abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 2 januari 2026 @ 11:33:01 #1
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_219719421
He allemaal, we hebben een tuinhuis dat we willen gaan gebruiken als gastenverblijf. Om het wat comfortabeler te maken willen we de wanden isoleren.

Het tuinhuis is door vorige eigenaren gebouwd. De wanden zijn een stijl en regelwerk van sls 120 balken waar aan de buitenkant dikke planken zijn gemonteerd. Dit zijn een soort horizontale blokhutprofielen.

Het platte dak bestaat een balklaag met underlayment en 6 cm harde isolatie. De kozijnen zijn geïsoleerd kunststof en dubbel glas.

Het idee is om de wanden van binnenuit te isoleren, tussen de bestaande balken van het frame, maar de vraag is even wat precies wijsheid is. Ik neem aan dat er een luchtspouw tussen de houten planken en de isolatie moet komen. Hoe kan ik die het makkelijkst realiseren?
En wat is verder een goede opbouw van de wand?
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_219719459
Zonder verwarming kan je isoleren wat je wil maar heeft dat toch geen nut
pi_219719495
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 11:37 schreef Jahr00n het volgende:
Je hebt voor 20 euro een electrisch kacheltje
  vrijdag 2 januari 2026 @ 21:17:41 #5
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_219725089
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 11:37 schreef Jahr00n het volgende:
Er komt verwarming in de vorm van een houtkachel en cv, dus dat is geen probleem.
Er komt ook een wc en douche met warm water.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_219725845
quote:
5s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 11:33 schreef goed_volk het volgende:
Het idee is om de wanden van binnenuit te isoleren, tussen de bestaande balken van het frame, maar de vraag is even wat precies wijsheid is. Ik neem aan dat er een luchtspouw tussen de houten planken en de isolatie moet komen. Hoe kan ik die het makkelijkst realiseren?
En wat is verder een goede opbouw van de wand?
In principe is hout al een dampopen materiaal, met vochtophoping zal het wel loslopen indien je aan de binnenkant (warme kant isolatie) een dampdichte laag (landbouwfolie) aanbrengt.

Verdere afwerking: OSB platen en gipsplaten (bijv) over de isolatie/folie combinatie ter afwerking(?)
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')