abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219728540
Op 16 december heb ik een kat uit het asiel gehaald. Ze was daar al erg angstig en zat vrijwel continu verstopt onder een kast. Bij mij is dat helaas niet veel veranderd. Ze ligt nu al bijna twee weken vrijwel constant onder mijn bed. Ze eet wel goed, drinkt en gebruikt normaal gesproken de kattenbak, maar overdag laat ze zich nauwelijks zien.

Ik heb een Feliway verdamper gebruikt, ze heeft meerdere schuilplekken, veel speeltjes en goed voer. Ik probeer haar zoveel mogelijk met rust te laten. De dierenarts gaf aan dat het bij een getraumatiseerde kat normaal kan zijn dat ze weken tot zelfs maanden onder meubels blijft liggen.

Rond oud en nieuw ben ik in de avond en ochtend een tijdje weg geweest. Ze was toen alleen thuis, met Feliway aan en voldoende eten en water. In mijn straat was relatief weinig vuurwerk, maar toen ik thuiskwam merkte ik dat ze duidelijk geïrriteerder en angstiger was richting mij. Ze had die nacht wel gepoept, maar de dag erna zat ze vrijwel alleen maar te blazen als ik in de buurt kwam.

Gisteren bleef ze de hele dag onder het bed liggen. Ze at wel, maar vandaag werd ik wakker en lag er behoorlijk wat diarree onder het bed. Ze was die dag daarvoor niet naar de kattenbak gegaan. Dat baart me zorgen. De dierenarts gaf telefonisch aan dat stress en angst, zeker rond vuurwerk, dit soort klachten kunnen veroorzaken.
Mijn gevoel zegt dat het de afgelopen tijd langzaam iets beter ging, totdat oud en nieuw kwam. Ik denk erover om maandag opnieuw contact op te nemen met de dierenarts voor eventueel kalmerend poeder door het voer, maar ik twijfel of dit nodig is of dat rust en tijd nu belangrijker zijn.
Heeft iemand ervaring met angstige of getraumatiseerde katten die zo lang onder meubels blijven? En met stressgerelateerde diarree na vuurwerk?
pi_219729030
Dit gaat heel veel tijd kosten. Zo een katten kunnen inderdaad tot maanden onder de meubels blijven liggen. Ik zou wel kijken of ze blijft eten en drinken en dat ze stoelgang blijft maken. Als er alleen diarree uitkomt of niets meer, dan moet je natuurlijk wel gaan naar de dierenarts.
Nieuwjaar heeft haar weer 3 stappen achteruit gezet.
Laat haar voor de rest zoveel mogelijk met rust.
Op een bepaald moment zal ze eens gaan rond wandelen. En nog later in je buurt gaan liggen. En wie weet na een jaar ofzo langs je op de bank liggen.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_219729041
Die is bang, heel bang. Iets bekend over haar historie?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_219729095
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 09:29 schreef halfway het volgende:
Die is bang, heel bang. Iets bekend over haar historie?
Nee, op straat gevonden. Ik wil haar helpen en ga haar niet opgeven. Tips?
pi_219729105
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 09:26 schreef Lenny77 het volgende:
Dit gaat heel veel tijd kosten. Zo een katten kunnen inderdaad tot maanden onder de meubels blijven liggen. Ik zou wel kijken of ze blijft eten en drinken en dat ze stoelgang blijft maken. Als er alleen diarree uitkomt of niets meer, dan moet je natuurlijk wel gaan naar de dierenarts.
Nieuwjaar heeft haar weer 3 stappen achteruit gezet.
Laat haar voor de rest zoveel mogelijk met rust.
Op een bepaald moment zal ze eens gaan rond wandelen. En nog later in je buurt gaan liggen. En wie weet na een jaar ofzo langs je op de bank liggen.
Ze heeft net Felixsoep en water op. Ligt nu te loafen onder het bed. Denk je dat ze gaat spelen op ten duur? Ze is pas 2.

Negeren en alleen kort checken bij het etensbakje geven is nu ook mijn plan.
pi_219729191
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 09:39 schreef Ansa het volgende:

[..]
Ze heeft net Felixsoep en water op. Ligt nu te loafen onder het bed. Denk je dat ze gaat spelen op ten duur? Ze is pas 2.

Negeren en alleen kort checken bij het etensbakje geven is nu ook mijn plan.
Feit dat ze blijft eten is al goed. Nu nog goed resultaat in de kattenbak zien :)
Ja ze gaat zeker spelen, dat gaat alleen nog een tijdje duren.

Je zou ook een paar keer per dag op de grond kunnen gaan zitten/liggen met een boek of je gsm. Niet vlak langs haar maar in dezelfde ruimte. Haar moet je wel volledig negeren, maar dan ziet ze je wel in de buurt en ziet ze dat je geen kwaad kan. Daarna weer gewoon weg gaan.

Je weet niet wat ze heeft meegemaakt he? Dus waar haar triggers liggen.
Is ze ook bang voor de stofzuiger?
  roze zaterdag 3 januari 2026 @ 10:07:14 #7
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_219729281
Kan je haar voorzichtig, zonder druk erop te leggen naar haar toe, proberen te lokken met liquid snack?

Ik heb vaker gezien dat bange katten dat wel eens willen aannemen, gaat alsnog in kleine stapjes dan hoor en ook zeker niet meteen proberen te aaien als het lukt maar liquid snack kunnen weinig katten weigeren want is liquid crack voor katten. :+

Recent nog gezien hoe iemand het vertrouwen uiteindelijk wist te winnen van een bange kat (ook steeds verstopt onder het bed enz) op deze manier.
Your beauty never ever scared me.
pi_219729286
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 09:53 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Feit dat ze blijft eten is al goed. Nu nog goed resultaat in de kattenbak zien :)
Ja ze gaat zeker spelen, dat gaat alleen nog een tijdje duren.

Je zou ook een paar keer per dag op de grond kunnen gaan zitten/liggen met een boek of je gsm. Niet vlak langs haar maar in dezelfde ruimte. Haar moet je wel volledig negeren, maar dan ziet ze je wel in de buurt en ziet ze dat je geen kwaad kan. Daarna weer gewoon weg gaan.

Je weet niet wat ze heeft meegemaakt he? Dus waar haar triggers liggen.
Is ze ook bang voor de stofzuiger?
Ze poepte tot O&N goed. Ze ligt 24/7 onder het bed behalve als ik slaap dus ze is overal bang voor. Ik lig nu veel op bed ivm herstel en we zijn dan in dezelfde ruimte. Ik heb maar 43 m2 dus altijd in de buurt.
pi_219729303
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 10:07 schreef Ama het volgende:
Kan je haar voorzichtig, zonder druk erop te leggen naar haar toe, proberen te lokken met liquid snack?

Ik heb vaker gezien dat bange katten dat wel eens willen aannemen, gaat alsnog in kleine stapjes dan hoor en ook zeker niet meteen proberen te aaien als het lukt maar liquid snack kunnen weinig katten weigeren want is liquid crack voor katten. :+

Recent nog gezien hoe iemand het vertrouwen uiteindelijk wist te winnen van een bange kat (ook steeds verstopt onder het bed enz) op deze manier.
Nee nog niet. Ze verstijft. Ze eet het als ik niet kijk. Onder het bed.
  Moderator zaterdag 3 januari 2026 @ 10:12:57 #10
441859 crew  Lenny77
pi_219729319
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 10:07 schreef Ansa het volgende:

[..]
Ze poepte tot O&N goed. Ze ligt 24/7 onder het bed behalve als ik slaap dus ze is overal bang voor. Ik lig nu veel op bed ivm herstel en we zijn dan in dezelfde ruimte. Ik heb maar 43 m2 dus altijd in de buurt.
Gaat ze wel op ontdekking als je slaapt? Want dat is wel al goed
  roze zaterdag 3 januari 2026 @ 10:14:38 #11
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_219729331
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 10:09 schreef Ansa het volgende:

[..]
Nee nog niet. Ze verstijft. Ze eet het als ik niet kijk. Onder het bed.
Oh dat is wel heel sneu ;( zou dat sowieso aanbieden met je handen trouwens, gewoon laten lebberen uit dat ding zodra ze het aanneemt, zodat ze daardoor begrijpt op den duur (hopelijk) dat handen en mensen toch niet zo eng zijn. Kan alleen wel een hele tijd duren. Gewoon rustig op de grond gaan zitten, aanbieden en niks doen.
pi_219729334
Ik adopteer bij voorkeur angstige katten omdat ik gemerkt heb dat ik daar goed mee om kan gaan. Mijn vorige kat heeft een half jaar ofzo bijna uitsluitend in mijn kledingkast gebivakkeerd na de verhuizing, om een niveau aan te geven :P

Een paar tips

1. Geduld. Angstige katten hebben een berg aan geduld nodig. Laat ze zich verstoppen. Geef haar de tijd. Ga niet aan haar zitten. Forceer niks. Wat kan helpen is om bijvoorbeeld naast het bed op de grond te gaan liggen. Wellicht word ze zo wat nieuwschieriger. Praat zacht tegen haar. Kijk haar niet aan (katten vinden oogcontact eng)
2. Routine. Katten varen goed op routine. Geef elke dag op gezette tijden eten en snoepjes. Hou een schema in huis aan met bijvoorbeeld schoonmaken, eigen etenstijd en werk zodat ze kan verwachten waar je op welke tijd bent. Hou ook met "enge" activiteiten een vaste routine aan, bijvoorbeeld met stofzuigen, altijd eerst de gang, dan de berging, dan de badkamer enzovoort.
3. Feliway en die zooi helpen mijn katten altijd maar heel weinig. Snoepjes daarintegen zijn meestal altijd een hit. Het verschilt enorm per kat, die van mij nu willen doe liquid snacks dingen en de rest niet.
4. Lees je in op de lichaamstaal van katten. Die zijn namelijk totaal anders als die van bijvoorbeeld honden en als je je goed inleest kan je aan haar lichaam zien hoe ze zich voelt en hoe ze zich waarschijnlijk gaat gedragen. Een hond is verstandelijk beperkt, een kat is autistisch.
5. Als het echt de spuigaten uitloopt kan je altijd nog een gedragsdeskundige inschakelen. Maar ik zou haar eerst een jaartje de tijd geven. Laat haar naar jou toekomen, en geef haar ruimte en rust.
6. Geef haar voldoende verstopplekken, zowel hoog als laag.

Succes!
Twiddel
  Moderator zaterdag 3 januari 2026 @ 10:18:05 #13
441859 crew  Lenny77
pi_219729345
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 10:14 schreef Ama het volgende:

[..]
Oh dat is wel heel sneu ;( zou dat sowieso aanbieden met je handen trouwens, gewoon laten lebberen uit dat ding zodra ze het aanneemt, zodat ze daardoor begrijpt op den duur (hopelijk) dat handen en mensen toch niet zo eng zijn. Kan alleen wel een hele tijd duren. Gewoon rustig op de grond gaan zitten, aanbieden en niks doen.
Het op een lepel doen en die vasthouden met de hand kan ook helpen. Dan is het niet meteen je hand maar nog iets veiligs er tussen. Plat liggen op je zij of rug, niet rechtstreeks aankijken, arm strekken met de lepel en blijven liggen. Zorg dus dat je comfortabel ligt (kussens enz) want dit kan laaaaaaaaaang duren :D
Ik weet natuurlijk niet of dit een optie is met je operatie.
  roze zaterdag 3 januari 2026 @ 10:19:50 #14
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_219729353
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 10:18 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Het op een lepel doen en die vasthouden met de hand kan ook helpen. Dan is het niet meteen je hand maar nog iets veiligs er tussen. Plat liggen op je zij of rug, niet rechtstreeks aankijken, arm strekken met de lepel en blijven liggen. Zorg dus dat je comfortabel ligt (kussens enz) want dit kan laaaaaaaaaang duren :D
Ik weet natuurlijk niet of dit een optie is met je operatie.
Ja op een lepel is inderdaad ook wel een goede tip (de rest van je bericht ook).
  Moderator zaterdag 3 januari 2026 @ 10:24:36 #15
441859 crew  Lenny77
pi_219729379
Maar ok, je bent nog maar 2 weken ver.
Super dat je haar geadopteerd hebt O+

Summer2bird heeft trouwens gelijk met dat oogcontact. Bange katten vinden dat vreselijk. Als je ziet dat ze je met grote pupillen aankijkt dan is ze erg bang en vertrouwt ze het niet. Mocht je na een tijdje zien dat die ogen wat dichtvallen en dat ze traag blinkt dan begint het vertrouwen te komen. Dit kan jij trouwens ook doen. Ogen langzaam toe doen en langzaam openen als je toch even naar haar kijkt.
  roze zaterdag 3 januari 2026 @ 10:25:26 #16
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_219729385
Maar vanaf 16 december is ook nog niet heel lang he, geef het ook even de tijd want het kan gewoon een tijd duren met een kat die een trauma heeft of wat dan ook.

Succes en ik hoop voor jou en de kat dat alles uiteindelijk goed komt.
pi_219729476
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 10:14 schreef Ama het volgende:

[..]
Ze komt niet naar me toe, zo bang is ze.
pi_219729479
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 10:12 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Gaat ze wel op ontdekking als je slaapt? Want dat is wel al goed
Ja heel kort.
pi_219729483
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 10:25 schreef Ama het volgende:
Maar vanaf 16 december is ook nog niet heel lang he, geef het ook even de tijd want het kan gewoon een tijd duren met een kat die een trauma heeft of wat dan ook.

Succes en ik hoop voor jou en de kat dat alles uiteindelijk goed komt.
Ik denk dat ze op straat geweld heeft meegemaakt :(
pi_219729490
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 10:24 schreef Lenny77 het volgende:
Maar ok, je bent nog maar 2 weken ver.
Super dat je haar geadopteerd hebt O+

Summer2bird heeft trouwens gelijk met dat oogcontact. Bange katten vinden dat vreselijk. Als je ziet dat ze je met grote pupillen aankijkt dan is ze erg bang en vertrouwt ze het niet. Mocht je na een tijdje zien dat die ogen wat dichtvallen en dat ze traag blinkt dan begint het vertrouwen te komen. Dit kan jij trouwens ook doen. Ogen langzaam toe doen en langzaam openen als je toch even naar haar kijkt.
Ja, ze slow blinkt al wel! Gisteren niet, toen werd ze ineens boos. Maar kwam door de darmen. Ik denk dat ze zich nu beter voelt en slaapt.
pi_219729501
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 10:15 schreef summer2bird het volgende:
Ik adopteer bij voorkeur angstige katten omdat ik gemerkt heb dat ik daar goed mee om kan gaan. Mijn vorige kat heeft een half jaar ofzo bijna uitsluitend in mijn kledingkast gebivakkeerd na de verhuizing, om een niveau aan te geven :P

Een paar tips

1. Geduld. Angstige katten hebben een berg aan geduld nodig. Laat ze zich verstoppen. Geef haar de tijd. Ga niet aan haar zitten. Forceer niks. Wat kan helpen is om bijvoorbeeld naast het bed op de grond te gaan liggen. Wellicht word ze zo wat nieuwschieriger. Praat zacht tegen haar. Kijk haar niet aan (katten vinden oogcontact eng)
2. Routine. Katten varen goed op routine. Geef elke dag op gezette tijden eten en snoepjes. Hou een schema in huis aan met bijvoorbeeld schoonmaken, eigen etenstijd en werk zodat ze kan verwachten waar je op welke tijd bent. Hou ook met "enge" activiteiten een vaste routine aan, bijvoorbeeld met stofzuigen, altijd eerst de gang, dan de berging, dan de badkamer enzovoort.
3. Feliway en die zooi helpen mijn katten altijd maar heel weinig. Snoepjes daarintegen zijn meestal altijd een hit. Het verschilt enorm per kat, die van mij nu willen doe liquid snacks dingen en de rest niet.
4. Lees je in op de lichaamstaal van katten. Die zijn namelijk totaal anders als die van bijvoorbeeld honden en als je je goed inleest kan je aan haar lichaam zien hoe ze zich voelt en hoe ze zich waarschijnlijk gaat gedragen. Een hond is verstandelijk beperkt, een kat is autistisch.
5. Als het echt de spuigaten uitloopt kan je altijd nog een gedragsdeskundige inschakelen. Maar ik zou haar eerst een jaartje de tijd geven. Laat haar naar jou toekomen, en geef haar ruimte en rust.
6. Geef haar voldoende verstopplekken, zowel hoog als laag.

Succes!
Superfijn deze reactie! Ze heeft een hoge krabpaal, laatjes en kasten, een tentje, vanalles. Ze ligt liever onder de boxspring.

Ik heb 2 x de dierenarts gebeld en die zei koop Feliway en geef haar de tijd.
  Moderator zaterdag 3 januari 2026 @ 10:54:18 #22
441859 crew  Lenny77
pi_219729635
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 10:36 schreef Ansa het volgende:

[..]
Nee dat is veel te vroeg. Dat duurt meestal iets van 6 weken ofzo (en dan heb ik het over een snoepje of van die liquids aannemen vanonder het bed) en dan is dat al flink gedaan van haar O+
  Moderator zaterdag 3 januari 2026 @ 10:56:15 #23
441859 crew  Lenny77
pi_219729653
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 10:38 schreef Ansa het volgende:

[..]
Ja, ze slow blinkt al wel!
Dan komt het wel goed.
Veeeeeeeeeeel tijd en veeeeeeeeeeel geduld en veeeeeeeeeeel liefde.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 11:05:04 #24
396386 sturmpie
for night & nature
pi_219729746
is de kat gesteriliseerd/gecastreerd ? dat leidt ook tot timide teruggetrokken en humeurig gedrag, ze komt uit 'n asiel ? dan is ze vast en zeker gesteriliseerd, dan is de hormoonhuishouding minder dus ook 't gedrag

dieren zoveel mogelijk dier laten, geen pilletjes van de industrie aub, het zijn dieren, geen mensen, mensen hebben 'n complex leven, 'n dier niet, dat heeft geen pilletje nodig, gebeurt dat wel, dat is dierenmishandeling via winst.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  roze zaterdag 3 januari 2026 @ 11:13:57 #25
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_219729862
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 10:36 schreef Ansa het volgende:

[..]
Heeft ook tijd nodig.
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 10:37 schreef Ansa het volgende:

[..]
Ik denk dat ze op straat geweld heeft meegemaakt :(
Oh dat is wel heel zielig als dat zo is. ;(
pi_219729868
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 11:05 schreef sturmpie het volgende:
is de kat gesteriliseerd/gecastreerd ? dat leidt ook tot timide teruggetrokken en humeurig gedrag, ze komt uit 'n asiel ? dan is ze vast en zeker gesteriliseerd, dan is de hormoonhuishouding minder dus ook 't gedrag

dieren zoveel mogelijk dier laten, geen pilletjes van de industrie aub, het zijn dieren, geen mensen, mensen hebben 'n complex leven, 'n dier niet, dat heeft geen pilletje nodig, gebeurt dat wel, dat is dierenmishandeling via winst.
Ze is gesterilliseerd inderdaad. Maar vooral een groot trauma ergens. Ik snap haar wel, maar vanochtend bij het opruimen was ik wel geirriteerd. Niet richting haar maar de situatie. Het was gewoon goor. Maar ik hoop dat ze zichbeter voelt nu.
pi_219729882
Ik heb ook twee katten vanuit de Dierenbescherming overgenomen twee jaar geleden. Dit gaat heel lang duren. Denk in maanden/jaren. Die van mij laat zichzelf nu pas zien, aaien etc.

Een kat is namelijk gewoon een autist. De kleinste veranderingen, meteen stress, paniek etc. Beste advies is gewoon je dagelijkse dingen doen, kat komt vanzelf. Leg er zeker geen druk op.
pi_219729950
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 11:15 schreef Poepz0r het volgende:
Ik heb ook twee katten vanuit de Dierenbescherming overgenomen twee jaar geleden. Dit gaat heel lang duren. Denk in maanden/jaren. Die van mij laat zichzelf nu pas zien, aaien etc.

Een kat is namelijk gewoon een autist. De kleinste veranderingen, meteen stress, paniek etc. Beste advies is gewoon je dagelijkse dingen doen, kat komt vanzelf. Leg er zeker geen druk op.
Zolang ze maar rond durft te lopen en te spelen ben ik al blij straks
pi_219729969
Zoals anderen al gezegd hebben: aanwezig zijn en veel geduld hebben.

En dan nog kan het alle kanten op. Ik heb twee katten: eentje wil altijd op schoot en de ander komt misschien 1x per week bij mij liggen.

Hopelijk kun je snel genieten van je kat O+
  roze zaterdag 3 januari 2026 @ 11:24:14 #30
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_219729981
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 11:21 schreef Ansa het volgende:

[..]
Dat komt met de tijd echt wel goed hoor maar geef het gewoon de tijd en leg er geen druk op naar de kat toe.

Of het ook een speelse kat is kan niemand zeggen natuurlijk. :+ Niet elke kat is hetzelfde.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 11:41:09 #31
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_219730236
Mijn huidige groep is begonnen als een kwartet van katers die in het asiel was gevormd uit 2 jongens uit een grote groep uit Rotterdam en 2 ongerlateerde jongens die via een uitwisselings-programma met het asiel in Geleen waren binnengekomen. Omdat ze elkaar hadden was het nog wat lastiger om met ze te binden dan een enkel beestje, het heeft 2, 4, 6 en 8 maanden geduurd voordat ze zich ontspannen lieten aanhalen.

Na wat sterfgevallen heb ik een getraumatiseerde katertje uit het asiel gehaald om weer op 4 uit te komen, waar ze ook niets mee konden, en dat heeft anderhalve maand geduurd, en het is nu een dikke kat met veel zelfvertrouwen. Het probleem in het asiel was ook dat het een echte mannen-kat was, wat in een asiel met hoofdzakelijk vrouwen als personeel natuurlijk ook niet helpt.

Dus, gewoon geduld hebben. Een paar keer per dag naast het bed gaan liggen, en tegen haar praten zonder direct oog-contact te maken (dat wordt als dominerend tot dreigend ervaren), maar voor de rest vooral haar het tempo laten bepalen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_219730344
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 11:21 schreef Ansa het volgende:

[..]
Hou de hoop erin en wees van de lange adem.
In het begin van mijn vorige kat zat ie non stop in mijn kast. Zag ik alleen sporen van leven van hem als ik sochtends zag dat ie wel gegeten had en naar de bak geweest was, en na een paar jaar lag ie boven op mij te slapen.
Twiddel
pi_219730610
Bedankt voor de fijne anekdotes allen! Ze ligt nu nog steeds rustig te loafen dus ik hoop dat het beter gaat.
  Moderator zaterdag 3 januari 2026 @ 12:16:55 #34
441859 crew  Lenny77
pi_219730613
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 11:14 schreef Ansa het volgende:

[..]
Ze is gesterilliseerd inderdaad. Maar vooral een groot trauma ergens. Ik snap haar wel, maar vanochtend bij het opruimen was ik wel geirriteerd. Niet richting haar maar de situatie. Het was gewoon goor. Maar ik hoop dat ze zichbeter voelt nu.
Dit mag je eigenlijk niet doen.
Katten voelen jouw emotie. Katten zijn ook heel zuiver, het feit dat ze onder het bed heeft gedaan in haar eigen slaapzone geeft aan dat ze zich al slecht voelde. Ik zal niet zeggen dat ze zich schaamt (menselijke emotie) maar prettig is het niet om een boze, negatieve emotie te voelen bij iets wat ze van nature al niet doen en zich slecht bij voelen.

Altijd neutraal en zacht blijven in haar buurt! Wees maar boos in je badkamer ofzo.
pi_219732584
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 12:16 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Dit mag je eigenlijk niet doen.
Katten voelen jouw emotie. Katten zijn ook heel zuiver, het feit dat ze onder het bed heeft gedaan in haar eigen slaapzone geeft aan dat ze zich al slecht voelde. Ik zal niet zeggen dat ze zich schaamt (menselijke emotie) maar prettig is het niet om een boze, negatieve emotie te voelen bij iets wat ze van nature al niet doen en zich slecht bij voelen.

Altijd neutraal en zacht blijven in haar buurt! Wees maar boos in je badkamer ofzo.
Snap ik, maar ik ben ook een mens en was naar haar toe niet boos, alleen mopperig richting de troep
pi_219733249
Wat fijn dat je dit doet. O+
pi_219734669
Hier een trauma kater van 9 jaar oud. Er was nooit wat aan de hand, tot zijn 2e jaar. Toen sloeg de bliksem in ons huis. Hij lag toen net in de veranda en gezien alle schade in huis aan alles wat elektrisch is heeft hij daar ook wat van gevoeld. Vanaf die tijd is hij panisch bij lawaai, harde regen, vuurwerk, onweer, harde wind,rommelende afvalcontainers...
Geduld en begrip is het enige wat helpt. En rust in huis.
pi_219736454
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:34 schreef Seeburg54 het volgende:
Hier een trauma kater van 9 jaar oud. Er was nooit wat aan de hand, tot zijn 2e jaar. Toen sloeg de bliksem in ons huis. Hij lag toen net in de veranda en gezien alle schade in huis aan alles wat elektrisch is heeft hij daar ook wat van gevoeld. Vanaf die tijd is hij panisch bij lawaai, harde regen, vuurwerk, onweer, harde wind,rommelende afvalcontainers...
Geduld en begrip is het enige wat helpt. En rust in huis.
Arm beestje😪
pi_219736481
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 16:33 schreef Seeburg54 het volgende:
Wat fijn dat je dit doet. O+
Ik hou van dieren en heb zelf CPTSS gehad. Ik weet hoe het is en wil haar de veiligheid en liefde en begrip geven die ik zelf gemist heb.

Maar ik ben ook een mens en maak fouten. Die poep was echt heel goor en dan ga ik ook mopperen. Ik ben geen Steve Irwin maar iemand die haar best doet.
pi_219737360
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 20:59 schreef Ansa het volgende:

[..]
Ik hou van dieren en heb zelf CPTSS gehad. Ik weet hoe het is en wil haar de veiligheid en liefde en begrip geven die ik zelf gemist heb.

Maar ik ben ook een mens en maak fouten. Die poep was echt heel goor en dan ga ik ook mopperen. Ik ben geen Steve Irwin maar iemand die haar best doet.
Zo heeft iedereen wel dingen die je liever anders had gedaan. Ik ook.
Het is vaak ook de machteloosheid, want je doet je stinkende ;) best.
pi_219748364
Ze poepte net weer onder het bed, in haar voerbak nu. Ik heb haar weggehaald uit de slaapkamer. Ze durft niet 's nachts naar de woonkamer als ik slaap. Dus nu zit ze daar permanent.

Met oud en nieuw lag het deksel van de bak ook op de grond. Ik denk dat ze daar schrok en nu niet meer durft. De bak staat nu open bij het meubel waar ze ligt.
pi_219748418
Katten O+ , en ik vind het supertof wat jij doet. :Y
pi_219748446
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2026 03:15 schreef Drxx het volgende:
Katten O+ , en ik vind het supertof wat jij doet. :Y
Dank je. Maar ze poept nu niet in de bak maar elders, help...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')