quote:Op maandag 29 december 2025 19:47 schreef Kottnauer het volgende:
Vuurwerk kent geen lange traditie, wat logisch is want vroeger was er geen geld om zomaar in de lucht te schieten voor wat kleurtjes en knalletjes.
quote:In de 19e eeuw gaan burgers voor het eerst vuurwerk afsteken rondom oud en nieuw. Ook ontstaan de eerste vuurwerkfabrieken in deze tijd. Maar pas na de Tweede Wereldoorlog (1939-1945) neemt de traditie echt een vlucht. Waarschijnlijk nemen migranten uit de voormalige kolonie Nederlands-Indië deze gewoonte mee uit Indonesië.
Die zijn dan ook nooit legaal geweest hier in Nederland.quote:De zware cobra-granaten e.d. (ik zou dit oorlogstuig geen vuurwerk willen noemen) zijn van nog recentere datum.
En wie gaat dat betalen dan? Daarbij hebben we daar lang niet genoeg professionals voor.quote:Hoe dan ook: dit alles is op te lossen met vuurwerkshows. Dan hebben de liefhebbers toch hun kleurtjes en knalletjes in de lucht (een kinderhand is gauw gevuld), maar zitten we niet met die gigantische schade en overlast.
De kosten van vuurwerkshows zijn verwaarloosbaar vergeleken bij alle kosten die er nu zijn door schade, politie-inzet, ziekenhuizen, etc.quote:Op maandag 29 december 2025 19:55 schreef AchJa het volgende:
En wie gaat dat betalen dan? Daarbij hebben we daar lang niet genoeg professionals voor.
En vergeet niet het aantal arbeidsongeschikten wat vuurwerk ten gevolge heeft en wat ook vaak levenslang opgehoest moet worden.quote:Op maandag 29 december 2025 19:58 schreef Kottnauer het volgende:
De kosten van vuurwerkshows zijn verwaarloosbaar vergeleken bij alle kosten die er nu zijn door schade, politie-inzet, ziekenhuizen, etc.
Professionals kun je opleiden. Blijkbaar zijn er veel liefhebbers in Nederland, die kunnen dan geschoold worden.
Een vuurwerkshow zoals die bij de Erasmusbrug kost een klein miljoen... Er zijn 342 gemeenten in Nederland, dus tel eea maar uit. De vuurwerkschade van afgelopen jaar was zo'n 8 miljoen.quote:Op maandag 29 december 2025 19:58 schreef Kottnauer het volgende:
De kosten van vuurwerkshows zijn verwaarloosbaar vergeleken bij alle kosten die er nu zijn door schade, politie-inzet, ziekenhuizen, etc.
Maar wie gaat dat betalen? Dat is de vraag.quote:Professionals kun je opleiden. Blijkbaar zijn er veel liefhebbers in Nederland, die kunnen dan geschoold worden.
Pirocisme!!!quote:Op maandag 29 december 2025 19:39 schreef Viesdik het volgende:
BEEK - De vuurwerkverkoop is deze maandag begonnen, mogelijk voor het laatst. Tot oudejaarsavond kunnen liefhebbers hun slag slaan. Veel Nederlanders halen hun vuurwerk traditiegetrouw net over de grens in Duitsland. Daar gelden andere regels, dus mensen moeten goed opletten. De politie houdt extra grenscontroles. Vanochtend namen agenten al veel vuurwerk in beslag.
Bron: https://t.co/YHGmaVcFiv
Wat een hypocrisie. Grenscontroles tegen illegale migranten is onmogelijk waardoor meisjes zoals Lisa worden vermoord, maar Nederlanders die een traditie in ere willen houden, worden genaaid bij de grens.
Gewoon grenscontrole tegen het eigen volk.
Ziek verrot kkland
Doei
Nou, hoeveel zijn dat dan?quote:Op maandag 29 december 2025 20:02 schreef Tengano het volgende:
En vergeet niet het aantal arbeidsongeschikten wat vuurwerk ten gevolge heeft en wat ook vaak levenslang opgehoest moet worden.
Nou nee, is al vaker voorbijgekomen hier.quote:Op maandag 29 december 2025 20:01 schreef Tengano het volgende:
Per gemeente een vuurwerkshow moet goed te doen zijn lijkt mij.
Daarbij heb ik nu gewoon de keus, ik koop vuurwerk of ik koop het niet. Als het door de gemeente georganisserd moet worden word ik dus verplicht om bij te dragen.quote:Vuurwerkshows in elke gemeente niet haalbaar: te weinig professionals
Er zijn te weinig vuurwerkprofessionals om in alle gemeentes grote professionele shows te organiseren. Steeds meer Brabantse burgemeesters pleiten voor een vuurwerkverbod en willen dan één grote show in hun dorp of stad organiseren. Maar praktisch gezien is dat onmogelijk.
Het is een simpel rekensommetje. Volgens KIWA, de organisatie die de certificeringen uitgeeft voor pyrotechnici, zijn er maar 167 mensen gecertificeerd in Nederland. Als je er vanuit gaat dat alle gemeentes in Nederland zo’n show willen, dan kom je gewoonweg mensen te kort.
Niet klaar voor
Branko Bergmann van Caffero Event Fireworks uit Berlicum ziet het probleem. “Nederland is er daar nog niet klaar voor. Er zijn niet genoeg bedrijven en er zijn ook gewoon te weinig mensen gecertificeerd. Wij hebben tussen de 40 en 50 mensen die de juiste papieren hebben, maar bij een grote show neem ik soms wel meerdere mensen mee die deskundig zijn. Dus als je bedenkt dat er ruim 350 gemeentes zijn, die misschien wel meerdere shows willen, zie je het probleem.”
Het opleiden van meer pyrotechnici speciaal voor de jaarwisseling is ook geen oplossing. “Het kost duizenden euro’s om iemand op te leiden. Als je dat dan alleen doet voor de jaarwisseling, is het niet rendabel. En voor de rest van het jaar zijn er zoveel mensen niet nodig”, aldus Bergmann
Want dat is ook volstrekt hetzelfde ofzo...quote:Leidt daar maar wat mensen op die nu al bij de politie of de brandweer werken en al ervaring hebben met die soort activiteiten.
Er zijn daar vast genoeg mensen die daar interesse voor hebben en die het leuk vinden om met oud en nieuw eindelijk eens echt vuurwerk te mogen afsteken.
Dezelfde mensen die dat nu betalen. Blijkbaar hebben zij het er voor over. Hef een extra vuurwerkbelasting, dan betaal ik er graag aan mee, hoewel dat hele vuurwerk mij totaal niet interesseert.quote:Op maandag 29 december 2025 20:06 schreef AchJa het volgende:
Maar wie gaat dat betalen? Dat is de vraag.
Nu 'heeft het wel zin'quote:
De laatste keer dat ik vuurwerk heb gekocht zal zo'n 30 jaar geleden zijn. Waarom zou ik mee moeten betalen aan zoiets als "vuurwerkbelasting"?quote:Op maandag 29 december 2025 20:15 schreef Kottnauer het volgende:
Dezelfde mensen die dat nu betalen. Blijkbaar hebben zij het er voor over. Hef een extra vuurwerkbelasting, dan betaal ik er graag aan mee, hoewel dat hele vuurwerk mij totaal niet interesseert.
Het maakt mij helemaal niet uit hoe het wordt georganiseerd. Maar alles is beter dan hoe het nu is.quote:Op maandag 29 december 2025 20:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
De laatste keer dat ik vuurwerk heb gekocht zal zo'n 30 jaar geleden zijn. Waarom zou ik mee moeten betalen aan zoiets als "vuurwerkbelasting"?
Daarbij, een gemeente van pak hem beet 25x25km... Hoe ga jij die verplaatstingen van dronken volk in goede banen leiden? Iedereen tot 00:00 thuis om vervolgens met mach 40 maar de centrale vuurwerkshow zo'n 15 km verderop rijden? En maar hopen dat je op tijd bent? Hoe zie jij dat precies voor je?
Ook dat volstrekt naieve "overal een vuurwerkshow" is ook zoiets... Het vermogen om consequenties te overzien ontbreekt volkomen bij die lui.quote:Op maandag 29 december 2025 20:18 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nu 'heeft het wel zin'
Is vooral links he, die er last van heeft. Immers zijn het de rechtse tokkies die knallen.
En als links ergens last van heeft, dan kan opeens alles.
Ik opteer er sowieso voor om de mensen die bij dit soort overgangen gepakt worden het paspoort af te pakken en uit te zettenquote:
Maar waar heb jij nu precies last van dan?quote:Op maandag 29 december 2025 20:22 schreef Kottnauer het volgende:
Het maakt mij helemaal niet uit hoe het wordt georganiseerd. Maar alles is beter dan hoe het nu is.
Vuurwerk halen in het buitenland is niet illegaal.quote:Op maandag 29 december 2025 20:23 schreef Caland het volgende:
Ik opteer er sowieso voor om de mensen die bij dit soort overgangen gepakt worden het paspoort af te pakken en uit te zetten
Dan ben je wel zo waanzinnig dom.
Rijksoverheidquote:Vuurwerk uit het buitenland
Als particulier mag u vuurwerk alleen naar Nederland brengen tijdens de toegestane verkoopdagen. Vuurwerk uit het buitenland moet voldoen aan de eisen van de Nederlandse wet uit het Vuurwerkbesluit en de Regeling aanwijzing consumentenvuurwerk. U mag maximaal 25 kg consumentenvuurwerk per auto vervoeren.
Hoeveel vuurwerk kopen en bewaren
U mag maximaal 25 kg consumentenvuurwerk vervoeren in 1 auto. Het maakt dan niet uit met hoeveel mensen u in de auto zit. U mag niet meer dan 25 kg vuurwerk per adres in huis hebben. Meer dan 25 kg is onveilig voor u en voor uw buren.
Al veel langer...quote:Op maandag 29 december 2025 20:27 schreef The-BFG het volgende:
Die controles zijn er echt al zeker 30 jaar.. Je bent echt mokerdom om nu met illegaal vuurwerk de grens over te gaan.
Daarom zei ik, gepakt worden.quote:Op maandag 29 december 2025 20:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Vuurwerk halen in het buitenland is niet illegaal.
[..]
Rijksoverheid
quote:Op maandag 29 december 2025 20:14 schreef Harmankardon het volgende:
We kunnen wel slimme hardwerkende asielzoekers uitzetten maar niet mokerdomme luie Nederlanders. Daar moet iets aan gedaan worden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |