De laatste jaren in rap tempo verslechterd.quote:Rotterdammers voelen zich een stuk minder veilig in het centrum van de stad
Rotterdammers voelen zich een stuk minder veilig dan vier jaar geleden. Onder meer in het centrum van de stad gaat het veiligheidsgevoel flink achteruit.
Dat blijkt uit het Wijkprofiel, een soort barometer waarin elke twee jaar wordt gemeten hoe de stad ervoor staat. Een groeiend aantal inwoners ervaart de leefbaarheid en de veiligheid in hun wijk negatief, zo blijkt.
Opvallend is de daling van de Veiligheidsindex in verschillende delen van het centrum, waar de afgelopen twintig jaar juist zo in geïnvesteerd is. In Cool (het gebied tussen het Weena en het Vasteland) zakte de veiligheidsindex in twee jaar van 65 naar 58. In Stadsdriehoek (tussen de Coolsingel, Goudsesingel en de Maas) ging de score in twee jaar van 98 naar 86.
Ook in het gebied rond het Centraal Station is de index erg laag (59). Vergeleken met vier jaar geleden is de daling nog sterker. De scores worden berekend op basis van objectieve cijfers en enquêtes onder bewoners en afgezet tegen het gemiddelde van Rotterdam in 2014 (100).
Ambities college niet gehaald
Het Rotterdamse college moet concluderen dat een belangrijke ambitie niet is gehaald: het niveau bij het aantreden in 2022 vasthouden of laten stijgen. Die is juist gezakt van 110 naar 104. Het veiligheidsgevoel daalde in vier jaar zelfs van 106 naar 94.
Ook de sociale index en de fysieke index zakten. De sociale index laat zien hoe het gaat op het gebied van opleiding, werk en inkomen en omgang met buurtbewoners. De fysieke index gaat vooral over hoe mensen hun woning en de openbare ruimte waarderen.
Nog een belangrijke doelstelling was een stijging van minstens vijf punten in de wijken Carnisse, Tarwewijk, Hillesluis, Tussendijken en Lombardijen. In de eerste twee is dat niet gelukt, in de laatste drie wel. Vooral in Lombardijen gaat het volgens de cijfers de goede kant op. Ook in onder meer Rozenburg en Hoogvliet gaat het beter.
‘De geur van achteruitgang hangt in de stad’
Met name in de Rotterdamse binnenstad en de wijken eromheen klagen bewoners al langere tijd over drugsoverlast, vuil op straat en overlast door asociale automobilisten. „De geur van achteruitgang hangt in de stad”, concludeerde het AD onlangs.
Het college lijkt ook te beseffen dat de stad in de beleving van veel bewoners achteruitgaat en zette onlangs nieuwe offensieven op om die kwesties alsnog aan te pakken. Zo werd 4 miljoen euro vrijgemaakt voor het Schoonoffensief, een ingrijpende schoonmaakbeurt. Het plan ‘Overlastgevers op straat’ moet de drugsoverlast in het centrum en omliggende wijken terugdringen en er kwam ook een offensief tegen asociaal verkeersgedrag.
Positief
Het college zegt in een reactie dat ‘de signalen en inzichten uit het Wijkprofiel goed aansluiten bij de inzet die de gemeente de afgelopen jaren in de stad en de wijken heeft gepleegd’. Tegelijk ziet het college ook positieve ontwikkelingen, zoals ‘een toename van de zelfredzaamheid en participatie van bewoners’, schrijft het college in een brief aan de raad.
„Deze verbeteringen hangen samen met een afname van het aantal huishoudens met een laag inkomen, een sterkere arbeidsmarktpositie en een hogere deelname aan culturele, maatschappelijke en sportactiviteiten.”
Over dik 2 maanden wel, voor één dag.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 14:50 schreef vosss het volgende:
Wat verwacht je als je half Afrika importeert? Dat je stad meer en meer op Monaco gaat lijken?
Ik zou eerder Mogadishu denken. Maargoed, ik ga daar niet over.
Dat het zo is zoals nu is met een aantal maanden gebeurd. Eigenlijk sinds er een ander college is in het stadhuis. Dus daar gaat ook wat mis.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 14:50 schreef vosss het volgende:
Wat verwacht je als je half Afrika importeert? Dat je stad meer en meer op Monaco gaat lijken?
Ik zou eerder Mogadishu denken. Maargoed, ik ga daar niet over.
Vroeger niet zekerquote:Op zaterdag 10 januari 2026 14:44 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ja het is allemaal in rap tempo flink afgeleden. Museumpark is een no go tegenwoordig.
Al die pannen bami uit het raam ....quote:Op zaterdag 10 januari 2026 15:24 schreef the-eye het volgende:
Je dorp, wijk of straat knapt er ook niet van op als er Rotterdammers komen wonen
Maar volgens de cijfers gaat het juist goed toch? Minder aangiftes enzo.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 14:15 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.ad.nl/rotterd(...)an-de-stad~a2f22aff/
[..]
De laatste jaren in rap tempo verslechterd.
Zeker op de westblaak waar het stukje naast het mooie Boijmans van Beuningen museum wordt omgetoverd tot een gigantisch daklozengebied met massa's tenten en rotzooi op straat, waar de politie iedere ochtend ontruimd en je enkel de restanten alcohol en andere drugs nog ziet...![]()
Vanaf de ochtendspits staan alle drukke wegen vervolgens vol met bedelaars die midden op de weg lopen en van auto naar auto lopen voor het geld voor de opvang.
Resultaat van een grote stad met een radicaal-rechtse partij in het bestuur, nota bene de grootste partij in de stad, gevolgd door de rechtse VVDZeer triest, en steeds minder voorzieningen en sociale vangnetten waardoor dit aandeel alleen maar groeit.
Logisch, als je aangifte gaat doen krijg je niet echt het idee dat er wat mee gedaan wordt dus je denkt snel laat maar zittenquote:Op zaterdag 10 januari 2026 15:46 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Maar volgens de cijfers gaat het juist goed toch? Minder aangiftes enzo.
quote:Op zaterdag 10 januari 2026 15:25 schreef maily het volgende:
[..]
Al die pannen bami uit het raam ....
Klopt. En zo krijg je dan helaas een straatbeeld wat totaal niet klopt met de cijfers.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 15:54 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Logisch, als je aangifte gaat doen krijg je niet echt het idee dat er wat mee gedaan wordt dus je denkt snel laat maar zitten
In the ciiitttyyyyy. City of Rotterdam.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 16:18 schreef De-iets-tedikkewielrenner het volgende:
Reed laatst ook een keer door Rotterdam centrum en zag allemaal dingen die ik in geen andere stad in Nederland heb gezien.
Crackjunks die open en bloot crack rookte.
Gasten die bij stoplichten staan voor blikjes.
Bedelaars naast je auto.
Leek wel of ik in Baltimore binnen reed.
Pim had gelijk.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 15:14 schreef Hathor het volgende:
Ziehier het directe gevolg van massa immigratie uit derde wereld landen. Dit kon je van mijlenver zien aankomen, maar als je het hardop zei was je een racist of islamofoob.
NWS / Rotterdam neemt maatregelen tegen daklozen en bedelaars op kruispuntenquote:Op zaterdag 10 januari 2026 16:18 schreef De-iets-tedikkewielrenner het volgende:
Reed laatst ook een keer door Rotterdam centrum en zag allemaal dingen die ik in geen andere stad in Nederland heb gezien.
Bedelaars naast je auto.
Het heeft niets met huidskleur te maken, het is een culturele kwestie, er zijn te veel veel mensen bijgekomen uit niet-Westerse landen in combinatie met een zogenaamd 'progressief liberaal' beleid. Dat zorgt voor polarisatie, onveiligheid en een afbraak van normen en waarden.quote:
Binnen 6 maanden einde oefening en dan samen met die huichelaar van de VVDquote:Op zaterdag 10 januari 2026 17:06 schreef Tengano het volgende:
[..]
Just be confident. We are working on it![]()
At your service,
Rob Jetten
Dit zie je in Heerlen ook.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 16:18 schreef De-iets-tedikkewielrenner het volgende:
Bedelaars naast je auto.
Heerlen zou ik niet per se als de norm willen zien. Staat steevast hoog in de lijsten waar je niet hoog in wil staan.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |