Nee, op straat gevonden. Ik wil haar helpen en ga haar niet opgeven. Tips?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 09:29 schreef halfway het volgende:
Die is bang, heel bang. Iets bekend over haar historie?
Ze heeft net Felixsoep en water op. Ligt nu te loafen onder het bed. Denk je dat ze gaat spelen op ten duur? Ze is pas 2.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 09:26 schreef Lenny77 het volgende:
Dit gaat heel veel tijd kosten. Zo een katten kunnen inderdaad tot maanden onder de meubels blijven liggen. Ik zou wel kijken of ze blijft eten en drinken en dat ze stoelgang blijft maken. Als er alleen diarree uitkomt of niets meer, dan moet je natuurlijk wel gaan naar de dierenarts.
Nieuwjaar heeft haar weer 3 stappen achteruit gezet.
Laat haar voor de rest zoveel mogelijk met rust.
Op een bepaald moment zal ze eens gaan rond wandelen. En nog later in je buurt gaan liggen. En wie weet na een jaar ofzo langs je op de bank liggen.
Feit dat ze blijft eten is al goed. Nu nog goed resultaat in de kattenbak zienquote:Op zaterdag 3 januari 2026 09:39 schreef Ansa het volgende:
[..]
Ze heeft net Felixsoep en water op. Ligt nu te loafen onder het bed. Denk je dat ze gaat spelen op ten duur? Ze is pas 2.
Negeren en alleen kort checken bij het etensbakje geven is nu ook mijn plan.
Ze poepte tot O&N goed. Ze ligt 24/7 onder het bed behalve als ik slaap dus ze is overal bang voor. Ik lig nu veel op bed ivm herstel en we zijn dan in dezelfde ruimte. Ik heb maar 43 m2 dus altijd in de buurt.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 09:53 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Feit dat ze blijft eten is al goed. Nu nog goed resultaat in de kattenbak zien![]()
Ja ze gaat zeker spelen, dat gaat alleen nog een tijdje duren.
Je zou ook een paar keer per dag op de grond kunnen gaan zitten/liggen met een boek of je gsm. Niet vlak langs haar maar in dezelfde ruimte. Haar moet je wel volledig negeren, maar dan ziet ze je wel in de buurt en ziet ze dat je geen kwaad kan. Daarna weer gewoon weg gaan.
Je weet niet wat ze heeft meegemaakt he? Dus waar haar triggers liggen.
Is ze ook bang voor de stofzuiger?
Nee nog niet. Ze verstijft. Ze eet het als ik niet kijk. Onder het bed.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 10:07 schreef Ama het volgende:
Kan je haar voorzichtig, zonder druk erop te leggen naar haar toe, proberen te lokken met liquid snack?
Ik heb vaker gezien dat bange katten dat wel eens willen aannemen, gaat alsnog in kleine stapjes dan hoor en ook zeker niet meteen proberen te aaien als het lukt maar liquid snack kunnen weinig katten weigeren want is liquid crack voor katten.
Recent nog gezien hoe iemand het vertrouwen uiteindelijk wist te winnen van een bange kat (ook steeds verstopt onder het bed enz) op deze manier.
Gaat ze wel op ontdekking als je slaapt? Want dat is wel al goedquote:Op zaterdag 3 januari 2026 10:07 schreef Ansa het volgende:
[..]
Ze poepte tot O&N goed. Ze ligt 24/7 onder het bed behalve als ik slaap dus ze is overal bang voor. Ik lig nu veel op bed ivm herstel en we zijn dan in dezelfde ruimte. Ik heb maar 43 m2 dus altijd in de buurt.
Oh dat is wel heel sneuquote:Op zaterdag 3 januari 2026 10:09 schreef Ansa het volgende:
[..]
Nee nog niet. Ze verstijft. Ze eet het als ik niet kijk. Onder het bed.
Het op een lepel doen en die vasthouden met de hand kan ook helpen. Dan is het niet meteen je hand maar nog iets veiligs er tussen. Plat liggen op je zij of rug, niet rechtstreeks aankijken, arm strekken met de lepel en blijven liggen. Zorg dus dat je comfortabel ligt (kussens enz) want dit kan laaaaaaaaaang durenquote:Op zaterdag 3 januari 2026 10:14 schreef Ama het volgende:
[..]
Oh dat is wel heel sneuzou dat sowieso aanbieden met je handen trouwens, gewoon laten lebberen uit dat ding zodra ze het aanneemt, zodat ze daardoor begrijpt op den duur (hopelijk) dat handen en mensen toch niet zo eng zijn. Kan alleen wel een hele tijd duren. Gewoon rustig op de grond gaan zitten, aanbieden en niks doen.
Ja op een lepel is inderdaad ook wel een goede tip (de rest van je bericht ook).quote:Op zaterdag 3 januari 2026 10:18 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Het op een lepel doen en die vasthouden met de hand kan ook helpen. Dan is het niet meteen je hand maar nog iets veiligs er tussen. Plat liggen op je zij of rug, niet rechtstreeks aankijken, arm strekken met de lepel en blijven liggen. Zorg dus dat je comfortabel ligt (kussens enz) want dit kan laaaaaaaaaang duren
Ik weet natuurlijk niet of dit een optie is met je operatie.
Ze komt niet naar me toe, zo bang is ze.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 10:14 schreef Ama het volgende:
[..]
Oh dat is wel heel sneuzou dat sowieso aanbieden met je handen trouwens, gewoon laten lebberen uit dat ding zodra ze het aanneemt, zodat ze daardoor begrijpt op den duur (hopelijk) dat handen en mensen toch niet zo eng zijn. Kan alleen wel een hele tijd duren. Gewoon rustig op de grond gaan zitten, aanbieden en niks doen.
Ja heel kort.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 10:12 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Gaat ze wel op ontdekking als je slaapt? Want dat is wel al goed
Ik denk dat ze op straat geweld heeft meegemaaktquote:Op zaterdag 3 januari 2026 10:25 schreef Ama het volgende:
Maar vanaf 16 december is ook nog niet heel lang he, geef het ook even de tijd want het kan gewoon een tijd duren met een kat die een trauma heeft of wat dan ook.
Succes en ik hoop voor jou en de kat dat alles uiteindelijk goed komt.
Ja, ze slow blinkt al wel! Gisteren niet, toen werd ze ineens boos. Maar kwam door de darmen. Ik denk dat ze zich nu beter voelt en slaapt.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 10:24 schreef Lenny77 het volgende:
Maar ok, je bent nog maar 2 weken ver.
Super dat je haar geadopteerd hebt![]()
Summer2bird heeft trouwens gelijk met dat oogcontact. Bange katten vinden dat vreselijk. Als je ziet dat ze je met grote pupillen aankijkt dan is ze erg bang en vertrouwt ze het niet. Mocht je na een tijdje zien dat die ogen wat dichtvallen en dat ze traag blinkt dan begint het vertrouwen te komen. Dit kan jij trouwens ook doen. Ogen langzaam toe doen en langzaam openen als je toch even naar haar kijkt.
Superfijn deze reactie! Ze heeft een hoge krabpaal, laatjes en kasten, een tentje, vanalles. Ze ligt liever onder de boxspring.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 10:15 schreef summer2bird het volgende:
Ik adopteer bij voorkeur angstige katten omdat ik gemerkt heb dat ik daar goed mee om kan gaan. Mijn vorige kat heeft een half jaar ofzo bijna uitsluitend in mijn kledingkast gebivakkeerd na de verhuizing, om een niveau aan te geven
Een paar tips
1. Geduld. Angstige katten hebben een berg aan geduld nodig. Laat ze zich verstoppen. Geef haar de tijd. Ga niet aan haar zitten. Forceer niks. Wat kan helpen is om bijvoorbeeld naast het bed op de grond te gaan liggen. Wellicht word ze zo wat nieuwschieriger. Praat zacht tegen haar. Kijk haar niet aan (katten vinden oogcontact eng)
2. Routine. Katten varen goed op routine. Geef elke dag op gezette tijden eten en snoepjes. Hou een schema in huis aan met bijvoorbeeld schoonmaken, eigen etenstijd en werk zodat ze kan verwachten waar je op welke tijd bent. Hou ook met "enge" activiteiten een vaste routine aan, bijvoorbeeld met stofzuigen, altijd eerst de gang, dan de berging, dan de badkamer enzovoort.
3. Feliway en die zooi helpen mijn katten altijd maar heel weinig. Snoepjes daarintegen zijn meestal altijd een hit. Het verschilt enorm per kat, die van mij nu willen doe liquid snacks dingen en de rest niet.
4. Lees je in op de lichaamstaal van katten. Die zijn namelijk totaal anders als die van bijvoorbeeld honden en als je je goed inleest kan je aan haar lichaam zien hoe ze zich voelt en hoe ze zich waarschijnlijk gaat gedragen. Een hond is verstandelijk beperkt, een kat is autistisch.
5. Als het echt de spuigaten uitloopt kan je altijd nog een gedragsdeskundige inschakelen. Maar ik zou haar eerst een jaartje de tijd geven. Laat haar naar jou toekomen, en geef haar ruimte en rust.
6. Geef haar voldoende verstopplekken, zowel hoog als laag.
Succes!
Nee dat is veel te vroeg. Dat duurt meestal iets van 6 weken ofzo (en dan heb ik het over een snoepje of van die liquids aannemen vanonder het bed) en dan is dat al flink gedaan van haarquote:Op zaterdag 3 januari 2026 10:36 schreef Ansa het volgende:
[..]
Ze komt niet naar me toe, zo bang is ze.
Dan komt het wel goed.quote:
Heeft ook tijd nodig.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 10:36 schreef Ansa het volgende:
[..]
Ze komt niet naar me toe, zo bang is ze.
Oh dat is wel heel zielig als dat zo is.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 10:37 schreef Ansa het volgende:
[..]
Ik denk dat ze op straat geweld heeft meegemaakt
Ze is gesterilliseerd inderdaad. Maar vooral een groot trauma ergens. Ik snap haar wel, maar vanochtend bij het opruimen was ik wel geirriteerd. Niet richting haar maar de situatie. Het was gewoon goor. Maar ik hoop dat ze zichbeter voelt nu.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 11:05 schreef sturmpie het volgende:
is de kat gesteriliseerd/gecastreerd ? dat leidt ook tot timide teruggetrokken en humeurig gedrag, ze komt uit 'n asiel ? dan is ze vast en zeker gesteriliseerd, dan is de hormoonhuishouding minder dus ook 't gedrag
dieren zoveel mogelijk dier laten, geen pilletjes van de industrie aub, het zijn dieren, geen mensen, mensen hebben 'n complex leven, 'n dier niet, dat heeft geen pilletje nodig, gebeurt dat wel, dat is dierenmishandeling via winst.
Zolang ze maar rond durft te lopen en te spelen ben ik al blij straksquote:Op zaterdag 3 januari 2026 11:15 schreef Poepz0r het volgende:
Ik heb ook twee katten vanuit de Dierenbescherming overgenomen twee jaar geleden. Dit gaat heel lang duren. Denk in maanden/jaren. Die van mij laat zichzelf nu pas zien, aaien etc.
Een kat is namelijk gewoon een autist. De kleinste veranderingen, meteen stress, paniek etc. Beste advies is gewoon je dagelijkse dingen doen, kat komt vanzelf. Leg er zeker geen druk op.
Dat komt met de tijd echt wel goed hoor maar geef het gewoon de tijd en leg er geen druk op naar de kat toe.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 11:21 schreef Ansa het volgende:
[..]
Zolang ze maar rond durft te lopen en te spelen ben ik al blij straks
Hou de hoop erin en wees van de lange adem.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 11:21 schreef Ansa het volgende:
[..]
Zolang ze maar rond durft te lopen en te spelen ben ik al blij straks
Dit mag je eigenlijk niet doen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 11:14 schreef Ansa het volgende:
[..]
Ze is gesterilliseerd inderdaad. Maar vooral een groot trauma ergens. Ik snap haar wel, maar vanochtend bij het opruimen was ik wel geirriteerd. Niet richting haar maar de situatie. Het was gewoon goor. Maar ik hoop dat ze zichbeter voelt nu.
Snap ik, maar ik ben ook een mens en was naar haar toe niet boos, alleen mopperig richting de troepquote:Op zaterdag 3 januari 2026 12:16 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dit mag je eigenlijk niet doen.
Katten voelen jouw emotie. Katten zijn ook heel zuiver, het feit dat ze onder het bed heeft gedaan in haar eigen slaapzone geeft aan dat ze zich al slecht voelde. Ik zal niet zeggen dat ze zich schaamt (menselijke emotie) maar prettig is het niet om een boze, negatieve emotie te voelen bij iets wat ze van nature al niet doen en zich slecht bij voelen.
Altijd neutraal en zacht blijven in haar buurt! Wees maar boos in je badkamer ofzo.
Arm beestje😪quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:34 schreef Seeburg54 het volgende:
Hier een trauma kater van 9 jaar oud. Er was nooit wat aan de hand, tot zijn 2e jaar. Toen sloeg de bliksem in ons huis. Hij lag toen net in de veranda en gezien alle schade in huis aan alles wat elektrisch is heeft hij daar ook wat van gevoeld. Vanaf die tijd is hij panisch bij lawaai, harde regen, vuurwerk, onweer, harde wind,rommelende afvalcontainers...
Geduld en begrip is het enige wat helpt. En rust in huis.
Ik hou van dieren en heb zelf CPTSS gehad. Ik weet hoe het is en wil haar de veiligheid en liefde en begrip geven die ik zelf gemist heb.quote:
Zo heeft iedereen wel dingen die je liever anders had gedaan. Ik ook.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:59 schreef Ansa het volgende:
[..]
Ik hou van dieren en heb zelf CPTSS gehad. Ik weet hoe het is en wil haar de veiligheid en liefde en begrip geven die ik zelf gemist heb.
Maar ik ben ook een mens en maak fouten. Die poep was echt heel goor en dan ga ik ook mopperen. Ik ben geen Steve Irwin maar iemand die haar best doet.
Dank je. Maar ze poept nu niet in de bak maar elders, help...quote:Op maandag 5 januari 2026 03:15 schreef Drxx het volgende:
Katten, en ik vind het supertof wat jij doet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |