is het alleen niet vergoed door de zorgverzekeraar.
Zelf heb ik het via de huisarts gehad van de apotheek. Wel iedere 8 weken even terugkomen om te kijken hoe het gaat. Ik wilde niet eerst een afval traject van een jaar in dus voor eigen kosten.quote:Op donderdag 5 maart 2026 15:01 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Interessant. Het geeft wel aan hoe veel behoefte er aan deze middelen is. En dat de reguliere weg door veel mensen niet als optimaal gezien wordt.
Dit viel me ook op:
[..]
Ik heb bij Wellis mijn complete lijst met medicatie moeten uitdraaien en insturen. En ik ben gebeld door de arts om e.e.a. door te spreken.
Wat zijn jullie ervaringen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |