abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 8 januari 2026 @ 19:21:23 #26
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_219781888
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 15:41 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Ik heb nog nooit een priority tag gehad, overigens ook nog nooit 1 gezien.
Dus dat is zeker niet een ding wat ze aan Nederlands geven.

Als je bagage incheckt komt daar, mits je een status hebt, gewoon een bagagelabel met priority tag bij, zeker bij KLM.
En dat is echt een apart soort label die aangeeft dat de bagage als eerste op de band moet komen.

Nu is bovenstaande vooral de theorie, want het is ook weer hoe de bagagehandlers er mee om gaan, en het idee is dat de priority bagage er als eerste in gaat, zodat het bij het uithalen bovenop de kar ligt, echter gebeurd het nog wel eens dat er meerdere karretjes zijn, en het is niet gezegd dat ze dan bij de bagageband zelf de kar met de priority labels als eerste uitladen.

Voor mij is vooral het voordeel met hogere status en daarbij behorende boarding zone dat ik altijd en overal mijn handbagage mag en kan meenemen, en dus niet bij de bagageband hoef te wachten.
Daarom heb ik juist reissize toiletartikelen....
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  donderdag 8 januari 2026 @ 19:27:39 #27
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_219781998
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 22:04 schreef MissRelin het volgende:
Ik vlieg jaarlijks naar Nice en op de heenvlucht krijg ik altijd een mailtje dat de vlucht vol is en dat ik mijn handbagage gratis kan inchecken. Doe ik overigens nooit, want op Nice moet je vaak lang wachten op je bagage, zeker als er een Air France een minuut of tien na jouw vlucht land, want eigen volk eerst enzo...
Bij de gate vragen ze overigens vaak ook nog of je je bagage wilt afgeven en er zijn altijd wel wat mensen die dat doen, verder heeft er nog nooit iemand tegen mij gezegd dat mijn koffertje niet mee mag (maar als hij wel ingecheckt moet worden, so be it, er zijn ergere dingen).

Op de terugweg vanuit Nice altijd standaard een mail dat de vlucht vol is en dat je je koffer gratis in MOET checken, dan heb je niet eens een keuze. Gelukkig werden we de afgelopen twee jaar altijd bij een gate een takkeneind weg van de band neergezet, dus na de standaard plaspauze en het hele eind lopen lag m'n koffer beide keren al op de band. Soms zijn ze wel snel op Schiphol :D
Opzich is er wel een keuze, maar als je boarding groep 5 bent en het quota koffers is bereikt bestaat er de kans dat je die aan de gate alsnog moet inchecken, er is echter niemand die je bij de veiligheidscontrole tegenhoudt, alleen kan het zijn bij de gate dat je het dan alsnog moet doen.

Dit soort berichten worden trouwens niet verstuurd aan (hogere) statushouders, zeker niet als deze in het geval van boarding groep 1 of 2 zitten, want bij die groep wordt simpelweg geen handbagage (mits ze aan de afmetingen voldoen) geweigerd omdat die als eerste in kunnen stappen.
Vanaf boarding groep 4 of 5 is de kans wat groter, zeker als een vlucht helemaal vol zit, ik hoor dan vaak gezucht en gesteun, maar aan boord is er dan echt geen plek, en tetris spelen door het cabinepersoneel kost ook vaak tijd wat vertraging kan opleveren als ze het level niet uit kunnen spelen en het alsnog het ruim in moet.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_219784108
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 19:27 schreef ozzietukker het volgende:

[..]
Opzich is er wel een keuze, maar als je boarding groep 5 bent en het quota koffers is bereikt bestaat er de kans dat je die aan de gate alsnog moet inchecken, er is echter niemand die je bij de veiligheidscontrole tegenhoudt, alleen kan het zijn bij de gate dat je het dan alsnog moet doen.

Dit soort berichten worden trouwens niet verstuurd aan (hogere) statushouders, zeker niet als deze in het geval van boarding groep 1 of 2 zitten, want bij die groep wordt simpelweg geen handbagage (mits ze aan de afmetingen voldoen) geweigerd omdat die als eerste in kunnen stappen.
Vanaf boarding groep 4 of 5 is de kans wat groter, zeker als een vlucht helemaal vol zit, ik hoor dan vaak gezucht en gesteun, maar aan boord is er dan echt geen plek, en tetris spelen door het cabinepersoneel kost ook vaak tijd wat vertraging kan opleveren als ze het level niet uit kunnen spelen en het alsnog het ruim in moet.
Ik ben idd wel altijd boarding group 5. Geen idee hoe dat werkt overigens :D

Twee jaar terug met Easyjet gevlogen, toen bijbetaald om koffer + 1 extra tas mee aan boord te mogen nemen, dat werd niet gecheckt bij de gate. Ieder ander die handbagage mee wilde nemen zonder vooraf te betalen werd wel gecheckt en er waren er heel wat die bij mochten betalen.
pi_219785051
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 21:58 schreef MissRelin het volgende:

[..]
Ik ben idd wel altijd boarding group 5. Geen idee hoe dat werkt overigens :D

Achterste rijen eerst laten instappen, om opstoppingen in het gangpad te voorkomen
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_219785583
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 01:56 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]
Achterste rijen eerst laten instappen, om opstoppingen in het gangpad te voorkomen
Ik heb mij ook wel eens lopen verbazen over de groepen.
En wat jij zegt klinkt logisch, alleen is niet wat ik zie gebeuren.

Ik zit zelf meestal achterin, maar ben alsnog groep 3.
En als ik dan binnenkom lijkt het proces van groep 4 en 5 compleet random. Een paar voorin, een paar achterin. Overal en nergens.

Nou controleert bijna niemand of iemand daadwerkelijk al mocht instappen, maar aangezien ik achterin zit zou ik dus al bij groep 4/5 horen (en zit ik dus niet).
  vrijdag 9 januari 2026 @ 09:39:15 #31
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_219786191
Met alle strakke tijdslots en kosten die ermee gemoeid zijn, snap ik niet dat er niet veel strakker geboard wordt met groepen.
Weleens een uur vertraging opgelopen puur door het super chaotische boarden met groepen door elkaar. Ja toen konden we wachten tot er weer ergens een keer een tijdslot beschikbaar was.
Zo kansloos dat
Begrijp echt niet dat dat niet meer aangepakt wordt, gezien de lage marges bij vliegen (voor de airlines)
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  vrijdag 9 januari 2026 @ 18:07:34 #32
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_219790779
Chat geeft op een paar bovenstaande zaken antwoord; heb hier toch weer een paar dingen van geleerd die ik nog niet wist:

Boardinggroepen zijn vooral logistiek + commercie, niet zozeer service. Ik leg het uit van waarom ze bestaan tot wat het voor jou betekent.

1. Waarom boardinggroepen bestaan (de echte reden)

Er zijn drie hoofddoelen:
1. Sneller instappen
• Minder chaos in het gangpad
• Overhead bins efficiënter gevuld
2. Voorrang geven aan “waardevolle” passagiers
• business class
• frequent flyers
• mensen die extra betalen
3. Extra geld verdienen
• “Priority boarding” is een verkoopbaar product
• vooral bij low-cost airlines

2. De universele volgorde (bijna overal hetzelfde)

Hoewel namen verschillen, komt het hierop neer:

🟦 Pre-boarding

Voor:
• mensen met beperkte mobiliteit
• gezinnen met baby’s
• soms militairen (VS)

👉 puur operationeel / wettelijk

🟨 Groep 1 – Premium

Voor:
• First / Business class
• hoogste frequent-flyerstatus
• soms full-fare economy

👉 voordeel: altijd plek voor handbagage, rustig instappen

🟩 Groep 2–3 – “Net niet premium”

Voor:
• lagere status
• economy met extra’s (stoel, beenruimte)
• creditcard- of loyaliteitsvoordelen

👉 dit is de comfortzone: niet haasten, wel voordeel

🟥 Groep 4–6 – Standaard economy

Voor:
• normale tickets
• vaak op stoelrij of zone ingedeeld

👉 hier begint:
• stress om handbagage
• gate chaos
• kans op handbagage in het ruim

🟥🟥 Laatste groep

Voor:
• basic economy
• “no-frills” tickets
• soms mensen zonder handbagage

👉 bewust onaantrekkelijk gemaakt

3. Verschil tussen full-service en low-cost airlines

✈ Full-service (KLM, Lufthansa, British Airways)
• boardinggroepen gekoppeld aan:
• cabine
• status
• tickettype
• priority boarding vaak impliciet inbegrepen
• minder agressieve handhaving

Voorbeeld:
• Groep 1: Business + SkyTeam Elite Plus
• Groep 2: Elite
• Groep 3+: Economy zones

🧳 Low-cost (Ryanair, easyJet, Wizz Air)
• boardinggroepen = verdienmodel
• meestal:
• Priority (2 tassen + eerste boarding)
• Non-priority (1 kleine tas + later boarding)

👉 hier is boarding een product, geen service

4. Wat bepaalt écht of boarding zinvol is?

De handbagageregels.

Als dit geldt:
• 1 kleine tas onder stoel
• beperkte overhead ruimte

👉 dan is vroege boarding heel waardevol

Als dit geldt:
• ruime cabine
• handbagage bijna altijd toegestaan

👉 boardinggroep maakt weinig uit

5. Waarom voelt het vaak oneerlijk?

Omdat:
• er soms 6–9 groepen zijn
• groepen vaag worden omgeroepen
• gatepersoneel selectief handhaaft

Dat is geen fout, maar:

psychologische druk om “volgende keer maar priority te kopen”

6. Praktische tips (zonder extra betalen)
• Zit je achterin?
→ laat mensen voor je gaan, scheelt wachttijd in gangpad
• Heb je geen handbagage in de overhead bin nodig?
→ boardinggroep is vrijwel irrelevant
• Vlieg je vaak met dezelfde airline?
→ lage status loont soms al verrassend snel

Samenvatting in één zin

Boardinggroepen zijn geen rangorde van belangrijkheid, maar een mix van logistiek en upsell — met handbagageruimte als echte inzet.
Gourmetten of steengrillen?
  zondag 11 januari 2026 @ 18:19:49 #33
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_219811787
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 01:56 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]
Dat is niet hoe KLM het doet, boarding groep 1 is voor Business Klasse passagiers en de Ultimate statushouder ongeacht reisklasse.
Boarding groep 2 is voor Sky priority, alle statushouders vanaf zilver, en eventuele passagiers die premium economy hebben gekocht.
Boarding groep 3 is de duurst verkochte economy tickets.
Boarding groep 4 en 5 wordt bepaald op volgorde van check in.

Over het algemeen zal groep 4 en 5 wel achterin zitten binnen Europa omdat de stoelen voorin betaald zijn bij KLM, tegenwoordig alles vanaf de emergency exit, en als je dat niet wilt dan zit je dus vanaf rij 15.

Dit zorgt er wel voor dat juist omdat groep 1 en 2 veelal voorin zitten, want die mogen gratis of tegen een kleinere vergoeding de stoelen voorin selecteren, dat het in het begin traag gaat omdat die passagiers ook altijd de meeste handbagage hebben en moeten opbergen.
Maar toch wil KLM dit niet anders doen, want de statushouders zijn in principe belangrijke klanten die graag de handbagage bij zich willen houden en dat kan je niet als je die groep als laatste laat boarden, ook al zou dat het boardingproces sneller maken.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  zondag 11 januari 2026 @ 18:23:20 #34
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_219811812
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 08:07 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Ik heb mij ook wel eens lopen verbazen over de groepen.
En wat jij zegt klinkt logisch, alleen is niet wat ik zie gebeuren.

Ik zit zelf meestal achterin, maar ben alsnog groep 3.
En als ik dan binnenkom lijkt het proces van groep 4 en 5 compleet random. Een paar voorin, een paar achterin. Overal en nergens.

Nou controleert bijna niemand of iemand daadwerkelijk al mocht instappen, maar aangezien ik achterin zit zou ik dus al bij groep 4/5 horen (en zit ik dus niet).
KLM 'controleert' wel degelijk in welke boarding groep je zit, want ze geven normaliter tijdens het boarden de boardingroepen één voor één vrij, hoewel boarding groep 1 en 2 vaak samen gaan.
Als je goed oplet zie je 'ik doe net of ik het niet snap' passagiers het toch proberen maar dan wordt de instapkaart op dat moment echt geweigerd.

De reden dat boarding groep 4 en 5 toch af en toe voorin zitten komt weer dat als je laat incheckt en alle stoelen na de nooduitgang zitten vol, je dan toch voorin wordt geplaatst, maar als een toestel niet vol zit zal je zien dat over het algemeen op de voorste rijen toch wat vaker een stoel vrij is dan achterin het toestel.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_219812551
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 18:23 schreef ozzietukker het volgende:

[..]
KLM 'controleert' wel degelijk in welke boarding groep je zit, want ze geven normaliter tijdens het boarden de boardingroepen één voor één vrij, hoewel boarding groep 1 en 2 vaak samen gaan.
Als je goed oplet zie je 'ik doe net of ik het niet snap' passagiers het toch proberen maar dan wordt de instapkaart op dat moment echt geweigerd.

De reden dat boarding groep 4 en 5 toch af en toe voorin zitten komt weer dat als je laat incheckt en alle stoelen na de nooduitgang zitten vol, je dan toch voorin wordt geplaatst, maar als een toestel niet vol zit zal je zien dat over het algemeen op de voorste rijen toch wat vaker een stoel vrij is dan achterin het toestel.
Ik heb het ook niet specifiek over KLM hè.

Nou dan is dat echt 99% van de vluchten zo, dat groepen 4 en 5 ook voorin zitten.
pi_219812577
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 18:07 schreef Silenus het volgende:

3. Verschil tussen full-service en low-cost airlines

✈ Full-service (KLM, Lufthansa, British Airways)
• boardinggroepen gekoppeld aan:
• cabine
• status
• tickettype
• priority boarding vaak impliciet inbegrepen
• minder agressieve handhaving

Duidelijk overzicht van de AI.
Ze leven alleen nog in het verleden aangezien KLM tegenwoordig meer een low cost carrier is.
pi_219814680
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 18:19 schreef ozzietukker het volgende:

[..]
Dat is niet hoe KLM het doet, boarding groep 1 is voor Business Klasse passagiers en de Ultimate statushouder ongeacht reisklasse.
Boarding groep 2 is voor Sky priority, alle statushouders vanaf zilver, en eventuele passagiers die premium economy hebben gekocht.
Boarding groep 3 is de duurst verkochte economy tickets.
Boarding groep 4 en 5 wordt bepaald op volgorde van check in.

Over het algemeen zal groep 4 en 5 wel achterin zitten binnen Europa omdat de stoelen voorin betaald zijn bij KLM, tegenwoordig alles vanaf de emergency exit, en als je dat niet wilt dan zit je dus vanaf rij 15.

Dit zorgt er wel voor dat juist omdat groep 1 en 2 veelal voorin zitten, want die mogen gratis of tegen een kleinere vergoeding de stoelen voorin selecteren, dat het in het begin traag gaat omdat die passagiers ook altijd de meeste handbagage hebben en moeten opbergen.
Maar toch wil KLM dit niet anders doen, want de statushouders zijn in principe belangrijke klanten die graag de handbagage bij zich willen houden en dat kan je niet als je die groep als laatste laat boarden, ook al zou dat het boardingproces sneller maken.
Bij alle airlines gaat business class, gold members, rolstoelers, mensen met kleine kinderen voor. En dat is gelijk het makke van het systeem, want de eerste groep (dus de achterste rijden) worden dan daarna te snel naar binnen gelaten en de eerste groepen zijn nog bezig met installeren, dus raakt alles toch weer verstopt 😀
Honey ! Take me drunk, i am home !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')