Het was eerder ook al gevraagd; Mounjaro is ook maar 30 dagen houdbaar na openen, waarom geven ze jou dan zo'n grote dosis per pen?quote:Op donderdag 26 februari 2026 22:12 schreef MommyD het volgende:
Ik gebruik Mounjaro via Yazen. Heb ook een code voor korting. Je betaalt een bedrag per maand, en eenmalig voor de pen. Ik ben nu 7,5 kg kwijt in 2 maanden. Mounjaro is net weer anders als Ozempic.
Bij Yazen start je met een oen van rond de 250¤ daar doe je 8 weken mee. Daarna krijg je een pen met meer mg, die is 450¤ en die kan je langer gebruiken.
Je kan de app van Yazen downloaden en inlezen. Er is een fijne community en je hebt korte lijnen met je arts en je coach. Het bedrag per maand is 89/99¤
Ik ben tevreden!
Mounjaro is na openen buiten de koelkast 30 dagen houdbaar. Maar als het in de koelkast blijft, er komt geen lucht oid bij houdbaar tot de datum die op de pen staat.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 12:06 schreef PoesInDoos het volgende:
[..]
Het was eerder ook al gevraagd; Mounjaro is ook maar 30 dagen houdbaar na openen, waarom geven ze jou dan zo'n grote dosis per pen?
Mijn eerste Ozempic 0,25mg pen is op. Heb er 3x 0,25mg en 2x 0,50mg (en een beetje) mee kunnen spuiten.
Gewichtsverlies is 2,4kg (sinds 30 januari).
Dit klopt niet. Als je de pen opent is ie niet houdbaar tot de datum die op de pen staat.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 13:10 schreef MommyD het volgende:
[..]
Mounjaro is na openen buiten de koelkast 30 dagen houdbaar. Maar als het in de koelkast blijft, er komt geen lucht oid bij houdbaar tot de datum die op de pen staat.
Ik zie graag een link naar de bijsluiter waarin staat dat je het geopend in de koelkast tot de datum die op de pen staat, kunt gebruiken.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 13:37 schreef MommyD het volgende:
Het is maar net wat je googled. Ik ga de discussie niet meer voeren. Heb 2 maanden gedaan met een pen, werkte goed en het scheelt veel geld! Als je lid wordt bij Yazen krijg je een duidelijke uitleg en ook de keuze om het niet te doen!
Dat jij vanwege de kosten je niet houdt aan de bijsluiter, moet je natuurlijk zelf weten. Maar ik zou hier op Fok niet dat soort adviezen gaan geven.quote:Volgens de fabrikant is een geopende pen maximaal 4 weken houdbaar.
Bij elke nieuwe naald komt er weer lucht bij..quote:Op vrijdag 27 februari 2026 13:10 schreef MommyD het volgende:
[..]
Mounjaro is na openen buiten de koelkast 30 dagen houdbaar. Maar als het in de koelkast blijft, er komt geen lucht oid bij houdbaar tot de datum die op de pen staat.
quote:Het artikel in de Volkskrant, getiteld “Afslankmedicijn ‘Triple G’ op komst: vallen mensen té snel af?”, bespreekt de opkomst van een nieuwe generatie krachtigere obesitasmedicijnen, met name retatrutide (bijnaam Triple G).
Hoofdthema
Terwijl huidige middelen zoals Ozempic, Wegovy (semaglutide) en Mounjaro (tirzepatide) gemiddeld rond de 14% gewichtsverlies opleveren na ruim een jaar, laat retatrutide (dat drie hormonen nabootst: GLP-1, GIP én glucagon) in eerste studies gemiddeld 29% gewichtsverlies zien in ongeveer een jaar. Dit roept de vraag op of mensen niet te snel afvallen, met mogelijke risico’s.
Belangrijkste punten
Werking Triple G: Door toevoeging van glucagon (bevordert vetverbranding) is het effectiever dan dubbelwerkende middelen.
Eli Lilly ontwikkelt het; het bedrijf bereikte recent een waarde van 1 biljoen dollar mede dankzij dit soort ontwikkelingen.
Problemen met huidige middelen: Ongeveer de helft stopt binnen een jaar (kosten, bijwerkingen, onvoldoende effect). Eén op de vijf verliest na twee jaar minder dan 5%. Na stoppen komt het gewicht grotendeels terug.
Bijwerkingen: Vooral maag-darmklachten (misselijkheid, braken, diarree), soms ernstig (uitdroging, nierproblemen). Ook meldingen van oogproblemen en cosmetische effecten zoals ‘hangende billen’ door vet- en spierverlies.
Zorgen experts:Te snelle/ extreme afname bij ‘superresponders’ → risico op ondervoeding, te weinig eten/drinken.
Spierverlies (vooral zorgelijk bij ouderen).
Levenslang gebruik waarschijnlijk nodig (obesitas als chronische ziekte, vergelijkbaar met bloeddrukmedicatie).
Mariëtte Boon (Erasmus MC): dosis aanpassen om gevarieerd eten mogelijk te maken; obesitas heeft verschillende oorzaken → meer keuze in medicijnen nodig.
Mireille Serlie (Amsterdam UMC): mogelijk eetlust ‘resetten’ en obesitas in de toekomst genezen, maar te vroeg om te zeggen.
Agnes Kant (Lareb): meer nationaal onderzoek nodig naar bijwerkingen.
Toekomst
Er zijn meer dan 100 medicijnen in ontwikkeling, waaronder combinaties met vier hormonen of toevoeging van amyline (om spierverlies te beperken). Ook pilvormen van semaglutide zijn recent goedgekeurd (FDA) of op komst, wat gebruik makkelijker maakt.
Kortom: Triple G belooft revolutionair gewichtsverlies, maar brengt grotere uitdagingen mee rond snelheid, bijwerkingen, spierbehoud en levenslange inzet. Experts zien enorme potentie voor de gezondheid van mensen met obesitas, maar pleiten voor voorzichtigheid en beter onderzoek.
Ik weet niet of @Danny dit leuk vindt?quote:Op zaterdag 28 februari 2026 12:24 schreef Black_Baron het volgende:
Hey Grok, maak een samenvatting van dit artikel: https://www.volkskrant.nl(...)e-snel-af~be7ec58b0/
[..]
Een samenvatting mag altijd. Doen users ook.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 12:39 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Ik weet niet of @:Danny dit leuk vindt?
Ja, dat is in principe geen probleem.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 12:39 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Ik weet niet of @:Danny dit leuk vindt?
Maar wellicht mag een samenvatting wel.
In de USA gaan de ontwikkelingen nu heel snel... zegt het artikel.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 13:12 schreef PoesInDoos het volgende:
Hoelang duurt het voordat fabrieken kunnen gaan concurreren? En dat een pennetje gewoon betaalbaar wordt?
Als je wel aan die 5555 criteria voldoet krijg je nog geen Ozempic of Wegovy, je krijgt Saxenda (of een andere Liraglutide) die je dagelijks moet spuiten in tegenstelling tot het wekelijks spuiten van de middelen met Semaglutide zoals Ozempic en Wegovy.quote:Op donderdag 5 maart 2026 13:35 schreef yvonne het volgende:
Dit is een verzoek. Geen spam
Wel interessant om mee te doen
Vervelend alleen dat je hier aan 5554e criteria moet voldoen om ozempuc te krijgen.
Als ik in GB zou wonen regel ik het via de ASDA (supermarkt)
Klopt.quote:Op donderdag 5 maart 2026 14:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je wel aan die 5555 criteria voldoet krijg je nog geen Ozempic of Wegovy, je krijgt Saxenda (of een andere Liraglutide) die je dagelijks moet spuiten in tegenstelling tot het wekelijks spuiten van de middelen met Semaglutide zoals Ozempic en Wegovy.
Maar plenty bedrijven die het wel zonder 5555 criteria aanbieden, ook middelen met Semaglutide, maar dan is het alleen niet vergoed door de zorgverzekeraar.
Interessant. Het geeft wel aan hoe veel behoefte er aan deze middelen is. En dat de reguliere weg door veel mensen niet als optimaal gezien wordt.quote:Op donderdag 5 maart 2026 14:50 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Klopt.
Afgelopen zaterdag heeft Vara's Kassa er nog een aflevering over gemaakt.
https://www.bnnvara.nl/ka(...)edicatie-onderzoeken
Ik heb bij Wellis mijn complete lijst met medicatie moeten uitdraaien en insturen. En ik ben gebeld door de arts om e.e.a. door te spreken.quote:Je moet in Nederland als je als patient nieuw bent, altijd gebeld of gezien worden door de arts.
[..]
..en de medicatiehistorie wordt nauwelijks geraadpleegd..
Ja. Wat ik allemaal zo lees en hoor hebben veel mensen toch zelf ook wel de voorkeur voor Ozempic en Wegovy:quote:Op donderdag 5 maart 2026 14:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je wel aan die 5555 criteria voldoet krijg je nog geen Ozempic of Wegovy, je krijgt Saxenda (of een andere Liraglutide) die je dagelijks moet spuiten in tegenstelling tot het wekelijks spuiten van de middelen met Semaglutide zoals Ozempic en Wegovy.
Maar plenty bedrijven die het wel zonder 5555 criteria aanbieden, ook middelen met Semaglutide, maar dan is het alleen niet vergoed door de zorgverzekeraar.
Zelf heb ik het via de huisarts gehad van de apotheek. Wel iedere 8 weken even terugkomen om te kijken hoe het gaat. Ik wilde niet eerst een afval traject van een jaar in dus voor eigen kosten.quote:Op donderdag 5 maart 2026 15:01 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Interessant. Het geeft wel aan hoe veel behoefte er aan deze middelen is. En dat de reguliere weg door veel mensen niet als optimaal gezien wordt.
Dit viel me ook op:
[..]
Ik heb bij Wellis mijn complete lijst met medicatie moeten uitdraaien en insturen. En ik ben gebeld door de arts om e.e.a. door te spreken.
Wat zijn jullie ervaringen?
Ik weet het niet, ik heb het vorige maand met de huisarts besproken en nou is mijn gewichtsverhaal een wat apart traject.quote:Op donderdag 5 maart 2026 15:11 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Ja. Wat ik allemaal zo lees en hoor hebben veel mensen toch zelf ook wel de voorkeur voor Ozempic en Wegovy:
Makkelijker in gebruik en je valt er gemiddeld een heleboel kilo's meer mee af.
Gewichtsverlies:
Liraglutide (Saxenda/Victoza) 7 a 8% in een jaar.
Ozempic 8 - 15% in een jaar.
Als je eerst door 5555 hoepels moet springen en dan echt dagelijks moet spuiten met als resultaat 7% gewichtsverlies in een jaar, zou ik daar ook niet echt enthousiast van worden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Anyway... morgen 4 weken bezig, morgen dus de laatse dosisverhoging.
Het gewichtsverlies is de eerste weken wel hard gegaan (ruim een kilo per week), maar ik heb ook het idee dat mijn lichaam wel aan de medicatie went, het amper een hap binnen kunnen krijgen van de eerste weken is er wel af.
We gaan het zien, ik heb een mooi Excel sheet gemaakt waarin ik de boel wekelijks bijhoud.
Bijverschijnselen: obstipatie (dat moet ik nog wel even met de HA bespreken), vermoeidheid (ga veel eerder naar bed dan ik gewend was) en ondanks gewoon sporten als anders (conditie en krachttraining plus loopband) heb ik wel het idee dat ik kracht verlies.
Verder is het dagelijks spuiten pittig, maar hee, shit happens, en wordt het fysiek simpelweg wat lastig nu die spuit helemaal naar 2,4 mg moet, en vanaf morgen naar de 3,0 mg... dus ik moet daar nog wel wat handigheid in krijgen.
Het gewichtsverlies gaat op zich prima de eerste 4 weken, maar die obstipatie is echt vervelend.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 23:52 schreef ondeugend het volgende:
Wat een verhaal @:Leandra!
Soms heeft het even tijd nodig hoor. Ik hoor ook wel verhalen dat het na een paar maand pas lekker gaat.
Succes gewenst!
Ook bijwerkingen kunnen een maand of 2 duren. Ik begrijp dat jij Saxenda gebruikt? Ik weet niet hoe dat werkt bij Saxenda en klikjes. Wellicht dat een ander daar meer over kan vertellen.quote:Op zondag 8 maart 2026 11:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het gewichtsverlies gaat op zich prima de eerste 4 weken, maar die obstipatie is echt vervelend.
Plus dat die spuit nu gewoon echt ver en lang moet worden ingedrukt om van de 3.0 mg naar de 0 te komen.
Ik zag iemand eerder in "klikjes" rekenen, dus dat zal vergelijkbaar zijn (geen idee hoeveel klikjes 3.0 mg is), maar het is fysiek gewoon lastig
Mis ik iets? Ze zijn nog druk in de testfase en dat klinkt verder positief toch? Als je er te snel mee af zou vallen dan kan de doseringen lager of vertragend. Of doel je op de snelheid waarmee het op de markt zou gaan komen?quote:Op zondag 8 maart 2026 11:49 schreef PoesInDoos het volgende:
https://www.nu.nl/324582/(...)fslankmedicatie.html
Explainer van Nu.nl over ´Triple G´. Dat gaat niet goedkomen
Ik ben ook keurig gebeld en bevraagd. Was er wel snel door aangezien ik geen medicatielijst heb omdat ik verder niets gebruik. Ik heb nu nadat ik 10 maanden gebruik wel weer een vragenlijst beantwoord om een recept voor een volgend jaar te krijgen. Voor het geval dat aangezien ik voorlopig mijn laatste prik gezet heb.quote:Op donderdag 5 maart 2026 15:01 schreef Black_Baron het volgende:
Ik heb bij Wellis mijn complete lijst met medicatie moeten uitdraaien en insturen. En ik ben gebeld door de arts om e.e.a. door te spreken.
Wat zijn jullie ervaringen?
Ik denk dat veel mensen er misbruik van gaan maken, ´even snel afvallen´ en dat is voor niemand gezond natuurlijk.quote:Op zondag 8 maart 2026 12:16 schreef ondeugend het volgende:
Mis ik iets? Ze zijn nog druk in de testfase en dat klinkt verder positief toch? Als je er te snel mee af zou vallen dan kan de doseringen lager of vertragend. Of doel je op de snelheid waarmee het op de markt zou gaan komen?
Ah op die manier!quote:Op zondag 8 maart 2026 12:40 schreef PoesInDoos het volgende:
[..]
Ik denk dat veel mensen er misbruik van gaan maken, ´even snel afvallen´ en dat is voor niemand gezond natuurlijk.
Er wordt nu al bij de wat minder snelle prikken ´geklaagd´ over spierverlies etc, dat moet je niet nog een 3 maal zo snel willen versnellen!
quote:Op zondag 8 maart 2026 13:10 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Ah op die manier!
Daarom pleit ik al die tijd al voor vergoeding en altijd onder begeleiding van de huisarts. Dan is alles netjes gereguleerd en een heel groot gedeelte van de Nederlanders op een gezond gewicht waarmee je weer heel veel andere ellende en dus kosten bespaard.
Dat samen met wat mij betreft gezond eten goedkoper, niet gezond eten duurder en in de media veel minder verleidingen door ongezond eten te promoten. Ik denk echt dat dat de oplossing is. Want we moeten natuurlijk voorkomen dat nieuwe generaties weer in een verkeerde leefstijl terecht komen.
Maar om dat te bereiken zullen bedrijven en de politiek veel meer moeten doen.
Ik prik het naaldje in mijn buik, druk op de achterkant van de pen en dan loopt het bij Ozempic vrij snel af. Bij maximale dosis van 1.0 mg is dat hooguit 3 seconden.quote:Op zondag 8 maart 2026 15:33 schreef Leandra het volgende:
Ik heb idd een Liraglutide, omdat Saxenda niet leverbaar was werd het Voberoxyn.
Ik weet niet of de feitelijke Saxenda spuit anders is, maar dit
https://share.google/VWQbG0OEzdst5cNfT is hoe het bij 2.4 mg is, en bij 3.0 is hij dus nog verder uitgedraaid en moet je dat hele deel weer naar binnen duwen voor je weer op 0 bent.
Dat is gewoon wat lastig.
Dat weet ik nog niet, ik prik iedere dag op een andere plek en daar heb ik wel een schema in, dus iedere zaterdag in de buurt van dezelfde plek, iedere zondag in de buurt van een andere dezelfde plek enz.quote:Op zondag 8 maart 2026 16:04 schreef PoesInDoos het volgende:
Wat onhandig Leandra! Zou je niet op eigen kosten verder willen met een een-per-week prikpen?
Ik zag een gekke hack op Reddit; als je misselijk bent moet je aan een alcoholdoekje ruiken. En verrek, het werkt ook nog!
Je had het over diep steken, is jouw naaldje dan zo dik en lang?quote:Op zondag 8 maart 2026 16:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat weet ik nog niet, ik prik iedere dag op een andere plek en daar heb ik wel een schema in, dus iedere zaterdag in de buurt van dezelfde plek, iedere zondag in de buurt van een andere dezelfde plek enz.
Maar het is wel een groot blauwe plekken feest... af en toe ook net een ader meepakken![]()
Maar vooralsnog heb ik geen behoefte het op eigen kosten te doen, simpelweg omdat ik volgens alle regels in aanmerking kom.
Wellicht dat WeGovy op een gegeven moment wel vergoed wordt, maar dat zien we dan wel.
Ik zei net ook al tegen N dat ik anders na een bepaald gewichtsverlies gewoon ga afbouwen naar de 1.8 mg als onderhoudsdosis, de 1.8 mg was nog wel prima te doen.
Maar goed, geen idee of Saxenda zelf ook dit systeem heeft.
Nee, het is niet de naald zelf, die is vrij standaard, het is de pen die moeilijk is.quote:Op zondag 8 maart 2026 16:42 schreef PoesInDoos het volgende:
[..]
Je had het over diep steken, is jouw naaldje dan zo dik en lang?
Ik heb bij m'n Ozempic echt een super dun en kort naaldje, 4mm volgens mij, ik voel hem niet eens naar binnengaan, laat staan dat ik er een blauwe plek van krijg..
Ach ja dat had je al gezegd. Dat is dus zo'n pen met klikjesysteem, die draaien helemaal uit.quote:Op zondag 8 maart 2026 16:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, het is niet de naald zelf, die is vrij standaard, het is de pen die moeilijk is.
Die draait met iedere hogere dosis verder uit en dat moet je dan helemaal indrukken.
Ik hou met één hand een stuk huid vast en met die andere de pen, en dat werkt gewoon niet lekker omdat hij bij de hogere dosis zo ver uitgedraaid is en dat dus weer helemaal ingeduwd moet worden, het zal ook vast meespelen dat je daar extra kracht voor moet zetten en/of de boel daardoor wat beweegt, maar het is waardeloos.
Ik lees dat ook als klacht als ik er op zoek, en schijnbaar is de Saxenda pen niet zo dramatisch.
Ik zal morgen eens kijken welke naalden ik heb, wel langer dan 4 mm, maar ook heel dun, dus die zijn het probleem niet.
Nou, ik heb net een nieuwe voorraad en heb het bij de apotheek ook gemeld, maar ik krijg iedere keer te horen dat Saxenda zo moeilijk leverbaar is, dus even kijken hoe we dit gaan doen, want dit is niet werkbaar voor de lange termijn.quote:Op zondag 8 maart 2026 17:02 schreef PoesInDoos het volgende:
[..]
Ach ja dat had je al gezegd. Dat is dus zo'n pen met klikjesysteem, die draaien helemaal uit.
Kun je nog switchen naar Saxenda?
Wekelijks is nog te doen, dan kan je man even helpen. Maar dagelijks..quote:Op zondag 8 maart 2026 17:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou, ik heb net een nieuwe voorraad en heb het bij de apotheek ook gemeld, maar ik krijg iedere keer te horen dat Saxenda zo moeilijk leverbaar is, dus even kijken hoe we dit gaan doen, want dit is niet werkbaar voor de lange termijn.
Het mag hetzelfde middel met andere hulpstoffen zijn, maar de applicator is dusdanig anders dat het geen hulpmiddel is maar een tegenwerkingsmiddel.
Dat helpen hebben we geprobeerd door hem in mijn arm te laten spuiten, maar dat werkte ook niet lekker...quote:Op zondag 8 maart 2026 17:16 schreef PoesInDoos het volgende:
[..]
Wekelijks is nog te doen, dan kan je man even helpen. Maar dagelijks..
Succes! Ik hoop dat je alsnog over mag op Saxenda als dat weer leverbaar is.
Ik vind dat toch raar.quote:Op zondag 8 maart 2026 17:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou, ik heb net een nieuwe voorraad en heb het bij de apotheek ook gemeld, maar ik krijg iedere keer te horen dat Saxenda zo moeilijk leverbaar is, dus even kijken hoe we dit gaan doen, want dit is niet werkbaar voor de lange termijn.
Het mag hetzelfde middel met andere hulpstoffen zijn, maar de applicator is dusdanig anders dat het geen hulpmiddel is maar een tegenwerkingsmiddel.
Nou, kennelijk moet ik zelfs iedere 4 weken een herhaalrecept bij de huisarts vragen voor deze medicatie, dus ver vooruit bestellen zal m ook wel niet wordenquote:Op zondag 8 maart 2026 19:37 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Ik vind dat toch raar.
Kennelijk lukt het commerciële partijen wel makkelijk om die middelen te verkrijgen en te verstrekken. En je bloedeigen apotheek niet.
Saxenda wordt op zoveel bekende sites aangeboden. En ook niet echt bizar duur ofzo.
Gewoon klote voor je, dit. Laat ze het gewoon vooruit bestellen voor je, bij je apotheek. Maar dat doen ze wsl niet ofzo.![]()
Heb je zelf al een rondje gebeld? Naar andere apotheken, van een andere keten? Nationale apotheek, stevens aporheken etc. Je hebt immers een geldig recept.
Als ik Google (met recept) zie ik gewoon wel aanbieders.
Met een geldig recept kun je volgens mij overal terecht voor wat betreft erkende apotheken. Ook online.quote:Op zondag 8 maart 2026 20:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou, kennelijk moet ik zelfs iedere 4 weken een herhaalrecept bij de huisarts vragen voor deze medicatie, dus ver vooruit bestellen zal m ook wel niet worden
Ik heb verder nog niets ondernomen, ik merk pas ruim een week dat het systeem met die pen niet lekker werkt, maar ik ga het wel even met de huisarts bespreken, want dit is geen werkbare lange termijn oplossing.
Het kan ook nog komen omdat je zorgverzekeraar Saxenda niet wil vergoeden maar alleen een ander merk met de zelfde bestanddelen. Dat zie ik namelijk bij mijn vrouw die de zelde weg bewandeld als jij. Saxenda hier bij de Service apotheek gewoon leverbaar maar ze krijgt een ander merk pennen.quote:Op zondag 8 maart 2026 20:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou, kennelijk moet ik zelfs iedere 4 weken een herhaalrecept bij de huisarts vragen voor deze medicatie, dus ver vooruit bestellen zal m ook wel niet worden
Ik heb verder nog niets ondernomen, ik merk pas ruim een week dat het systeem met die pen niet lekker werkt, maar ik ga het wel even met de huisarts bespreken, want dit is geen werkbare lange termijn oplossing.
Dat idee heb ik eigenlijk niet als ik de apothekers hoor.quote:Op maandag 9 maart 2026 08:55 schreef Crowd001 het volgende:
[..]
Het kan ook nog komen omdat je zorgverzekeraar Saxenda niet wil vergoeden maar alleen een ander merk met de zelfde bestanddelen. Dat zie ik namelijk bij mijn vrouw die de zelde weg bewandeld als jij. Saxenda hier bij de Service apotheek gewoon leverbaar maar ze krijgt een ander merk pennen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |