SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.tl;dr
Mijn vriendin plaatste zich vorig jaar voor de Spelen, na jaren ellende en knokken, maar testte direct daarna positief op COVID-19 en kreeg na hersteld te zijn letterlijk op weg naar de Spelen een zwaar ongeluk: chauffeur dood, zij zwaargewond. Jaar lang hersteld, ze is - naast haar baan bij de lokale fietsenmaker - weer volop aan het trainen en gaat volgende maand meedoen aan het WK in Slovenië, met de Spelen van 2026 als uiteindelijk doel. Er is financiële hulp nodig om ons/haar te ondersteunen bij het hele traject richting die Spelen, dus voor de komende ruim drie jaar, en daar is een collega van haar een crowdfundingsactie voor gestart.
De FOK!-gemeenschap heeft haar kort na het ongeluk enorm gesteund, er stonden echt tig kaarten en chocolaatjes en kleinigheidjes en leuke dingen thuis, wat haar enorm goed heeft gedaan. Bij dezen dus nog een vraag om een klein beetje hulpHet zou voor FOK! natuurlijk ook leuk zijn als het lukt, want we zouden dan in 2026 iemand op de Spelen en in het olympisch dorp hebben die we - buiten haar wedstrijden om - als echte razende reporter in kunnen zetten om al onze prangende vragen te beantwoorden en smeuige nieuwtjes op te vangen!
De actie is hier te vinden:
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
Hier zijn wat recente interviews te zien, inclusief filmpje:
https://www.gld.nl/nieuws(...)val-alsnog-waarmaken
https://www.rtvnunspeet.n(...)maar-niet-onmogelijk
En wat artikelen van een klein jaar geleden, kort na het ongeluk:
https://www.ad.nl/olympis(...)haar-leven~af2ead05/
https://nos.nl/artikel/24(...)n-door-zwaar-ongeluk
Zij gaat in elk geval verder met trainen, werken en nog meer integreren hier op de fraaie Veluwe (ze wilde het meest recente Omroep Gelderland-interview in het Nederlands doen, maar was toch net even te verlegen om het te proberen, hoewel haar Nederlands er inmiddels echt wel goed genoeg voor is!). Mocht er een klein beetje hulp komen: heel erg bedankt!
Een fijne dag en fijn weekeinde gewenst, iedereen
Bruna in actie in het Zwitserse Sparenmoos vorig jaar, het weekeinde waarin ze zich definitief kwalificeerde voor de Spelen:![]()
Die doet beide Kauppi dingen denk ik. Op zo'n 20k mass start is de kans op gekke dingen denk ik groter dan een uitschieter op de 10k freestyle in Polen.quote:Op maandag 12 januari 2026 14:13 schreef franklop het volgende:
16 januari - Kauppi (FIN), 10k classic interval
17 januari - Les Diablerets (SUI), 10k freestyle interval
17 januari - Falcade (ITA), sprint classic
17 januari - Kubalonka (POL), 10k classic interval
17 januari - Quarry Road (USA), 7.5k freestyle interval
18 januari - Kauppi (FIN), 20k freestyle mass start
18 januari - Saalfelden (AUT), 10k classic interval
18 januari - Falcade (ITA), 10k classic interval
18 januari - Les Diablerets (SUI), 10k classic mass start
18 januari - Kubalonka (POL), 10k freestyle interval
18 januari - Quarry Road (USA), 10k classic mass start
Blijft dit over
Ik gok het ook, hoewel de VS ook zou kunnen. Dat kan dan een gok zijn: totaal waardeloze punten, of mazzel en precies wel goed.quote:Op maandag 12 januari 2026 14:17 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Die doet beide Kauppi dingen denk ik. Op zo'n 20k mass start is de kans op gekke dingen denk ik groter dan een uitschieter op de 10k freestyle in Polen.
Is er ondertussen nog contact met de bond oid? Dat die straks niet nog een konijn uit de hoge hoed toveren?quote:Op maandag 12 januari 2026 14:34 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik gok het ook, hoewel de VS ook zou kunnen. Dat kan dan een gok zijn: totaal waardeloze punten, of mazzel en precies wel goed.
Met afstand het minst logische zou Falcade zijn: klassieke sprint is alleen nuttig voor de ranglijst (en daarop moet ze wel zo ongelooflijk veel beter presteren dan de afgelopen jaren én Bruna sowieso verslaan, wat haar ook bij lange na niet gelukt is dit seizoen) en de 10k klassiek is in principe niet wat haar aan A-criterium zou kunnen helpen.
We hopen haar dus hier te zien, maar de kans lijkt me bijzonder klein. Ik gok óf Kauppi ivm die massastart, óf Quarry Road (een gok) óf Les Diablerets.
Nou ja, het blijft vooral voor hun natuurlijk een gok wat ze moet gaan doen en ik zit liever in de positie waar wij nu in zitten dan in die positie
Dat verwacht ik niet. Ook vier jaar geleden was er best wat gedoe, om het zacht uit te drukken, maar hielden ze zich uiteindelijk wel gewoon aan de ranglijst.quote:Op maandag 12 januari 2026 14:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Is er ondertussen nog contact met de bond oid? Dat die straks niet nog een konijn uit de hoge hoed toveren?
"It seems like I tested positive", out of context is dit idd geen handige tekst voor een topsporterquote:Op dinsdag 13 januari 2026 10:01 schreef heywoodu het volgende:
Even tussendoor een feitje, voor de liefhebber.
18 januari 2022, 11:27 --> "It seems like I tested positive"
18 januari 2022, 11:30 --> "I did test positive"
Precies vier jaar later is nu de laatste en beslissende dag in de kwalificatie. Als het programma een beetje handig uit pakt (weten we nog niet), zou het zelfs bijna tot op het uur vier jaar later kunnen zijn dat de laatste resultaten er zijn
(positive op COVID-19 dus uiteraard, niet op doping)
Dan hopelijk weer positief nieuws!quote:Op dinsdag 13 januari 2026 10:01 schreef heywoodu het volgende:
Even tussendoor een feitje, voor de liefhebber.
18 januari 2022, 11:27 --> "It seems like I tested positive"
18 januari 2022, 11:30 --> "I did test positive"
Precies vier jaar later is nu de laatste en beslissende dag in de kwalificatie. Als het programma een beetje handig uit pakt (weten we nog niet), zou het zelfs bijna tot op het uur vier jaar later kunnen zijn dat de laatste resultaten er zijn
(positive op COVID-19 dus uiteraard, niet op doping)
Ik moest ook in tweede instantie pas aan covid denken, dacht eerst dat of Jacque of Bruna gepakt was.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 10:59 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
"It seems like I tested positive", out of context is dit idd geen handige tekst voor een topsporter.
Wordt ze eigenlijk nog wel eens gecontroleerd?
Ja, vandaar toch maar even de disclaimer, voor de mensen die dat destijds gemist hadden of het waren vergetenquote:Op dinsdag 13 januari 2026 10:59 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
"It seems like I tested positive", out of context is dit idd geen handige tekst voor een topsporter.
Wordt ze eigenlijk nog wel eens gecontroleerd?
Wel bijzonder dat ze dan ook niet door het Braziliaans doping agentschap wordt gecontroleerd.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:13 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja, vandaar toch maar even de disclaimer, voor de mensen die dat destijds gemist hadden of het waren vergeten
Volgens mij heeft ze nog nooit in haar hele leven een dopingcontrole ondergaan, nee. Ze is gelukkig wel verstandig genoeg om ook met supplementen en dergelijken alleen merken te gebruiken die gecertificeerd veilig zijn, want je weet maar nooit, en ze had eveneens voor de zekerheid een doktersverklaring toen ze vanwege een parasiet in haar oog bepaalde medicatie nodig had (wat volgens mij buiten competitie wel mocht en wat je prestaties ook bepaald niet zou verbeteren, maar ook daar, liever geen risico nemen).
Oh dat vind ik ook hoor, zeker weten. Wat mij betreft worden ze allemaal toch minstens 1-2 keer per jaar wel getest (veel vaker zal logistiek helaas lastig zijn). Ze woont nu in Nederland, concurrente in Canada, dus dat is logistiek misschien een uitdaging, maar ook toen ze nog in Brazilië woonden kwamen ze echt nooit langs en ik gok dat dat nu niet anders is.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:19 schreef franklop het volgende:
[..]
Wel bijzonder dat ze dan ook niet door het Braziliaans doping agentschap wordt gecontroleerd.
Niet iets implicerends, gewoon meer vreemd dat ze haar in hele carriere niet hebben opgezocht
Hoe groot is de kans dat ze daar goed scoort? Oftewel; dat er ook een goed veld is daarquote:Op dinsdag 13 januari 2026 12:40 schreef heywoodu het volgende:
Jaque heeft op een of andere manier een Noorse club gevonden om ineens lid van te worden en staat op de lijst voor de 10k vrij en klassieke sprint op het Noors kampioenschap morgen en overmorgen
[ afbeelding ]
Dat is licht beangstigend.
quote:Op dinsdag 13 januari 2026 12:40 schreef heywoodu het volgende:
Jaque heeft op een of andere manier een Noorse club gevonden om ineens lid van te worden en staat op de lijst voor de 10k vrij en klassieke sprint op het Noors kampioenschap morgen en overmorgen
[ afbeelding ]
Het veld is sowieso goed, alleen de al voor de Spelen geplaatste Noren zijn er zo te zien niet. Hopelijk is de B-garnituur wel goed genoeg om haar op dusdanige achterstand te zetten dat de relatief goede punten die er te scoren zijn geen probleem voor ons opleveren. Met name donderdag, over de sprint van morgen maak ik me wat minder zorgen.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 12:43 schreef franklop het volgende:
[..]
Hoe groot is de kans dat ze daar goed scoort? Oftewel; dat er ook een goed veld is daar
Dat is wel een wendingquote:Op dinsdag 13 januari 2026 12:40 schreef heywoodu het volgende:
[ afbeelding ]
Als ik het zo even snel bekeek is Jaque wel de enigequote:Op dinsdag 13 januari 2026 14:17 schreef Hanca het volgende:
Het blijft toch iets vreemds, zo'n kwalificatie. Nou doen er straks misschien dus aan de Noorse kampioenschap wel meerdere buitenlanders mee (Jacque zal niet de enige zijn?) die zich willen plaatsen voor de Spelen, terwijl de Noren die naar de Spelen gaan juist niet mee doen.
En dat allemaal in de laatste 4 weken voor die Spelen beginnen, over 25 dagen is het eerste langlauf onderdeel al. Het blijft voor mij ook vreemd dat die deadlines bij veel sporten zo dicht bij de Spelen liggen, zo pieken straks veel deelnemers juist in de laatste 2 maanden voor de Spelen ipv op de Spelen zelf.
Dus op woensdag en donderdag in Noorwegen, en dan op zaterdag alweer in Zwitserland of Italië. Lijkt me vrij pittig allemaal, hopelijk drukt dat haar resultaten.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 20:30 schreef heywoodu het volgende:
En het volgende puzzelstukje, Jaque staat op de lijst voor de 10k vrij in Zwitserland zaterdag (en - nog - niet voor de 10k klassiek massastart op zondag).
https://www.protiming.ch/rr-teilnehmer-947.aspx
Niet zo verrassend, maar toch. Ze staat voor Falcade als het goed is ook ingeschreven voor zaterdag en zondag, het zegt allemaal niet alles
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |