70% die minder dan het gemiddelde aan salaris krijgtquote:De gewone inwoner ziet niets terug van Taiwan's AI gedreven economische bloei
Terwijl Taiwan een economische bloei doormaakt dankzij zijn sterke positie in de levering van infrastructuur voor kunstmatige intelligentie (AI) aan de snel groeiende wereldmarkt, schetsen statistieken over het dagelijks leven van gewone mensen op het eiland een heel ander beeld.
De Taiwanese autoriteit voor begroting, boekhouding en statistiek voorspelde eerder dat de economische groei van Taiwan in 2025 7,37 procent zal bedragen, aanzienlijk hoger dan de 5,27 procent in 2024.
Toch lijkt een groot deel van deze welvaart beperkt te blijven tot degenen die deel uitmaken van de AI-industriële keten. In de eerste elf maanden van 2025 steeg de export van elektronische producten en informatie- en communicatietechnologie met 52 procent op jaarbasis, goed voor meer dan 70 procent van de totale export. Daartegenover groeide de export van traditionele industrieën met slechts 1 procent.
Daarnaast meldde de arbeidsautoriteit van het eiland medio december dat 378 bedrijven werktijdverkorting hadden ingevoerd, wat meer dan 7.000 werknemers trof, tegenover iets meer dan 2.000 aan het begin van het jaar. De meeste gevallen deden zich voor in traditionele sectoren.
“De groei van het bbp voelt ver weg, en 6 miljoen mensen kunnen alleen maar zuchten over hun lonen,” schreef de in Taiwan gevestigde krant China Times in een recent hoofdartikel. Daarin werd opgemerkt dat de stijgende economische cijfers de meerderheid van de bevolking weinig vreugde brengen, omdat zij niet hebben geprofiteerd van de vruchten van de economische groei.
Uit cijfers blijkt dat in de eerste negen maanden van 2025 het gemiddelde vaste maandloon van alle werkenden in de industrie- en dienstensector 47.751 New Taiwan dollar (ongeveer 1.510 Amerikaanse dollar) bedroeg, terwijl het mediaanloon 38.264 New Taiwan dollar was.
Het aandeel werknemers dat minder dan het gemiddelde verdient, steeg tot een record van 69,77 procent. Dit wordt grotendeels toegeschreven aan hoge inkomens in bloeiende hightechsectoren, die het gemiddelde kunstmatig omhoog duwen.
Wang Jiann-Chyuan, plaatsvervangend hoofd van het Chung-Hua Institute for Economic Research, merkte in een media-interview op dat Taiwan te maken heeft met een verscherpend “M-vormig” inkomensprobleem en toenemende industriële polarisatie.
Veel waarnemers uiten soortgelijke zorgen over de onevenwichtige economische ontwikkeling. Lin Chien-fu, een vooraanstaand econoom in Taiwan, zei dat terwijl hightechindustrieën profiteren van AI-dividenden, traditionele dienstensectoren blijven worstelen met lage lonen. Dit toont aan dat de economische winsten niet gelijkmatig worden verdeeld.
Ruey Yau, hoogleraar economie aan de Centrale Universiteit van Taiwan, waarschuwde dat de AI-industrie onderhevig is aan cycli en schommelingen, en dat de exportgroei in de toekomst mogelijk niet elk jaar snel zal toenemen.
Een hoofdartikel in de United Daily News stelde dat de autoriteiten zich niet uitsluitend moeten richten op de “sterrensectoren” en daarbij de tanende traditionele productie- en dienstensectoren mogen verwaarlozen, die samen 70 tot 80 procent van de totale beroepsbevolking in dienst hebben. “Veel van deze werknemers ervaren een sterk gevoel van relatieve achterstelling door ongelijke inkomens- en vermogensverdeling,” aldus het artikel.
Naast loonproblemen stijgen ook de kosten van levensonderhoud. In de eerste elf maanden van 2025 stegen de vleesprijzen met 4,57 procent op jaarbasis, de fruitprijzen met 9,4 procent en de prijzen voor buitenshuis eten met 3,41 procent. Klachten over hoge prijzen nemen toe, zowel in supermarkten als in restaurants.
Een zwakke munt en het exportgerichte groeimodel worden gezien als medeoorzaken. In een eerder artikel betoogde The Economist dat de ondergewaardeerde Taiwanese munt “consumenten straft” en hen berooft van de vruchten van economische groei.
Hoewel dit artikel onmiddellijk werd weersproken door de financiële autoriteit van het eiland, leidde het tot brede discussie en vond het weerklank in de media en onder veel wetenschappers in Taiwan.
Een ander hoofdartikel in de United Daily News stelde dat hiermee de structurele economische problemen van Taiwan werden blootgelegd en sprak van “welvaart op papier, stagnatie in het echte leven”.
Lage basissalarissen, hoge prijzen en hoge woonkosten leggen een steeds zwaardere last op gewone mensen, vooral op de jongere generatie. Omdat lonen de prijsstijgingen niet bijhouden, wordt ook bezuinigd op niet-essentiële uitgaven.
Zo bieden veel fitnessketens in Taiwan de laatste tijd kortingen aan op maandabonnementen en personal-trainingpakketten om te concurreren om een steeds schaarser wordende klantenbasis.
Een fitnesscoach uit Taipei met de achternaam Hsiao vertelde Xinhua dat steeds minder mensen bereid zijn personal-traininglessen te kopen, waardoor zijn inkomen is gedaald. In het afgelopen jaar zijn sommige collega’s vertrokken omdat ze geen loonsverhoging konden krijgen, terwijl anderen van carrière veranderden door een tekort aan klanten en financiële druk.
Inkomensonzekerheid heeft er ook toe geleid dat meer jongeren extra banen aannemen. Een enquête van “Worknow”, een populair platform voor het zoeken naar deeltijdwerk op het eiland, onder pas afgestudeerden en werknemers in hun eerste drie werkjaren, toonde aan dat bijna de helft van de ondervraagden zowel een voltijd- als een deeltijdbaan heeft. Volgens het platform is het hebben van meerdere banen de norm geworden door zorgen over onvoldoende loon.
“Jonge mensen in Taiwan zien weinig ontwikkelingsperspectief,” zei Tan Chuan-shao, een jonge activist uit Taipei. Hij gelooft dat de toekomstige economie van Taiwan nauw verbonden is met het Chinese vasteland en dat jongeren zich zouden moeten integreren in de ontwikkelingsgolf van het vasteland.
In Amerika ook op misschien nog wel een grotere schaal. In Europa in Noorwegen het enige land waar millenials beter af zijn dan de oudere generaties.quote:Op maandag 5 januari 2026 22:27 schreef Cockwhale het volgende:
Verrassing zeg. Dit zie je letterlijk overal gebeuren.
Ben jij daarom Noors aan het leren?quote:Op maandag 5 januari 2026 23:39 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
In Amerika ook op misschien nog wel een grotere schaal. In Europa in Noorwegen het enige land waar millenials beter af zijn dan de oudere generaties.
Nee, geen plannen die kant op, op dit moment. Wil wel noordelijker wonen op latere leeftijd. Eerst eigenlijk graag naar Vietnamquote:
Gelukkig valt het wel goed op.quote:
Dan emigreer je toch lekker naar Noorwegen?.quote:Op maandag 5 januari 2026 23:39 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
In Amerika ook op misschien nog wel een grotere schaal. In Europa in Noorwegen het enige land waar millenials beter af zijn dan de oudere generaties.
En wat denk jij Vietnam te bieden?quote:Op maandag 5 januari 2026 23:51 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Nee, geen plannen die kant op, op dit moment. Wil wel noordelijker wonen op latere leeftijd. Eerst eigenlijk graag naar Vietnam
Het is een eiland, iedereen weet historisch gezien hoe lastig dat aan te vallen is.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 00:51 schreef RotatoR het volgende:
Taiwan zal wel blij zijn nu blijkt dat de Chinese radarsystemen compleet gefaald hebben in Venezuela. En als zo'n geavanceerd systeem (wat zogenaamd stealth vliegtuigen kon detecteren) al niet werkt, wat werkt er dan nog meer niet? Het westerse materieel blijkt weer superieur te zijn. Zal me niets verbazen als de hereniging net zo'n fiasco wordt als de russische invasie.
Hele dag bahn mi eten. Wat dacht jij dan?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 06:59 schreef raptorix het volgende:
[..]
En wat denk jij Vietnam te bieden?
Tijd voor ontvoering van de Taiwanese president.quote:Op maandag 5 januari 2026 22:23 schreef Mikeytt het volgende:
https://english.news.cn/2(...)024a4d5b47e9c/c.html
[..]
70% die minder dan het gemiddelde aan salaris krijgtDe totale BBP stijgt, maar vooral de jonge generatie ziet niets terug en hebben steeds minder vertrouwen...
Gen Z Taiwanezen beginnen een keerpunt te worden in de strategie. Die zien steeds vaker liever de Chinese overheid dan de Taiwanese: https://www.theguardian.c(...)rratives-study-finds
Triest. De jonge generatie lijkt zowat in ieder land genaaid te worden!
Mickey kennende moet het wel biologisch en glutenvrij zijn, en bovendien steengemalenquote:Op dinsdag 6 januari 2026 07:09 schreef 111210 het volgende:
[..]
Hele dag bahn mi eten. Wat dacht jij dan?
Ik ben anti-biologisch, dus waar dit vandaan komt, is me een raadsel.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 07:17 schreef raptorix het volgende:
[..]
Mickey kennende moet het wel biologisch en glutenvrij zijn, en bovendien steengemalen
Opgebouwd? Ja, dat is een beetje hoe het leven werkt. Gen z bouwt het land nu op, en de generatie daarna zal na hun het land opbouwen. Waarom is dat relevant?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 06:45 schreef kibo het volgende:
[..]
Dan emigreer je toch lekker naar Noorwegen?.
De oudere generaties hebben dit land opgebouwd, wat meer respect zou op z'n plaats zijn.
Expertise. Ik heb bij uitstek ervaring in een sector die wereldwijd met personeelstekorten kamptquote:Op dinsdag 6 januari 2026 06:59 schreef raptorix het volgende:
[..]
En wat denk jij Vietnam te bieden?
Wat is er mis met glutenvrij?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 07:17 schreef raptorix het volgende:
[..]
Mickey kennende moet het wel biologisch en glutenvrij zijn, en bovendien steengemalen
Dat lijkt me stug, je schreef eerder dat je je werk verricht met een klein uurtje ChatGTPen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 08:58 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Expertise. Ik heb bij uitstek ervaring in een sector die wereldwijd met personeelstekorten kampt
Dat jij en je mede-lapzwansen hiervan profiteren, ondanks jullie voortdurende gemekker.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 08:57 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Opgebouwd? Ja, dat is een beetje hoe het leven werkt. Gen z bouwt het land nu op, en de generatie daarna zal na hun het land opbouwen. Waarom is dat relevant?
Je moet eens stoppen met je pathologische gelieg, van de week vertel je nog dat je hier je brood koopt: https://dasbrot.nl/quote:
Das Brot standaard brood is glutenvrij ja? Niet weten wat gluten zijnquote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:43 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je moet eens stoppen met je pathologische gelieg, van de week vertel je nog dat je hier je brood koopt: https://dasbrot.nl/
Raptorix denkt volgens mij dat Duits brood glutenvrij is. Die hebben een soort speciale roggemeel waar geen gluten in zitquote:
En Mickey denkt dat ze op haar zitten te wachten in VIetnam, wel eens met Vietnamezen samengwerkt? Ik wel.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:50 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Raptorix denkt volgens mij dat Duits brood glutenvrij is. Die hebben een soort speciale roggemeel waar geen gluten in zit
Ik werk in de internationale logistiek, dus ja, heb met bijna alle landen gewerktquote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:02 schreef raptorix het volgende:
[..]
En Mickey denkt dat ze op haar zitten te wachten in VIetnam, wel eens met Vietnamezen samengwerkt? Ik wel.
Ik kan je nu al zeggen dat je niet intensief met Vietnamezen hebt samengewerkt, ik wel een jaar als Teamlead van een team in Vietnam, ik durf te wedden dat je niet eens weet wat de grootste uitdaging aan werken in VIetnam is.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:05 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ik werk in de internationale logistiek, dus ja, heb met bijna alle landen gewerkt
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |