quote:
Op zondag 28 december 2025 01:37 schreef derLudolf het volgende:[..]
"Ik wil wel in een volksbuurt wonen maar het moet niet
te volks worden"?
Ik las eerder iets over aandeel sier/knalvuurwerk: al het legaal te verkrijgen consumentenvuurwerk is siervuurwerk in Nederland.
Je eerste zin triggert me nogal en word ik vrij pissig van, dus daar ga ik niet al teveel op in. Enige wat ik erover wil zeggen: het is een
oude volksbuurt. En ik wilde niet wonen in een volksbuurt, ik wilde wonen, niet meer in een studentenflat (op mn 27e) en dit was waar ik kon wonen. Het is niet dat ik op zoek gegaan ben naar een volksbuurt en nu klaag dat ik in een volksbuurt woon, wat je met die zin wel impliceert.
Dan inhoudelijk. Ik schreef het misschien wat onhandig op, maar ik dacht toch dat het uit de rest van mijn post incl het 'hopen dat er geen auto's/mijn huis niet in de fik gaat' wel vrij duidelijk was wat ik precies bedoelde. Maar laat ik het dan anders zeggen: een nadeel van wonen in de buurt waar ik woon, is dat een deel van de bewoners graag al vanaf september (zwaar) illegaal vuurwerk afsteekt en op oud en nieuw het een hele dag en nacht voelt alsof het oorlog is, en er meerdere auto's in de wijk in de fik gaan.
Als ze alleen maar legaal vuurwerk zouden afsteken hier gewoon ergens op een pleintje of lege straathoek, prima, geen problemen mee.
Waar ik wel een probleem mee heb is dat ik me vanaf september 1x per dag de tering schrik, wat oploopt naar zo'n 5x per dag in december, omdat er ergens een bom wordt afgestoken. Die cobra's waar jij het over hebt die niet geschikt zijn voor binnen bebouwde kom etc, die steken ze hier dus dagelijks af. Echt van het niveau dat ik 5x per dag het spelletje "klooiende kinderen of aanslag" kan spelen en elke keer even mn adem inhou of dit de keer is dat er 100 sirenes komen omdat iemands huis is opgeblazen / iemand zn lijf heeft opgeblazen. Waar ik ook een probleem mee heb is dat ik vanaf oktober/november ongeveer in de avond in (best grote) delen van mijn wijk niet meer buiten durf te zijn, omdat er jonge jochies lopen die graag met vuurwerk gooien naar andere mensen. Waar ik tot slot een probleem mee heb is dat er dit jaar zelfs een keer jonge jochies knallend door de straat liepen, bij een huis aanbelden, en toen zij de deur heel klein beetje open deed om te kijken wie het was, probeerden vuurwerk naar binnen te gooien.
En ja, misschien dat het probleem zit in verbieden, geen idee, maar dat doet niks af van het feit dat ik hier veel vuurwerkoverlast ervaar. Zodanig veel dat ik woensdag 3 uur uittrek om mn auto naar mn ouders te brengen en met OV weer terug te komen, en later in de week dus andersom, omdat ik niet wil dat het een keer mijn auto is die in de fik gaat. En ik eigenlijk het liefst überhaupt niet hier ben met oud en nieuw, maar mn katten hier alleen laten wil ik al helemaal niet, en mn ouders vinden het helaas niet goed als ik met de katten daar kom zitten, anders zou ik dat doen.
quote:
Op zondag 28 december 2025 09:08 schreef Vanyel het volgende:[..]
Ontgroeningen
Het is al zo'n idioot archaïsch concept dat geen enkel ander nut dient dan geoorloofd sadisme, maar als je als onderste in de pikorde je medebodemdieren ook nog gaat zitten naaien zink je wel heel diep.
Jep
En dat is dus ook echt wat ik aan die hele ontgroening het ergste vond. Wat we verder moesten doen vond ik allemaal best wel meevallen eigenlijk. Zingen, breien, er wordt wat geschreeuwd, boompjes omzagen, dat kon ik allemaal echt prima handelen. We hebben bv ook voorlichting gehad over drugs van uitsmijter van de Woo en een ouder lid wiens drankje was gespiket over hoe dat gaat en hoe je je dan voelt en wat je dan moet doen, dat vond ik heel goed. En we hebben appeltaart gebakken met oudjes in een verzorgingshuis, dat was gewoon echt heel leuk
quote:
Op zondag 28 december 2025 09:12 schreef Vanyel het volgende:[..]
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je daar veel aan zou hebben. De superioriteitsgevoelens richting de overkant lagen er bij die kerels toch vaak nogal dik bovenop.
We hebben één gezamenlijke dag gehad en dat was best gezellig, maar ook vrij ongemakkelijk want wij moesten allemaal joggingbroeken en grote wijde zwarte shirts aan en zij mochten gewoon hun normale kleren aan. Dus dat voelde ook al niet echt gelijkwaardig. Bij hen is de ontgroening veel meer fysiek, bij de vrouwen veel meer psychologisch (zij mochten bv ook zoveel eten als ze wilden en wij kregen net genoeg voor wat je op een dag nodig hebt voedingsstoffen wise, maar hadden dus hele dag honger).