abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219716200

Vrijdag 26 december
15:00 | 1.000m vrouwen
15:47 | 5.000m mannen

Zaterdag 27 december
17:25 | 1e 500m mannen
18:09 | 3.000m vrouwen
19:15 | 2e 500m mannen

Zondag 28 december
Wedstrijdprogramma: 16:30u – 19:42u
16:30 | 1e 500m vrouwen
17:12 | 10.000m mannen
19:22 | 2e 500m vrouwen

Maandag 29 december
Wedstrijdprogramma: 18:15u – 19:36u
18:15 | 1.500m vrouwen
19:11 | 1.000m mannen

Dinsdag 30 december
Wedstrijdprogramma: 17:45u – 21:18u
17:45 | 5.000m vrouwen
18:58 | 1.500m mannen
19:31 | Sprint Marathon vrouwen & mannen

Eens in de vier jaar heb je een groot toernooi. Het OKT. Belangrijker dan de Olympische Spelen zelf. Hier wordt de Matrix ingevuld. Wie mag er naar de Spelen en wie blijft er thuis?

Game On. w/

Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_219716238
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 21:03 schreef GotenSSJ het volgende:

[..]
En dat zou ook vrij belachelijk zijn wanneer je 2 world cups wint op dat onderdeel. Net als dat Beune met 3 world cups niet gaat op de 1500m.

Ja, mass start is onvoorspelbaar, maar met 2 world cups dit seizoen heb je een behoorlijke claim om mee te doen.
Maar nu rijdt hij mist hij tactisch Hoolwerf. Zodoende geen vergelijk.
pi_219717344
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 20:34 schreef TheVulture het volgende:
Ik hoop dat als de KNSB deze matrix in stand houdt in de toekomst het volgende doet.

A. Kies uit de 9 beschikbare rijders 3 man voor de ploegachtervolging

B. Zet net als bij de MS één aanwijsplek in de topposities bij de matrix.

Zelf zou mijn voorkeur uitgaan naar scenario A, want op die ploegenachtervolging hebben we op bijna elke Spelen al niet maximaal gepresteerd.
Dat weet je nu toch niet? Als er tegen die tijd niemand wat presteert op de Mass Start komt die automatisch heel laag in de matrix en zou het sowieso onzinnig zijn om er iemand voor aan te wijzen als het quotum al bereikt is. En als je op dat moment geen kanshebbers op individuele afstanden hebt, maar een trio dat elke team pursuit wint zou het onzinnig zijn om halsstarrig vast te houden aan het kiezen van een team uit schaatsers die zich voor andere nummers plaatsen.

Waarbij het ook nog maar weer af te wachten is of 9 nog wel het maximum is tegen die tijd en of dat überhaupt wordt binnengehaald.
pi_219717445
Kunnen we niet een skate-off organiseren tussen Prins en Bosker?
ik ben gek op abrikozentaart en Zelda
pi_219717459
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 22:47 schreef Abrikozentaart het volgende:
Kunnen we niet een skate-off organiseren tussen Prins en Bosker?
Over 3250 meter?
pi_219717640
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 22:48 schreef Marcoss het volgende:

[..]
Over 3250 meter?
Tweekamp
ik ben gek op abrikozentaart en Zelda
pi_219717649
Hoolwerf is ook ziedend :D.

quote:
„Ik kreeg gisteren het belletje van Rintje Ritsma. Die mocht me meedelen dat ik het niet geworden ben. Hij baalde er zelf ook van, maar het is door de selectiecommissie besloten. Rintje weet nu ook dat de kans op een gouden medaille heel klein is.”

Over de manier waarop hij en zijn coach behandeld zijn, is hij bepaald niet te spreken. „Ik heb me vier jaar lang keihard ingezet, ik ben loyaal geweest. Elke training voor de team pursuit ben ik geweest, alle massastarts heb ik gereden. Ik ben de hele wereld over gevlogen. Ik heb mezelf soms ook wel in moeilijke posities gewerkt, maar ik stond er altijd. En als dat dan niet beloond wordt, is dat behoorlijk zuur. Het is zo moeilijk om er in dat wereldje er tussen te komen.”

‘Ben vreemde eend in de bijt’
Dat hij door commentatoren op tv totaal niet werd genoemd, steekt hem ook. „Dat is weer typisch. Ik ben gewoon een vreemde eend in de bijt. Een marathonschaatser. Tim Prins wordt nu het kind van rekening genoemd, omdat hij eruit gezet wordt, maar ik denk dat ik dat niet minder ben. Hij is een super groot talent en had zeker het recht in Milaan te rijden. Maar ik heb jarenlang de wereldbeker gereden, heb op het podium gestaan en heb klassementen binnengehaald.’’
Hoolwerf vervolgt: „Het zijn natuurlijk analisten uit de langebaanwereld, oud-langebaanschaatsers, die hebben misschien wel de voorkeur voor traditionele schaatsers. Het is jammer, want die hebben ook invloed op de mensen die televisie kijken en je nu in één klap zijn vergeten.”

‘Individuele belangen zijn groter’
Door het nieuws voelt hij zich vooral verdrietig. „Als je ergens keihard voor werkt, jarenlang, en op het moment dat het moet gebeuren, mogen andere mensen dat plekje invullen, dan is dat zuur. Ik heb vier super mooie jaren meegemaakt, dingen mogen doen. Dat het dan niet beloond wordt met de olympische droom, dat is gewoon zuur. Er wordt op voorhand gezegd dat de KNSB gaat voor de grootste kans op goud. Maar dan zijn de individuele belangen misschien wel groter. Ze durven naar mijn mening niet de keuzes te maken voor de grootste kans op goud.”
pi_219717653
quote:
Emotionele Tim Prins over mislopen Spelen: "Mijn droom is kapotgemaakt"

Schaatser Tim Prins is boos, teleurgesteld en heeft veel verdriet over het feit dat hij niet naar de Olympische Spelen mag. Schaatsbond KSNB heeft de Jouster niet geselecteerd, terwijl hij wel een startbewijs haalde op het Olympisch Kwalificatietoernooi (OKT).
"De klap komt heel hard aan", zegt de 22-jarige Jouster in een reactie op het nieuws. "Mijn droom is kapotgemaakt."
Het nieuws hing hem als een zwaard van Damocles boven het hoofd, nadat Prins derde werd op de 1.500 meter. Daarmee belandde hij op de zogenaamde matrix en dat leek genoeg voor een ticket naar de Spelen.
Maar dat veranderde al snel, want Nederland mag maar negen schaatsers meenemen naar de Spelen. Na afloop van het OKT stonden er tien namen op de matrix en dus moest er één afvallen.
Tim Prins werd gebeld op oudejaarsdag over het slechte nieuws
De afvalrace ging tussen Marcel Bosker en Tim Prins. Na dagen van overleg komt naar buiten dat Prins zijn koffers niet hoeft te pakken voor Milaan.
Prins kreeg het nieuws te horen op oudejaarsdag. Technisch directeur van de KNSB Remy de Wit belde met hem.
"Ik was bij een vriend en hij (De Wit) bracht meteen het slechte nieuws", vertelt Prins. "Hij bracht een reden, maar daar was ik het helemaal niet mee eens."
Volgens De Wit is de kans op een medaille voor Nederland groter als Marcel Bosker meegaat. Hij kan dan ook de ploegenachtervolging rijden.

De Wit: "Een extra motivatie om voor de ploegenachtervolging te kiezen, is dat de mannen in het wereldbekerklassement als tweede zijn geëindigd en ook dit seizoen twee keer het podium hebben behaald."
Volgens De Wit is Bosker een belangrijke pion in het team voor de ploegenachtervolging. Ook daar is Prins het niet mee eens.
"Zonder mijn ploeggenoot (Bosker) af te vallen, want dat is een goede jongen die er ook niets aan kan doen."
"Maar Marcel is door bondscoach Rintje Ritsma twee jaar lang totaal genegeerd. Hij was overbodig volgens Ritsma en dus hebben ze met Jan en alleman gereden."
Remy de Wit over het thuislaten van Prins
"Nu moet dus mijn Olympische droom kapot om koste wat kost Marcel mee te nemen. Dat steekt het meeste."
Daarnaast zou de kans voor Prins op een medaille kleiner zijn dan een medaille op de ploegenachtervolging. Die reden kan volgens de Jouster ook de prullenbak in.
"Op de wereldbeker sta ik gewoon op de vierde plaats, dus dat is hoog. Op het NK was ik tweede achter Kjeld Nuis en die heb ik nu verslagen op het OKT. Dus ik kan prima om een medaille schaatsen."

Hoe je het ook wendt of keert, van tevoren was bekend dat er drie aanwijsplekken blijven staan na het OKT. De schaatsbond hield dus het recht om schaatsers aan te wijzen of te laten afvallen.
"Maar het feit dat het op deze manier gaat. De weging voor mij ten opzichte van de teampursuit die wordt getrokken, is totaal subjectief. Totale onzin wat de technisch directeur uitlegt."

Prins heeft inmiddels veel reacties gehad vanuit de schaatswereld. Sinds het nieuws bekend werd gemaakt, staat zijn telefoon roodgloeiend.
"Mijn grootste concurrenten vinden dit nog onrechtvaardig. Dat zegt genoeg."
Hoe nu verder?
Hoe de komende tijd er uit zal zien voor de schaatser, is volgens hem onzeker. De Olympische Spelen zijn van 6 tot 22 februari, maar die periode kan uit de agenda.
"Ik leefde toe naar deze droom en die is nu voorbij. Zij hebben voor deze keer mijn droom kapotgemaakt. Ik ben boos en heb verdriet en alles bij elkaar. Uiteindelijk weet ik wel dat ik mezelf weer bijeen zal rapen en sterker terugkom. Dat wel."
https://www.omropfryslan.(...)room-is-kapotgemaakt
Citius, Altius, Fortius.
pi_219717661
Zelfs als toeschouwer heeft dit OKT een nare smaak bij mij achtergelaten. Terwijl ik het normaal superleuk vind om te kijken.

We kunnen ons verschuilen achter: “dit is topsport”
Maar dan is topsport niet leuk toch? Dit gaat nergens meer over.

Er klopt niks van die matrix.
Je begint mensen aan te wijzen voor een onderdeel wat ze niet boeit en wat niet eens op die matrix staat? Doe dat dan wel vooraf als je toch daarvoor wil selecteren? Heel raar.

Prins inderdaad kind van de rekening. En ik geloof meteen dat ze hem onmenselijk hebben toegesproken.

Bosker nu ineens onmisbaar maar nog niet zolang geleden moesten ze niks van hem hebben en werd hij er zonder communicatie uitgezet.

Meerdere sporters gebroken, mentaal totaal naar de klote, extreme stress

Ehm….. waar zit hier het goede in?
pi_219717663
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 23:22 schreef WAvanBuren het volgende:
Hoolwerf is ook ziedend :D.
[..]

Goede teksten.
Citius, Altius, Fortius.
pi_219717678
Nouja, je weet wat je te doen staat als individuele schaatser.

Word maar lekker goed op de massastart en/of ploegenachtervolging en je zit erbij
  Moderator donderdag 1 januari 2026 @ 23:36:09 #12
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_219717690
Ik denk overigens dat Hoolwerf inderdaad een betere keus was geweest dan Bosker, maar dan had je helemaal de poppen aan het dansen gehad.
pi_219717696
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 23:26 schreef _Lily_ het volgende:
Zelfs als toeschouwer heeft dit OKT een nare smaak bij mij achtergelaten. Terwijl ik het normaal superleuk vind om te kijken.

We kunnen ons verschuilen achter: “dit is topsport”
Maar dan is topsport niet leuk toch? Dit gaat nergens meer over.

Er klopt niks van die matrix.
Je begint mensen aan te wijzen voor een onderdeel wat ze niet boeit en wat niet eens op die matrix staat? Doe dat dan wel vooraf als je toch daarvoor wil selecteren? Heel raar.

Prins inderdaad kind van de rekening. En ik geloof meteen dat ze hem onmenselijk hebben toegesproken.

Bosker nu ineens onmisbaar maar nog niet zolang geleden moesten ze niks van hem hebben en werd hij er zonder communicatie uitgezet.

Meerdere sporters gebroken, mentaal totaal naar de klote, extreme stress

Ehm….. waar zit hier het goede in?
Mwah meerdere sporters gebroken… Imo heeft Prins alle recht van spreken, die is echt genaaid. Maar een Beune en een Fledderus bijvoorbeeld hebben het gewoon zelf verkloot en dat was idem. geweest voor Leerdam als ze zich er niet tussen had gereden op de 500.
pi_219717818
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 23:27 schreef Aguero het volgende:

[..]
Goede teksten.
Zou hij nu ook gaan zitten hopen in februari dat Team NL giga afgaat. Of op een paar duizendste vierde wordt?
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_219717820
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 23:38 schreef WAvanBuren het volgende:

[..]
Mwah meerdere sporters gebroken… Imo heeft Prins alle recht van spreken, die is echt genaaid. Maar een Beune en een Fledderus bijvoorbeeld hebben het gewoon zelf verkloot en dat was idem. geweest voor Leerdam als ze zich er niet tussen had gereden op de 500.
Doodsbedreigingen bij kjeld Nuis?
pi_219717829
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 23:38 schreef WAvanBuren het volgende:

[..]
Het is niet zo dat je ergens alleen gebroken van kan zijn als het "iemand anders schuld" is he.
pi_219717853
Mijn eindoordeel luidt, onomwonden: Rintje is het Nederlandse schaatsen naar de vernieling aan het coachen. Die moet nog voor de Spelen wieberen.
  Moderator vrijdag 2 januari 2026 @ 00:34:36 #18
375570 crew  Cyan9
pi_219717867
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 00:17 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Doodsbedreigingen bij kjeld Nuis?
Dat heeft weinig met het OKT zelf te maken, maar meer met types met een halve hersencel die denken dat ze op sociale media alles kunnen zeggen.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_219717869
Het ergste is dat je al aan de spelen start met een negatief gevoel en randzaken, lekker gewerkt jongens.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_219717945
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2026 23:36 schreef Slobeend het volgende:
Ik denk overigens dat Hoolwerf inderdaad een betere keus was geweest dan Bosker, maar dan had je helemaal de poppen aan het dansen gehad.
Ik denk dat je met een aanvallende Van de Bunt (even ervan uitgaande dat hij zijn niveau van de individuele afstanden en met zijn skeelerachtergrond redelijk door kan trekken naar de mass start) gevaarlijker bent dan met een Hoolwerf die blijft zitten om ingesloten te raken in de sprint.
pi_219718322
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2026 23:36 schreef Slobeend het volgende:
Met wie had die dan de massastart moeten rijden?
  vrijdag 2 januari 2026 @ 08:54:24 #22
482080 AgnesGru
Ach Djurmeen
pi_219718451
quote:
Hoolwerf stelt dat het goed is om een sprinter te hebben in het peloton die de andere landen ontmoedigt om een ontsnapte Bergsma terug te halen. Ritsma ziet dat anders. “Sprinters zoals Bart doen tijdens de race niets, zij zijn volgelingen. Dan is het lastig een wedstrijd te winnen. Om een zege te kunnen pakken, moet je de baas zijn over iedereen. Een sterk land als Nederland kan dat. Met twee stayers willen we voor die strategie kiezen.”

De Ritsma die we hier aan het woord horen, was dezelfde man die Hoolwerf de afgelopen vier jaar keer op keer opstelde voor het teamonderdeel. “In de World Cups was Bart er altijd om het af te maken. Dat heeft hij niet altijd even goed gedaan. Er had meer ingezeten. Als Bart twee wedstrijden had gewonnen, had hij de aanwijsplek gekregen in plaats van Jorrit.”

In plaats van de ervaren Hoolwerf wordt nu Van de Bunt opgesteld, die zowel op de Spelen als op de mass start bij de senioren debuteert. “Het is geen risico om een nieuweling op te stellen, want je maakt duidelijke afspraken van tevoren. Stijn heeft het uithoudingsvermogen en de snelheid als hij eenmaal op gang is. Hij beweegt makkelijk en neemt de ervaring van het skeeleren mee. Net als Jorrit kan hij bovendien snel anticiperen op actie. Ze passen goed bij elkaar.”

https://www.schaatsen.nl/(...)n-verrassing-zorgen/
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
pi_219718577
quote:
Kun je niet veel van zeggen dit seizoen heeft Hoolwerf echt niets laten zien. Dat het geen risico is van der Bunt op te stellen is natuurlijk wel onzin.
  vrijdag 2 januari 2026 @ 10:12:59 #24
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_219718862
Het grote risico is dat Van de Bunt zich niet voor de finale plaatst en dat Bergsma het daar in z’n ééntje moet doen.
  vrijdag 2 januari 2026 @ 10:17:22 #25
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_219718881
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 23:32 schreef _Lily_ het volgende:
Nouja, je weet wat je te doen staat als individuele schaatser.

Word maar lekker goed op de massastart en/of ploegenachtervolging en je zit erbij
Dat is natuurlijk afhankelijk van de resultaten in het seizoen ervoor. Daar wordt de matrix op gebaseerd.

Als we continu een sweep hadden op de 1500m en geen medaille op de TP (of mass start) zag die matrix er heel anders uit.

Op basis van de resultaten zijn de kansen op een medaille op de TP groter dan die van de nummer 3 op de 1500m. Dus de keuze is imho logisch aangezien die aanwijsplekken in het selectiedocument staan.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')