Klassiek drogargument, immers het regime is zelf volledig verantwoordelijk voor het schenden van de mensenrechten. Het regime zelf sanctioneert ook andere partijen, dus dat vingertje wijzen naar 'externe factoren' is die verantwoordelijkheid afschuiven. Afleiding. Over morele principes gesproken.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 10:11 schreef Kwntm het volgende:
Door het land sancties op te leggen, doe je precies wat je zegt te veroordelen: burgers worden slachtoffer, breng je schade toe of gaan zelfs dood, bijvoorbeeld doordat essentiële medicijnen moeilijker te importeren zijn. Zoals ik eerder aangaf, gaat het hier niet om morele principes.
Ehhh, als je dat in zijn reactie leest heb je het zelf niet zo begrepen lijkt me.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 10:12 schreef Homey het volgende:
[..]
Klassiek drogargument, immers het regime is zelf volledig verantwoordelijk voor het schenden van de mensenrechten. Het regime zelf sanctioneert ook andere partijen, dus dat vingertje wijzen naar 'externe factoren' is die verantwoordelijkheid afschuiven. Afleiding. Over morele principes gesproken.
Het verhaal wat je nu krijgt in bepaalde bubbels is "Israël heeft Iraanse burgers gebombardeerd en zit achter de protesten". Als het lukt om het regime omver te werpen is het hek helemaal van de dam wat betreft complottheorieën.quote:Op maandag 12 januari 2026 23:36 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Maar die aanvallen, van Israël en de VS, waren voornamelijk gericht op de nucleaire faciliteiten en luchtafweer.
Niet op specifieke doelen die gericht het regime zouden verzwakken (leger/IRCG/politie hoofdkwartieren, communicatiecentra, munitie/wapendepots, basissen etcetera).
Jij bent niet al te slim.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 10:11 schreef Kwntm het volgende:
Door het land sancties op te leggen, doe je precies wat je zegt te veroordelen: burgers worden slachtoffer, breng je schade toe of gaan zelfs dood, bijvoorbeeld doordat essentiële medicijnen moeilijker te importeren zijn. Zoals ik eerder aangaf, gaat het hier niet om morele principes.
Lastig om te geloven wat nu waar is. Lijkt me lastig te verifiëren, zeker van buiten Iran zelf (en deze info komt vanuit de oppositie zelf). Lijkt er wel op dat de Iraanse regering nu met nog hardere hand optreedt.quote:New allegations emerging from Iranian opposition sources paint a grim picture of the regime's crackdown on dissent. A covert investigation claims the true death toll from recent protests is exponentially higher than previously thought, pointing to a calculated campaign of violence orchestrated from the highest office in Tehran
Reports have emerged of a horrific massacre in Iran. The news site Iran International – which is identified with the opposition and operates from outside Iranian territory – claims that the death toll in the mass protests has exceeded 12,000. This figure represents a number six times higher than the highest estimate provided to date.
Die bubbels zullen Israël altijd de schuld geven, ongeacht de situatie. Dat gaat helaas niet veranderen (op korte termijn).quote:Op dinsdag 13 januari 2026 10:15 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Het verhaal wat je nu krijgt in bepaalde bubbels is "Israël heeft Iraanse burgers gebombardeerd en zit achter de protesten". Als het lukt om het regime omver te werpen is het hek helemaal van de dam wat betreft complottheorieën.
Denk dat het op het moment niet te verifiëren is. Maar gok dat Israël wel meer bronnen in Iran heeft (of afluisterapparatuur) dan de meeste andere landen, dus zou zelf denken dat het wel klopt.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 10:59 schreef Salina het volgende:
Klopt dit?
Khamenei 'personally orders' killing of protesters; toll reportedly at 12000
[..]
Lastig om te geloven wat nu waar is. Lijkt me lastig te verifiëren, zeker van buiten Iran zelf (en deze info komt vanuit de oppositie zelf). Lijkt er wel op dat de Iraanse regering nu met nog hardere hand optreedt.
Hoe dan ook:![]()
Goed dat ze protesteren (uiteraard), en oprotten met dat regime. Maar die aantallen joh...
Wow.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:08 schreef LaDaDiDa het volgende:
[..]
Denk dat het op het moment niet te verifiëren is. Maar gok dat Israël wel meer bronnen in Iran heeft (of afluisterapparatuur) dan de meeste andere landen, dus zou zelf denken dat het wel klopt.
Bizar 12000 mensen zo weggeveegd.
Tis lastig te verifieren, maar als je alle verhalen die soms doorkomen van Iraniers hoort dan zou het kunnen kloppen.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 10:59 schreef Salina het volgende:
Klopt dit?
Khamenei 'personally orders' killing of protesters; toll reportedly at 12000
[..]
Lastig om te geloven wat nu waar is. Lijkt me lastig te verifiëren, zeker van buiten Iran zelf (en deze info komt vanuit de oppositie zelf). Lijkt er wel op dat de Iraanse regering nu met nog hardere hand optreedt.
Hoe dan ook:![]()
Goed dat ze protesteren (uiteraard), en oprotten met dat regime. Maar die aantallen joh...
En als je zo’n soldaat bent in het leger van de regering, hoe kun je nog met jezelf leven je eigen volk neer te knallen?quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:27 schreef Frutsel het volgende:
Als dat 12.000 klopt... dan is dat wel heel rap gegaan
Ik denk dat Israel er ook baat bij heeft om zo de VS te verleiden in te grijpen en eens en voor altijd af te rekenen met de Ayatollah's.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:08 schreef LaDaDiDa het volgende:
[..]
Denk dat het op het moment niet te verifiëren is. Maar gok dat Israël wel meer bronnen in Iran heeft (of afluisterapparatuur) dan de meeste andere landen, dus zou zelf denken dat het wel klopt.
Bizar 12000 mensen zo weggeveegd.
Die van de Republikeinse Garde krijgen allemaal rijkelijk betaald en hun families ook. Dat raken ze kwijt als de machthebbers vallen, laat staan dat ze later worden opgejaagd. Uiteindelijk strijden ze ook voor hun eigen parochie en geld/macht. Of het 'gewone leger' daar iets tegen kan/wil beginnen, geen ideequote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:30 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
En als je zo’n soldaat bent in het leger van de regering, hoe kun je nog met jezelf leven je eigen volk neer te knallen?
Ik hoop dat het leger zelf ook massaal tegen dat regime keert.
Het zijn die reacties die niks zeggen over het regime zelf, de leiders ervan niet noemen, etcetera. Maar wel andere landen specifiek benoemen, hun leiders. Die reacties lezen dus als een whataboutism. En dat is de afleiding.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 10:13 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ehhh, als je dat in zijn reactie leest heb je het zelf niet zo begrepen lijkt me.
Gaf de Iraanse regering zelf al 2000 op ja? Ik dacht gisteren een aantal van 500 te hebben gelezen. Maar dat (b)lijkt als ik nu ergens op Reddit lees alleen nog maar het aantal slachtoffers van gisteren te zijn (?).quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:30 schreef skysherrif het volgende:
Tis lastig te verifieren, maar als je alle verhalen die soms doorkomen van Iraniers hoort dan zou het kunnen kloppen.
5/6k in Teheran alleen al en 1 a 2k in Isfahan.
Als de iraniers zelf al toegeven dat het er 2k zijn (het regime) is een 6voud ook niet gek, helaas.
De krant waarnaar gelinkt wordt is Israëlisch, maar ze gebruiken Iraanse (oppositie)bronnen.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:31 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ik denk dat Israel er ook baat bij heeft om zo de VS te verleiden in te grijpen en eens en voor altijd af te rekenen met de Ayatollah's.
Ik vermoed dat de waarheid ergens in het midden ligt... of wat onder het midden... maar ja, verifiëren kun je bijna niets idd
Zou een goed idee zijn indien Nederland niet meegaat met Duitsland, AMerika en anderen om de IRGC als terroristische groep te labelen.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:50 schreef JopieKlaassen het volgende:
Waar blijft dat rode lijn protest? Of is Iran niet zo'n hot item?
Iran International spreekt over 12.000 doden. Een beeld gereconstrueerd uit meerdere bronnen.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:27 schreef Frutsel het volgende:
Als dat 12.000 klopt... dan is dat wel heel rap gegaan
https://www.iranintl.com/202601135717quote:In de afgelopen twee dagen heeft de redactie van Iran International nauwkeurig informatie geanalyseerd die is ontvangen van een bron dicht bij de Hoge Nationale Veiligheidsraad, twee bronnen in het kantoor van de president, verhalen ontvangen van verschillende bronnen binnen de Revolutionaire Garde in de steden Mashhad, Kermanshah en Isfahan, de verslagen van ooggetuigen en de families van de doden, veldrapporten, gegevens over medische centra en informatie die aan ons is verstrekt door artsen en verpleegkundigen in verschillende steden. Meerfasig en gebaseerd op professionele standaarden.
Op basis van deze bevindingen hebben we geconcludeerd dat:
- In het grootste bloedbad in de moderne geschiedenis van Iran zijn minstens 12.000 mensen vermoord, voornamelijk op twee opeenvolgende nachten, donderdag en vrijdag 8 en 9 januari.
- Dit bloedbad is ongekend in de geschiedenis van Iran wat betreft geografische omvang, intensiteit van geweld en het aantal slachtoffers in korte tijd.
- Volgens informatie ontvangen door Iran International werden deze burgers grotendeels vermoord door de Revolutionaire Garde en de Basij.
- De moord was puur georganiseerd, niet het resultaat van "sporadische confrontaties" en "geen plannen."
Informatie die Iran International heeft ontvangen van de Hoge Nationale Veiligheidsraad en het Bureau van de President geeft aan dat de moord werd uitgevoerd op bevel van Ali Khamenei zelf, met expliciete kennis en goedkeuring van de hoofden van de drie regeringstakken, en het directe ontslagbevel uitgevaardigd door de Opperste Nationale Veiligheidsraad.
- Veel van de doden waren jongeren onder de 30 jaar.
Ik snap deze opmerking, maar hij is wel wat flauw.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:50 schreef JopieKlaassen het volgende:
Waar blijft dat rode lijn protest? Of is Iran niet zo'n hot item?
Vreselijk.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:57 schreef Hathor het volgende:
Op social media gaan nu verhalen de rondte dat het regime inmiddels al meer dan 10000 demonstranten heeft opgepakt en die vanaf morgen massaal gaan executeren.
Daar staan ze overigens ook wel bekend om, demonstranten komen gemarteld en met littekens terug, als ze al terugkomen.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:57 schreef Hathor het volgende:
Op social media gaan nu verhalen de rondte dat het regime inmiddels al meer dan 10000 demonstranten heeft opgepakt en die vanaf morgen massaal gaan executeren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |