"kamerplant met een rijbewijs’ - weinig functies, veel onderhoud" dekt het wel.quote:Veel vrouwen willen geen man meer, want wat moet je met ‘een kamerplant met rijbewijs’?
Veel vrouwen hoeven geen emotioneel onvolwassen man meer. Hij vergt te veel onderhoud en levert te weinig op. Daardoor is de ‘echte’ man de weg kwijt, merkt Debby Gerritsen. Want wat moet hij nu precies doen? Zijn spierballen laten zien, over zijn gevoel praten of juist zijn feministische kant ontwikkelen? Alledrie tegelijk lijkt onmogelijk.
Het aantal hetero single vrouwen groeit, blijkt uit cijfers. Een belangrijke reden: ze hebben geen zin meer in een relatie met een emotioneel onvolwassen partner. „Veel vrouwen zijn de hoofdhuishouding, hoofdcommunicatie, crisismanager, therapeut én agenda-beheerder van hun man. Op TikTok wordt hij een ‘kamerplant met een rijbewijs’ genoemd - weinig functies, veel onderhoud’’, zegt Elles Beijers, managing editor van Elle, in de nieuwste aflevering.
Dat fenomeen heet mankeeping en is schadelijker dan je denkt. Voor vrouwen, omdat zij structureel de emotionele last dragen. Voor mannen omdat zij aantoonbaar gelukkiger zijn in een relatie, juist vanwege die emotionele steun, maar tegelijkertijd steeds moeilijker relaties en vriendschappen aangaan. Inmiddels heeft 15 procent van de mannen geen hechte vriendschappen; in 1990 was dat nog 3 procent.
Diep in onze cultuur
Dat mannen niet praten over gevoelens zit diep in onze cultuur. Terwijl die behoefte er wél is. Mannen en vrouwen hebben dezelfde hersenen: ze voelen hetzelfde. Toch woedt online een felle strijd over wat ‘mannelijk’ zou zijn, aangevoerd door Andrew Tate en zijn toxic masculinity-wannabe’s. Mannen die doodsbang zijn voor vrouwelijke kracht en veranderende gendernormen.
Types als fitfluencer Joel Beukers, die uren in de sportschool doorbrengt en opgewonden raakt van zijn eigen spiegelbeeld. De halfnaakte badkamer- en gymselfies worden gretig gedeeld op sociale media, omlijst met lange betogen over wat een ‘echte man’ zou moeten zijn. Gevoeligheid en empathie horen daar niet bij.
En dan is er de tegenreactie: de performative man. Ook wel de Matcha Man. „De man met een linnen tasje en een feministische klassieker onder zijn arm – het liefst uit tweedehands winkels’’, zegt Elles. „Hij heeft tampons voor zijn vriendinnen en plakt menstruatiekrampstickers op zijn buik om te laten zien dat hij ‘precies weet hoe het voelt’.’’
Het oogt als het perfecte tegenwicht van de Andrew-Tate-bro’s. Maar ook dit is vaak een rol. „Een manier om te zeggen: ik ben niet toxic’’, zegt Elles. „Maar ook gebruikt om makkelijk een date te scoren. Want: oh my god, hij snapt haar zó.’’
quote:Op dinsdag 23 december 2025 10:30 schreef Mikeytt het volgende:
Het oogt als het perfecte tegenwicht van de Andrew-Tate-bro’s. Maar ook dit is vaak een rol. „Een manier om te zeggen: ik ben niet toxic’’, zegt Elles. „Maar ook gebruikt om makkelijk een date te scoren. Want: oh my god, hij snapt haar zó.’’
Oke. Nou, als deze Debby het zegt zal het wel zo zijn he.quote:Daardoor is de ‘echte’ man de weg kwijt, merkt Debby Gerritsen.
Dit gaat over Mickey.quote:En dan is er de tegenreactie: de performative man. Ook wel de Matcha Man. „De man met een linnen tasje en een feministische klassieker onder zijn arm – het liefst uit tweedehands winkels’’, zegt Elles. „Hij heeft tampons voor zijn vriendinnen en plakt menstruatiekrampstickers op zijn buik om te laten zien dat hij ‘precies weet hoe het voelt’.’’
Tja, dat valt prima te begrijpen natuurlijk.quote:Het aantal hetero single vrouwen groeit, blijkt uit cijfers. Een belangrijke reden: ze hebben geen zin meer in een relatie met een emotioneel onvolwassen partner. „Veel vrouwen zijn de hoofdhuishouding, hoofdcommunicatie, crisismanager, therapeut én agenda-beheerder van hun man. (...) Dat fenomeen heet mankeeping en is schadelijker dan je denkt. Voor vrouwen, omdat zij structureel de emotionele last dragen. Voor mannen omdat zij aantoonbaar gelukkiger zijn in een relatie, juist vanwege die emotionele steun
quote:Op dinsdag 23 december 2025 10:35 schreef Koortsdroom het volgende:
Dit krijg je ervan wanneer mensen het te goed hebben.
Dan gaan van die rijke, verveelde Grachtengordel-mutsen dit soort stukjes schrijven.
Het zou me niet verbazen als ze ook aan yoga mindfulness en klankschaaltherapie doet.
Als dit de enige vrouwen zijn waar ik uit zou kunnen kiezen, dan geef ik er liever zelf een slinger aan
Zie hier het probleem.quote:Op dinsdag 23 december 2025 10:36 schreef Red_85 het volgende:
Wat zijn vrouwen dan?
Onrealistisch veeleisende zeiksnollen?
Met mij gaat het primaquote:Op dinsdag 23 december 2025 10:43 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Dat het niet goed gaat met mannen lijkt me evident.
Kunnen vinden ≠ willenquote:Op dinsdag 23 december 2025 10:43 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Dat het niet goed gaat met mannen lijkt me evident.
Maar als je als vrouw geen fatsoenlijke vent kan vinden moet je toch echt naar jezelf kijken.
Daar zijn ze echt helemaal zelf bij.quote:Op dinsdag 23 december 2025 10:45 schreef Mikeytt het volgende:
Jonge mannen hebben een zwaar problematische cultuur.
Fixed.quote:Op dinsdag 23 december 2025 10:40 schreef Aether het volgende:
Origineel AD, dit soort artikelen opinies hebben we nog niet gezien de afgelopen 50 jaar.
Vrouwen net zo goed. Voor hen is er weer iets anders.quote:Op dinsdag 23 december 2025 10:45 schreef Mikeytt het volgende:
Jonge mannen hebben een zwaar problematische cultuur.
Het zijn vooral de vrouwen die die Andrew Tate maar wat interessant vinden. Maar zogenaamd willen ze een man die als een vrouw met zijn gevoelens bezig is? Nee, mannen en vrouwen hebben niet dezelfde hersenen, het idee dat mannen meer als vrouwen moeten doen is wat cultuur is, een cultuur van onzekere daarin zelfbevestiging zoekende vrouwen.quote:Dat mannen niet praten over gevoelens zit diep in onze cultuur. Terwijl die behoefte er wél is. Mannen en vrouwen hebben dezelfde hersenen: ze voelen hetzelfde. Toch woedt online een felle strijd over wat ‘mannelijk’ zou zijn, aangevoerd door Andrew Tate en zijn toxic masculinity-wannabe’s. Mannen die doodsbang zijn voor vrouwelijke kracht en veranderende gendernormen.
Je bent pas echt geestelijk volwassen als je dit soort artikelen links laat liggen en als je met een grote boog om mensen heen loopt die ze serieus nemen.quote:Op dinsdag 23 december 2025 10:46 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.ad.nl/wonen/m(...)e-leeftijd~a0011eb5/
Ik zocht deze nog. Mannen zijn op 43-jarige leeftijd pas emotioneel volwassen...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |