Ride4Ferry p/b Marco's Norse GuardsHet kiezen van een FPCL team is soms een combinatie van waarzeggerij en zwarte magie. In Michael Crichtons boek en film 13th warrior zit een aardige omschrijving. Al moet er bij gezegd worden dat de Noorse Vikings hun 13 mannen uitkozen omdat ze 13 maanden in hun jaartelling hadden, die vonden 14 iets teveel
Bekijk deze YouTube-videoMaar goed, de hoofdsponsor heeft ons na de trubbels met een oranje kleuter als president in hun land laten zitten. Het was helaas wel terug te zien in de contractverlengingen, dat zijn er helaas maar twee. Aangezien vier renners de Noorse nationaliteit hebben komen die eerst aan de beurt:
Den Første Mannen: Jonas Abrahamsen.Vorig jaar als seizoensarbeider aangenomen tot hij bij een bedrijfsongeval zijn sleutelbeen brak. Nam vervolgens wraak op zijn ontrouwe zetbaas door de beste prestaties pas in de tweede helft neer te zetten. Geheel terecht, normaal ben ik niet zo impulsief. Je weet het helaas nooit met Jonas2: of hij rijdt een goed voorjaar en hij is op, of hij verkloot zijn voorjaar en je moet gaan hopen dat hij in het najaar nog iets laat zien
Den Andre Mannen: Fredrik DversnesPakte geregeld zijn puntjes in kleine rondes, won een etappe in the Tirreno en de Artic race. Ook altijd goed in de Nationale kampioenschappen, en daar staat Noorwegen gelukkig ook bij
Den Tredje Mannen: Tord GudmestadSprinter die de heel ondankbare taak heeft de maat 47 bootschoenen van Pavel Bittner te vullen. Zal hem zeer waarschijnlijk niet lukken, maar niet omdat ie niks probeert. Pakte vooral in kleine rondes wat punten, moest werken als knecht in de Giro, waarbij hij nipt naast de punten greep in etappe 4.
Den Fjerde Mannen: Mattias NorsgaardDit was dus God zegene de greep zoals ik dat ook een keer met Jacobs en Jorgensen heb gewaagd. Buitenlander in dienst van kaartenhuis Movistar, kwijnde daar weg, bloeit hopelijk op bij zijn nieuw werkgever. Bij Jacobs mislukte dat, Jorgensen werd daarentegen een gewaardeerde werkbij bij Visma. Mattias haalde Geen Enkel Punt vorig jaar, hopelijk loopt het bij Lidl Trek ietsje beter.
Naar vier Noren hebben we ook twee Marco's aangetrokken, allebei afkomstig uit de Alpen:
Marco 1: Marco Frigo aka de KoelkastAls seizoensarbeider in de 2e helft gelukkig in staat regelmatig punten te scoren, zowaar een geslaagde tussentijdse transfer. Nu mag hij het vanaf het begin proberen
Marco 2: Marco Schrettl aka Ze GermanOndanks dat Oostenrijkse vlaggetje is de nummer 3 van het beloften WK in Duitsland geboren, in Münster welteverstaan. Dankzij zijn Kitzbühler coach Helmut Dollinger is Marco bij Astana geland. Geen idee of ie voor de leeuwen gegooid wordt of dat de Italo Kazakse formatie hem voorzichtig wil brengen.
Nadat deze 6 man binnen waren moest er nog wat wrakhout gevonden worden:
Rui Oliveira aka het meubelstukSchraapt eigenlijk altijd punten in kleine koersjes als hij op de weg mag starten. Het is niet veel, het is vaak wel belangrijk
Alessandro CoviBenieuwd hoe Covi het zonder UAE bonus gaat doen, al is hij wel op het Arabisch schiereiland blijven hangen bij Jayco Al Uhla
Mattias KopeçkyZowaar, ook twee Mattiassen in de groep. Kopeçky had een zeer goed sprokkelseizoen bij Novo Nordisk vorig jaar, de NL'se Tsjech mag het nu bij Bas Tietema's fietsclub proberen
Giulio PellizariEen ideetje van mn vader die tussen de chemo behandelingen en controles door naar de Vuelta lag te kijken van de zomer. Heeft de ondankbare taak voor de klassementen te gaan nu Jonas is weggekocht
Laurenz Der Kommissar RexBackup sprinter waarvan ik eigenlijk had gedacht dat hij Intermarche Lotto ging blijven, maar dat liep dus anders. Krijgt waarschijnlijk bij Soudal een plaats in de sprinttrein, hopelijk af en toe meedoen om punten af te pakken.
Pascal EenkhoornDaar zit Pascal Eenkhoorn al, meestal als knecht voor Merlier, heel af en toe voorzich zelf (drie keer punten gepakt vorig seizoen). Tsja je moet wat hè
Zak ErzenOok ik betrap mezelf er op een talent op te pikken voor het doorbreekt, de jaren daarop loopt het vervolgens crescendo, maar niet in mijn ploeg

Hopelijk gaat dat met Zak niet zo. Pakt hopelijk her en der wat sprint punten mee.
Sander de PestelWat ging er door de familie van Sander heen toen ze zich naar een economische analyse methodiek noemden: Politiek, Economisch, Sociaal, Technologisch, Juridisch en Milieu oftewel Pestel. Aangezien hij zijn goede uitslagen vooral tegen de klok neerzette vorig jaar lijkt zijn analyse van krachtindeling gelijkmatig inzetten over meerdere km's wel snor te zitten
Hier zullen we het helaas mee moeten doen. Je weet in dit spel nooit hoe een Sabata een Croky Cup vangt, maar dat is me iig gelukt en daar geniet ik er nu maar van. "Straks as ut te loat is, höbse spiëet ervan" (Straks als het te laat is heb je er spijt van voor wie geen Limburgs dialect spreekt)