abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 9 januari 2026 @ 11:34:48 #1
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_219787302
He allemaal,

Ik heb wat vragen over werken in de cloud, hoplijk kunnen jullie mij daarbij helpen.
Ik heb een eigen bedrijf (zonder medewerkers) waarbij ik op verschillende locaties en op verschllende computers werk. Al mijn bestanden heb ik in de cloud gezet op Dropbox. Tot nu toe heeft dat prima gewerkt, echter heeft Dropbox de laatste tijd wat issues met synchroniseren. Daarnaast ben ik toch niet meer zo happig op een US oplossing voor mijn data. Liever zou ik de bowl in de EU hebben staan.

Wat ik praktisch wil is net als nu op verschllende locaties werken en op verschillende machines. Daarnast zou ik graag met machtigingen willen kunnen werken. Mochten er in de toekomst toch mensen bijkomen, of stagiairs, dan wil ik bepaalde delen af kunnen schermen, waar ze niets mee te maken hebben.

Een NAS is ook een optie, maar ik heb geloof ik toch lieer de boel in de cloud staan, met een automatisch backup.
Heeft hier er iemand ervaringen mee en een goed advies?

gr gr goed_volk
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
  vrijdag 9 januari 2026 @ 11:49:22 #2
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219787463
Google Drive is altijd wel goed.

Als je Europees wil, dan is Proton zowat de enige solide optie. :9 En zijn qua privacy misschien wel de sterkste.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
pi_219787519
Nextcloud is een open source cloud-oplossing, werkt zoals dropbox of google drive etc, met apps voor alle platformen. Je kan het zelf hosten op eigen servers, maar er zijn ook genoeg providers die al het lastige werk voor je uit handen nemen, en ook bijv backups kunnen verzorgen. Zie bijv https://nextcloud.com/partners/ voor een lijst.

Ik gebruik het zelf ook, persoonlijk en voor mijn bedrijf. Ik host het helemaal zelf, is op zich niet heel moeilijk als je er een beetje ervaring mee hebt maar dat moet je wel leuk vinden.

Je kan in nextcloud voor iedereen useraccounts aanmaken, en dan ook mappen onderling delen, en daarvan de lees-/schrijfrechten instellen. Je kan zelfs mappen delen met mensen op andere nextcloud servers (federatie). En dmv een deelbare url bestanden en mappen delen met mensen zonder nextcloud. Ik heb ook oa mijn agenda, contactenlijst en todo-lists in nextcloud staan. Het werkt allemaal op basis van open protocollen die door heel veel apps ondersteund worden, dus je hebt geen last van vendor lock in.
pi_219787580
engelse dropbox
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
Als je niet kan relativeren, heb je weinig aan kennis.
pi_219787619
Kijk hier maar eens naar:

https://www.transip.nl/stack/
  vrijdag 9 januari 2026 @ 13:24:01 #6
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_219788196
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 11:55 schreef Farenji het volgende:
als je er een beetje ervaring mee hebt maar dat moet je wel leuk vinden.
Nou, dat is bij mij niet echt het geval. Hoe makkelijker hoe beter, maar het moet wel veilig en goed. De optie om ook te kunnen delen met mensen die het niet hebben, is wel erg interessant!
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 12:04 schreef Viesdik het volgende:
engelse dropbox
Dat is buiten de EU helaas en nog steeds problemen met de synchronisatie.

Proton en TranIp ga ik ook ff bekijken! Thanks!
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
pi_219789051
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 13:24 schreef goed_volk het volgende:

[..]
Nou, dat is bij mij niet echt het geval. Hoe makkelijker hoe beter, maar het moet wel veilig en goed. De optie om ook te kunnen delen met mensen die het niet hebben, is wel erg interessant!
[..]
Dat is buiten de EU helaas en nog steeds problemen met de synchronisatie.

Proton en TranIp ga ik ook ff bekijken! Thanks!
Was flauw grapje m.b.t. woordspeling
  vrijdag 9 januari 2026 @ 15:12:44 #8
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_219789136
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 15:02 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Was flauw grapje m.b.t. woordspeling
Zo, ik en een beetje traag vandaag... Hij is wel grappig :')
pi_219790553
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 12:08 schreef Viesdik het volgende:
Kijk hier maar eens naar:

https://www.transip.nl/stack/
TransIP :') dure zooi
pi_219823508
Gaat het erom of het niet Amerikaans mag zijn, of niet in Amerika gehost moet worden?
In geval van Microsoft kun je gewoon keuzen op in EU cloud op te slaan en is O365 een prima oplossing.
Wil je echt privacy dan is Proton doorgaans een prima oplossing, hoewel ik niet weet hoe het zit met rechten op folders, je zou eens naar dit lijstje kunnen kijken: https://european-alternatives.eu/alternative-to/dropbox
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_219823590

[ Bericht 100% gewijzigd door raptorix op 13-01-2026 09:29:06 ]
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 14 januari 2026 @ 12:40:04 #12
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_219831549
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 09:12 schreef raptorix het volgende:
Gaat het erom of het niet Amerikaans mag zijn, of niet in Amerika gehost moet worden?
In geval van Microsoft kun je gewoon keuzen op in EU cloud op te slaan en is O365 een prima oplossing.
Wil je echt privacy dan is Proton doorgaans een prima oplossing, hoewel ik niet weet hoe het zit met rechten op folders, je zou eens naar dit lijstje kunnen kijken: https://european-alternatives.eu/alternative-to/dropbox
Primair het hosten, maar gevoelsmatig alles EU. Maar ik ga wel even in je tip duiken, dank je wel!
pi_219831654
quote:
14s.gif Op woensdag 14 januari 2026 12:40 schreef goed_volk het volgende:

[..]
Primair het hosten, maar gevoelsmatig alles EU. Maar ik ga wel even in je tip duiken, dank je wel!
Tresorit is ook nog een optie om te overwegen:

https://tresorit.com/

https://en.wikipedia.org/wiki/Tresorit
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_219899265
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 11:34 schreef goed_volk het volgende:

Een NAS is ook een optie, maar ik heb geloof ik toch lieer de boel in de cloud staan, met een automatisch backup.
Heeft hier er iemand ervaringen mee en een goed advies?
Cloud is een apparaat ergens anders. Dat kan een NAS ook zijn.

Als je twee Synology NASsen neemt die met elkaar kunnen praten, maar op een andere locatie zijn, dan kun je de ene inrichten als backup van de ander. En de toegang regel je met VPN, SMB, etc. Dat kost tijd en kennis, maar daar staat tegenover dat het helemaal in jouw beheer is en blijft.

En anders is Hetzner wellicht een optie.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  donderdag 22 januari 2026 @ 15:07:53 #15
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_219899320
Ik ben van plan om mijn prive omgeving over te zetten van OneDrive naar Koofr, EU cloud en 1 van de weinige die jouw files ook niet scannen.

Liefst zou ik bij het bedrijf waar ik werk ook over zetten van OneDrive en Azure naar een EU oplossing maar ja, wij zijn in Amerikaanse handen dus kan er weinig mee.
  zaterdag 24 januari 2026 @ 15:09:51 #16
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_219915070
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 15:07 schreef Zoddie het volgende:
Ik ben van plan om mijn prive omgeving over te zetten van OneDrive naar Koofr, EU cloud en 1 van de weinige die jouw files ook niet scannen.

Liefst zou ik bij het bedrijf waar ik werk ook over zetten van OneDrive en Azure naar een EU oplossing maar ja, wij zijn in Amerikaanse handen dus kan er weinig mee.
Hoe ben je bij Koofr terechtgekomen eigenlijk?
  zaterdag 24 januari 2026 @ 19:17:55 #17
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_219917047
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 15:09 schreef goed_volk het volgende:

[..]
Hoe ben je bij Koofr terechtgekomen eigenlijk?
Ik zag het op 1 van de lijsten met alternatieven.
Daarna nog even verder gekeken en vond dat Koofr geen scans draait op jouw files.
pi_219928207
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 17:43 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
TransIP :') dure zooi
Ik heb TransIP, 10,88 voor 1TB, is maar iets duurder dan bijvoorbeeld Koofr. Of bieden anderen betere functies.
Voorheen Post ID 101472
  zondag 25 januari 2026 @ 22:33:26 #19
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_219928874
pCloud is mijn tip
Maar ook Proton Drive en Tresorit werken prima :Y
Robert Moog died for our synths
pi_219929005
MSbusiness 365 met OneDrive nemen is ¤15 per maand en voldoet goed.
Is wel VS maar nou en?
Krijg je alles bij en alles wekt geīntrigeerd en medewerkers voeg je makkelijk toe met rechten.
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')