abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219839554
drastisch achteruit gaat?

Ik heb gemerkt dat dat vooral sinds Corona aan de gang is. Mensen zijn heel erg op zichzelf, leven in een eigen bubbel. Iemand terug groeten is vaak al teveel gevraagd. Bij iemand serieus even checken hoe het met diegene is (dus niet 'hoi, alles goed?') en echt interesse hebben in diegene. Het lijkt tegenwoordig allemaal een zo ver van je bed show :{ Het menselijke contact lijkt weg te zijn. Mensen kijken raar op als je een praatje wilt maken, of kijken geïrriteerd zo van 'waarom praat jij tegen mij?'.

Dan kun je zeggen dat dit misschien iets wereldwijds is, ware het niet dat ik genoeg nationaliteit zie op mijn werk en de Nederlanders vallen mij vaak negatief op als ik heel eerlijk ben. Gewoon nul communicatie, alsof je onzichtbaar bent.

Ik vraag me af of meer mensen dit hebben en of ze nog wel een fijn en gezellig gevoel hebben bij Nederland en Nederlanders.
pi_219839593
Nou wat mij vooral opvalt in de samenleving is dat zodra je een andere mening beschoren hebt je linea-recta als staatsvijand wordt bestempeld. Een gezond discussie is er niet meer bij anders dan direct de k*nker toegewenst te krijgen met de nodige doodsbedreigingen of abject beledigingen.

Ik denk dat mede door die ontwikkelingen men solistischer door het leven gaat om enig interactie maar te vermijden. En terecht ook als je het mij vraagt. Intolerantie viert hoog tij en daar blijf ook ik liever (ver) uit de buurt.
Ook in moeilijke tijden.
  donderdag 15 januari 2026 @ 12:11:47 #3
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219839596
Ik herken dit niet. Mijn maatstaf is: als je een ongeluk krijgt zijn er dan nog mensen die je helpen? Volgens mij wel.
pi_219839619
Yup je bent de enige
Mensen het spijt me maar ik mag jullie niet meer mentionen.
  donderdag 15 januari 2026 @ 12:45:55 #5
396386 sturmpie
for night & nature
pi_219840029
ik reageer op de titel

de mentaliteit van nederlanders ? je bedoelt dat ze allemaal gay zijn en verloren op 2 na oid
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  donderdag 15 januari 2026 @ 13:27:11 #6
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219840347
Ik ben juist heel erg goed in mensen begroeten. Ik loop de hele dag stoer rond en begroet allemaal mensen. Ik knoop verder geen gesprekjes met ze aan, maar begroeten doe ik ze wel!
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_219840493
Hier in Rotterdam genoeg jongeren die aan iedereen op straat vragen wat hun probleem is hoor.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
pi_219846001
Iemand sprak mij van de week aan op de sportschool. Dat komt niet vaak voor.
Dat was gezellig.

Ik laat voortaan vaker een halter op iemands teen vallen.
pi_219849288
Wat mij opvalt is de 'gelatenheid'

Meisje van 17 vermoord door iemand die hier nooit had moeten zijn?
Nederland doet niets.

Onze landgenoten afgeslacht in de Utrechtse tram?
Nederland doet niets.

Een filmmaker van zijn fiets geschoten door iemand die de sharia wil invoeren?
Nederland doet niets.

Nou ja, Nederland doet wel iets.

Op de bank neerploffen en Netflix kijken.

En maar hopen dat hun geliefden niet de volgende zijn :{
pi_219849456
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 14:37 schreef Koortsdroom het volgende:

Nederland doet niets.

Nederland doet niets.

Nederland doet niets.

Je hebt helemaal gelijk, zonder burka kan je de straat niet meer op.
pi_219849481
onzin.

echter is het wel zo dat er meer indidualisme is imho

maar dat is niet "de gemiddelde nederlander"
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
pi_219849824
quote:

Nederland doet niets.

Nederland doet niets.

Nederland doet niets.

Deze casussen komen juist opvallend veel in het nieuws vergeleken met 'vergelijkbare' moorden

Behalve de tramschutter dan. Die kwam wel veel in het nieuws, maar zoveel tramschutters hebben we niet gehad
pi_219849830
quote:
10s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 15:01 schreef Document1 het volgende:

[..]
Misschien in een dorp naast Doetinchem.

Eng he, al die vrouwen met hoofddoekjes die in Zoetermeer boodschappen doen bij de Lidl
pi_219849839
quote:

Nederland doet niets.

Nederland doet niets.

Nederland doet niets.

Wat heb jij concreet gedaan dan?
  vrijdag 16 januari 2026 @ 16:50:07 #15
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_219850166
quote:

Nederland doet niets.

Nederland doet niets.

Nederland doet niets.

Klopt, we hebben inmiddels hele wijken waar nauwelijks nog een echte Nederlander woont, maar het is natuurlijk makkelijker om er schijtlollig over te doen, alsof het je niets kan interesseren. Je moet natuurlijk wel boven de zorgen van het ordinaire PVV plebs staan. :')

Sterk staaltje mental gymnastics van figuren die door het vuur zouden gaan voor een groep mensen die mochten ze de kans krijgen, dat naieve volk gewoon van een flat zouden tyfen.
pi_219850325
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 15:06 schreef mschol het volgende:
echter is het wel zo dat er meer indidualisme is imho

Hier maak ik me zorgen om. Meer individualisme > minder neiging je eigen club te verdedigen.

Sommige Nederlanders zien geen dreiging omdat ze zich nog vastklampen aan 'wij zijn met meer'. Maar dat zijn vooral ouderen. Weinig nieuwe aanwas.

Intussen zijn er een miljoen moslims in Nederland. 'Maar' een miljoen, maar ze hebben wel een extreem hoge 'ingroup preference', zij zullen hun eigen club ALTIJD verdedigen. Kijk maar naar de pro-Hamas demonstraties.

Komen Nederlanders genoeg voor zichzelf op om te blijven bestaan, of gaan we als een nachtkaars uit? :{
pi_219850363
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 15:52 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Wat heb jij concreet gedaan dan?
Janken op FOK!
pi_219850429
Nederland is als de spreekwoordelijke kikker die in een pan met water langzaam wordt gekookt maar er niet uitspringt.
pi_219850473
quote:
10s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 15:01 schreef Document1 het volgende:
Nu is zo'n opmerking nog sarcastisch. In de toekomst zullen vrouwen in grote steden een hoofddoekje dragen omdat ze geen zin hebben steeds in het gezicht te worden gespuugd of anders te worden lastiggevallen.
  vrijdag 16 januari 2026 @ 17:50:44 #20
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_219850486
Dat was voor de corona ook al gaande.

[ Bericht 55% gewijzigd door PzKpfw op 17-01-2026 10:51:51 ]
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_219850693
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 17:47 schreef Koortsdroom het volgende:

[..]
Nu is zo'n opmerking nog sarcastisch. In de toekomst zullen vrouwen in grote steden een hoofddoekje dragen omdat ze geen zin hebben steeds in het gezicht te worden gespuugd of anders te worden lastiggevallen.
In welk kut gehucht woon jij? Uberhaupt ooit met een moslim gesproken? Het is vast een verrassing voor je maar 99% zijn niet veel anders dan Harrie of Ans.
pi_219850792
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 18:12 schreef Document1 het volgende:
Het is vast een verrassing voor je maar 99% zijn niet veel anders dan Harrie of Ans.
Dat denk je ook echt he :D _O-
  vrijdag 16 januari 2026 @ 19:12:49 #23
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_219851301
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 18:12 schreef Document1 het volgende:

[..]
In welk kut gehucht woon jij? Uberhaupt ooit met een moslim gesproken? Het is vast een verrassing voor je maar 99% zijn niet veel anders dan Harrie of Ans.
In kut gehucht heb je tegenwoordig ook genoeg statushouders wonen, kom met een beter argument dan "je hebt vast nog nooit met een moslim gesproken". Er zullen heel weinig Nederlanders zijn die anno 2026 geen negatieve ervaringen met Moslims kennen.

En anders vertrek je lekker naar Kabul, Damascus of Tehran als het zulk gezellig volk is?
pi_219852362
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 17:19 schreef Koortsdroom het volgende:

[..]
Hier maak ik me zorgen om. Meer individualisme > minder neiging je eigen club te verdedigen.

Sommige Nederlanders zien geen dreiging omdat ze zich nog vastklampen aan 'wij zijn met meer'. Maar dat zijn vooral ouderen. Weinig nieuwe aanwas.

Intussen zijn er een miljoen moslims in Nederland. 'Maar' een miljoen, maar ze hebben wel een extreem hoge 'ingroup preference', zij zullen hun eigen club ALTIJD verdedigen. Kijk maar naar de pro-Hamas demonstraties.

Komen Nederlanders genoeg voor zichzelf op om te blijven bestaan, of gaan we als een nachtkaars uit? :{
Maar wat heb je zelf nou concreet gedaan?
  vrijdag 16 januari 2026 @ 20:51:25 #25
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219852599
Corona ben ik vergeten
pi_219853262
Ik vind het wel meevallen eigenlijk
  vrijdag 16 januari 2026 @ 22:02:42 #27
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219853514
Misschien dat een oorlog de mensen dichter bij elkaar brengt. Maar ik vind het zo al goed. Al kan het altijd beter: geef eens een complimentje, groet eens wat vaker, iedereen knapt er van op. En het is volkomen gratis!
pi_219855839
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 22:02 schreef Boca_Raton het volgende:
Misschien dat een oorlog de mensen dichter bij elkaar brengt. Maar ik vind het zo al goed. Al kan het altijd beter: geef eens een complimentje, groet eens wat vaker, iedereen knapt er van op. En het is volkomen gratis!
Hoi
  zaterdag 17 januari 2026 @ 10:50:27 #29
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219855869
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 10:39 schreef Kwntm het volgende:

[..]
Hoi
Hoi Kwntm :)
pi_219856120
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 10:50 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Hoi Kwntm :)
Goede post. Alles kits achter de rits? :)

pi_219856124
quote:

Nederland doet niets.

Nederland doet niets.

Nederland doet niets.

Je bevestigt met je reactie het punt van TS, door een algemeen onderwerp over mentaliteit en sociale omgang te verschuiven naar migratie en geweld, waarmee je polariseert.
  zaterdag 17 januari 2026 @ 12:09:11 #32
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219856228
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 11:50 schreef Kwntm het volgende:

[..]
Goede post. Alles kits achter de rits? :)

[ afbeelding ]
Yep, veel hoop achter de knoop!
pi_219861091
quote:
1s.gif Op donderdag 15 januari 2026 12:11 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik herken dit niet. Mijn maatstaf is: als je een ongeluk krijgt zijn er dan nog mensen die je helpen? Volgens mij wel.
Zo ervaar ik het inderdaad ook. Zowel privé als op werk.
ROBODEMONS..................|:(
pi_219861643
quote:
1s.gif Op donderdag 15 januari 2026 12:11 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik herken het ook niet. Stond een paar weken geleden met mijn moeder die in een rolstoel zit onderaan een trap waarnaast de lift het niet deed. Probleem. Stonden zo 8 jonge mensen stil die ons wel wilden helpen tillen :D Ze bleven ook staan tot ik had overlegd met een instantie wat we het beste konden doen. Mensen zijn echt overal nog steeds bereid om te helpen.

En ik knoop bijna dagelijks wel een heel kort gesprekje aan met iemand die ik niet ken. Het is natuurlijk ook hoe je jezelf opstelt en hoe open je zelf bent voor contact met mensen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_219861807
Een topic als dit is wel de beste illustratie waarom je maar beter een gesprekje met een onbekende op het niveau 'lekker weertje' kan houden want ze kunnen er nog zo normaal uitzien, voor je het weet gaan ze zonder enige aanleiding met schuim op de bek loos over moslims.

Zulke mensen ben ik een beetje bang voor. Voor je het weet staan ze ook met een honkbalknuppel te zwaaien ofzo, om wereldvrede te brengen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 18 januari 2026 @ 19:50:57 #36
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_219869750
quote:
1s.gif Op donderdag 15 januari 2026 12:04 schreef Sunshine1982 het volgende:

Ik heb gemerkt dat ....
Ik begrijp de observatie dat de Nederlandse samenleving steeds individualistischer is geworden. Het valt mij ook op dat de collectiviteit en het echte 'samen-gevoel' tegenwoordig vaak ver te zoeken zijn. Mensen lijken inderdaad meer in hun eigen bubbel te leven en de focus ligt vaker op het eigenbelang. Toch gaat de bewering dat je als mens 'niet meer bestaat' of volledig onzichtbaar bent mij een stap te ver. Hoewel de omgangsvormen misschien afstandelijker zijn, herken ik het gevoel van totale sociale uitsluiting niet. Voor mij is er een duidelijk verschil tussen een gebrek aan gemeenschapszin en het volledig negeren van elkaars aanwezigheid. Ik ervaar nog steeds menselijk contact ook al is dat misschien minder diepgaand of spontaan dan vroeger. Het is in mijn ogen eerder een verschuiving in sociale prioriteiten dan een totale verdwijning van de medemens. De maatschappij is weliswaar versnipperd maar dat betekent niet dat we voor elkaar zijn opgehouden te bestaan. Kortom: ik zie de individualisering wel maar ik voel me zeker niet onzichtbaar in de publieke ruimte.

"Ik heb het gevoel" dat jij die verandering ervaart als een persoonlijk verlies, ik zie die verandering meer als een sociologisch feit. Ik erken ook dat de oude groepsstructuren weg zijn maar ik heb de individuele vaardigheid behouden om contact te maken. Ik zie de maatschappij niet als een gesloten blok maar als een verzameling individuen die nog steeds aanspreekbaar zijn. Niet altijd makkelijk aanspreekbaar maar toch.
  zondag 18 januari 2026 @ 20:13:11 #37
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219870019
Volgens mij is dat van alle tijden, dat geconstateerd wordt dat mensen individualistischer worden. Niks nieuws onder de zon.
pi_219870030
Ik denk zelf wel een aantal oorzaken te weten;

- social media zuigt je helemaal in je algoritme en maakt dat interessanter en meer je tijd waard dan in real life iemand spreken met andere interesses
- tijdgebrek. Als je niet 40 uur per week met je werk bezig bent kun je aardig in financiele problemen komen. Alles wordt ook duurder dus veel mensen zijn daar mee bezig en hebben niet veel tijd meer voor small talk
- polarisatie en zware politieke situaties zoals oorlogen en asielproblematiek. Dat nodigt niet echt uit tot gesprek want misschien ontmoet je iemand met een mening haaks op die van jou. Men gaat dat soort debatten liever uit de weg, ook door voorgenoemde reden.
- diversiteit. Er zijn weinig tot geen homogene gemeenschappen meer en daarom kom je niet snel meer gelijkgestemden tegen met eenzelfde levenssituatie en culturele achtergrond. Dat zorgt automatisch voor een mindere klik of dat je minder snel een gesprek initieert. Dit kan zelfs op de werkvloer zijn bij een typisch mannenberoep waar nu vrouwen rondlopen en mannen onder elkaar minder open gesprekken of flauwe grapjes kunnen/mogen maken want alles kan tegenwoordig grensoverschrijdend zijn.
- woke cultuur. Veel dingen die je zegt kunnen in een bepaalde gemeenschap niet getolereerd worden dus je moet alles wat je zegt 3x wegen en daar heeft men vaak geen zin meer in.
- technologie in het algemeen. Je kan alles thuis laten bezorgen en via je telefoon of laptop regelen. Dan raken veel mensen steeds minder vaak in een situatie waar je echt moet communiceren en ik denk zelfs dat mensen dat ook verleren.
  zondag 18 januari 2026 @ 20:16:00 #39
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_219870043
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 21:59 schreef sigme het volgende:
Een topic als dit is wel de beste illustratie waarom je maar beter een gesprekje met een onbekende op het niveau 'lekker weertje' kan houden want ze kunnen er nog zo normaal uitzien, voor je het weet gaan ze zonder enige aanleiding met schuim op de bek loos over moslims.

Zulke mensen ben ik een beetje bang voor. Voor je het weet staan ze ook met een honkbalknuppel te zwaaien ofzo, om wereldvrede te brengen.
ja zoveel aanslagen op moslims altijd, ben daar ook bang voor
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_219870100
quote:
1s.gif Op zondag 18 januari 2026 20:13 schreef Boca_Raton het volgende:
Volgens mij is dat van alle tijden, dat geconstateerd wordt dat mensen individualistischer worden. Niks nieuws onder de zon.
Misschien lijkt dit ook altijd zo voor oudere generaties wanneer jongere generaties een nieuwe manier van communiceren hebben waar je onbewust deels blind voor kan zijn. Misschien gaan de saamhorigheid bij de jongere generatie wel als een tierelier maar dan vooral in appgroepen of buiten de deur op plekken waar de oudere generatie niet snel komt. En zit die generatie zodra ze ouder zijn wel gewoon gezellig met elkaar op de bbq of in een kroeg. Misschien hoort het constateren van individualisme wel gewoon bij het ouder worden. Bij het ouder worden gaat namelijk ook vaak een stukje energie of nieuwsgierigheid verloren dus kom je in je leeftijdscategorie steeds minder mensen tegen die wel spontaan dat contact zoeken.
pi_219870141
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 20:51 schreef Boca_Raton het volgende:
Corona ben ik vergeten
Dit was voor mij om 1 of andere reden ook niet echt een big deal, waar ik anderen hoor die dit als een immense ingrijpende gebeurtenis hebben ervaren waarin niks meer kon. Als iemand me vraagt naar de heftigste gebeurtenissen de afgelopen 10 jaar zou het niet eens in me opkomen eerlijk gezegd.
pi_219870214
Die mentaliteit is zeker veranderd en daar zullen meerdere oorzaken voor zijn waarvan dit er één is:

pi_219870231
Wat heel jammer is, is dat we niet meer zo'n high-trust samenleving zijn vergeleken met vroeger.

De meeste mensen weten wel waar het aan ligt, maar durven het niet te zeggen, want we hebben ons zo gek laten maken dat we ons schamen voor onze identiteit, in plaats van te beseffen dat identiteit een nuttig verdedigingsmechanisme is, als je wilt blijven bestaan.

Moet ik het spellen?

Een multiculturele samenleving werkt niet.

En ja, dat gaat tegen alles in wat de maatschappijleraar met zijn geitenwollen trui je vroeger op school vertelde.

"We zijn allemaal gelijk, als jij lief bent tegen een ander, doet die ander ook automatisch lief tegen jou, begrip tonen, tolerantie, bla bla bla"

Zo zou het moeten zijn.

De praktijk is anders. En het verbaast me dat zovelen niet willen zien dat er door de massamigratie culturen ons land binnenkomen die hele andere ideeën hebben over hoe een samenleving werkt.

Iets zoals dit:

De sterkste wint.
Kracht dwingt respect af.
Zwakte is een uitnodiging tot annexatie.

Als je dit eenmaal doorhebt, besef je de ernst van de situatie.

Er kunnen nu twee dingen gebeuren:
1. We verzetten ons
2. We laten het gebeuren (huidige toestand) en schikken ons naar de nieuwkomers.

En verdomme, de meesten van jullie kiezen optie 2.

Maar goed, ik ben in de minderheid dus ik zal me neer moeten leggen bij de 'wijsheid' van mijn lieve tolerante landgenoten. En zakken we samen hand in hand verder af in deze multiculturele nachtmerrie samenleving waar de autochtone Nederlander zich steeds meer aan moet passen totdat er niets meer overblijft dat ons Nederlander maakt.

Wel jammer, want we hadden best wel een mooi landje. Ach, misschien kom ik in een volgend leven wel terug als Japanner, Israëli of Oost-Europeaan. Waar ze hun eigen cultuur nog een beetje belangrijk vinden in plaats van het zomaar door de plee te spoelen :{
  zondag 18 januari 2026 @ 21:06:31 #44
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_219870526
quote:
18s.gif Op zondag 18 januari 2026 20:33 schreef Koortsdroom het volgende:
Wat heel jammer is, ...
Je schetst m.i. een veel te romantisch beeld van "hoe het vroeger was."
pi_219870931
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 21:59 schreef sigme het volgende:

:D doet me denken aan een gesprek met schoonzus #1 over complottheorie/anti-moslim schoonzus #2. Ik zei dat ik me wbt gespreksonderwerpen dus maar het beste bij het weer kon houden. Schoonzus #1: nee, dat kan ook niet, want dan kom je in de discussie dat klimaatverandering niet bestaat.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_219871243
quote:
1s.gif Op donderdag 15 januari 2026 12:04 schreef Sunshine1982 het volgende:
drastisch achteruit gaat?

Ik heb gemerkt dat dat vooral sinds Corona aan de gang is. Mensen zijn heel erg op zichzelf, leven in een eigen bubbel. Iemand terug groeten is vaak al teveel gevraagd. Bij iemand serieus even checken hoe het met diegene is (dus niet 'hoi, alles goed?') en echt interesse hebben in diegene. Het lijkt tegenwoordig allemaal een zo ver van je bed show :{ Het menselijke contact lijkt weg te zijn. Mensen kijken raar op als je een praatje wilt maken, of kijken geïrriteerd zo van 'waarom praat jij tegen mij?'.

Dan kun je zeggen dat dit misschien iets wereldwijds is, ware het niet dat ik genoeg nationaliteit zie op mijn werk en de Nederlanders vallen mij vaak negatief op als ik heel eerlijk ben. Gewoon nul communicatie, alsof je onzichtbaar bent.

Ik vraag me af of meer mensen dit hebben en of ze nog wel een fijn en gezellig gevoel hebben bij Nederland en Nederlanders.
Ik zat laatst in een internationale lunchroom in een groot kantoor in Den Haag, en daar waren veel expats, die gewoon een hele pauze met elkaar praatten en er werd continue veel gelachen.
Dat vergroot gelijk de sfeer in een grote ruimte.

Dat zie of hoor je nooit meer in de buurt van echte Nederlanders.
Dus dat viel mij al op voordat ik dit topic las.
Vakman pur sang
  zondag 18 januari 2026 @ 22:42:50 #47
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_219871663
Wetenschappelijk onderzoek (Beugelsdijk en Welzel, 2018) toonde al eerder aan dat Nederlanders op de collectivisme-individualisme-dimensie zeer sterk neigen naar individualisme.

https://www.ipsos-publiek(...)h-de-achterstand-in/
pi_219871886
quote:
4s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 19:12 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
In kut gehucht heb je tegenwoordig ook genoeg statushouders wonen, kom met een beter argument dan "je hebt vast nog nooit met een moslim gesproken". Er zullen heel weinig Nederlanders zijn die anno 2026 geen negatieve ervaringen met Moslims kennen.

En anders vertrek je lekker naar Kabul, Damascus of Tehran als het zulk gezellig volk is?
Statushouders en moslims zijn 2 verschillende dingen. Blanken nederlanders zijn ook niet per definitie christen.

De doelgroep waar jij waarschijnlijk naar refereert zijn de overlast gevende lui die hier om economische redenen rondlopen en hopen te blijven. Die komen met name uit Marokko, Tunesië en Algerije.

Dit zijn toevallig dan ook moslims, maar dit betekend toch niet dat moslims per definitie voor negatieve dingen zorgen?

En dat jij Teheran er nu bij haalt is al vrij kansloos want Iraniers/Perzen staan er over het algemeen om bekend behoorlijk westers te zijn, goede banen hebben en goed geïntegreerd zijn in Nederland.

Je loopt hier dus vooral vanuit je onderbuik heel hard te roepen alsof hier alleen maar Ayatollas op straat lopen die voor overkast zorgen :`)
pi_219871963
Nee je bent niet de enige.
In de trein met je klote TikTok filmpjes met geluid aan zonder oortjes. Als een zombie de bus in stappen (hallo daar zit iemand, zeg je nog ff goedemorgen of tong verloren soms?). Alleen maar appen en Tiktokken maar o jee bellen is eng!! Domme selfies nemen en alles voor de likes! Fuck de rest!!!

Stiekem is iedereen gewoon een zolderkamerautist.
pi_219872746
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2026 23:00 schreef 111210 het volgende:

[..]
Statushouders en moslims zijn 2 verschillende dingen. Blanken nederlanders zijn ook niet per definitie christen.

De doelgroep waar jij waarschijnlijk naar refereert zijn de overlast gevende lui die hier om economische redenen rondlopen en hopen te blijven. Die komen met name uit Marokko, Tunesië en Algerije.

Dit zijn toevallig dan ook moslims, maar dit betekend toch niet dat moslims per definitie voor negatieve dingen zorgen?

En dat jij Teheran er nu bij haalt is al vrij kansloos want Iraniers/Perzen staan er over het algemeen om bekend behoorlijk westers te zijn, goede banen hebben en goed geïntegreerd zijn in Nederland.

Je loopt hier dus vooral vanuit je onderbuik heel hard te roepen alsof hier alleen maar Ayatollas op straat lopen die voor overkast zorgen :`)
Ze gaan nooit meer weg. Vanochtend de beelden van rellende marokaanse voetbalsupporters en de shit die ze afbreekten stemden me even treurig.

Dit gaat nooit meer weg.

[ Bericht 2% gewijzigd door Donna op 20-01-2026 06:34:29 ]
Vakman pur sang
pi_219872764
Ik denk dat je deels gelijk hebt, alleen is het wel vanuit jou perspectief.

Al herken ik wel dat mensen meer met zichzelf bezig zijn dan me de rest van de wereld (vaak alleen maar het kleine stukje om hun zelf heen).

Zelf heb ik er geen last van, kan het vaak met iedereen vinden en sta vaak ook klaar voor iedereen. Als ik ook maar denk dat iemand m'n hulp kan gebruiken dan zal ik deze ook aanbieden. :Y en kan je zeggen dat er vaak gebruik van gemaakt wordt! *O*

Hier in het mooie O+ noorden zie je dat mensen elkaar helpen, bij staan maar ook hier zie je dat mensen sneller geïrriteerd zijn en minder durven te vragen.. Maar ik woon dan ook in een stad.. zal in kleine dorpen vast anders zijn :Y
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_219872932
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2026 07:13 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ze gaan nooit meer weg. Vanochtend de beelden van rellende marokaanse voetbalsupporters en de shit die ze afbreekten stemden me even treurig.

Dit gaat nooit meer weg.

We hoeven er ook niet op te hopen dat die ooit nog weg gaan. Maar wat we wel kunnen doen is zorgen dat we hun parasitaire leefwijze niet steunen. Dus:

-Godsdienstvrijheden niet groter maken dan vrijheden voor andere mensen
-Opstootjes en geweld keihard neerslaan en de daders ook keihard straffen
-Uitkeringen en toeslagen afschaffen voor mensen die geen Nederlands spreken

[ Bericht 3% gewijzigd door Donna op 20-01-2026 06:34:49 ]
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_219878491
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2026 23:06 schreef DoubleDip het volgende:
In de trein met je klote TikTok filmpjes met geluid aan zonder oortjes. Als een zombie de bus in stappen (hallo daar zit iemand, zeg je nog ff goedemorgen of tong verloren soms?). Alleen maar appen en Tiktokken maar o jee bellen is eng!! Domme selfies nemen en alles voor de likes! Fuck de rest!!!

Ik zal wel in een ander deel van het land wonen, want als ik met de bus ga, zie ik meeste mensen toch wel de buschauffeur groeten.
ROBODEMONS..................|:(
  maandag 19 januari 2026 @ 18:55:54 #54
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219878549
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 18:48 schreef Morrigan het volgende:

[..]
Ik zal wel in een ander deel van het land wonen, want als ik met de bus ga, zie ik meeste mensen toch wel de buschauffeur groeten.
En in Friesland zeggen ze “Bedankt!” bij het uitstappen.
  maandag 19 januari 2026 @ 19:18:59 #55
319979 Fok-it
All is well
pi_219878715
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2026 18:55 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
En in Friesland zeggen ze “Bedankt!” bij het uitstappen.
Ja dat doen sommige hier in Utrecht ook. Je zou bijna denken dat het overal nog wel zal gebeuren
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  maandag 19 januari 2026 @ 19:21:02 #56
319979 Fok-it
All is well
pi_219878727
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2026 23:06 schreef DoubleDip het volgende:

:')

Echt heel veel buschauffeurs die met glazige ogen voor zich uit staren en niet reageren als je de bus in loopt en ze groet hoor. Dat is niet alleen voorbehouden aan de passagiers
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  maandag 19 januari 2026 @ 21:07:28 #57
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_219879726
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 18:48 schreef Morrigan het volgende:

[..]
Ik woon in Zoetermeer en daar heb ik vorige week de buschauffeur begroet die teruggroette.
  maandag 19 januari 2026 @ 21:54:08 #58
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_219879980
Merk het vooral aan de kleine dingen, tenminste als ik in de stad kom.

Woon zelf in een piepklein dorpje op het platteland en daar groet en helpt men elkaar gewoon.

Maar in de stad merk je de laatste jaren steeds meer en meer egoïstisch en asociaal gedrag.
De auto gewoon op invalide parkeerplaatsen zetten, of bij een parkeerplaats voor electrische auto's, te beroerd zijn om het winkelwagentje weer netjes terug te brengen, midden op straat/de stoep/gangpad in supermarkt blijven staan om te kletsen, rotzooi op straat gooien en niet in een afvalbak.

Dat soort fratsen.

En ook in bossen en natuurgebied.
Ik lijk tegenwoordig een van de weinigen te zijn die de hond netjes aangelijnd houdt, als dat aangegeven is.
Als dat het geval is, is dat met een reden.

En ook stukken die afgezet met een hekje met een bord daarbij dat dat gedeelte een kwetsbaar stukje natuurgebied en dat je het daarom niet mag betreden.
Zat mensen die er schijt aan hebben en daar lekker gaan picknicken met het gezin.
Goed voorbeeld ook voor de kinderen.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  maandag 19 januari 2026 @ 21:56:22 #59
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_219879992
Vooral de nonchalance waarmee men met de taal omgaat en bijvoorbeeld ‘de enige die vind’ schrijft….
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_219880012
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2026 07:13 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Dit gaat nooit meer weg.

Tenzij we weer gaskamers gaan inzetten maar dat zie ik niet meer gebeuren.
Wat heeft dat met moslims te maken? Die kneuzen noemen zich moslim als het ze uitkomt terwijl ze ondertussen rellen, op Nederland spugen en nergens respect voor hebben
pi_219880034
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2026 21:54 schreef StateOfMind het volgende:
Merk het vooral aan de kleine dingen, tenminste als ik in de stad kom.

Woon zelf in een piepklein dorpje op het platteland en daar groet en helpt men elkaar gewoon.

Maar in de stad merk je de laatste jaren steeds meer en meer egoïstisch en asociaal gedrag.
De auto gewoon op invalide parkeerplaatsen zetten, of bij een parkeerplaats voor electrische auto's, te beroerd zijn om het winkelwagentje weer netjes terug te brengen, midden op straat/de stoep/gangpad in supermarkt blijven staan om te kletsen, rotzooi op straat gooien en niet in een afvalbak.

Dat soort fratsen.

En ook in bossen en natuurgebied.
Ik lijk tegenwoordig een van de weinigen te zijn die de hond netjes aangelijnd houdt, als dat aangegeven is.
Als dat het geval is, is dat met een reden.

En ook stukken die afgezet met een hekje met een bord daarbij dat dat gedeelte een kwetsbaar stukje natuurgebied en dat je het daarom niet mag betreden.
Zat mensen die er schijt aan hebben en daar lekker gaan picknicken met het gezin.
Goed voorbeeld ook voor de kinderen.
Misschien is dat wel het verschil. Ik woon in de Randstad (Rotterdam) en ja... ik merk dat het sociale echt wel achteruit gaat en dat vind ik best jammer. Iemand gedag zeggen op straat doe ik al tijden niet meer. Ik voelde me altijd lullig als mensen niks terug zeiden :') Met iemand socializen doe ik ook graag, bekende of onbekende. Maar ik het het gevoel dat ik tegenwoordig de enige ben. Althans, hier.
pi_219880192
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 21:59 schreef 111210 het volgende:

[..]
Wat heeft dat met moslims te maken? Die kneuzen noemen zich moslim als het ze uitkomt terwijl ze ondertussen rellen, op Nederland spugen en nergens respect voor hebben
Ik noem 0 keer moslims?
Vakman pur sang
  maandag 19 januari 2026 @ 22:51:10 #63
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_219880243
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2026 22:04 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Misschien is dat wel het verschil. Ik woon in de Randstad (Rotterdam) en ja... ik merk dat het sociale echt wel achteruit gaat en dat vind ik best jammer. Iemand gedag zeggen op straat doe ik al tijden niet meer. Ik voelde me altijd lullig als mensen niks terug zeiden :') Met iemand socializen doe ik ook graag, bekende of onbekende. Maar ik het het gevoel dat ik tegenwoordig de enige ben. Althans, hier.
Rotterdam was twintig jaar terug ook al een vies junkiehol.

Dat is min of meer altijd al een tokkie/allochtonen spawnpoint geweest. Idem ditto trouwens voor Den Haag en Amsterdam, het zijn nooit écht gezellige plekken geweest.
pi_219880777
quote:
4s.gif Op maandag 19 januari 2026 22:51 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Rotterdam was twintig jaar terug ook al een vies junkiehol.

Dat is min of meer altijd al een tokkie/allochtonen spawnpoint geweest. Idem ditto trouwens voor Den Haag en Amsterdam, het zijn nooit écht gezellige plekken geweest.
Dit is waarschijnlijk niet wat veel mensen hier willen horen, maar in mijn ervaring zijn het de allochtonen die sociaal gezien nog wel wat sterker zijn dan de niet allochtonen. Maar gezellig zoals je inderdaad zegt, nee.

[ Bericht 1% gewijzigd door Sunshine1982 op 20-01-2026 07:10:32 ]
pi_219881043
Komt door smartphones
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')