abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 12 januari 2026 @ 13:56:55 #1
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_219817603
'Gas blijft onmisbaar', energiecentrales slurpen veel meer gas, omdat zon- en windenergie tekortschieten

Goedemiddag!

Zowel wij ten kantore op locatie A'dam-Zuid *) en Haarlem :Y) :9, evenals andere kantoren waarmede sinds jaar en dag belangrijk onderhoud plaatsvindt over meest economisch goed voor eenieder in NL :Y), is men eveneens van mening dat het gas in NL en wat andere Europese landen voorlopig niet weg te denken is. :7~

Hoogstpersoonlijk zal ik uit overwegingen van pure coulance vanwege meevoelendheid en begrip richting Groningers inzake bevingsschade en zulks :X |:(, even geen mening verkondigen over 'n eventuele 'heropening van de groningse gaskraan' voor in geval van nood als gevolg van bekende problemen op het Europese continent of bijvoorbeeld plotselinge inval van een zeer strenge winter. ~:) :X

Ik verkondigde het hier op FOK!.nl al jaren terug: het kan niet genoeg verkondigd worden dat het gas hier voorlopig een belangrijke en onmisbare voorziening blijft! *)

Toenemende behoefte aan energie in Nederland, zoals via warmtenetten. © ANP/HH

Wat kan ik verder zeggen? ''Uiteraard bestaan er reeds langere tijd genoeg redenen waarom het voorbarig te noemen valt het gas in NL op korte termijn weg te denken en volledig over te kunnen gaan op bekende alternatieven'' aldus ingewijden en professionals op welingelichte locaties. :7~

Maar behalve gas en belangrijke productie van andere helaas niet zelden omstreden zaken 8}, zien wij immers óók goede vooruitzichten tegemoet op totaal andere vlakken die de samenleving zeer wel aangaat. ;)
Denk bijvoorbeeld aan de woningmarkt waar zich thans nog allerhande veelbesproken problemen voordoen voor beginnend kopers of sociaal huurders. :{ ;( Ook hieraan wordt spoedig een mouw gepast, en wel onder auspiciën van deskundigen op economisch en maatschappelijk gebied. *)

Dus, wat u? Hoewel wij :* *) als goedgemutste ~:) en tevens prima gefortuneerde burgers in het Haerlemsche *) er geen zacht wijntje of heerlijke steak in een top-restaurant :Y) :9 minder om zouden nuttigen wanneer in Groningen onverhoopt de gaskraan zou worden heropend :s) :s) :s), wordt ervan uitgegaan dat transport van gas over en weer óók NL 'warm' zal blijven houden en de economie voorlopig een grote dienst bewijst (dus ook voor u). :lijstje: :)

En uiteraard wordt iedereen komende tijd via de media goed op de hoogte gehouden! :7~

Scjvb

quote:
maandag, 12 januari 2026 (08:54) - De Telegraaf

In dit artikel:

Het Nederlandse gastransport en -gebruik zijn vorig jaar duidelijk gegroeid, zo blijkt uit cijfers van Gasunie Transport Services (GTS). Het totale transport over het hogedruknet nam met 6,2% toe naar 63,4 miljard m³, terwijl het binnenlandse verbruik nagenoeg gelijk bleef. Achter de stijging zit vooral meer inzet van gasgestookte elektriciteitscentrales: het gasgebruik voor stroomopwekking steeg met ruim 17%. Tegelijkertijd kromp de vraag van de industrie met ongeveer 9%, doordat sommige sectoren hun productie terugschroefden vanwege hoge kosten.

GTS wijst erop dat gas steeds vaker wordt ingezet om tijdelijke tekorten in zon- en windopbrengst op te vangen, met name tijdens koude, donkere periodes met weinig wind (de zogenoemde Dunkelflaute). Gascentrales fungeren als snel regelbare buffer; volgens Gasunie is aardgas daarom essentieel voor leveringszekerheid: "Aardgas blijft onmisbaar als flexibele buffer voor het elektriciteitssysteem."

Internationaal nam het grensoverschrijdende transport met 8,2% toe, waarbij vooral de export naar Duitsland groeide en leveringen aan België afnamen. De import van vloeibaar aardgas (lng) schoot omhoog met ruim 25% — voor het eerst kwam er via de terminals meer lng binnen dan via pijpleidingen, naast pijpleveringen uit onder meer Noorwegen. In mei werd een recordhoeveelheid lng aangevoerd.

Ook de rol van gasopslagen nam toe: er werd 21% meer gas geïnjecteerd. Toch lagen de magazijnen aan het begin van de winter minder vol dan een jaar eerder, omdat ze het voorjaar relatief leeg waren begonnen. Netbeheerders hebben de overheid opgeroepen gascentrales in veel regio's langer operationeel te houden om tekorten op het elektriciteitsnet te voorkomen.

© https://www.headliner.nl/(...)en-telegraaf-2209428
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_219817616
Gellukig maar dat we het in Groningen kunnen oppompen.
  maandag 12 januari 2026 @ 13:59:13 #3
345631 Scjvb
pi_219817629
Inderdaad fijn om dat eventueel achter de hand te behouden.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  Moderator maandag 12 januari 2026 @ 14:10:39 #4
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219817718
Ik hoop dat iedereen zo veel mogelijk blijft stoken op gas en blijft rijden in niet-EV's. ^O^
Breitling - Instruments for Professionals
pi_219817883
Bizar dat Nederlanders geen gratis gas hebben met de voorraad die we in de grond hebben zitten. Er staan teveel landverraders in de weg.
pi_219818637
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 14:29 schreef Since2003 het volgende:
Bizar dat Nederlanders geen gratis gas hebben met de voorraad die we in de grond hebben zitten. Er staan teveel landverraders in de weg.
Mensen verwarmen en niet verarmen zou men ook gratis kunnen doen.
pi_219818777
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 15:57 schreef torentje het volgende:

[..]
Het is gewoon oplichting. :)
pi_219818802
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 14:10 schreef CoolGuy het volgende:
Ik hoop dat iedereen zo veel mogelijk blijft stoken op gas en blijft rijden in niet-EV's. ^O^
Want?
pi_219818838
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 15:57 schreef torentje het volgende:

[..]
De joden in de door Duitsland bezette gebieden kregen gratis gas en inwoning tijdens WOII, zelfs toen was het al beter geregeld :Y
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  Moderator maandag 12 januari 2026 @ 16:31:36 #10
16180 crew  CoolGuy
pi_219818873
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 16:20 schreef HMFuckyouall het volgende:

[..]
Want?
Minder druk op het elektriciteitsnet, minder gedoe met eventuele stroomuitval, etc. :P
pi_219818941
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 16:26 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De joden in de door Duitsland bezette gebieden kregen gratis gas en inwoning tijdens WOII, zelfs toen was het al beter geregeld :Y
Volgens mij is dat met arbeit vrijgemacht vriend. :@
pi_219818968
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 16:31 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Minder druk op het elektriciteitsnet, minder gedoe met eventuele stroomuitval, etc. :P
Ah, onzinnige redenen dus.

Volgas (lol) blijven inzetten op het verzwaren van het stroomnet.
pi_219818977
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 16:44 schreef HMFuckyouall het volgende:

[..]

Of gewoon beiden. Eigen gas oppompen en gebruiken én verzwaren van stroomnet.

Edit: ik bedoel dus, laat de industrie en eventueel MKB maar vergroenen. Daar valt tenslotte de meeste winst te halen. Als dat is gelukt gaan we eens naar de huishoudens kijken.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 12-01-2026 16:49:17 ]
pi_219819014
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 16:17 schreef Since2003 het volgende:

[..]
Het is gewoon oplichting. :)
Men wil gewoon de mensen niet verrijken, want dat mag niet alle mensen rijk.
pi_219819088
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 14:10 schreef CoolGuy het volgende:
Hierbij kan ik plechtig beloven dat voor onze ouderwetse 5 cilinder geen enkele kuub (extra) gas verstookt is.
Voor de "groene" kilometers met de PHEV kan ik die belofte niet doen, die hang ik gewoon aan de stekker als het mij uitkomt, dus ook als het donker en windstil is. Dus die kilometers rij ik keurig op de europese mix van kernenergie, bruinkoo, steenkool en aardgas.
-
  Moderator maandag 12 januari 2026 @ 17:59:47 #16
16180 crew  CoolGuy
pi_219819497
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 16:44 schreef HMFuckyouall het volgende:

[..]

Ja das ook prima maar tot die tijd vind ik het prima als iedereen geen warmtepomp en geen EV's heeft want dan kan ik prima mijn auto's blijven laden etc zonder gezanik oehhh druk op het net blablajankjank. :P
  maandag 12 januari 2026 @ 18:00:42 #17
345631 Scjvb
pi_219819506
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 16:53 schreef torentje het volgende:

[..]
Men wil gewoon de mensen niet verrijken, want dat mag niet alle mensen rijk.
Iemand als u mag wellicht eigenlijk al niet klagen hoor! :{w

Maar behalve uw medemens zal u het ook gaan merken en wordt aankomende jaren naar hartenlust in de zachte economische watten gelegd, mij dunkt. *)

Daarbij lekker warm vertoeven in de winter en allerhande financiële extraatjes van dien :Y) :9 voor de kleine man waaronder u, zal inherent zijn aan het geheel! :z

Ken uw exacte situatie en levensstandaard niet, maar zeg de voedselbank :9 eventueel vaarwel! :W
pi_219819632
Om alle verwarming en transport te vergroenen, moet er 5x zoveel koper in de grond en 20x zoveel groene elektriciteit opgewekt worden. En dan hebben we nog de uitdaging om de nodige hoeveelheid energie te kunnen bufferen om pieken en dalen te reguleren.
.
pi_219819838
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2026 18:16 schreef Fer het volgende:
Om alle verwarming en transport te vergroenen, moet er 5x zoveel koper in de grond en 20x zoveel groene elektriciteit opgewekt worden. En dan hebben we nog de uitdaging om de nodige hoeveelheid energie te kunnen bufferen om pieken en dalen te reguleren.
Nee, dat zijn overdreven cijfers.

Door elektrificatie wordt alles immers ook veel efficiënter, waardoor het totaal.

Totaal energieverbruik in Nederland is ongeveer 3000 petajoule. Dat is 833 miljard kWh energie. Daarvan bestaat ongeveer 15% uit het huidige elektriciteitsverbruik.

Van het huidige elektriciteitsverbruik wordt jaarlijks al meer dan 50% duurzaam geproduceerd. Om die 833 miljard kWh duurzaam te produceren, zou de duurzame elektriciteits productie met "maar" een factor 13 moeten toenemen.
Maar ook dat is niet juist en een veel te groot getal.

Een warmtepomp is namelijk een factor 4 zuiniger dan een gasgestookte verwarmingsketel. Alleen al bij huishoudens bespaart die omslag 75 tot 100 miljard kWh. Daar komt nog een besparing bij voor bedrijven die overgaan op duurzaam verwarmen.

Iets soortgelijks zie je bij de ruim 100kWh aan benzine en diesel die nu jaarlijks verstookt wordt, wanneer overgegaan wordt op elektrische aandrijving. Dat levert ook ongeveer een reductie van 65% voor de energie die voor vervoer en transport nodig zal zijn.
Alleen al op deze twee punten overgaan naar duurzame alternatieven levert op het totaal Nederlandse energieverbruik dus een besparing op van 18% die niet duurzaam geproduceerd en ook niet getransporteerd hoeft te worden. En dan rekenen we nog niet de diesel die nu verstookt wordt om tankstations dagelijks te bevoorraden en ook niet het verlies aan energie in de olieraffinaderij.

Ongetwijfeld zullen bij het bedrijfsleven met de energietransitie ook grote besparingen haalbaar zijn. Want verbranding van fossiele rommel levert nu eenmaal veel warmte op die vaak overbodig is.
pi_219819946
Als we niet zo afhankelijk waren van gas en olie, dan had Rusland 40% minder in kas.
Het is juist dankzij olie en gas waardoor Rusland langdurig door kan terwijl er sancties van kracht zijn.

En niet alleen Rusland, meerdere olie en gas producerende landen zijn nogal apart bezig. Zou ideaal zijn als er een andere manier is om energie op te slaan.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_219821346
quote:
6s.gif Op maandag 12 januari 2026 18:00 schreef Scjvb het volgende:
Iemand als u mag wellicht eigenlijk al niet klagen hoor! :{w
Waarom zou ik niet mogen klagen? In tegenstelling tot bedrijven mag ik niet in mijn eigen behoeften voorzien.
Want zodra ik dat doe, belt er altijd wel iemand de politie, terwijl niemand dat doet wanneer een bedrijf hetzelfde doet.
pi_219821419
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 18:49 schreef spectrumanalyser het volgende:
Als we niet zo afhankelijk waren van gas en olie, dan had Rusland 40% minder in kas.
Het is juist dankzij olie en gas waardoor Rusland langdurig door kan terwijl er sancties van kracht zijn.

En niet alleen Rusland, meerdere olie en gas producerende landen zijn nogal apart bezig. Zou ideaal zijn als er een andere manier is om energie op te slaan.
We moeten eens ophouden met deze flauwekul wat ons een schuldgevoel aanpraat.
Veruit alle gas komt uit Europa of andere westerse landen, die de inkoopgasmix, nauwelijks nog Russisch gas, dat spul zit overal in de grond en is een ontzettend schone en efficiënte manier voor voornamelijk verwarmen.
Maar ook voor elektriciteitsproductie dus.

Tot wel volop kerncentrales hebben moeten we dus vooral gascentrales hebben. Zeker in strenge winters waar de zon niet schijnt en windparken op zee ook zo hun problemen hebben en de lading niet dekken.
Vakman pur sang
pi_219821504
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2026 20:54 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
We moeten eens ophouden met deze flauwekul wat ons een schuldgevoel aanpraat.
Veruit alle gas komt uit Europa of andere westerse landen, die de inkoopgasmix, nauwelijks nog Russisch gas, dat spul zit overal in de grond en is een ontzettend schone en efficiënte manier voor voornamelijk verwarmen.
Maar ook voor elektriciteitsproductie dus.

Tot wel volop kerncentrales hebben moeten we dus vooral gascentrales hebben. Zeker in strenge winters waar de zon niet schijnt en windparken op zee ook zo hun problemen hebben en de lading niet dekken.
Onjuist. Rusland exporteert nog altijd vloeibaar gas via schepen en we kopen het ook nog. In 2025 is er voor 7,2 miljard euro aan Russisch gas ingekocht.

Vandaag heeft Zweden bij de EU aangedrongen om alle steun vanuit bedrijven aan de Russische gas- en olieschepen te verbieden.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_219821516
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 21:03 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Onjuist. Rusland exporteert nog altijd vloeibaar gas via schepen en we kopen het ook nog. In 2025 is er voor 7,2 miljard euro aan Russisch gas ingekocht.

Vandaag heeft Zweden bij de EU aangedrongen om alle steun vanuit bedrijven aan de Russische gas- en olieschepen te verbieden.
Had het over nederland.

En ja als wij het niet kopen koopt een ander het wel.
Vakman pur sang
  maandag 12 januari 2026 @ 21:05:22 #25
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_219821522
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 18:37 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Door elektrificatie wordt alles immers ook veel efficiënter, waardoor het totaal.

Totaal energieverbruik in Nederland is ongeveer 3000 petajoule. Dat is 833 miljard kWh energie. Daarvan bestaat ongeveer 15% uit het huidige elektriciteitsverbruik.

Van het huidige elektriciteitsverbruik wordt jaarlijks al meer dan 50% duurzaam geproduceerd. Om die 833 miljard kWh duurzaam te produceren, zou de duurzame elektriciteits productie met "maar" een factor 13 moeten toenemen.

Een warmtepomp is namelijk een factor 4 zuiniger dan een gasgestookte verwarmingsketel. Alleen al bij huishoudens bespaart die omslag 75 tot 100 miljard kWh. Daar komt nog een besparing bij voor bedrijven die overgaan op duurzaam verwarmen.

Iets soortgelijks zie je bij de ruim 100kWh aan benzine en diesel die nu jaarlijks verstookt wordt, wanneer overgegaan wordt op elektrische aandrijving. Dat levert ook ongeveer een reductie van 65% voor de energie die voor vervoer en transport nodig zal zijn.
Alleen al op deze twee punten overgaan naar duurzame alternatieven levert op het totaal Nederlandse energieverbruik dus een besparing op van 18% die niet duurzaam geproduceerd en ook niet getransporteerd hoeft te worden. En dan rekenen we nog niet de diesel die nu verstookt wordt om tankstations dagelijks te bevoorraden en ook niet het verlies aan energie in de olieraffinaderij.

Ongetwijfeld zullen bij het bedrijfsleven met de energietransitie ook grote besparingen haalbaar zijn. Want verbranding van fossiele rommel levert nu eenmaal veel warmte op die vaak overbodig is.
Je rekensom is verkeerd omdat je rekent met totaalsommen in plaats van momentaan gebruik. Opwek en verbruik moeten op de milliseconde exact met elkaar overeenstemmen met een maximale marge van 10% bij de eindgebruiker. Rendement en energieomzettingsverhouding zijn 2 verschillende dingen die gelijk kunnen zijn, maar niet hoeft te zijn als je bv. vrijgekomen warmte nuttig weet te gebruiken. Dat geldt dus ook voor de verwarming van je auto.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  maandag 12 januari 2026 @ 21:08:35 #26
345631 Scjvb
pi_219821542
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 20:47 schreef torentje het volgende:

[..]
Waarom zou ik niet mogen klagen? In tegenstelling tot bedrijven mag ik niet in mijn eigen behoeften voorzien.
Want zodra ik dat doe, belt er altijd wel iemand de politie, terwijl niemand dat doet wanneer een bedrijf hetzelfde doet.
Wel.

Simpelweg het gegeven dat u net als ieder ander soms geduldig moet wachten op hetgeen u toekomt. :{w

Het is namelijk vrij asociaal om willens en wetens ten onrechte voorop te lopen met strenge maatschappelijke eisen en hier van de daken te schreeuwen van alles tekort te komen.

Zeker niet in allerlaatste plaats zijn energie-leveranciers in kwestie en vervaardigers van grote of kleine gebruiksvoorwerpen evenals andere producten ook van wezenlijk belang voor (uw) groeiende welvaart als afnemer/gebruiker, mij dunkt! *)

En bedrijven die door u continu ten zeerste worden afgekeurd leveren hieraan uiteraard een gulden bijdrage, op wel op een manier hoe u het reeds vaker door mij in duidelijke taal is uitgelegd. :lijstje:

Fijne avond!
pi_219821608
quote:

[..]

Ah, ja. We wekken gewoon alle warmte op met warmtepompen en geen energie meer met fossiele brandstoffen. Check. Want het maakt natuurlijk enorm veel verschil of je er in een centrale elektriciteit van maakt, die transporteert, opslaat in een accu en dan in beweging, of dat je dat meteen allemaal tegelijkertijd in die auto doet ...

En dan heb ik het nog niet gehad over al die elektriciteit die we weggooien omdat niemand het op dat moment kan of wil gebruiken. Of dat het onmogelijk is om alles met wind en zon te doen, hoe graag je dat ook zou willen. Zodra die 15% elektriciteit boven de 50% van het totale energieverbruik komt, praten we verder.

Kijk eens wat verder dan alleen je eigen situatie.
  Moderator maandag 12 januari 2026 @ 21:22:12 #28
16180 crew  CoolGuy
pi_219821673
daarom zeg ik; blijf alsjeblieft aan het gas en verbrandingsmotoren. Dan blijven de happy few gewoon warmtepompen en EV's gebruiken en de rest niet en dan is het allemaal regenbogen en zonneschijn O+
pi_219821679
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2026 21:04 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Had het over nederland.

En ja als wij het niet kopen koopt een ander het wel.
Ja, zo hebben we gewoon alles verplaatst naar China. Dat zet pas zoden aan de dijk! Maar dus eigenlijk helemaal niet. Want al die spullen die je betaalt verbruiken nog net zoveel energie, waarvan verreweg het overgrote deel wordt geproduceerd door fossiele brandstoffen.

Wat dat betreft zijn de Chinezen beter bezig dan wij, want die bouwen wel kerncentrales.

Maar jij kijkt dus alleen naar je eigen tuintje en als iemand anders mogelijk ooit de zaak zou kunnen verprutsen, doe jij dat snel ook. Zoals de Amerikanen zouden zeggen: "do it to them, before they do it to you!" Altijd het slechtste in de mens naar boven halen en alleen naar het geld kijken.
pi_219821816
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 21:22 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, zo hebben we gewoon alles verplaatst naar China. Dat zet pas zoden aan de dijk! Maar dus eigenlijk helemaal niet. Want al die spullen die je betaalt verbruiken nog net zoveel energie, waarvan verreweg het overgrote deel wordt geproduceerd door fossiele brandstoffen.

Wat dat betreft zijn de Chinezen beter bezig dan wij, want die bouwen wel kerncentrales.

Maar jij kijkt dus alleen naar je eigen tuintje en als iemand anders mogelijk ooit de zaak zou kunnen verprutsen, doe jij dat snel ook. Zoals de Amerikanen zouden zeggen: "do it to them, before they do it to you!" Altijd het slechtste in de mens naar boven halen en alleen naar het geld kijken.
Nee
Vakman pur sang
pi_219822018
quote:

[..]

Het gebeurt niet vaak dat luchtfietserij grenzeloos optimisme gepaard gaat met realistische getallen. Complimenten daarvoor!

Inderdaad is van het totale energieverbruik slechts maar iets van 7% groen in de vorm van elektriciteit uit zon en wind.
Dat is nog eens iets anders dan een hallelujah berichtje op net nieuws op een zonnige dag in de trant van "vandaag tussen 2 en 3 uur in de middag werd het totale electriciteitsverbruik gerealiseerd met zon en wind"

Het elektriciteitsnet dat nu al uit zijn voegen barst zal alleen al aan de huishoudens 3 a 4 keer zoveel moeten leveren als we verwarming en mobiliteit ook via het stopcontact gaan regelen.
Als je openbare gebouwen, tuinbouw en industrie ook nog mee neemt, voor zover dat technisch kan, kom je aardig in de buurt van een 5x grotere infrastructuur. Dus links en rechts van elke hoogspanningsmast er nog 2 bij.
-
  Moderator maandag 12 januari 2026 @ 22:02:26 #32
16180 crew  CoolGuy
pi_219822060
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 21:57 schreef quo_ het volgende:

[..]
Het gebeurt niet vaak dat luchtfietserij grenzeloos optimisme gepaard gaat met realistische getallen. Complimenten daarvoor!

Inderdaad is van het totale energieverbruik slechts maar iets van 7% groen in de vorm van elektriciteit uit zon en wind.
Dat is nog eens iets anders dan een hallelujah berichtje op net nieuws op een zonnige dag in de trant van "vandaag tussen 2 en 3 uur in de middag werd het totale electriciteitsverbruik gerealiseerd met zon en wind"

Het elektriciteitsnet dat nu al uit zijn voegen barst zal alleen al aan de huishoudens 3 a 4 keer zoveel moeten leveren als we verwarming en mobiliteit ook via het stopcontact gaan regelen.
Als je openbare gebouwen, tuinbouw en industrie ook nog mee neemt, voor zover dat technisch kan, kom je aardig in de buurt van een 5x grotere infrastructuur. Dus links en rechts van elke hoogspanningsmast er nog 2 bij.
Daarom zeg ik; gewoon stoppen met die elektrificatie joh. Laat mensen gewoon lekker een CV ketel scoren en een auto met een benzine motor, en klaar. :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')