Met de massale instroom van nieuwe Nederlanders neemt dat af.quote:Op zondag 18 januari 2026 10:34 schreef Pinnenmutske het volgende:
Het is bewezen dat Nederlanders over het algemeen het langste zijn
Dat zeggen ze. Ook dat ze daarvoor een groeispurt hebben dat klopte bij mij en mijn dochters wel. Ik ben gewoon vroeg gestopt met groeien maar heb een prima lengte.quote:Op zondag 18 januari 2026 09:40 schreef laziness het volgende:
[..]
Ja 18 en meisjes 16. Neem het bij meisjes niet af na de eerste menstruatie of is dat een fabel?
Ja, tot een jaar geleden was het verschil 2 kilo en een halve cm.quote:Op zondag 18 januari 2026 10:23 schreef hilliebillie het volgende:
@Kyara, lijkt me ook wel bijzonder dat je meiden ineens flink verschillen in bouw als ze altijd nagenoeg gelijk gelopen hebben daarin.
Dat lijkt me inderdaad naar, het feit dat mensen er iets van vinden, en het dan ook nog gewoon uitspreken (of zelfs gaan benoemen ‘de grootste’, de ‘dunste’ e.d.) dat lijkt me erg kwetsend en inderdaad iets om als pubermeisje erg onzeker van te kunnen worden.quote:Op zondag 18 januari 2026 12:22 schreef Kyara het volgende:
[..]
Ja, tot een jaar geleden was het verschil 2 kilo en een halve cm.
Medicatie zorgt voor meer eetlust. En de adhd medicatie
Het is vooral heel vervelend hoe de omgeving reageert. Bij een eeneiige tweeling zijn mensen sws al aan het vergelijken waar de verschillen zitten. En zeker in het begin, wordt het dan wel snel dat de een wat steviger is. En wordt ook steeds benadrukt dat zij is aangekomen.
Terwijl juist zuslief met haar (bijna) 13 jaar, 1,55 en 29,5 kilo van d´r lijntje af is gedonderd en haar zus juist nog wel binnen de lijntjes zit.
Niet zo fijn voor pubermeisjes.
Onze huisarts zei dat meisjes nog groeien tot na een jaar na de eerste menstruatie over het algemeen. Lijkt hier wel aardig te kloppen. Als nu de ogen van de jongste ook een keer stoppen met groeien...quote:Op zondag 18 januari 2026 09:40 schreef laziness het volgende:
[..]
Ja 18 en meisjes 16. Neem het bij meisjes niet af na de eerste menstruatie of is dat een fabel?
Bij mij hetzelfde. Mijn dochter heeft nog geen groeispurt gehad dus en de menstruatie is nu ook al meer dan een half jaar al aanwezig. Ik ben 1.70 mijn man 1.79 dus ook niet klein.quote:Op zondag 18 januari 2026 10:59 schreef F_r het volgende:
[..]
Dat zeggen ze. Ook dat ze daarvoor een groeispurt hebben dat klopte bij mij en mijn dochters wel. Ik ben gewoon vroeg gestopt met groeien maar heb een prima lengte.
Hier zei mijn schoolarts in groep 7 dat je na de 1e menstruatie er nog max 5 cm bij krijgt. Ik had toen al 2 cyclussen gehad en heb er nog 8cm bij weten te krijgen. Gelukkig was ik een grote 10 jarige (162cm) en 170 was een prima eindlengte.quote:Op zondag 18 januari 2026 09:40 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik moest hier even om grinniken. Mijn jongste van ruim 7 is nu 1.21m maar zat zo lang onderaan de groeicurve (toen ze 6 was, had ze de gemiddelde lengte van de 4 jarigen op school) dat het CB zich zorgen maakte. Toen ze vroegen naar mijn lengte (1.7m dus niet bepaald klein) en die van de donor (1.76m) zeiden ze meteen dat het in orde was en dus in lijn der verwachting dat ze net als de donor klein uitvaltquote:Op zondag 18 januari 2026 12:14 schreef vencodark het volgende:
Mijn man vindt zichzelf een lange man, was zelfs bijna beledigd toen ik hem tegensprak.
Hij is 1.78.Maar ja, in Trinidad, zijn roots, is 1.78 natuurlijk vrij lang, maar daar wonen we niet.
Ik was er met 12 jaar vroeg bij maar heb het idee dat er daarna zeker nog wel een spurt is geweest. Maar dat is niet gedocumenteerd of zo dus geen idee hoe accuraat dat is.quote:Op zondag 18 januari 2026 13:11 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Hier zei mijn schoolarts in groep 7 dat je na de 1e menstruatie er nog max 5 cm bij krijgt. Ik had toen al 2 cyclussen gehad en heb er nog 8cm bij weten te krijgen. Gelukkig was ik een grote 10 jarige (162cm) en 170 was een prima eindlengte.
Ja, als man in Nederland zit je dan onder het gemiddelde. Dat is gauw 1.85, denk ik.quote:Op zondag 18 januari 2026 13:12 schreef Schanu het volgende:
[..]
Ik moest hier even om grinniken. Mijn jongste van ruim 7 is nu 1.21m maar zat zo lang onderaan de groeicurve (toen ze 6 was, had ze de gemiddelde lengte van de 4 jarigen op school) dat het CB zich zorgen maakte. Toen ze vroegen naar mijn lengte (1.7m dus niet bepaald klein) en die van de donor (1.76m) zeiden ze meteen dat het in orde was en dus in lijn der verwachting dat ze net als de donor klein uitvaltalles onder de 1.8m voor een man wordt in NL volgens mij door iedereen idd wel gezien als klein.
B was net 9 toen bij hem de puberteit begon, het startsein was de geur....daarna de haren. Het gedrag kwam pas later (lees: we zitten er middenin)quote:Op zondag 18 januari 2026 13:09 schreef Deepfreeze het volgende:
Dat vergelijken is wel lastig zeg.
D wil graag klein blijven, hij wil niet groot en verantwoordelijk worden.
Hij is net 14 en 175. Hij was echt altijd de kleinste, tot hij in de 1e klas VO opeens een spurt kreeg en bij de iets grotere kinderen hoort. Zeker als jongste van de klas, maar dat valt dus helemaal niet meer op. We vragen ons nu af of die groeispurt DE groeispurt was. Hij zit onder de acne, stem is flink lager en hij heeft in groep 6/7 best wat school-haat gehad waarbij we ons afvragen of er niet een stukje puber dwarsheid in gezeten heeft. Aangezien we nu een voorbeeldige 14 jarige hebben. We zullen het zien, maar hij is al tevreden. De TNO berekening denk dat hij net zo groot als zijn broer wordt.
C is 18, 188cm en schoenmaat 46. Man is 182 en ik 170. Maar er zit qua lengte van alles in de familie.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
tweelingmeiden zijn sowieso veel vatbaarder voor eetproblemen zoals anorexia omdat ze zich 1 op 1 kunnen vergelijken met een ander, dat lijkt me in dit geval nog lastiger. Ik zou daar in ieder geval extra alert op zijn, en wellicht alvast informatie inwinnen voor wat voor hulplijnen er zijn als je dit gaat vermoeden. Dat is een van mijn grotere angsten voor mijn dochters. Mijn zus heeft een ernstig eetprobleem en dat heeft haar leven echt verpest en doet dat nu nog steeds (ondanks dat ze al dik 30 jaar intensief in behandeling is). Mijn meiden schelen een paar cm in grootte en dat hoor ik ook vaak, maar vooral als een soort verbazing. Van mensen die denken dat een eeneiige tweeling compleet identiek is op alle vlakken.quote:Op zondag 18 januari 2026 12:22 schreef Kyara het volgende:
[..]
Ja, tot een jaar geleden was het verschil 2 kilo en een halve cm.
Medicatie zorgt voor meer eetlust. En de adhd medicatie
Het is vooral heel vervelend hoe de omgeving reageert. Bij een eeneiige tweeling zijn mensen sws al aan het vergelijken waar de verschillen zitten. En zeker in het begin, wordt het dan wel snel dat de een wat steviger is. En wordt ook steeds benadrukt dat zij is aangekomen.
Terwijl juist zuslief met haar (bijna) 13 jaar, 1,55 en 29,5 kilo van d´r lijntje af is gedonderd en haar zus juist nog wel binnen de lijntjes zit.
Niet zo fijn voor pubermeisjes.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |