FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / EU-strafheffing Chinese auto’s had precies omgekeerde effect
gwn_een_userzondag 14 december 2025 @ 14:27
quote:
EU-strafheffing Chinese auto’s had precies omgekeerde effect
Erik Kouwenhoven | 14 december 2025

De strafheffingen van de EU waren bedoeld om te voorkomen dat goedkope Chinese auto’s Europa binnenkwamen. Maar het tegendeel bleek waar.

Een jaar geleden legde de EU straffende importheffingen op elektrische auto’s uit China. Bovenop de 10 procent heffing werden autofabrikanten geconfronteerd met extra heffingen van 18 tot 35 procent. Het plan was om te voorkomen dat Chinese autofabrikanten in Europa zouden concurreren met goedkope elektrische auto’s die met staatssubsidie ​​in China werden geproduceerd.

Maar een jaar later blijkt dat de heffingen het tegenovergestelde effect hebben gehad. “De beslissing van de EU om zich te richten op een specifieke technologie door extra heffingen op te leggen aan Chinese autofabrikanten was fataal”, aldus Philippe Houchois, CEO van investeringsmaatschaapij Jefferies, tegenover Automotive News.

In plaats van te dalen, zijn de Chinese autoverkopen in Europa met 70 procent gestegen. Chinese autofabrikanten investeren nu fors in de export van hybride auto’s naar Europa die niet onder de importheffingen vallen. Maar ook de verkoop van elektrische auto’s is toegenomen.

"De EU-beslissing heeft een groot gat geslagen voor plug-in hybrides en hybrides uit China”, aldus Houchois. In plaats van elektrische auto’s richten veel Chinese fabrikanten zich nu op plug-in hybrides, die de extra invoertarieven ontlopen. De prijzen van plug-in hybrides zijn sterk gestegen en de tarieven lijken het tegenovergestelde effect te hebben gehad.

De autoverkoop in China daalt momenteel en er woedt een hevige prijsoorlog. Steeds meer Chinese autofabrikanten proberen zich daarom ook in Europa te vestigen, terwijl de bestaande fabrikanten hun aanwezigheid juist willen uitbreiden. Zo wil de Chinese autofabrikant BYD het aantal dealers verdubbelen.

Volgens de expert moet de EU importheffingen opleggen op alle aandrijflijnen om de Europese werkgelegenheid te beschermen. "Alleen als de EU een strikte eis voor lokale productie invoert, waarbij alle Chinese importen een aanzienlijk extra tarief betalen, ongeacht de aandrijflijn, zullen Chinese fabrikanten gedwongen worden fabrieken in Europa te openen”, aldus Philippe Houchois.

Zoveel extra invoerrechten betalen Chinese autofabrikanten over een periode van vijf jaar op elektrische auto’s: BYD Group: 17 procent, Geely Group: 18,8 procent, SAIC Group: 35,3 procent, Tesla (Shanghai) Co., Ltd.: 7,8 procent Alle overige samenwerkende bedrijven: 20,7 procent. Alle overige niet-coöperatieve bedrijven betalen 35,3 procent.
https://www.autoweek.nl/a(...)es-omgekeerde-effect
_O- _O- _O-
LXIVzondag 14 december 2025 @ 14:31
Als je 20% extra heffing betaalt bovenop de standaard heffing en daar komt nog BPM en BTW bovenop, hoeveel belasting zit er dan inmiddels op een chinese auto?
Jahr00nzondag 14 december 2025 @ 14:35
Net zoveel belasting erop heffen zodat niemand die troep nog koopt. Boycotten dat land.
Straatcommando.zondag 14 december 2025 @ 14:40
quote:
Chinese autofabrikanten investeren nu fors in de export van hybride auto’s naar Europa die niet onder de importheffingen vallen
Moet zijn

quote:
De Chinese overheid investeert nu fors in de export van hybride auto’s naar Europa die niet onder de importheffingen vallen
Jaeger85zondag 14 december 2025 @ 14:46
Vreemde conclusie wat wellicht was dat aantal nog wel veel hoger geweest als de invoerrechten er niet waren geweest.
halfwayzondag 14 december 2025 @ 16:03
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2025 14:35 schreef Jahr00n het volgende:
Net zoveel belasting erop heffen zodat niemand die troep nog koopt. Boycotten dat land.
Wordt de grootste economie met de beste innovaties we gaan ze nog nodig hebben.
Since2003zondag 14 december 2025 @ 16:05
Maar zonder Europa kunnen we onszelf niet beschermen! :')
Red_85zondag 14 december 2025 @ 16:11
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2025 16:03 schreef halfway het volgende:

[..]
Wordt de grootste economie met de beste innovaties we gaan ze nog nodig hebben.
Veelal berust om gejatte technologie die ze zelf dus goedkoop kunnen toepassen omdat er geen R&D is gedaan.
epicbeardmanzondag 14 december 2025 @ 17:20
Verkopen is wat anders dan dat ze daadwerkelijk op de weg rijden.

Laten we eens zeggen, China zet met zijn staatssubsidie tal van autobedrijven instaat om dealers te openen in Europa. Viavia gaat er Chinees geld naar deze dealers, deze dealers kopen vervolgens hier auto's om in de showrooms te zetten.

Domme EU'ers denken dat er daadwerkelijk mensen rijden in dat soort auto's, en MSM propageert hoge verkoopcijfers, ondanks dat de dealers de chinese spyware auto's niet aan de straatstenen kwijt raken.

Kom je dan over paar jaar aan met je Honqi auto bij een garage, moet je geluk hebben dat je Honqi niet failliet is en of temu nog bestaat voor de onderdelen als er wat kapot gaat.
epicbeardmanzondag 14 december 2025 @ 17:25
kPmnVhx.png
@Wantie
6257d3ab7e42e96407944416ca9d3f18.gif

Tesla alweer 1600 auto's geleverd binnen 9 werkdagen deze maand in Nederland, en deze zijn direct geordered via leasebedrijf dan wel particulier. Dus daadwerkelijk op de weg!
halfwayzondag 14 december 2025 @ 17:51
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2025 16:11 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Veelal berust om gejatte technologie die ze zelf dus goedkoop kunnen toepassen omdat er geen R&D is gedaan.
Je loopt 20 jaar achter.

https://www.ai.nl/insight(...)end-en-confronterend
Wantiezondag 14 december 2025 @ 19:33
quote:
14s.gif Op zondag 14 december 2025 17:25 schreef epicbeardman het volgende:
[ afbeelding ]
@:Wantie
[ afbeelding ]

Tesla alweer 1600 auto's geleverd binnen 9 werkdagen deze maand in Nederland, en deze zijn direct geordered via leasebedrijf dan wel particulier. Dus daadwerkelijk op de weg!
Wederom lager dan het jaar ervoor.
SymbolicFrankmaandag 15 december 2025 @ 12:49
Die heffingen hadden als doel de kwakkelende Europese autobouwers in leven te houden. Ze voelden dus niet meer de drang om te innoveren en hebben de productie van nieuwe, vooral elektrische auto's flink teruggedraaid of zelfs gestopt. Dat was te ingewikkeld en te duur. Ze zijn weer gaan doen waar ze goed in zijn: dezelfde benzine- en dieselauto's maken die ze al heel lang maken.

Als je een Tesla al een computer op wielen vind, dan heb je nog niet in die nieuwe Chinese auto's gezeten. Die overladen je met luxe. En terwijl de kwaliteit van de eerste generatie minder was, zijn veel merken ook daarin de Europeanen voorbij gestreefd.

In de VS is dat helemaal een probleem, omdat de kwaliteit van Amerikaanse auto's nogal te wensen over laat. Maar die kopen vooral steeds grotere pick-up trucks en die maken de Chinezen nog niet in grote aantallen.

En op zich is dat niet zo gek. Dat zien we nu ook met de importbeperkingen op computerchips en chipmachines: die zijn ze nu dus zelf aan het ontwikkelen.
Mutsaers__78maandag 15 december 2025 @ 14:55
quote:
Heb je dit artikel zelf wel gelezen?

Het enige wat daar staat is de snelheid en schaal waarop technologie daar wordt ingezet, is ronduit indrukwekkend.' En dat is iets wat niemand ontkent: China is vlot met het inzetten van 'alles' en op ongekende schaal.

Ze noemen China wel een innovatiemotor, maar nergens wordt vermeld wát China dan precies innoveert.

Tip: dat kunnen ze ook niet melden, want China innoveert niks; het kopieert alleen maar en voert dat op grote schaal door.
gwn_een_usermaandag 15 december 2025 @ 15:13
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2025 14:55 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Heb je dit artikel zelf wel gelezen?

Het enige wat daar staat is de snelheid en schaal waarop technologie daar wordt ingezet, is ronduit indrukwekkend.' En dat is iets wat niemand ontkent: China is vlot met het inzetten van 'alles' en op ongekende schaal.

Ze noemen China wel een innovatiemotor, maar nergens wordt vermeld wát China dan precies innoveert.

Tip: dat kunnen ze ook niet melden, want China innoveert niks; het kopieert alleen maar en voert dat op grote schaal door.
dan volg je het nieuws niet. china is een krachtige innovator op het gebied van bouw, aardmetalenverwerkingstechnologie , energie, batterijen, quantum tech, infrastructuur, etc

china kopieert ook veel, maar dat doet ELK land. om wat grotere, historische voorbeelden te noemen, de VS en Duitsland hebben de industriële revolutie letterlijk gekopieerd van de britten. vroeger was duitsland een soort van china, ze maakten troep van zulke slechte kwaliteit dat de britten een wet invoerden (de merchandise marks act van 1887) om die duitse troep tegen te houden - nu is 'made in germany' een teken van kwaliteit (of dat vandaag nog zo is...)

kopiëren hoort er nu eenmaal bij. of je nu wilt innoveren of niet, soms kun je simpelweg niet anders. er is een reden dat vliegtuigen en auto's en andere dingen, uit welk land dan ook, er allemaal ongeveer hetzelfde uitzien. ontwerpen convergeren naar het optimum (convergente evolutie). want ja, natuurwetten zijn nu eenmaal hetzelfde in china als in de VS

[ Bericht 2% gewijzigd door gwn_een_user op 15-12-2025 15:18:16 ]
Mutsaers__78maandag 15 december 2025 @ 15:17
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2025 15:13 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
dan volg je het nieuws niet. china is een krachtige innovator op het gebied van bouw, aardmetalenverwerkingstechnologie , energie, batterijen, quantum tech, infrastructuur, etc
Ik volg het redelijk goed en heb nog geen enkel bericht gezien of gelezen waarin China daadwerkelijk innoverend was. Ik zie graag een link naar iets dat daadwerkelijk innoverend is (en dus niet berichten in de trant van 'binnen 6 uur x kilometer asfalt geplaatst', 'China naar de achterkant van de maan', 'trein door gebouw heen' , etc.).

quote:
China kopieert ook veel, maar dat doet ELK land.

om wat grotere, historische voorbeelden te noemen, de VS en Duitsland hebben de industriële revolutie letterlijk gekopieerd van de britten. vroeger was duitsland een soort van china, ze maakten troep van zulke slechte kwaliteit dat de britten een wet invoerden (de merchandise marks act van 1887) om die duitse troep tegen te houden
Mooie voorbeelden. Van eind 19de eeuw. Wat dat betreft kan ik ook stellen dat rond het jaar 1000 China behoorlijk innoverend was.
TheFreshPrincemaandag 15 december 2025 @ 17:19
BYD bouwt een grote fabriek in Hongarije, dus dan is het al helemaal geen import meer (al komen die voertuigen wss in voor geassembleerde delen uit China).
RotatoRmaandag 15 december 2025 @ 17:36
twitter
gwn_een_usermaandag 15 december 2025 @ 19:56
quote:
1s.gif Op maandag 15 december 2025 17:36 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
ondanks alle kritiek die ik heb op VW, zijn ze achter de schermen iig bezig wat te doen wat betreft batterijen
als ik me het goed herinner zag ik nog een verhaal langskomen dat ze een nieuwe fabriek openen in polen om kathodes te maken

wat betreft deze 25k wagen, dat wordt uiteraard een LPF-batterij. interessant is dat VW zich voor miljarden heeft ingekocht bij Gotion, een grote chinese batterijfabrikant. VW is nu de grootste aandeelhouder
quote:
Gotion High Tech, usually known as Gotion, is a manufacturer of lithium-ion batteries headquartered in China. As of 2025, it had a 3.5% market share, making it the world's sixth-biggest battery manufacturer.[1] It is part-owned by the Volkswagen Group, which acquired a 24% stake[2] in 2020 for $1.1 billion.[3]

Gotion produces both lithium iron phosphate (LFP) and lithium nickel-manganese-cobalt oxide (NMC) batteries.[4] In addition to cells and batteries, the company also produces cathode and anode active material.[5][6]
https://en.wikipedia.org/wiki/Gotion

ze hebben ook een deal gesloten met het in weimar gebaseerde IBU-Tec. die moeten het LPF-kathodepoeder hier in europa gaan produceren. maar dat begint pas volgend jaar en eerst in relatief kleine volumes

verder zetten ze fabrieken op in spanje en duitsland om die batterijcellen hier te vervaardigen

is er toch nog hoop voor VW?