| gwn_een_user | zondag 14 december 2025 @ 14:27 |
https://www.autoweek.nl/a(...)es-omgekeerde-effect | |
| LXIV | zondag 14 december 2025 @ 14:31 |
| Als je 20% extra heffing betaalt bovenop de standaard heffing en daar komt nog BPM en BTW bovenop, hoeveel belasting zit er dan inmiddels op een chinese auto? | |
| Jahr00n | zondag 14 december 2025 @ 14:35 |
| Net zoveel belasting erop heffen zodat niemand die troep nog koopt. Boycotten dat land. | |
| Straatcommando. | zondag 14 december 2025 @ 14:40 |
Moet zijn
| |
| Jaeger85 | zondag 14 december 2025 @ 14:46 |
| Vreemde conclusie wat wellicht was dat aantal nog wel veel hoger geweest als de invoerrechten er niet waren geweest. | |
| halfway | zondag 14 december 2025 @ 16:03 |
Wordt de grootste economie met de beste innovaties we gaan ze nog nodig hebben. | |
| Since2003 | zondag 14 december 2025 @ 16:05 |
| Maar zonder Europa kunnen we onszelf niet beschermen! | |
| Red_85 | zondag 14 december 2025 @ 16:11 |
Veelal berust om gejatte technologie die ze zelf dus goedkoop kunnen toepassen omdat er geen R&D is gedaan. | |
| epicbeardman | zondag 14 december 2025 @ 17:20 |
| Verkopen is wat anders dan dat ze daadwerkelijk op de weg rijden. Laten we eens zeggen, China zet met zijn staatssubsidie tal van autobedrijven instaat om dealers te openen in Europa. Viavia gaat er Chinees geld naar deze dealers, deze dealers kopen vervolgens hier auto's om in de showrooms te zetten. Domme EU'ers denken dat er daadwerkelijk mensen rijden in dat soort auto's, en MSM propageert hoge verkoopcijfers, ondanks dat de dealers de chinese spyware auto's niet aan de straatstenen kwijt raken. Kom je dan over paar jaar aan met je Honqi auto bij een garage, moet je geluk hebben dat je Honqi niet failliet is en of temu nog bestaat voor de onderdelen als er wat kapot gaat. | |
| epicbeardman | zondag 14 december 2025 @ 17:25 |
![]() @Wantie ![]() Tesla alweer 1600 auto's geleverd binnen 9 werkdagen deze maand in Nederland, en deze zijn direct geordered via leasebedrijf dan wel particulier. Dus daadwerkelijk op de weg! | |
| halfway | zondag 14 december 2025 @ 17:51 |
Je loopt 20 jaar achter. https://www.ai.nl/insight(...)end-en-confronterend | |
| Wantie | zondag 14 december 2025 @ 19:33 |
Wederom lager dan het jaar ervoor. | |
| SymbolicFrank | maandag 15 december 2025 @ 12:49 |
| Die heffingen hadden als doel de kwakkelende Europese autobouwers in leven te houden. Ze voelden dus niet meer de drang om te innoveren en hebben de productie van nieuwe, vooral elektrische auto's flink teruggedraaid of zelfs gestopt. Dat was te ingewikkeld en te duur. Ze zijn weer gaan doen waar ze goed in zijn: dezelfde benzine- en dieselauto's maken die ze al heel lang maken. Als je een Tesla al een computer op wielen vind, dan heb je nog niet in die nieuwe Chinese auto's gezeten. Die overladen je met luxe. En terwijl de kwaliteit van de eerste generatie minder was, zijn veel merken ook daarin de Europeanen voorbij gestreefd. In de VS is dat helemaal een probleem, omdat de kwaliteit van Amerikaanse auto's nogal te wensen over laat. Maar die kopen vooral steeds grotere pick-up trucks en die maken de Chinezen nog niet in grote aantallen. En op zich is dat niet zo gek. Dat zien we nu ook met de importbeperkingen op computerchips en chipmachines: die zijn ze nu dus zelf aan het ontwikkelen. | |
| Mutsaers__78 | maandag 15 december 2025 @ 14:55 |
Heb je dit artikel zelf wel gelezen? Het enige wat daar staat is de snelheid en schaal waarop technologie daar wordt ingezet, is ronduit indrukwekkend.' En dat is iets wat niemand ontkent: China is vlot met het inzetten van 'alles' en op ongekende schaal. Ze noemen China wel een innovatiemotor, maar nergens wordt vermeld wát China dan precies innoveert. Tip: dat kunnen ze ook niet melden, want China innoveert niks; het kopieert alleen maar en voert dat op grote schaal door. | |
| gwn_een_user | maandag 15 december 2025 @ 15:13 |
dan volg je het nieuws niet. china is een krachtige innovator op het gebied van bouw, aardmetalenverwerkingstechnologie , energie, batterijen, quantum tech, infrastructuur, etc china kopieert ook veel, maar dat doet ELK land. om wat grotere, historische voorbeelden te noemen, de VS en Duitsland hebben de industriële revolutie letterlijk gekopieerd van de britten. vroeger was duitsland een soort van china, ze maakten troep van zulke slechte kwaliteit dat de britten een wet invoerden (de merchandise marks act van 1887) om die duitse troep tegen te houden - nu is 'made in germany' een teken van kwaliteit (of dat vandaag nog zo is...) kopiëren hoort er nu eenmaal bij. of je nu wilt innoveren of niet, soms kun je simpelweg niet anders. er is een reden dat vliegtuigen en auto's en andere dingen, uit welk land dan ook, er allemaal ongeveer hetzelfde uitzien. ontwerpen convergeren naar het optimum (convergente evolutie). want ja, natuurwetten zijn nu eenmaal hetzelfde in china als in de VS [ Bericht 2% gewijzigd door gwn_een_user op 15-12-2025 15:18:16 ] | |
| Mutsaers__78 | maandag 15 december 2025 @ 15:17 |
Ik volg het redelijk goed en heb nog geen enkel bericht gezien of gelezen waarin China daadwerkelijk innoverend was. Ik zie graag een link naar iets dat daadwerkelijk innoverend is (en dus niet berichten in de trant van 'binnen 6 uur x kilometer asfalt geplaatst', 'China naar de achterkant van de maan', 'trein door gebouw heen' , etc.). Mooie voorbeelden. Van eind 19de eeuw. Wat dat betreft kan ik ook stellen dat rond het jaar 1000 China behoorlijk innoverend was. | |
| TheFreshPrince | maandag 15 december 2025 @ 17:19 |
| BYD bouwt een grote fabriek in Hongarije, dus dan is het al helemaal geen import meer (al komen die voertuigen wss in voor geassembleerde delen uit China). | |
| RotatoR | maandag 15 december 2025 @ 17:36 |
| gwn_een_user | maandag 15 december 2025 @ 19:56 |
ondanks alle kritiek die ik heb op VW, zijn ze achter de schermen iig bezig wat te doen wat betreft batterijen als ik me het goed herinner zag ik nog een verhaal langskomen dat ze een nieuwe fabriek openen in polen om kathodes te maken wat betreft deze 25k wagen, dat wordt uiteraard een LPF-batterij. interessant is dat VW zich voor miljarden heeft ingekocht bij Gotion, een grote chinese batterijfabrikant. VW is nu de grootste aandeelhouder https://en.wikipedia.org/wiki/Gotion ze hebben ook een deal gesloten met het in weimar gebaseerde IBU-Tec. die moeten het LPF-kathodepoeder hier in europa gaan produceren. maar dat begint pas volgend jaar en eerst in relatief kleine volumes verder zetten ze fabrieken op in spanje en duitsland om die batterijcellen hier te vervaardigen is er toch nog hoop voor VW? |