abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 11 januari 2026 @ 17:11:01 #1
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_219811097
quote:
Erich von Däniken overleden, pseudowetenschapper die overal eeuwenoude aliens zag

Pseudowetenschapper en bestsellerauteur Erich von Däniken is op 90-jarige leeftijd overleden. Vanaf de jaren zestig verspreidde hij de uit de lucht gegrepen theorie dat in de oertijd buitenaardse wezens de aarde hadden bezocht en het menselijke ras evolutionair een eindje op weg hadden geholpen.

De Zwitser had gewerkt als kok, kelner en hotelier en had totaal geen opleiding in de archeologie toen hij voor het eerst zijn wilde beweringen optikte in het boek Waren de goden kosmonauten? Het werd aan het begin van de space age een internationale bestseller waarvan wereldwijd miljoenen exemplaren werden verkocht.

In talloze mythes wereldwijd zag Von Däniken bewijs voor zijn stellingen. Was het Bijbelverhaal dat de profeet Ezechiël door een mysterieus wiel was weggenomen niet de beschrijving van een vliegende schotel? Was de ark waarmee Mozes tot God kon spreken niet een soort langeafstandszender? De vernietiging van Sodom en Gomorra lijkt toch ook wel heel erg op een atoomexplosie?

"Ik ontdekte dat alle culturen soortgelijke verhalen hebben: machines die met veel vuur uit de hemel komen, goden die rondvliegen", zei hij eens in een interview met de Volkskrant. Von Däniken zag zichzelf als het genie dat voor het eerst al die wereldwijde aanwijzingen met elkaar verbond.

Rotstekening van astronaut
In feite waren alle eeuwenoude religies zo te herleiden tot ontmoetingen met aliens, meende Von Däniken. Zoals de cargocultussen in de Stille Oceaan: "Primitieve volkeren die de ontmoeting met een technisch geavanceerde cultuur proberen vast te leggen. Zoals na WO II eilanders in Polynesië vliegtuigen en commandotorens van hout en riet bouwden, omdat er ooit een westers vliegtuig was geland."

Op de cover van zijn boek verscheen een rotstekening van een man met een hoofdtooi die wat leek op het vizier van een astronautenhelm. Miljoenen lezers krabden zich erover achter hun oren.

Verder 'bewijs' haalde Von Däniken uit de imposante bouwwerken die de aardbewoners uit het stenen tijdperk hadden nagelaten. De piramides, Stonehenge, de standbeelden van Paaseiland: hoe was dit allemaal gebouwd zonder moderne technieken? Daar moest toch wel een buitenaardse hand aan te pas zijn gekomen?

Tunnelvisie
Experts spraken van pseudowetenschappelijke kolder, waarbij Von Däniken door tunnelvisie overal bewijzen voor zijn eigen gelijk zag. Zo wisten experts over Zuid-Amerikaanse kunst te vertellen dat een Maya-sarcofaag helemaal geen ruimtecapsule vertoont, maar de bek van een slangengod. Wie even verder kijkt, ziet ook dat er best manieren zijn om een piramide te bouwen zonder hijskraan.

Von Däniken maalde zelf niet om de kritiek. Hij richtte in 2003 het Mystery Park op om bezoekers te overtuigen. Ook op YouTube bleef hij onvermoeibaar spreken over steentijd-astronauten, mysterieuze bouwwerken op de maan of de geheimen van de Peruaanse Nazca-lijnen ("vliegveld voor aliens").

Hoewel serieuze wetenschappers hem allang links hadden laten liggen, bleven zijn theorieën steeds nieuwe generaties aanspreken. Nog altijd loopt op History Channel het programma Ancient Aliens, waarin theorieën zoals die van Von Däniken uitgebreid een podium krijgen. Al zijn er inmiddels ook genoeg memes die de draak steken met de halfbakken hypothesen en krankzinnige speculaties.

https://nos.nl/artikel/25(...)euwenoude-aliens-zag
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_219811174
Ach, iedereen die in een god gelooft, gelooft per definitie in een buitenaards wezen.
Want als die god de aarde heeft gecreëerd, dan kan hij/zij/het niet van de aarde afkomstig zijn.
pi_219811183
Er is sowieso leven na de dood! :P
  zondag 11 januari 2026 @ 17:20:33 #4
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_219811200
RIP aan de nabestaanden
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_219811214
Waren de Goden Kosmonauten? Volgens mij zijn bekendste boek. Razend populair in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw. Hier moet deze man met een rijke fantasie schathemel rijk mee zijn geworden.

https://historiek.net/ove(...)ft-aangericht/70144/

quote:
Erich von Däniken (1935, Zwitserland), brak in 1968 door met wereldwijde bestsellers als Waren de goden kosmonauten. Zijn boeken werden vertaald in 28 talen en haalden een totale oplage van 68 miljoen exemplaren. Hij houdt nog steeds overal ter wereld lezingen en is regelmatig te zien in tv-documentaires.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_219811220
Wie?
Zonder wrijving geen glans
pi_219811245
prachtig eerbetoon
pi_219811249
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 17:21 schreef Bart2002 het volgende:
Waren de Goden Kosmonauten? Volgens mij zijn bekendste boek. Razend populair in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw. Hier moet deze man met een rijke fantasie schathemel rijk mee zijn geworden.

Oh is hij dat! Ja. Dat boek heb ik ooit gelezen. Vond het machtig interessant toen ik nog een jonge capricia was :D
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_219811270
Mijn vader vond zijn ideeën wel erg interessant.
Mooie gesprekken gehad met hem gehad over von Däniken, goden en kosmonauten, evolutie, op zondagochtend aan de ontbijttafel O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator zondag 11 januari 2026 @ 17:26:23 #10
236264 crew  capricia
pi_219811279
quote:
7s.gif Op zondag 11 januari 2026 17:25 schreef miss_sly het volgende:
Mooie gesprekken gehad met hem gehad over von Däniken, goden en kosmonauten, evolutie, op zondagochtend aan de ontbijttafel O+
Dat moet heerlijk geweest zijn. :D
- Goethe, “Faust”
  Moderator zondag 11 januari 2026 @ 17:31:15 #11
5428 crew  miss_sly
pi_219811336
quote:
1s.gif Op zondag 11 januari 2026 17:26 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat moet heerlijk geweest zijn. :D
Ja!
Ik kwam vaak wel een beetje brommerig uit bed, want op zondagochtend ontbeten we met het hele gezin en dat was mij altijd te vroeg.
Maar als we dan eenmaal aan het ontbijt zaten en de gesprekken op gang kwamen was het echt heerlijk O+ De kleintjes (mijn jongere zus en broer (5,5 en 7 jaar jonger) verdwenen al snel om met lego te spelen, en dan bleven mijn ouders en ik met drieën nog uren natafelen.

Bekende naam dus, von Däniken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 11 januari 2026 @ 17:41:28 #12
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_219811438
Had in de jaren ‘80 nog stripboeken geīnspireerd door von Däniken.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_219811790
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 17:21 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik heb dat boek gelezen toen ik 12 was ofzo. Vond het toen uiteraard een machtig interessant boek :Y

quote:
1s.gif Op zondag 11 januari 2026 17:24 schreef capricia het volgende:

[..]
Oh is hij dat! Ja. Dat boek heb ik ooit gelezen. Vond het machtig interessant toen ik nog een jonge capricia was :D
Ik had jouw bericht nog niet gelezen, maar machtig interessant is duidelijk de juiste benaming dus als je jong bent :o
beter een knipoog dan een blauw oog
  zondag 11 januari 2026 @ 18:25:40 #14
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_219811835
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 18:19 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Ik heb dat boek gelezen toen ik 12 was ofzo. Vond het toen uiteraard een machtig interessant boek :Y
[..]
Ik had jouw bericht nog niet gelezen, maar machtig interessant is duidelijk de juiste benaming dus als je jong bent :o
Ik vond het toen al bewijs dat zelfs Zwitserland idioten kan voortbrengen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 11 januari 2026 @ 18:46:34 #15
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_219812007
quote:
7s.gif Op zondag 11 januari 2026 17:25 schreef miss_sly het volgende:
Ja dit :D Mijn vader had het boek, en heb het daardoor als kind gelezen. Erg leuke gesprekken met hem over gehad daarna.
  zondag 11 januari 2026 @ 18:57:50 #16
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219812060
Ohhhh ik vrat die boeken vroeger! Ik wist best dat het niet klopte maar ik wilde heel graag dat het waar was :@
  Moderator zondag 11 januari 2026 @ 18:59:34 #17
236264 crew  capricia
pi_219812071
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 18:57 schreef Qarrad het volgende:
Ohhhh ik vrat die boeken vroeger! Ik wist best dat het niet klopte maar ik wilde heel graag dat het waar was :@
Ik vond het ook smullen. Heerlijk waren die boeken.
- Goethe, “Faust”
pi_219812107
quote:
ik weet vrij zeker dat men met al de kennis die men nu heeft nog steeds niet de piramides zou kunnen nabouwen
pi_219812177
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 18:25 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Als 12 jarige scepticus vond ik wel dat er een luchtje aan zat. Maar met het nog zeer beperkte referentiekader van dezelfde 12 jarige. Later begreep ik wel wat ie aan het doen was en waarom. Hij heeft in principe de "populaire wetenschap" ontdekt en groot gemaakt tot een geweldig verdienmodel.
  zondag 11 januari 2026 @ 19:20:18 #20
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_219812246
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 18:25 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Ook als het niet waar was, heeft het blijkbaar wel in vele leuke en interessante gesprekken geresulteerd onder familie en vrienden :D
pi_219812324
RIP aan de nabestaanden. Vind het programma best wel leuk om op zijn tijd te kijken om eerlijk te zijn.
Ook in moeilijke tijden.
  zondag 11 januari 2026 @ 19:37:55 #22
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_219812403
quote:
Voelt wat dat betreft ook dubbel voor mij.

Ik heb echt een hekel aan mensen met een (metaforische) microfoon/megafoon die de wetenschap een beetje kapen en zo vuig ombuigen over de keukentafel naar hun fantasie voor een smerige dollar hier en daar. Ik wil even daar laten of er een paar zijn die oprecht hun eigen onzin geloofden of niet.

Aan de andere kant is dit voor veel mensen de eerste interactie die ze krijgen met een gebroken epistemisch model. Een leermoment om te ervaren dat mensen in de wereld zijn die oprecht de realiteit op een hele andere manier zien en dat er een waarde zit in het ontdekken waarom ze het fout hebben. Sommige mensen leren over de wetenschap doordat ze leren over de debunking van dit soort mensen.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zondag 11 januari 2026 @ 19:44:47 #23
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219812490
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 19:37 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Voelt wat dat betreft ook dubbel voor mij.

Ik heb echt een hekel aan mensen met een (metaforische) microfoon/megafoon die de wetenschap een beetje kapen en zo vuig ombuigen over de keukentafel naar hun fantasie voor een smerige dollar hier en daar. Ik wil even daar laten of er een paar zijn die oprecht hun eigen onzin geloofden of niet.

Aan de andere kant is dit voor veel mensen de eerste interactie die ze krijgen met een gebroken epistemisch model. Een leermoment om te ervaren dat mensen in de wereld zijn die oprecht de realiteit op een hele andere manier zien en dat er een waarde zit in het ontdekken waarom ze het fout hebben. Sommige mensen leren over de wetenschap doordat ze leren over de debunking van dit soort mensen.
Het was voor mij echt een hele spannende gedachteoefening. Al bij het eerste hoofdstuk waarin hij uitlegde dat de wetenschap soms dingen die niet kloppen met een theorie buiten beschouwing laat, dacht ik "ja, maar jij doet nu hetzelfde en gaat op grond van losse feiten een nog veel wildere kant op door daar dan per se lijnen tussen te willen trekken" maar het idee erachter vond ik een geweldig principe waar mijn kinderhoofd helemaal van op hol sloeg.
pi_219812532
Hij was van dezelfde snit als L. Ron Hubbard alleen dan minder kwaadaardig. Ron was in principe ook een science fiction schrijver net als Erich von D.
pi_219812542
quote:
Maar dat is juist ook het mooie. Je weet dat het niet waar is, maar toch is het reuze interessant om te lezen en over te fantaseren. Er zijn weinig mensen bij wie ik dat gevoel heb.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')