abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219798626

De ultieme kijksport, vergeet het schaatsje rijden, vergeet het van de schans afspringen, vergeet het sleetje rijden. Hier staan de echte mannen en vrouwen op, je moet niet alleen fysiek maar ook mentaal ijzersterk zijn om het goud bij het biatlon te winnen. Nadat de deelnemers een ronde hebben geskied moeten ze een klein doelwit op 50 meter afstand raken. Dit doelwit is slechts 4,5 cm (liggend schieten) of 11,5 cm (staand schieten) breed. Afhankelijk van het type wedstrijd (zie hieronder) leidt het missen tot een strafronde, een strafminuut, of een nalading. Niet gericht schieten kost dus tijd, waardoor wedstrijden vaak tot het einde toe spannend en leuk blijven.

Met het onverwachte stoppen van Johannes-Thignes Bø aan het einde van vorig seizoen ligt de strijd bij de mannen helemaal open. De Noor Johan-Olav Botn heeft tot nu toe een sterk seizoen, maar ook anderen zoals de Italiaan Giacomel en de andere Noren zijn sterk. Vraag is natuurlijk wel hoe ze omgaan met het verlies van hun teamgenoot en vriend Bakken. Bij de Franse mannen moet het vooral van Perrot en Quentin Fillon-Maillet komen, al kan het natuurlijk wel zijn dat Jaquelin wel een keer een fantastische dag heeft. Ook bij de vrouwen is het spannend, al lijkt daar vooral de Franse vrouwen de sterkste papieren te hebben. Vooral Jeanmonnot is sterk bezig, zij leidt voorlopig het wereldbekerklassement, maar ook een Julia Simon moeten we niet onderschatten. Let verder op de jonge Noorse Kirkeeide, de Zweedse zusjes Oeberg, en de Finse Minkkinen.

Welke soort wedstrijden zijn er?*
Sprint: 2x schieten (l, s), 3 rondes. Individuele start. Snelste tijd wint, top-60 plaatst zich voor de achtervolging.
Achtervolging: 4x schieten (l, l, s, s), 5 rondes. Je start met de achterstand uit de sprintwedstrijd. Eerste over de finish wint.
Massastart: 4x schieten (l, l, s, s), 5 rondes. Iedereen start tegelijk. Eerste over de finish wint.
Individuele afstand: 4x schieten (l, s, l, s), 5 ronden. Individuele start. Beste tijd wint. Gemist schot = één minuut straftijd.
Estafette: 4 deelnemers, 8x schieten (2x per deelnemer, l, s). Iedereen start tegelijk. Eerste over de finish wint.
Mixed estafette: Een estafette met 2 dames en 2 heren

*l = liggend, s = staand

Programma:

Zondag 8 februari 14:05 -> Gemengde estafette (4*6km)
Dinsdag 10 februari 13:30 -> 20 km individueel mannen
Woensdag 11 februari 14:15 -> 15 km individueel vrouwen
Vrijdag 13 februari 14:00 -> 10 km sprint mannen
Zaterdag 14 februari 14:00 -> 7,5 km sprint vrouwen
Zondag 15 februari 11:15 -> 12,5 km achtervolging mannen & 14:45 -> 10 km achtervolging vrouwen
Dinsdag 17 februari 14:30 -> estafette mannen
Woensdag 18 februari 14:45 -> estafette vrouwen
Vrijdag 20 februari 14:15 -> 12,5 km massastart vrouwen
Zaterdag 21 februari 14:15 -> 15 km massastart mannen
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_219798681
Alvast een topic geopend, een deel van de Noorse selectie is al bekend:

Men (In totaal 6 biatleten):
Johannes Dale-Skjevdal
Vetle Sjaastad Christiansen
Sturla Holm Laegreid
Johan-Olav Smørdal Botn

Vrouwen (in totaal 5 atletes):
Karoline Offigstad Knotten
Maren Kirkeeide

Uldal zal er nog wel bijkomen bij de mannen, misschien Frey voor het laatste ticket?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_219907667
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 14:08 schreef Felagund het volgende:
Alvast een topic geopend, een deel van de Noorse selectie is al bekend:

Men (In totaal 6 biatleten):
Johannes Dale-Skjevdal
Sturla Holm Laegreid
Johan-Olav Smørdal Botn

Vrouwen (in totaal 5 atletes):
Maren Kirkeeide

Uldal zal er nog wel bijkomen bij de mannen, misschien Frey voor het laatste ticket?
Dit zijn ze:

Noorwegen 🇳🇴
Mannen:
Johannes Dale-Skjevdal
Sturla Holm Laegreid
Johan-Olav Smørdal Botn
Isak Leknes Frey
Martin Uldal

Meisjes:
Juni Arnekleiv
Marte Kråkstad Johansen
Maren Kirkeeide
Ingrid Landmark Tandrevold

Frankrijk 🇫🇷
Mannen:
Fabien Claude
Emilien Claude
Quentin Fillon-Maillet
Emilien Jacquelin
Eric Perrot
Oscar Lombardot

Meisjes:
Justine Braisaz-Bouchet
Lou Jeanmonnot
Oceane Michelon
Julia Simon
Camille Bened
Jeanne Richard

Duitsland 🇩🇪
Mannen:
Lukas Fratzscher
Philipp Horn
Philipp Nawrath
Justus Strelow
David Zobel

Meisjes:
Selina Grotian
Janina Hettich-Waltz
Franziska Preuss
Julia Tannheimer
Vanessa Voigt
Anna Weidel

Zweden 🇸🇪
Heren:
Sebastian Samuelsson
Martin Ponsiluoma
Jesper Nelin
Viktor Brandt
Malte Stefansson
Henning Sjökvist

Meisjes:
Elvira Öberg
Hanna Öberg
Anna Magnusson
Ella Halvarsson
Linn Gestblom

* Zweden opvallend genoeg met 5 ipv 6 namen bij de meisjes. Ze zouden er zes mogen sturen, geen idee tot wanneer dit kan maar lijkt me toch wel handig wellicht nog een Heijdenberg of Skottheim toe te voegen. Idem. voor Noorwegen overigens, maar daar zie ik niet echt wie behalve misschien Oeygard.

[ Bericht 1% gewijzigd door WAvanBuren op 23-01-2026 15:29:30 ]
pi_219909626
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 15:10 schreef WAvanBuren het volgende:

[..]
Dit zijn ze:

Noorwegen 🇳🇴
Mannen:
Johannes Dale-Skjevdal
Sturla Holm Laegreid
Johan-Olav Smørdal Botn
Isak Leknes Frey
Martin Uldal

Meisjes:
Juni Arnekleiv
Marte Kråkstad Johansen
Maren Kirkeeide

Frankrijk 🇫🇷
Mannen:
Fabien Claude
Emilien Claude
Quentin Fillon-Maillet
Emilien Jacquelin
Eric Perrot
Oscar Lombardot

Meisjes:
Justine Braisaz-Bouchet
Lou Jeanmonnot
Oceane Michelon
Julia Simon
Camille Bened
Jeanne Richard

Duitsland 🇩🇪
Mannen:
Lukas Fratzscher
Philipp Horn
Philipp Nawrath
Justus Strelow
David Zobel

Meisjes:
Selina Grotian
Janina Hettich-Waltz
Franziska Preuss
Julia Tannheimer
Vanessa Voigt
Anna Weidel

Zweden 🇸🇪
Heren:
Sebastian Samuelsson
Martin Ponsiluoma
Jesper Nelin
Viktor Brandt
Malte Stefansson
Henning Sjökvist

Meisjes:
Elvira Öberg
Hanna Öberg
Anna Magnusson
Ella Halvarsson
Linn Gestblom

* Zweden opvallend genoeg met 5 ipv 6 namen bij de meisjes. Ze zouden er zes mogen sturen, geen idee tot wanneer dit kan maar lijkt me toch wel handig wellicht nog een Heijdenberg of Skottheim toe te voegen. Idem. voor Noorwegen overigens, maar daar zie ik niet echt wie behalve misschien Oeygard.
Dat is wel opvallend, maar ze mogen ook volgens mij maar 4 personen per onderdeel laten starten. Misschien willen ze voorkomen dat ze iemand meenemen waarvan ze al weten dat de kans klein is dat die überhaupt start?
Album top 100 2024
pi_219909802
quote:

[..]
Dit zijn ze:

Noorwegen mag maar 5 vrouwen, die hebben tot hun schande niet de volledige quota:
https://en.wikipedia.org/(...)%80%93_Qualification

Er komt nog een Zweedse vrouw bij: https://swedenherald.com/(...)kets-one-has-to-wait
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219909964
De Franse dames staan op punt net als Preuss eerder vanavond op de individuele afstand. Italiaanse dames schoten dramatisch maar Wierer wel een sterke loop tijd.
pi_219940819
Fijn dat ze beginnen met de mixer estafette, voor mij het minste onderdeel.

De tijden vind ik niet heel prettig, maar goed.
[b]Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:[/b]
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 27 januari 2026 @ 17:02:53 #8
284411 crew  heywoodu
pi_219941451
quote:

[..]
Dit zijn ze:

Noorwegen 🇳🇴
Mannen:
Johannes Dale-Skjevdal
Sturla Holm Laegreid
Johan-Olav Smørdal Botn
Isak Leknes Frey
Martin Uldal

Meisjes:
Juni Arnekleiv
Marte Kråkstad Johansen
Maren Kirkeeide

Frankrijk 🇫🇷
Mannen:
Fabien Claude
Emilien Claude
Quentin Fillon-Maillet
Emilien Jacquelin
Eric Perrot
Oscar Lombardot

Meisjes:
Justine Braisaz-Bouchet
Lou Jeanmonnot
Oceane Michelon
Julia Simon
Camille Bened
Jeanne Richard

Duitsland 🇩🇪
Mannen:
Lukas Fratzscher
Philipp Horn
Philipp Nawrath
Justus Strelow
David Zobel

Meisjes:
Selina Grotian
Janina Hettich-Waltz
Franziska Preuss
Julia Tannheimer
Vanessa Voigt
Anna Weidel

Zweden 🇸🇪
Heren:
Sebastian Samuelsson
Martin Ponsiluoma
Jesper Nelin
Viktor Brandt
Malte Stefansson
Henning Sjökvist

Meisjes:
Elvira Öberg
Hanna Öberg
Anna Magnusson
Ella Halvarsson
Linn Gestblom

Skar voor Noorwegen lijkt me niet onlogisch.

Uiteindelijk lijkt het er op dat er in totaal, in elk geval bij de vrouwen, hooguit één startbewijs is geweigerd (Roemenië heeft Mezdreea genoemd en die had een weigering nodig voor een startbewijs). Zeker geen drie in totaal, want Brazilië heeft niks gehoord.
pi_219941589
quote:
12s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 15:52 schreef mitt het volgende:
Fijn dat ze beginnen met de mixer estafette, voor mij het minste onderdeel.

De tijden vind ik niet heel prettig, maar goed.
Ik vind het wel ideaal, mijn 3 favoriete sporten (biatlon, schaatsen, shorttrack) botsen geloof ik nergens.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219941602
pi_219985658
Album top 100 2024
  maandag 2 februari 2026 @ 17:01:02 #12
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_219986358
Ik dacht dat ik dat al in dit topic geplaatst had nadat ik het in het (verkeerde) dopingtopic had geplaatst. :?
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
pi_219986363
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2026 17:01 schreef Starflyer het volgende:
Ik dacht dat ik dat al in dit topic geplaatst had nadat ik het in het (verkeerde) dopingtopic had geplaatst. :?
Schijnbaar niet. :D
Album top 100 2024
  maandag 2 februari 2026 @ 17:03:53 #14
470661 maxi-mus
are you not entertained?
pi_219986371
TVP. Welke wedstrijd is het leukst om te volgen als dagjesmens?
  maandag 2 februari 2026 @ 17:05:44 #15
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_219986379
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 17:02 schreef Felagund het volgende:

[..]
Schijnbaar niet. :D
Blijkbaar.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  maandag 2 februari 2026 @ 17:06:56 #16
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_219986391
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 17:03 schreef maxi-mus het volgende:
Massastart.

De sprint is ook leuk, maar een beetje lastig te volgen soms omdat iedereen los van elkaar start en het soms een beetje chaotisch wordt. De achtervolging kan leuk zijn, maar is weer afhankelijk van de uitslag van de sprint.
pi_219986395
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 17:06 schreef hhh38 het volgende:

[..]
Massastart.
De sprint en achtervolging, kun je 2 dagen je lol op :9
  maandag 2 februari 2026 @ 17:08:21 #18
262211 hhh38
pi_219986398
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 17:08 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
De sprint en achtervolging, kun je 2 dagen je lol op :9
Zie edit :P
pi_219986449
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 17:03 schreef maxi-mus het volgende:
Wat @hhh38 zegt, de massastart is denk ik het makkelijkst te volgen. Ze starten allemaal samen, de eerste die over de finish komt wint gewoon. Daarnaast ook de estafettes, mannen en vrouwen en gemengd, daarin starten ze ook tegelijk.

Sprint en inidividueel zijn een soort (korte en iets langere) tijdrit. Bij de achtervolging begin je met de achterstand die je hebt opgelopen in de sprint, maar dan is het wel weer zo dat de eerste die over de finish komt wint.
Album top 100 2024
pi_219986472
Tevens, het enige correcte antwoord is alles natuurlijk.
Album top 100 2024
  maandag 2 februari 2026 @ 17:40:53 #21
262211 hhh38
pi_219986577
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 17:17 schreef Felagund het volgende:
Tevens, het enige correcte antwoord is alles natuurlijk.
Als iemand die biatlon (helaas) nog maar 1x in de 4 jaar kijkt, hoe zijn de verhoudingen tegenwoordig? Domineert Noorwegen nog steeds of is dat weer minder geworden? Zag dat Boe in ieder geval gestopt is inmiddels.
pi_219986646
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 17:40 schreef hhh38 het volgende:

[..]
Als iemand die biatlon (helaas) nog maar 1x in de 4 jaar kijkt, hoe zijn de verhoudingen tegenwoordig? Domineert Noorwegen nog steeds of is dat weer minder geworden? Zag dat Boe in ieder geval gestopt is inmiddels.
Noorwegen zou wel eens met 0 goud naar huis kunnen. Favorieten zijn voor mij Giacomel, Perrot en Samuelson bij de mannen, de Noren moeten het daar van de onervaren Botn hebben die net een zeer traumatische ervaring heeft gehad (hij vond zijn teamgenoot dood tijdens een trainingskamp). Bij de dames zijn er Jeanmonot, Vitozzi, de zusjes Oeberg en Braisaz, voor de Noren moet het daar van Kirkeide komen.
pi_219986691
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 17:40 schreef hhh38 het volgende:

[..]
Een stuk minder, Boe was natuurlijk een absolute wereldtopper, en er is nu niet meer iemand die er zo boven uit steekt als hem (of Fourcade). Botn heeft een uitstekend seizoen, maar het is dus maar de vraag hoe hij de dood van Bakken heeft verwerkt, en hoe hij met de druk zal om gaan. Giacomel staat nu aan de leiding van de wereldbeker, en lijkt wel goed te kunnen omgaan met de druk na zijn overleden vriend.

Noren zijn nog zeker niet kansloos, die hebben in de breedte een sterke selectie, net als in iets minder mate de Fransen.

Zie ook de wereldbekeroverwinningen dit seizoen, toch veel verschillende winnaars:

Album top 100 2024
  Redactie Sport maandag 2 februari 2026 @ 19:27:30 #24
274204 crew  Mexicanobakker
pi_219987335
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 17:16 schreef Felagund het volgende:

[..]
Wat @:hhh38 zegt, de massastart is denk ik het makkelijkst te volgen. Ze starten allemaal samen, de eerste die over de finish komt wint gewoon. Daarnaast ook de estafettes, mannen en vrouwen en gemengd, daarin starten ze ook tegelijk.

Sprint en inidividueel zijn een soort (korte en iets langere) tijdrit. Bij de achtervolging begin je met de achterstand die je hebt opgelopen in de sprint, maar dan is het wel weer zo dat de eerste die over de finish komt wint.
De verschillende regels met betrekking tot straffen voor schoten kunnen ook wat verwarrend zijn. Individueel heb je normaal gesproken dat je een rondje moet skiën, behalve bij de individuele wedstrijd, daar is een fout meteen een minuut (wat zwaarder weegt dan een rondje). Bij de relay mag je 3x herladen (wat wel tijd kost, maar minder dan een strafronde)
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Redactie Sport maandag 2 februari 2026 @ 19:28:23 #25
274204 crew  Mexicanobakker
pi_219987352
Het zou me niet verbazen als Noorwegen zonder goud naar huis gaat nee, al denk ik dat het eerder 1 wordt ofzo
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')