Marokkanen klaar voor groot volksfeest: 'We gaan lekker toeteren'Marokko heeft voor het eerst sinds 2004 de finale van de Afrika Cup bereikt en speelt aankomende zondag tegen Senegal. Marokkanen in Rotterdam maken zich klaar voor een groot feest. "Heeey Marokko!"
Marokkaanse vlaggen, t-shirts en zelfs satéprikkers met vlaggetjes voor toetjes; bij de winkeliers op de Zwartjanstraat in Rotterdam-Noord loopt het storm. "Alles gaat als een speer", vertelt winkelier Hanifa. "Iedereen wil natuurlijk shirtjes voor hun kinderen, vlaggetjes om buurthuizen, huizen en de straten te versieren."
Hanifa kan zelf niet wachten tot de finale zondag. "Er wordt heel veel georganiseerd, het is echt ons moment. Iedereen komt bij elkaar, het is net als Ramadan eigenlijk."
Ook bij Ibrahim, die sportkleding verkoopt, is het druk. "Ik ben er al maanden naar aan het uitkijken, ik wíst dat we de finale zouden halen."
Hij is fanatiek supporter van het Marokkaanse elftal en dus zit de spanning er goed in. “Het is toch een hele goede ploeg, Senegal. Het is de nummer twee in Afrika. Maar wij zijn toch de nummer één, en dat is ook niet voor niks.”
Lekker toeterenEn als ze winnen, wat dan? "Als, als, als?" zegt Ibrahim lachend. "Nee, de vraag is met hoeveel gaan we winnen!" Toch is hij voorzichtig in zijn voorspellingen. "Ik denk dat we met een bescheiden 1-0 gaan winnen."
Ook Ibrahim kijkt het mijn zijn familie. "We gaan thuis gezellig kijken en daarna misschien lekker toeteren", zegt hij met een lach. "Ik denk wel dat het een leuk groot feest gaat worden."
Dat denkt slager Hassan ook. "Ja, het wordt een feest. Omdat Marokko sowieso gaat winnen. Het is 2 of 3-0." Toch zit hij al dagen in spanning en kan hij niet wachten tot ze winnen. "Heeey Marokko!" roept hij lachend.
's Nachts rondjes rijdenNiet alleen mensen met een Marokkaanse afkomst kijken uit naar de wedstrijd. "Ik heb er heel veel zin in, ik denk echt dat ze gaan winnen. Ik ben zelf Surinaams, maar mijn zoontje is half Marokkaans", zegt buurtbewoner Brian.
De sfeer wordt volgens hem sowieso goed. "Hier in Rotterdam zijn ook veel Marokkanen, dat wordt gezellig. Na de halve finale waren ze hier tot drie uur ’s nachts rondjes aan het rijden."
https://www.rijnmond.nl/n(...)gaan-lekker-toeteren