abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219729868
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 11:05 schreef sturmpie het volgende:
is de kat gesteriliseerd/gecastreerd ? dat leidt ook tot timide teruggetrokken en humeurig gedrag, ze komt uit 'n asiel ? dan is ze vast en zeker gesteriliseerd, dan is de hormoonhuishouding minder dus ook 't gedrag

dieren zoveel mogelijk dier laten, geen pilletjes van de industrie aub, het zijn dieren, geen mensen, mensen hebben 'n complex leven, 'n dier niet, dat heeft geen pilletje nodig, gebeurt dat wel, dat is dierenmishandeling via winst.
Ze is gesterilliseerd inderdaad. Maar vooral een groot trauma ergens. Ik snap haar wel, maar vanochtend bij het opruimen was ik wel geirriteerd. Niet richting haar maar de situatie. Het was gewoon goor. Maar ik hoop dat ze zichbeter voelt nu.
pi_219729882
Ik heb ook twee katten vanuit de Dierenbescherming overgenomen twee jaar geleden. Dit gaat heel lang duren. Denk in maanden/jaren. Die van mij laat zichzelf nu pas zien, aaien etc.

Een kat is namelijk gewoon een autist. De kleinste veranderingen, meteen stress, paniek etc. Beste advies is gewoon je dagelijkse dingen doen, kat komt vanzelf. Leg er zeker geen druk op.
pi_219729950
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 11:15 schreef Poepz0r het volgende:
Ik heb ook twee katten vanuit de Dierenbescherming overgenomen twee jaar geleden. Dit gaat heel lang duren. Denk in maanden/jaren. Die van mij laat zichzelf nu pas zien, aaien etc.

Een kat is namelijk gewoon een autist. De kleinste veranderingen, meteen stress, paniek etc. Beste advies is gewoon je dagelijkse dingen doen, kat komt vanzelf. Leg er zeker geen druk op.
Zolang ze maar rond durft te lopen en te spelen ben ik al blij straks
pi_219729969
Zoals anderen al gezegd hebben: aanwezig zijn en veel geduld hebben.

En dan nog kan het alle kanten op. Ik heb twee katten: eentje wil altijd op schoot en de ander komt misschien 1x per week bij mij liggen.

Hopelijk kun je snel genieten van je kat O+
  roze zaterdag 3 januari 2026 @ 11:24:14 #30
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_219729981
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 11:21 schreef Ansa het volgende:

[..]
Dat komt met de tijd echt wel goed hoor maar geef het gewoon de tijd en leg er geen druk op naar de kat toe.

Of het ook een speelse kat is kan niemand zeggen natuurlijk. :+ Niet elke kat is hetzelfde.
Your beauty never ever scared me.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 11:41:09 #31
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_219730236
Mijn huidige groep is begonnen als een kwartet van katers die in het asiel was gevormd uit 2 jongens uit een grote groep uit Rotterdam en 2 ongerlateerde jongens die via een uitwisselings-programma met het asiel in Geleen waren binnengekomen. Omdat ze elkaar hadden was het nog wat lastiger om met ze te binden dan een enkel beestje, het heeft 2, 4, 6 en 8 maanden geduurd voordat ze zich ontspannen lieten aanhalen.

Na wat sterfgevallen heb ik een getraumatiseerde katertje uit het asiel gehaald om weer op 4 uit te komen, waar ze ook niets mee konden, en dat heeft anderhalve maand geduurd, en het is nu een dikke kat met veel zelfvertrouwen. Het probleem in het asiel was ook dat het een echte mannen-kat was, wat in een asiel met hoofdzakelijk vrouwen als personeel natuurlijk ook niet helpt.

Dus, gewoon geduld hebben. Een paar keer per dag naast het bed gaan liggen, en tegen haar praten zonder direct oog-contact te maken (dat wordt als dominerend tot dreigend ervaren), maar voor de rest vooral haar het tempo laten bepalen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_219730344
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 11:21 schreef Ansa het volgende:

[..]
Hou de hoop erin en wees van de lange adem.
In het begin van mijn vorige kat zat ie non stop in mijn kast. Zag ik alleen sporen van leven van hem als ik sochtends zag dat ie wel gegeten had en naar de bak geweest was, en na een paar jaar lag ie boven op mij te slapen.
Twiddel
pi_219730610
Bedankt voor de fijne anekdotes allen! Ze ligt nu nog steeds rustig te loafen dus ik hoop dat het beter gaat.
  Moderator zaterdag 3 januari 2026 @ 12:16:55 #34
441859 crew  Lenny77
pi_219730613
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 11:14 schreef Ansa het volgende:

[..]
Ze is gesterilliseerd inderdaad. Maar vooral een groot trauma ergens. Ik snap haar wel, maar vanochtend bij het opruimen was ik wel geirriteerd. Niet richting haar maar de situatie. Het was gewoon goor. Maar ik hoop dat ze zichbeter voelt nu.
Dit mag je eigenlijk niet doen.
Katten voelen jouw emotie. Katten zijn ook heel zuiver, het feit dat ze onder het bed heeft gedaan in haar eigen slaapzone geeft aan dat ze zich al slecht voelde. Ik zal niet zeggen dat ze zich schaamt (menselijke emotie) maar prettig is het niet om een boze, negatieve emotie te voelen bij iets wat ze van nature al niet doen en zich slecht bij voelen.

Altijd neutraal en zacht blijven in haar buurt! Wees maar boos in je badkamer ofzo.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_219732584
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 12:16 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Dit mag je eigenlijk niet doen.
Katten voelen jouw emotie. Katten zijn ook heel zuiver, het feit dat ze onder het bed heeft gedaan in haar eigen slaapzone geeft aan dat ze zich al slecht voelde. Ik zal niet zeggen dat ze zich schaamt (menselijke emotie) maar prettig is het niet om een boze, negatieve emotie te voelen bij iets wat ze van nature al niet doen en zich slecht bij voelen.

Altijd neutraal en zacht blijven in haar buurt! Wees maar boos in je badkamer ofzo.
Snap ik, maar ik ben ook een mens en was naar haar toe niet boos, alleen mopperig richting de troep
pi_219733249
Wat fijn dat je dit doet. O+
pi_219734669
Hier een trauma kater van 9 jaar oud. Er was nooit wat aan de hand, tot zijn 2e jaar. Toen sloeg de bliksem in ons huis. Hij lag toen net in de veranda en gezien alle schade in huis aan alles wat elektrisch is heeft hij daar ook wat van gevoeld. Vanaf die tijd is hij panisch bij lawaai, harde regen, vuurwerk, onweer, harde wind,rommelende afvalcontainers...
Geduld en begrip is het enige wat helpt. En rust in huis.
pi_219736454
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:34 schreef Seeburg54 het volgende:
Hier een trauma kater van 9 jaar oud. Er was nooit wat aan de hand, tot zijn 2e jaar. Toen sloeg de bliksem in ons huis. Hij lag toen net in de veranda en gezien alle schade in huis aan alles wat elektrisch is heeft hij daar ook wat van gevoeld. Vanaf die tijd is hij panisch bij lawaai, harde regen, vuurwerk, onweer, harde wind,rommelende afvalcontainers...
Geduld en begrip is het enige wat helpt. En rust in huis.
Arm beestje😪
pi_219736481
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 16:33 schreef Seeburg54 het volgende:
Wat fijn dat je dit doet. O+
Ik hou van dieren en heb zelf CPTSS gehad. Ik weet hoe het is en wil haar de veiligheid en liefde en begrip geven die ik zelf gemist heb.

Maar ik ben ook een mens en maak fouten. Die poep was echt heel goor en dan ga ik ook mopperen. Ik ben geen Steve Irwin maar iemand die haar best doet.
pi_219737360
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 20:59 schreef Ansa het volgende:

[..]
Ik hou van dieren en heb zelf CPTSS gehad. Ik weet hoe het is en wil haar de veiligheid en liefde en begrip geven die ik zelf gemist heb.

Maar ik ben ook een mens en maak fouten. Die poep was echt heel goor en dan ga ik ook mopperen. Ik ben geen Steve Irwin maar iemand die haar best doet.
Zo heeft iedereen wel dingen die je liever anders had gedaan. Ik ook.
Het is vaak ook de machteloosheid, want je doet je stinkende ;) best.
pi_219748364
Ze poepte net weer onder het bed, in haar voerbak nu. Ik heb haar weggehaald uit de slaapkamer. Ze durft niet 's nachts naar de woonkamer als ik slaap. Dus nu zit ze daar permanent.

Met oud en nieuw lag het deksel van de bak ook op de grond. Ik denk dat ze daar schrok en nu niet meer durft. De bak staat nu open bij het meubel waar ze ligt.
pi_219748418
Katten O+ , en ik vind het supertof wat jij doet. :Y
pi_219748446
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2026 03:15 schreef Drxx het volgende:
Katten O+ , en ik vind het supertof wat jij doet. :Y
Dank je. Maar ze poept nu niet in de bak maar elders, help...
  Moderator vrijdag 9 januari 2026 @ 23:54:48 #44
441859 crew  Lenny77
pi_219794174
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 03:52 schreef Ansa het volgende:

[..]
Mocht je het nog niet gedaan hebben: deksel weglaten.
Of een compleet andere type bak/vulling halen. Je kan de bak ook verplaatsen.
Dat ze in haar eten heeft gepoept wil wel echt zeggen dat er een zwaar trauma zit ;(
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Moderator vrijdag 9 januari 2026 @ 23:57:08 #45
236264 crew  capricia
pi_219794187
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 03:52 schreef Ansa het volgende:

[..]
Kun je daar ook niet een bak zonder deksel neerzetten? Zodat ze meerdere opties heeft.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219794284
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 23:57 schreef capricia het volgende:

[..]
Kun je daar ook niet een bak zonder deksel neerzetten? Zodat ze meerdere opties heeft.
Ja zo is het opgelost en nu gaat ze weer netjes. Arts heeft vandaag ook kalmeringspoeder gegeven voor de komende 4 maanden.
pi_219794298
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 00:10 schreef Ansa het volgende:

[..]
Ja zo is het opgelost en nu gaat ze weer netjes. Arts heeft vandaag ook kalmeringspoeder gegeven voor de komende 4 maanden.
Laat haar maar eerst weer een maandje tot rust komen. Met die medicijnen ook.
En dat je zelf er zo min mogelijk last qua poep en plas van hebt.

Je kunt dit soort processen toch niet forceren. Hooguit vertragen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')