abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219815409
Zes doden door lawines in Franse Alpen dit weekend

Dit weekend zijn in totaal zes skiërs omgekomen nadat zij werden bedolven onder lawines in de Franse Alpen. Alle slachtoffers skieden off-piste, ondanks waarschuwingen voor lawinegevaar.

De Franse autoriteiten waarschuwen voor een onstabiel sneeuwdek door recente sneeuwval. "Voor uw eigen veiligheid en die van de reddingsteams: wees uiterst voorzichtig", aldus de politie. "Offpisteskiën wordt ten zeerste afgeraden."

Drie doden op zondag
In Courchevel werd zondagochtend een skiër onder een pak sneeuw gevonden na een lawine in een off-pistegebied in Roche-Grise. Het slachtoffer kon niet meer worden gereanimeerd, meldt Le Dauphine.

Een 32-jarige skiër werd zondagmiddag door een lawine in Vallorcine, in Haute-Savoie, tegen een boom geslingerd. De man overleed aan zijn verwondingen, meldden lokale autoriteiten aan de Franse krant Le Monde. Een vriend van het slachtoffer zag het ongeluk gebeuren en sloeg alarm.

In La Plagne overleed een Britse man van in de vijftig nadat hij onder een lawine bedolven was geraakt in een off-pistegebied. Dat meldt het skiresort aan Franse media. In totaal zochten 52 reddingswerkers, een speurhond en een helikopter naar de skiër. Hij werd na 50 minuten gevonden onder 2,5 meter sneeuw. De man werd gereanimeerd maar dat mocht niet meer baten.

In Tignes raakte een snowboarder gewond nadat die werd meegesleurd door een lawine. De snowboarder was tot z'n middel bedolven onder sneeuw en naar het ziekenhuis gebracht vanwege onderkoeling.

Ook doden op zaterdag
Op zaterdag overleden eveneens drie off-piste skiërs, in het departement Savoie. Een skiër werd bedolven onder een lawine in Arêches-Beaufort. Daarnaast kwamen twee mannen om het leven nadat zij off-piste werden meegesleurd door een lawine in wintersportresort Val-d'Isère. Ze konden worden gelokaliseerd door hun telefoons, en ze werden gevonden onder 2,5 meter sneeuw. Hulp mocht niet meer baten, schrijft Le Parisien.

Weerbureau Météo France gaf dit weekend waarschuwingen af vanwege een hoog lawinegevaar in de Franse Alpen. Het waarschuwingsniveau voor lawines staat op niveau vier van de vijf, waarschuwen lokale media. Zondagochtend waren er volgens de prefectuur van Savoie alleen al zes lawines in skigebieden.

https://nos.nl/artikel/25(...)se-alpen-dit-weekend
v
pi_219815482
quote:
4s.gif Op maandag 12 januari 2026 09:04 schreef 12Beaufort het volgende:
Alle slachtoffers skieden off-piste, ondanks waarschuwingen voor lawinegevaar.

De Franse autoriteiten waarschuwen voor een onstabiel sneeuwdek door recente sneeuwval. "Voor uw eigen veiligheid en die van de reddingsteams: wees uiterst voorzichtig", aldus de politie. "Offpisteskiën wordt ten zeerste afgeraden."

Geen medelijden mee. Die waarschuwen niet voor niks.
GC / Doneer en houd FOK! online
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_219815569
quote:
7s.gif Op maandag 12 januari 2026 09:19 schreef vosss het volgende:

[..]
Geen medelijden mee. Die waarschuwen niet voor niks.
Inderdaad. Elk jaar weer zoveel doden door dat off piste skiën 8)7 Hoe dom kan je zijn :{
v
pi_219815580
quote:
7s.gif Op maandag 12 januari 2026 09:19 schreef vosss het volgende:

Geen medelijden mee.
Lekker cru zijn, goed bezig! ^O^
pi_219815815
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 09:40 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Boeien-zijn-toch-mensen-die-ik-niet-ken-attitude.

Werkt online heel goed!
U MAD?
pi_219815855

De lawine bij Orelle waar de twee broers in zaten en eentje overleden is en de ander zwaargewond raakte. Ziet er in eerste instantie onschuldig uit, maar de lawine startte dus bijna helemaal bovenin
pi_219815983
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 09:40 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Er is niks cru aan. Er was op voorhand gewaarschuwd.

Zelfde als iemand 250 rijdt omdat ie geld zat heeft voor een sportwagen en zich vervolgens wegens onkunde te pletter rijdt.

Deze skiërs waren vooral dom.
vosss is de naam,
pi_219816411
quote:
7s.gif Op maandag 12 januari 2026 10:48 schreef vosss het volgende:

[..]

Zelfde als iemand 250 rijdt omdat ie geld zat heeft voor een sportwagen en zich vervolgens wegens onkunde te pletter rijdt.

Dat het ongelooflijk dom is ben ik met je eens. Wel triest voor de nabestaanden.

Ik verbaas me elk jaar weer hoeveel doden er vallen door lawines in dit soort sportgebieden en men blijft maar off piste gaan 8)7 ben je dan levensmoe ofzo?
v
pi_219816651
quote:
7s.gif Op maandag 12 januari 2026 10:48 schreef vosss het volgende:

[..]

Gelukkig uit jij dat ook op internet. ^O^
pi_219816836
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 11:38 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Gelukkig uit jij dat ook op internet. ^O^
Skiër gespot die denkt het beter te weten en vooral zichzelf fantastisch te vinden en het maar dom gelul van de autoriteiten te vinden en die zelf wel bepaalt waar hij kan skiën.

:')
vosss is de naam,
pi_219816908
quote:
"Voor uw eigen veiligheid en die van de reddingsteams: wees uiterst voorzichtig", aldus de politie. "Offpisteskiën wordt ten zeerste afgeraden."
quote:
In La Plagne overleed een Britse man van in de vijftig nadat hij onder een lawine bedolven was geraakt in een off-pistegebied. Dat meldt het skiresort aan Franse media. In totaal zochten 52 reddingswerkers, een speurhond en een helikopter naar de skiër.
Alleen deze Britse lamlul heeft al 52 reddingswerkers in gevaar gebracht.

Dus niks cru aan. Dit soort idioten zijn wat mij betreft vervuiling van onze genenpoel en daar missen we niet veel aan.
vosss is de naam,
  maandag 12 januari 2026 @ 12:27:24 #12
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219817016
Vanaf je zolderkamertje haten op mensen die buiten plezier hebben. Typisch FOK!.
Huilen dan.
pi_219817064
quote:
7s.gif Op maandag 12 januari 2026 12:27 schreef Isdatzo het volgende:
Vanaf je zolderkamertje haten op mensen die buiten plezier hebben. Typisch FOK!.
Als die mensen de regels/waarschuwingen hadden gevolgd, dan hadden ze nog geleefd.
Het is de kick van het off piste schaatsen die ze de dood in heeft gedreven.
v
  maandag 12 januari 2026 @ 12:41:20 #14
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219817100
quote:
4s.gif Op maandag 12 januari 2026 12:34 schreef 12Beaufort het volgende:

[..]
Als die mensen de regels/waarschuwingen hadden gevolgd, dan hadden ze nog geleefd.
Het is de kick van het off piste schaatsen die ze de dood in heeft gedreven.
Wat is je punt? Helemaal niemand betwist dat het veiliger is om thuis op de bank een zak chips leeg te trekken.
Huilen dan.
pi_219817106
Off piste skieen is gewoon prima. Ik vind wel dat we dan geen hulpdiensten eruit moeten laten gaan om je op te zoeken
  maandag 12 januari 2026 @ 12:45:31 #16
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219817123
quote:
7s.gif Op maandag 12 januari 2026 11:58 schreef vosss het volgende:

[..]
Skiër gespot die denkt het beter te weten en vooral zichzelf fantastisch te vinden en het maar dom gelul van de autoriteiten te vinden en die zelf wel bepaalt waar hij kan skiën.

Ah ja, en hoe stond jij er destijds in toen de autoriteiten adviezen gaven tijdens corona?
Huilen dan.
pi_219817386
quote:
7s.gif Op maandag 12 januari 2026 11:58 schreef vosss het volgende:

[..]

Nee hoor, ik heb niks met wintersport.
pi_219818265
quote:
7s.gif Op maandag 12 januari 2026 12:41 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Wat is je punt? Helemaal niemand betwist dat het veiliger is om thuis op de bank een zak chips leeg te trekken.
De vergelijking die je nu maakt raakt kant nog wal.

Dit blijft gewoon een triest verhaal, maar dit soort mensen neemt gewoon een enorm risico, wat ze in dit geval met de dood moeten bekopen en daarbij komt nog dat er een enorme hoeveelheid aan hulpverleners aan te pas moet komen om dergelijke situaties veilig te stellen.
v
pi_219818271
quote:
10s.gif Op maandag 12 januari 2026 12:45 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ah ja, en hoe stond jij er destijds in toen de autoriteiten adviezen gaven tijdens corona?
Van skiën naar corona 8)7 Wat is uw punt in deze?
v
  maandag 12 januari 2026 @ 15:57:09 #20
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219818627
quote:
4s.gif Op maandag 12 januari 2026 15:33 schreef 12Beaufort het volgende:

[..]
De vergelijking die je nu maakt raakt kant nog wal.
Waarom?

quote:
4s.gif Op maandag 12 januari 2026 15:35 schreef 12Beaufort het volgende:

[..]
Van skiën naar corona 8)7 Wat is uw punt in deze?
Dat user in kwestie nu afgeeft op mensen die het advies van "de autoriteiten" niet opvolgen. Een groot contrast met wat ik mij meen te herinneren van de cejona-toppa's.
Huilen dan.
pi_219818949
quote:
7s.gif Op maandag 12 januari 2026 15:57 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Waarom?
[..]
Dat user in kwestie nu afgeeft op mensen die het advies van "de autoriteiten" niet opvolgen. Een groot contrast met wat ik mij meen te herinneren van de cejona-toppa's.
Ah, op die manier. Mensen gaan graag tegen regels in. Soms gewoon omdat het kan.

Daar zijn genoeg testen mee gedaan.
Zet ergens een knop neer met een bordje 'niet op de knop drukken' en een groot deel kan het niet laten om op de knop te drukken. Noem het opstandig, geen vertrouwen in de overheid of gewoon wappie.
Als ik een bord zie waarop staat 'hier niet skiën', dan ga ik daar niet skiën. Lijkt mij volkomen logisch.
v
pi_219820937
quote:
4s.gif Op maandag 12 januari 2026 11:27 schreef 12Beaufort het volgende:

[..]
Dat het ongelooflijk dom is ben ik met je eens. Wel triest voor de nabestaanden.

Ik verbaas me elk jaar weer hoeveel doden er vallen door lawines in dit soort sportgebieden en men blijft maar off piste gaan 8)7 ben je dan levensmoe ofzo?
Ik was ook zo'n lul.

Bij elke lift en bij elk bord met pistekaart hangt zo'n lawine-waarschuw-lamp. Laagste waarschuwstand is 1 en hoogste waarschuwing is 5. Naar mijn idee stond dat ding standaard op waarschuwing 2 en soms op 3 of zelfs 4. Ik trok me dan ook niks van waarschuwing 3 van de 5. Later heb ik pas begrepen dat ik een verkeerd beeld heb van de lampen en hoe serieus de waarschuwing is want de schaal is niet lineair. Ik kan me voorstellen dat er vele met mij zijn.

Om de waarschuwing beter te begrijpen is het goed om de schaal van Richter of windkracht in Beaufort in het achterhoofd te houden.

[ Bericht 8% gewijzigd door opgebaarde op 12-01-2026 20:13:41 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')