Ja die speelt ook zeker mee, maar een winterband die 80% van z'n leven in een donkere schuur lag opgeslagen kent minder veroudering dan een band die heel het jaar op de auto zat en in de zon stond.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En de leeftijd van de band, expert?
Waar haal jij ff een bergweg met sneeuw en ijs vandaan om te testen?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:57 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ja die speelt ook zeker mee, maar een winterband die 80% van z'n leven in een donkere schuur lag opgeslagen kent minder veroudering dan een band die heel het jaar op de auto zat en in de zon stond.
Daarom kun je er weinig zinnigs over zeggen zo, behalve door gewoon te testen of ze nog voldoende grip hebben dan weet je het toch direct?
In Udenquote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Waar haal jij ff een bergweg met sneeuw en ijs vandaan om te testen?
Het gaat om testen op nat wegdek wat voor >95% van de tijd het geval zal zijn. En als het profiel nog 5mm is dan zal dat ook volstaan als het sneeuwt. Als je echt grip moet hebben om te gaan sneeuw en ijs rijden op bergwegen volstaat een winterband ook niet meer dan kun je beter een set sneeuwkettingen meenemen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Waar haal jij ff een bergweg met sneeuw en ijs vandaan om te testen?
Je kunt het er dan op gokken. Maar vergeet niet dat in Oostenrijk je banden veilig en technisch in orde moeten zijn (een uitgedroogde band kan als onveilig worden gezien, en bij een ongeval problemen opleveren). Zou gewoon zorgen dat je jezelf ook veilig voelt in de autoquote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:54 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:
[..]
Ja die hebben ze en M + S. Het waren prima banden.
Kijk hem eens met zijn voetjes stampen en met zijn poppen gooien.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:03 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Het gaat om testen op nat wegdek wat voor >95% van de tijd het geval zal zijn. En als het profiel nog 5mm is dan zal dat ook volstaan als het sneeuwt. Als je echt grip moet hebben om te gaan sneeuw en ijs rijden op bergwegen volstaat een winterband ook niet meer dan kun je beter een set sneeuwkettingen meenemen.
Maar anders koop gewoon nieuwe set banden, lekker boeiend op de kosten van een totale vakantie mij boeit het niet .
Bij de huur komt nog verzekeringquote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:00 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:
[..]
Min of meer gelijke prijs zie ik.
ok boomerquote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Kijk hem eens met zijn voetjes stampen en met zijn poppen gooien.
Het gaat hier om Oostenrijk
In Oostenrijk en Duitsland krijg bij een onegeval waarbij je auto niet winterklaar was juridisch een flinke douw btwquote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:55 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ik rij ook op winterbanden nu, omdat een set erbij kreeg toen ik de auto kocht. Allebei Goodyear, maar de winterbanden hebben duidelijk minder grip als het een graad of 10 is. Ook op nat wegdek. Dus op winterbanden rijden geeft je niet per sé meer grip in de winter, alleen als het koud genoeg is misschien maar vooral als er ijs of sneeuw ligt.
Bij sunny cars is all in. Dat kan voor onder de 500 (net). Andere optie is de trein, dat is 2x 90 euro, maar wel veel overstappen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:13 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Bij de huur komt nog verzekering
Voor dat geld kun je ook 4 premium winterbanden laten omleggen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:53 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:
Vandaag andere winterbanden om laten leggen: bijna nieuwe continentals, uit 2022 met nog 8mm profiel voor 400 euro
Zo'n reactie had ik al verwacht. Ik hoop dat je je er superieur door voelt.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:00 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Voor dat geld kun je ook 4 premium winterbanden laten omleggen.
Nou ja voor ¤100 meer zeker
Nou jouw oplossing is ook prima, ¤400 voor 4 continentals is natuurlijk een prima bedrag.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:01 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:
[..]
Zo'n reactie had ik al verwacht. Ik hoop dat je je er superieur door voelt.
Succes vandaag!quote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:42 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:
Ik ben ook vooral blij dat het vandaag geregeld is. Bij m'n eigen garage kon ik in januari al niet meer terecht en dan is het niet meer op tijd.
Ik denk dat ik met deze set en set zomerbanden de auto wel kan oprijden. Ze zullen beide nog wel een jaar of 5 mee gaan qua leeftijd en qua kms rijd ik ze misschien net op als we vaker op wintersport gaan.
Wat is er op tegen om goed grip te hebben?quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |