abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219848504
Als aanvulling op EMDR: het werkt niet alleen als je een trauma hebt. Het wordt bv ook ingezet wanneer je heel duidelijke worst-case-scenario's in je hoofd hebt waar je heel bang voor bent (flash-forward EMDR).

Bij mij heeft het niet zo goed gewerkt als ik had gehoopt, maar dat komt denk ik ook omdat ik een 'plaatje' in mijn hoofd moest stilzetten en daar op focussen en dingen van bekijken, maar ik kan niet zo goed me dingen inbeelden. Dus ik zag niet echt de situatie als plaatje in mijn hoofd. Het heeft alsnog wel iets gedaan. Ik vond het wel elke keer ook erg vermoeiend.

Wat klinkt het thee partijtje snoezig Tink! En lastig van de zindelijkheid :{
pi_219849047
Dank meiden voor het delen van jullie ervaringen :)
Ik ga er toch es voor kijken, loop tegen teveel aan nu.
Al zit ik nu wél in mn uppie ergens te lunchen. Had nooit verwacht dat ik dat zou kunnen 😅
@vlindertje89, ik zie juist alles zo voor me. Ben een beelddenker en das niet altijd even handig, zeg maar. Zonde wel dat het bij jou niet het gewenste effect heeft gehad :{

Tink, dit lijkt me heel lastig, zeker als je zo'n beetje alles al geprobeerd hebt. Misschien iets ertegenover stellen wat hij écht wil hebben? En nee, das geen omkoping maar stimuleren ;) Succes iig!

Yay, exode! Het wordt nu wel heel spannend!
Maar als zij kiest wie welke pup krijgt, dan moet je ook maar net die klik met pup hebben? Nou zal ze genoeg ervaring hebben hoor, maar jullie gevoel moet ook goed zijn.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_219849102
Bij mij heeft EMDR wel een stuk lading weggehaald, maar het is niet "poef" weg. En ik vond het erg intensief. Kwam daar altijd weg met flink hoofdpijn en heel moe.

@Tink89 ik kan me herinneren dat mijn broertje dat ook wel een tijdje heeft gehad, dat het spelen blijkbaar zo belangrijk was dat hij veel te lang wachtte met plassen en vaak in zijn broek plaste.
Geen idee eigenlijk wat ze toen gedaan hebben.
Er zijn ook poep/plas poli's waar ze volgens mij oa dit soort problemen aanpakken, misschien eens met de huisarts bespreken?
En een theepartijtje klinkt gezellig O+

@exode, spannend... een zwanger teefje! Hopelijk zit jullie pup er ook bij O+ .
Fake it till you make it...
  vrijdag 16 januari 2026 @ 14:07:59 #29
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_219849118
Een goede fokker leest de mensen en de pups en kan die keuze beter maken dan de meeste pupkopers gelukkig!
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_219849329
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 14:07 schreef oh-oh het volgende:
Een goede fokker leest de mensen en de pups en kan die keuze beter maken dan de meeste pupkopers gelukkig!
Ja, zo staan wij er ook in. Wij zien de pup maar even, zij kent de pups veel beter.
pi_219849372
Jaa, snap ik maar als je zelf nou geen klik bij een uitgekozen pup hebt, wat dan? Dat bedoelde ik.
If they say
  vrijdag 16 januari 2026 @ 14:54:50 #32
176471 oh-oh
pi_219849402
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 14:50 schreef Mushanga71 het volgende:
Jaa, snap ik maar als je zelf nou geen klik bij een uitgekozen pup hebt, wat dan? Dat bedoelde ik.
Alle pups zijn leuk. Je moet die fokker gewoon vertrouwen die kent de pups het beste.
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_219849450
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 14:54 schreef oh-oh het volgende:

[..]
Alle pups zijn leuk. Je moet die fokker gewoon vertrouwen die kent de pups het beste.
Ah, zo.
Ik ben een kattenmens en wat ik merkte bij de katten die wij vroeger hadden, is dat ik maar met één een klik had. Was een zwerver voor we hem in huis haalden dus niet als kitten. Maar ik heb dus geen klik zomaar met een dier. Misschien dat het anders is met pups hoor, geen ervaring mee.
If they say
pi_219849537
@exode, wat fijn dat je 1e therapiesessie goed ging, hopelijk gaat dit je helpen om weer op te krabbelen. En mij is geleerd verdriet of pijn nooit langs een meetlat te leggen. Het is gewoon niet te vergelijken, en dat is ook niet nodig, want elke vorm van pijn en verdriet mag ruimte en aandacht krijgen en is even belangrijk. Al snap ik dat dat voor jezelf niet zo voelt, maar dan ben je wel echt te streng voor jezelf. Wat jij op je bordje hebt (gehad) is niet niks, jij moet helen en herstellen, niet minder dan een ander die met andere zaken worstelt. Oftewel: ook jij mag er zijn!

Wat fijn dat het teefje zwanger is trouwens, het gaat gewoon echt gebeuren, wat een fantastisch vooruitzicht moet dat zijn O+

@Tink89, kan dat broekplassen een reactie zijn ergens op? Toen mijn nu 9 jarige met 4 jaar naar school ging, plaste ze opeens ook weer regelmatig in haar broek. Dat ging na een jaar over, en nu poept ze soms weer in haar broek. Het komt bij haar door stress, ze voelt het gewoon echt niet of te laat. Ik snap wel dat het heel lastig is, zeker als het zo vaak op een dag gebeurt, hopelijk vinden jullie snel de oorzaak en kan er dan ook naar een oplossing gezocht worden!

Mush, voor wat betreft EMDR, ik heb voor 1 trauma een stuk of 10 sessies gehad, dat was onwijs intens maar uiteindelijk is het daardoor gelukt om terug te kunnen denken aan dat trauma zonder in paniek te schieten. Een heel aantal jaren geleden heb ik nog een paar EMDR sessies gehad omdat ik lichamelijk in een kramp schoot bij het horen huilen van een kind, omdat onze jongste een huilbaby was. Dat heeft ook geholpen om die lichamelijke reactie niet meer te krijgen. Oftewel, ik denk dat EMDR heel goed kan zijn juist voor het verhelpen of verminderen van bijvoorbeeld paniekaanvallen of hyperventilatie, ongeacht welke oorzaak hier achter zit.

Onze 9 jarige begint over een week op speciaal onderwijs, de TLV aanvraag is woensdag goedgekeurd en het lijntje met de nieuwe school liep al dus ze mag meteen beginnen. Volgende week vrijdagochtend heeft ze een rondleiding, die middag het afscheid op haar huidige school en de week erna begint ze met 3 ochtenden wennen. Ze geeft zelf aan dat ze er zin in heeft, en dat geeft zo ongelooflijk veel hoop O+
pi_219849543
De kennismaking is als de pups 5 a 6 weken zijn, dan zijn het allemaal kleine pluizenbolletjes. Waarschijnlijk willen we ze allemaal. ;)
pi_219849576
Shanu, wat ontzettend fijn nieuws! Wat een opluchting en wat gun ik je die hoop. O+
pi_219849705
@Schanu, fijn dat ze zo vlot kan starten!
Fake it till you make it...
  vrijdag 16 januari 2026 @ 15:54:03 #38
319308 Tink89
To live is to dance
pi_219849845
Schanu wat fijn!

Wat welzijn en plassen betreft: spruit geeft zelf aan dat hij het leuk vindt op school, hij heeft ook geen woede of verdriet ofzo en de juf signaleert ook niks. Z’n zus kan wel intens zijn af en toe, maar da’s niet nieuw en hebben we best onder controle nu.

In eerste instantie dachten wij ook ‘ach, starten op school, nieuwe routine, extra vermoeidheid… loopt wel los’ maar na een jaar zijn we er allemaal klaar mee. Een kindercontinentiepoli doet niks voor hij vijf is (dat duurt nog twee maanden, op zich te overzien) en ik dacht zelf nog aan een pmt’er ofzo omdat hij het signaal dat hij moet, lijkt te missen. Grote beloningen helpen niet. Of eenmalig, zodra de buit dan binnen is, begint het opnieuw. Ik ben ervan overtuigd dat hij het wel kan, maar het in zijn bolleke gewoon niet belangrijk genoeg is. Maar wat doe je daaraan als motiveren niet werkt….

Overigens noemt mijn therapeut flash forward emdr (voor worst case scenario) ook als traumabehandeling. Want dat je dat scenario steeds voor je ziet, is ook traumatiserend. Even ter opheldering.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  vrijdag 16 januari 2026 @ 15:57:00 #39
176471 oh-oh
pi_219849866
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 15:14 schreef exode het volgende:
De kennismaking is als de pups 5 a 6 weken zijn, dan zijn het allemaal kleine pluizenbolletjes. Waarschijnlijk willen we ze allemaal. ;)
Die zien allemaal hetzelfde uit, dan moet je echt op de fokker vertrouwen!

@Tink89 mijn neefje is hs en hb en die deed dat tot zijn zevende, sterkte!
( Groucho Marx )
pi_219849912
Ooh, wat een fijn nieuws Schanu! Het snelle starten én dat ze er zelf ook zin in heeft O+ Hopelijk gaat dit jullie helpen en wordt alles weer wat leefbaarder en minder stressvol voot jullie :*

Ga ik toch kijken voor emdr. Gaat via de ha, denk ik?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
If they say
  vrijdag 16 januari 2026 @ 16:15:39 #41
319308 Tink89
To live is to dance
pi_219849968
Steeds oxa slikken is toch geen oplossing Mush? Echt, vraag hulp…
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_219849980
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 15:54 schreef Tink89 het volgende:

Overigens noemt mijn therapeut flash forward emdr (voor worst case scenario) ook als traumabehandeling. Want dat je dat scenario steeds voor je ziet, is ook traumatiserend. Even ter opheldering.
Ah, helder. Zo kun je er ook naar kijken, interessant. Bij mij was het niet iets wat ik echt voor me zag, maar dat het iets was waar ik me steeds zorgen over maakte (dus wel hetzelfde gevoel maar niet visueel). Daardoor voelde dat denk ik voor mij niet per se als traumatiserend. Wat ik er vooral mee bedoelde te zeggen is dat de situatie waar je bang voor bent je niet per se ook in werkelijkheid (al) overkomen hoeft te zijn om er EMDR op te kunnen toepassen. Want dat denken veel mensen wel, en ik hoor vaak dat het dan al bij voorbaat wordt afgeschreven 'want ik ben er alleen maar bang voor maar het is nooit echt gebeurd'. En dat is zonde :Y
pi_219849981
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 16:04 schreef Mushanga71 het volgende:
Ooh, wat een fijn nieuws Schanu! Het snelle starten én dat ze er zelf ook zin in heeft O+ Hopelijk gaat dit jullie helpen en wordt alles weer wat leefbaarder en minder stressvol voot jullie :*

Ga ik toch kijken voor emdr. Gaat via de ha, denk ik?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Even heel erg out of the box, maar heb je je wel eens laten onderzoeken op het syndroom van Tietze? Dan kan je ontstekingen krijgen bij je kraakbeen bij je borstkas, het kan echt voelen alsof je een hartaanval krijgt. Ik kreeg mijn 1e klachten toen ik begin 20 was en de conclusie was dus Tietze, het kan bij mij ook opspelen bij bijvoorbeeld weersomslag (als het opeens heel koud is) of bij stress. Soms heel heftig, met pijn die uitstraalt naar schouders en arm, soms alleen vervelende steken op de borst die in heftigheid kunnen verschillen.

Ik zeg zeker niet dat jij dit ook hebt, maar ik moest er wel aan denken toen je schreef pijn op de borst, ik dacht wellicht heb je er wat aan en is het het benoemen waard.
  vrijdag 16 januari 2026 @ 16:20:17 #44
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_219849993
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 16:17 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Ah, helder. Zo kun je er ook naar kijken, interessant. Bij mij was het niet iets wat ik echt voor me zag, maar dat het iets was waar ik me steeds zorgen over maakte (dus wel hetzelfde gevoel maar niet visueel). Daardoor voelde dat denk ik voor mij niet per se als traumatiserend. Wat ik er vooral mee bedoelde te zeggen is dat de situatie waar je bang voor bent je niet per se ook in werkelijkheid (al) overkomen hoeft te zijn om er EMDR op te kunnen toepassen. Want dat denken veel mensen wel, en ik hoor vaak dat het dan al bij voorbaat wordt afgeschreven 'want ik ben er alleen maar bang voor maar het is nooit echt gebeurd'. En dat is zonde :Y
Ik kreeg juist te horen dat EMDR geen optie was omdat ik geen herbelevingen had :')

Maarja, die konden ook na anderhalf jaar nog wel komen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_219850170
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 16:15 schreef Tink89 het volgende:
Steeds oxa slikken is toch geen oplossing Mush? Echt, vraag hulp…
Eens!
Zo haal je de oorzaak niet weg.
pi_219850428
SPOILER
If they say
  vrijdag 16 januari 2026 @ 18:01:30 #47
319308 Tink89
To live is to dance
pi_219850557
Diclo is ook beroerd voor je maag. Ik zou dit zo niet lang meer aan laten modderen.
pi_219850630
Weet ik, ik heb er maagbeschermers bij en neem alleen als het nodig is. Het is ook het enige aan pijnstillers wat me helpt en wat ik in combi met andere medicijnen kan gebruiken. Heb dus niet veel keus.
If they say
  vrijdag 16 januari 2026 @ 18:13:43 #49
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_219850701
Schanu! Wat fantastisch nieuws. En zo snel al! Hopelijk het begin van iets moois
pi_219850740
@Schanu

Dat is heel goed nieuws voor je meisje! En er al zo’n zin in hebben. *O*
Klinkt als een mooi, nieuw hoofdstuk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')