abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 9 januari 2026 @ 09:39:15 #31
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_219786191
Met alle strakke tijdslots en kosten die ermee gemoeid zijn, snap ik niet dat er niet veel strakker geboard wordt met groepen.
Weleens een uur vertraging opgelopen puur door het super chaotische boarden met groepen door elkaar. Ja toen konden we wachten tot er weer ergens een keer een tijdslot beschikbaar was.
Zo kansloos dat
Begrijp echt niet dat dat niet meer aangepakt wordt, gezien de lage marges bij vliegen (voor de airlines)
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  vrijdag 9 januari 2026 @ 18:07:34 #32
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_219790779
Chat geeft op een paar bovenstaande zaken antwoord; heb hier toch weer een paar dingen van geleerd die ik nog niet wist:

Boardinggroepen zijn vooral logistiek + commercie, niet zozeer service. Ik leg het uit van waarom ze bestaan tot wat het voor jou betekent.

1. Waarom boardinggroepen bestaan (de echte reden)

Er zijn drie hoofddoelen:
1. Sneller instappen
• Minder chaos in het gangpad
• Overhead bins efficiënter gevuld
2. Voorrang geven aan “waardevolle” passagiers
• business class
• frequent flyers
• mensen die extra betalen
3. Extra geld verdienen
• “Priority boarding” is een verkoopbaar product
• vooral bij low-cost airlines

2. De universele volgorde (bijna overal hetzelfde)

Hoewel namen verschillen, komt het hierop neer:

🟦 Pre-boarding

Voor:
• mensen met beperkte mobiliteit
• gezinnen met baby’s
• soms militairen (VS)

👉 puur operationeel / wettelijk

🟨 Groep 1 – Premium

Voor:
• First / Business class
• hoogste frequent-flyerstatus
• soms full-fare economy

👉 voordeel: altijd plek voor handbagage, rustig instappen

🟩 Groep 2–3 – “Net niet premium”

Voor:
• lagere status
• economy met extra’s (stoel, beenruimte)
• creditcard- of loyaliteitsvoordelen

👉 dit is de comfortzone: niet haasten, wel voordeel

🟥 Groep 4–6 – Standaard economy

Voor:
• normale tickets
• vaak op stoelrij of zone ingedeeld

👉 hier begint:
• stress om handbagage
• gate chaos
• kans op handbagage in het ruim

🟥🟥 Laatste groep

Voor:
• basic economy
• “no-frills” tickets
• soms mensen zonder handbagage

👉 bewust onaantrekkelijk gemaakt

3. Verschil tussen full-service en low-cost airlines

✈ Full-service (KLM, Lufthansa, British Airways)
• boardinggroepen gekoppeld aan:
• cabine
• status
• tickettype
• priority boarding vaak impliciet inbegrepen
• minder agressieve handhaving

Voorbeeld:
• Groep 1: Business + SkyTeam Elite Plus
• Groep 2: Elite
• Groep 3+: Economy zones

🧳 Low-cost (Ryanair, easyJet, Wizz Air)
• boardinggroepen = verdienmodel
• meestal:
• Priority (2 tassen + eerste boarding)
• Non-priority (1 kleine tas + later boarding)

👉 hier is boarding een product, geen service

4. Wat bepaalt écht of boarding zinvol is?

De handbagageregels.

Als dit geldt:
• 1 kleine tas onder stoel
• beperkte overhead ruimte

👉 dan is vroege boarding heel waardevol

Als dit geldt:
• ruime cabine
• handbagage bijna altijd toegestaan

👉 boardinggroep maakt weinig uit

5. Waarom voelt het vaak oneerlijk?

Omdat:
• er soms 6–9 groepen zijn
• groepen vaag worden omgeroepen
• gatepersoneel selectief handhaaft

Dat is geen fout, maar:

psychologische druk om “volgende keer maar priority te kopen”

6. Praktische tips (zonder extra betalen)
• Zit je achterin?
→ laat mensen voor je gaan, scheelt wachttijd in gangpad
• Heb je geen handbagage in de overhead bin nodig?
→ boardinggroep is vrijwel irrelevant
• Vlieg je vaak met dezelfde airline?
→ lage status loont soms al verrassend snel

Samenvatting in één zin

Boardinggroepen zijn geen rangorde van belangrijkheid, maar een mix van logistiek en upsell — met handbagageruimte als echte inzet.
Gourmetten of steengrillen?
  zondag 11 januari 2026 @ 18:19:49 #33
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_219811787
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 01:56 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]
Achterste rijen eerst laten instappen, om opstoppingen in het gangpad te voorkomen
Dat is niet hoe KLM het doet, boarding groep 1 is voor Business Klasse passagiers en de Ultimate statushouder ongeacht reisklasse.
Boarding groep 2 is voor Sky priority, alle statushouders vanaf zilver, en eventuele passagiers die premium economy hebben gekocht.
Boarding groep 3 is de duurst verkochte economy tickets.
Boarding groep 4 en 5 wordt bepaald op volgorde van check in.

Over het algemeen zal groep 4 en 5 wel achterin zitten binnen Europa omdat de stoelen voorin betaald zijn bij KLM, tegenwoordig alles vanaf de emergency exit, en als je dat niet wilt dan zit je dus vanaf rij 15.

Dit zorgt er wel voor dat juist omdat groep 1 en 2 veelal voorin zitten, want die mogen gratis of tegen een kleinere vergoeding de stoelen voorin selecteren, dat het in het begin traag gaat omdat die passagiers ook altijd de meeste handbagage hebben en moeten opbergen.
Maar toch wil KLM dit niet anders doen, want de statushouders zijn in principe belangrijke klanten die graag de handbagage bij zich willen houden en dat kan je niet als je die groep als laatste laat boarden, ook al zou dat het boardingproces sneller maken.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  zondag 11 januari 2026 @ 18:23:20 #34
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_219811812
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 08:07 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Ik heb mij ook wel eens lopen verbazen over de groepen.
En wat jij zegt klinkt logisch, alleen is niet wat ik zie gebeuren.

Ik zit zelf meestal achterin, maar ben alsnog groep 3.
En als ik dan binnenkom lijkt het proces van groep 4 en 5 compleet random. Een paar voorin, een paar achterin. Overal en nergens.

Nou controleert bijna niemand of iemand daadwerkelijk al mocht instappen, maar aangezien ik achterin zit zou ik dus al bij groep 4/5 horen (en zit ik dus niet).
KLM 'controleert' wel degelijk in welke boarding groep je zit, want ze geven normaliter tijdens het boarden de boardingroepen één voor één vrij, hoewel boarding groep 1 en 2 vaak samen gaan.
Als je goed oplet zie je 'ik doe net of ik het niet snap' passagiers het toch proberen maar dan wordt de instapkaart op dat moment echt geweigerd.

De reden dat boarding groep 4 en 5 toch af en toe voorin zitten komt weer dat als je laat incheckt en alle stoelen na de nooduitgang zitten vol, je dan toch voorin wordt geplaatst, maar als een toestel niet vol zit zal je zien dat over het algemeen op de voorste rijen toch wat vaker een stoel vrij is dan achterin het toestel.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_219812551
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 18:23 schreef ozzietukker het volgende:

[..]
KLM 'controleert' wel degelijk in welke boarding groep je zit, want ze geven normaliter tijdens het boarden de boardingroepen één voor één vrij, hoewel boarding groep 1 en 2 vaak samen gaan.
Als je goed oplet zie je 'ik doe net of ik het niet snap' passagiers het toch proberen maar dan wordt de instapkaart op dat moment echt geweigerd.

De reden dat boarding groep 4 en 5 toch af en toe voorin zitten komt weer dat als je laat incheckt en alle stoelen na de nooduitgang zitten vol, je dan toch voorin wordt geplaatst, maar als een toestel niet vol zit zal je zien dat over het algemeen op de voorste rijen toch wat vaker een stoel vrij is dan achterin het toestel.
Ik heb het ook niet specifiek over KLM hè.

Nou dan is dat echt 99% van de vluchten zo, dat groepen 4 en 5 ook voorin zitten.
pi_219812577
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 18:07 schreef Silenus het volgende:

3. Verschil tussen full-service en low-cost airlines

✈ Full-service (KLM, Lufthansa, British Airways)
• boardinggroepen gekoppeld aan:
• cabine
• status
• tickettype
• priority boarding vaak impliciet inbegrepen
• minder agressieve handhaving

Duidelijk overzicht van de AI.
Ze leven alleen nog in het verleden aangezien KLM tegenwoordig meer een low cost carrier is.
pi_219814680
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 18:19 schreef ozzietukker het volgende:

[..]
Dat is niet hoe KLM het doet, boarding groep 1 is voor Business Klasse passagiers en de Ultimate statushouder ongeacht reisklasse.
Boarding groep 2 is voor Sky priority, alle statushouders vanaf zilver, en eventuele passagiers die premium economy hebben gekocht.
Boarding groep 3 is de duurst verkochte economy tickets.
Boarding groep 4 en 5 wordt bepaald op volgorde van check in.

Over het algemeen zal groep 4 en 5 wel achterin zitten binnen Europa omdat de stoelen voorin betaald zijn bij KLM, tegenwoordig alles vanaf de emergency exit, en als je dat niet wilt dan zit je dus vanaf rij 15.

Dit zorgt er wel voor dat juist omdat groep 1 en 2 veelal voorin zitten, want die mogen gratis of tegen een kleinere vergoeding de stoelen voorin selecteren, dat het in het begin traag gaat omdat die passagiers ook altijd de meeste handbagage hebben en moeten opbergen.
Maar toch wil KLM dit niet anders doen, want de statushouders zijn in principe belangrijke klanten die graag de handbagage bij zich willen houden en dat kan je niet als je die groep als laatste laat boarden, ook al zou dat het boardingproces sneller maken.
Bij alle airlines gaat business class, gold members, rolstoelers, mensen met kleine kinderen voor. En dat is gelijk het makke van het systeem, want de eerste groep (dus de achterste rijden) worden dan daarna te snel naar binnen gelaten en de eerste groepen zijn nog bezig met installeren, dus raakt alles toch weer verstopt 😀
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_220232435
Ik ben even benieuwd hoe het nu is om te vliegen naar USA. Ik wil heel graag mijn schoonfamilie in New York bezoeken, maar mijn man is op z'n minst heel erg argwanend. En hij gaat liever niet. Maar ja om nog eens een aantal jaar te wachten vanwege de bekende redenen zie ik niet zitten

- hoe groot is de kans dat je daadwerkelijk wordt opgepakt door ICE
- hoe streng zijn de controles als je gaat vliegen? Is het nog steeds onverstandig om je smartphone mee te nemen?
pi_220232869
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2026 19:21 schreef DorothyGale het volgende:
Ik ben even benieuwd hoe het nu is om te vliegen naar USA. Ik wil heel graag mijn schoonfamilie in New York bezoeken, maar mijn man is op z'n minst heel erg argwanend. En hij gaat liever niet. Maar ja om nog eens een aantal jaar te wachten vanwege de bekende redenen zie ik niet zitten

- hoe streng zijn de controles als je gaat vliegen? Is het nog steeds onverstandig om je smartphone mee te nemen?
Laat je niet gek maken door alle verhalen die je nu leest in de media.

Zorg dat je een paar dingen op orde hebt:
- Je ESTA
- Je kunt aantonen dat je ook een retourticket hebt
- Je reden van bezoek

Bij Immigrations willen ze vooral weten wat je komt doen, of je dat kunt betalen en wanneer je weer opdondert.

Ja, je telefoon kan gecheckt worden. In het fiscale jaar 2025 is dat in 0,05% voor alle binnenkomende reizigers het geval geweest. Die kans is echt minimaal. Je hoeft bij het aanvragen van je ESTA overigens je social media niet op te geven. Dat veld kun je desgewenst leeg laten. Neem je smartphone gewoon mee.

Verdiep je overigens even in de Mobile Passport Control app. Daarmee kun je veel zaken van tevoren al invullen en het hele proces bij Immigrations versnel je daarmee.

Er zijn echt wel redenen aan te voeren om de US nu niet te bezoeken, maar het is niet zo dat Nederlanders en masse worden teruggestuurd. Voor de US kom je uit een laagrisicoland. De kans is 99% dat je een paar vragen krijgt en daarna tegen elkaar zegt 'was dit het nou?'

Wat betreft ICE: je zult waarschijnlijk in downtown New York rondlopen tussen tienduizenden toeristen. Daar ga je echt geen last van hebben hoor. Blijf weg bij eventuele grote protesten en doe lekker je eigen ding. Dan ga je er ongetwijfeld van genieten.

[ Bericht 2% gewijzigd door Binge-watch op 01-03-2026 20:11:21 ]
pi_220233446
Super, dankjewel voor je uitgebreide reactie! :)

Mijn man laat dus zich inderdaad helemaal gek maken door al het nieuws. Hij heeft trouwens een Brits paspoort met Nederlandse verblijfsvergunning. En we gaan naar de staat NY, op doorreis (waarschijnlijk niet naar de stad zelf) maar goed, ook dat zal waarschijnlijk geen invloed hebben op wat je net hebt gedeeld.

Goed voorbereiden dus en dan is de kans miniem dat er iets gebeurt :)

-edit- en we hebben dan ook geen vast adres meer in Nederland omdat we ons gaan uitschrijven.

[ Bericht 7% gewijzigd door DorothyGale op 01-03-2026 21:08:21 (extra info) ]
pi_220233753
quote:
14s.gif Op zondag 1 maart 2026 20:53 schreef DorothyGale het volgende:
Super, dankjewel voor je uitgebreide reactie! :)

Mijn man laat dus zich inderdaad helemaal gek maken door al het nieuws. Hij heeft trouwens een Brits paspoort met Nederlandse verblijfsvergunning. En we gaan naar de staat NY, op doorreis (waarschijnlijk niet naar de stad zelf) maar goed, ook dat zal waarschijnlijk geen invloed hebben op wat je net hebt gedeeld.

Goed voorbereiden dus en dan is de kans miniem dat er iets gebeurt :)

-edit- en we hebben dan ook geen vast adres meer in Nederland omdat we ons gaan uitschrijven.
Ja, die ronkende krantenkoppen helpen niet. Maar als je je ook maar een klein beetje in de verhalen verdiept, ligt er altijd iets aan ten grondslag. Ze zullen je echt niet zomaar terugsturen. Het zijn doorgaans mensen die op een verlopen visum in het land zijn of er willen gaan werken die in de problemen komen. Zorg dat je papierwerk goed in orde is en dan loop je zo door, zeker met de MPC app.

Reizen jullie beiden in op een ESTA? Ik durf niet te zeggen wat de invloed gaat zijn van het gebrek aan een vast adres. Voor Immigrations kan dat wel een rode vlag zijn (kans op overstay van je ESTA). Hebben jullie straks wel elders een vast adres? Zo niet, zorg in ieder geval voor een goed en kloppend verhaal om dit uit te kunnen leggen.

Voor ICE ben je helemaal niet interessant. Los van het feit dat de kans miniem is dat je ze diep in de staat tegenkomt, ben je ook nog eens gecheckt op het vliegveld en daarmee sowieso legaal in het land. Om alle risico uit te sluiten: zorg dat je je paspoort altijd bij je hebt en print eventueel je ESTA uit.
pi_220243933
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2026 21:23 schreef Binge-watch het volgende:

[..]
Ja, die ronkende krantenkoppen helpen niet. Maar als je je ook maar een klein beetje in de verhalen verdiept, ligt er altijd iets aan ten grondslag. Ze zullen je echt niet zomaar terugsturen. Het zijn doorgaans mensen die op een verlopen visum in het land zijn of er willen gaan werken die in de problemen komen. Zorg dat je papierwerk goed in orde is en dan loop je zo door, zeker met de MPC app.
Ja inderdaad, ik heb er ook even een paar doorgespit. Er zit altijd een reden achter waarom mensen worden opgepakt dus echt iets wat we kunnen voorkomen.

quote:
Reizen jullie beiden in op een ESTA? Ik durf niet te zeggen wat de invloed gaat zijn van het gebrek aan een vast adres. Voor Immigrations kan dat wel een rode vlag zijn (kans op overstay van je ESTA). Hebben jullie straks wel elders een vast adres? Zo niet, zorg in ieder geval voor een goed en kloppend verhaal om dit uit te kunnen leggen.
Ja we reizen dan beiden op een ESTA. En we hebben nergens anders een vast adres. Ons huis gaat volgende maand in de verkoop en we willen dan als gezin gaan rondreizen en werken 😊. en als we een plek vinden waar we langer willen en mogen verblijven, daar dan tijdelijk wonen. Het enige wat ik dan zou hebben is een doorreisticket naar een ander land.
quote:
Om alle risico uit te sluiten: zorg dat je je paspoort altijd bij je hebt en print eventueel je ESTA uit.
Goede tip, dank 😊
pi_220244188
quote:

ICE gaat geen Europeanen oppakken, dus dat gaat wel meevallen.

De controles zijn vrij streng. Als Nederlander en ambtenaar waren ze wel vrij snel klaar met mij, maar ook dan ben je gewoon enkele minuten bezig.
Je ESTA moet gewoon goed gaan, adres, hoe lang blijf je, waar verblijf je, hoeveel geld heb je tot je beschikking?
Standaard vragen.

Ik zou echt niet weten waarom je geen smartphone mee zou nemen. We leven niet in 1900 meer?

quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2026 21:23 schreef Binge-watch het volgende:

[..]
Ja, die ronkende krantenkoppen helpen niet. Maar als je je ook maar een klein beetje in de verhalen verdiept, ligt er altijd iets aan ten grondslag.
Die verhalen zijn natuurlijk wel gewoon waar, alleen heb je er als Europeaan gewoon niets mee te maken.
Tenzij je die knettergekke Trump niet vertrouwd, wat hopelijk ook niemand doet.

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 06:36 schreef DorothyGale het volgende:

Ja we reizen dan beiden op een ESTA. En we hebben nergens anders een vast adres. Ons huis gaat volgende maand in de verkoop en we willen dan als gezin gaan rondreizen en werken 😊. en als we een plek vinden waar we langer willen en mogen verblijven, daar dan tijdelijk wonen. Het enige wat ik dan zou hebben is een doorreisticket naar een ander land.
Hmm... Sowieso voor praktische zaken zou ik al zeggen om ergens een vast adres te registreren.
Ik zou absoluut niet verbaasd zijn als immigratie er grote twijfels bij gaan hebben.
´´Ah, geen plek om te wonen? En je bent nu in het ohhhh zo geweldige VS bij familie? Jaaaa, natuurlijk ga je dan blijven!´´

En ook voor andere rondreizen is een vast adres hebben gewoon handig.
Sinds ik niet meer in NL woon krijg ik ook geregeld nog post vanuit NL ivm pensioen en wat overheids zaken bv.
pi_220244856
quote:
Dit is wel een rode vlag ben ik bang. Werken op een ESTA mag niet. Af en toe een mailtje beantwoorden of wat kleine taakjes zullen ze prima vinden, maar als je omzet gaat draaien voor bijv. je eigen bedrijf mag dat officieel niet.

Je moet ze geen aanleiding geven tot verdere vragen. Zeg dat je puur voor toerisme komt, laat zien dat je verblijfplaatsen hebt binnen de US (liefst verschillende) en zorg dat je kunt aantonen dat je voldoende financiële middelen hebt om je reis te bekostigen. Het kan zijn dat ze verdere vragen stellen als ze zien dat je geen vaste verblijfplaats hebt. Bereid je daar op voor en heb documentatie bij de hand. Neem eventueel een bankafschrift mee om te laten zien dat je voldoende liquide middelen hebt. Zorg voor twee creditcards en eventueel een debitcard. Als je gaat rondreizen, maak een planning van je reis, print deze uit en voeg daar alle hotel bevestigingen aan toe. Dan komt het goed.
pi_220245485
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 09:44 schreef Binge-watch het volgende:

[..]
Dit is wel een rode vlag ben ik bang. Werken op een ESTA mag niet. Af en toe een mailtje beantwoorden of wat kleine taakjes zullen ze prima vinden, maar als je omzet gaat draaien voor bijv. je eigen bedrijf mag dat officieel niet.

Je moet ze geen aanleiding geven tot verdere vragen. Zeg dat je puur voor toerisme komt, laat zien dat je verblijfplaatsen hebt binnen de US (liefst verschillende) en zorg dat je kunt aantonen dat je voldoende financiële middelen hebt om je reis te bekostigen. Het kan zijn dat ze verdere vragen stellen als ze zien dat je geen vaste verblijfplaats hebt. Bereid je daar op voor en heb documentatie bij de hand. Neem eventueel een bankafschrift mee om te laten zien dat je voldoende liquide middelen hebt. Zorg voor twee creditcards en eventueel een debitcard. Als je gaat rondreizen, maak een planning van je reis, print deze uit en voeg daar alle hotel bevestigingen aan toe. Dan komt het goed.
Nou denk ik niet dat ze bedoelde op werken in de VS, maar in andere landen.
In veel landen zal dit geen probleem zijn (nomaden), maar in de VS inderdaad maar niet doen of voor ogen hebben. Zonder officiele papieren.

Geen vaste woon adres is ook gewoon niet handig.

Je kunt dan wel een back up verhaal hebben en om dingen heen werken, wat vast goed gaat in de meeste gevallen. Maar je wilt niet dat ze er achter komen of dergelijke.
Gewoon eerlijk zijn, en als je dat bent is het toch een risico.

Ik zou lekker even wachten.
  dinsdag 3 maart 2026 @ 11:52:32 #46
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_220245735
quote:

[..]

[..]
Goede tip, dank 😊
Dit is wel echt één van de grootste red flags die je kunt hebben bij US immigration. Zou zorgen dat je nog ergens ingeschreven staat in Nederland, en dat je er op de één of andere manier nog een duidelijke binding mee kunt aantonen indien nodig. Of de VS misschien gewoon skippen. En Canada. En Australië. En al die landen die je in dat soort gevallen graag de toegang weigeren.
pi_220256942
Heeft iemand hier ervaring met het wijzigen van een stoel aan de check-in balie? Kan je daar gewoon heenlopen en vragen "hé, heb je toevallig een stoel over aan het raam?" , zonder bij te moeten betalen natuurlijk :P

Ik vertrik het om 40 euro te betalen voor een stoel (Lufthansa, long-haul) en wil dan nog even langs de check-in balie om te vragen of ze nog een stoeltje over hebben (ik ga er van uit dat ik bij het online inchecken geen raamstoel krijg).

Nee heb je, ja kun je krijgen denk ik dan. Maar misschien heeft iemand hier recente ervaring met zoiets.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_220256974
quote:

Ik ga 25-29 maart naar NY, kan daarna wel even laten weten hoe het was. Maar verwacht echter geen gedoe. ESTA is geregeld, paspoort op orde, retourticket...
  woensdag 4 maart 2026 @ 16:00:15 #49
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_220257179
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 15:29 schreef Hojdhopper het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met het wijzigen van een stoel aan de check-in balie? Kan je daar gewoon heenlopen en vragen "hé, heb je toevallig een stoel over aan het raam?" , zonder bij te moeten betalen natuurlijk :P
Ik doe dat standaard bij Aerolineas Argentinas (dus wellicht geen goede graadmeter) en vraag of er nog plek is bij de nooduitgang. En 9 van de 10x krijg ik die plek, zonder gedoe :Y
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  woensdag 4 maart 2026 @ 17:15:10 #50
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_220257604
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 15:29 schreef Hojdhopper het volgende:

Ik vertrik het om 40 euro te betalen voor een stoel (Lufthansa, long-haul) en wil dan nog even langs de check-in balie om te vragen of ze nog een stoeltje over hebben (ik ga er van uit dat ik bij het online inchecken geen raamstoel krijg).

Nee heb je, ja kun je krijgen denk ik dan. Maar misschien heeft iemand hier recente ervaring met zoiets.
Als er nog stoelen vrij zijn is dat eigenlijk nooit een probleem. Het reserveren is vooral om zeker te zijn dat je de stoel krijgt die je wil, en niet 8u in het midden gepropt moet zitten o.i.d. :P
  woensdag 4 maart 2026 @ 19:39:06 #51
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_220258531
Als je niet met een ultra low cost maatschappij vliegt, dan kan je bij de check in balie gewoon vragen om een andere stoel.
Echter al een toestel goed gevuld is, zal op de luchthaven niet heel veel vrij zijn, al helpt het wel mee als je vanaf Amsterdam vliegt, want dan ben je 2 uur voor die vlucht aanwezig, plus de aansluittijd voor de vervolgvlucht, dus dat is wat minder last minute en is de kans wat groter dat er nog een stoel vrij is.

Nu heb ik gelukkig nooit dat ik kosten voor stoelen hoef te betalen, laatst ging er iets mis door een last minute annulering dat opeens een ander ticketnummer werd uitgegeven zonder mijn status, zag ik opeens wat een stoel voorin bij een Europese vlucht kost bij KLM, dan snap ik wel dat de betaalde stoelen voorin vrij blijven, en die worden ook niet 'gratis' weggegeven bij de incheckbalie, enkel als alle andere stoelen bezet zijn.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_220261473
quote:
80s.gif Op woensdag 4 maart 2026 16:00 schreef flipsen het volgende:

[..]
Ik doe dat standaard bij Aerolineas Argentinas (dus wellicht geen goede graadmeter) en vraag of er nog plek is bij de nooduitgang. En 9 van de 10x krijg ik die plek, zonder gedoe :Y
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2026 17:15 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Als er nog stoelen vrij zijn is dat eigenlijk nooit een probleem. Het reserveren is vooral om zeker te zijn dat je de stoel krijgt die je wil, en niet 8u in het midden gepropt moet zitten o.i.d. :P
Dat klinkt hoopvol, maar toch ben ik nog skeptisch. Las gisteren nog op het Duitse vielfliegerforum dat zelfs bij online check-in geen mogelijkheid bestaat gratis uit de vrije stoelen te kunnen kiezen dus vermoed dat ze bij de balie dan ook zeggen "ja tegen betaling".

We gaan het zien, ik ga het iig proberen.
pi_220265431
Dank voor alle reacties op mijn vliegen naar de VS vraag. Ik heb inderdaad een online bedrijf en heb wel scherp voor ogen waar ik wel en niet mag werken :)

Wat betreft de toegang tot de VS / Canada zonder vast woonadres, dat moet ik echt even ga uitzoeken hoe ik dit allemaal ga aanpakken. Zonder komen we er inderdaad niet in.
  donderdag 5 maart 2026 @ 19:37:22 #54
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_220267058
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2026 09:00 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
[..]
Dat klinkt hoopvol, maar toch ben ik nog skeptisch. Las gisteren nog op het Duitse vielfliegerforum dat zelfs bij online check-in geen mogelijkheid bestaat gratis uit de vrije stoelen te kunnen kiezen dus vermoed dat ze bij de balie dan ook zeggen "ja tegen betaling".

Dat klopt bij online check-in, tenminste bij de airlines waar ik normaal mee vlieg. Maar bij de incheckbalie, of worst case bij de gate, kunnen ze dat wel (als ze willen).
  donderdag 5 maart 2026 @ 19:38:20 #55
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_220267072
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2026 09:00 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
[..]

Dat is inderdaad bij Lufthansa het geval, maar een incheckmedewerker heeft die mogelijkheid wel, mogelijk hebben zij wel instructies dat ze het niet mogen, maar daar kan men van afwijken.
Waar het ook altijd kan is aan de gate, want daar kan om allerlei reden op het laatste moment van stoelen worden gewisseld, denk aan overboeking dat hogere frequent flyer statushouders naar business classe worden geupgraded, of dat een gezin met jonge kinderen in ieder geval de kinderen naast een ouder moet worden gezet waardoor men passagiers moet verplaatsen, die hebben aan de gate nog meer vrijheid.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_220270561
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2026 16:22 schreef DorothyGale het volgende:
Dank voor alle reacties op mijn vliegen naar de VS vraag. Ik heb inderdaad een online bedrijf en heb wel scherp voor ogen waar ik wel en niet mag werken :)

Wat betreft de toegang tot de VS / Canada zonder vast woonadres, dat moet ik echt even ga uitzoeken hoe ik dit allemaal ga aanpakken. Zonder komen we er inderdaad niet in.
De VS hebben geen toegang tot de Nederlandse BRP om je informatie te controleren. Je zou je voormalig woonadres kunnen opgeven. In de ESTA procedure wordt er niets per post naar je toegestuurd, dus je hoeft geen toegang tot de post van dit adres te hebben.

Een ESTA blijft trouwens 2 jaar geldig. Dus als je het ongemakkelijk vindt om t.z.t. te liegen over je adres, dan kun je het nu vast aanvragen met je huidige adres terwijl dit nog werkelijk je woonadres is.

Zoals in de eerdere reakties al geadviseerd, is het niet raadzaam om met US immigration te praten over je plannen om 'rond te reizen totdat je het ergens leuk genoeg vindt om te blijven'. Ik denk dat je dan de toegang tot de VS wordt geweigerd. Ik zou een toeristisch plan uitwerken met familie bezoek en attracties dat de geplande periode zo ongeveer vult. Je presenteert je dan duidelijk als toerist, ook al ga je die attracties misschien niet allemaal bezoeken.
pi_220271840
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2026 19:37 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Dat klopt bij online check-in, tenminste bij de airlines waar ik normaal mee vlieg. Maar bij de incheckbalie, of worst case bij de gate, kunnen ze dat wel (als ze willen).
Zou je dan wel online inchecken en alsnog naar de balie gaan of de online checkin zelfs overslaan en bij de balie checkin direct vragen?
  vrijdag 6 maart 2026 @ 11:29:36 #58
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_220271861
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 11:24 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Zou je dan wel online inchecken en alsnog naar de balie gaan of de online checkin zelfs overslaan en bij de balie checkin direct vragen?
Geen idee, ik reserveer gewoon altijd een stoel en doe niet moeilijk over die kosten :D
pi_220271874
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 11:29 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Geen idee, ik reserveer gewoon altijd een stoel en doe niet moeilijk over die kosten :D
Oké, ja daar verschillen we dan in. Voor die ¤40 euro ga ik dan liever lekker uiteten op locatie of bestel er een extra fles wijn voor. :P
  vrijdag 6 maart 2026 @ 12:42:25 #60
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_220272368
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 11:32 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Oké, ja daar verschillen we dan in. Voor die ¤40 euro ga ik dan liever lekker uiteten op locatie of bestel er een extra fles wijn voor. :P
40 euro voor long haul is wel goedkoop :o Ik betaal meestal tussen de 100 en 150 euro voor een stoel :{

Oh wacht dat is dan exit row, dit is voor een normale natuurlijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')