abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219492269
quote:
EU-strafheffing Chinese auto’s had precies omgekeerde effect
Erik Kouwenhoven | 14 december 2025

De strafheffingen van de EU waren bedoeld om te voorkomen dat goedkope Chinese auto’s Europa binnenkwamen. Maar het tegendeel bleek waar.

Een jaar geleden legde de EU straffende importheffingen op elektrische auto’s uit China. Bovenop de 10 procent heffing werden autofabrikanten geconfronteerd met extra heffingen van 18 tot 35 procent. Het plan was om te voorkomen dat Chinese autofabrikanten in Europa zouden concurreren met goedkope elektrische auto’s die met staatssubsidie ​​in China werden geproduceerd.

Maar een jaar later blijkt dat de heffingen het tegenovergestelde effect hebben gehad. “De beslissing van de EU om zich te richten op een specifieke technologie door extra heffingen op te leggen aan Chinese autofabrikanten was fataal”, aldus Philippe Houchois, CEO van investeringsmaatschaapij Jefferies, tegenover Automotive News.

In plaats van te dalen, zijn de Chinese autoverkopen in Europa met 70 procent gestegen. Chinese autofabrikanten investeren nu fors in de export van hybride auto’s naar Europa die niet onder de importheffingen vallen. Maar ook de verkoop van elektrische auto’s is toegenomen.

"De EU-beslissing heeft een groot gat geslagen voor plug-in hybrides en hybrides uit China”, aldus Houchois. In plaats van elektrische auto’s richten veel Chinese fabrikanten zich nu op plug-in hybrides, die de extra invoertarieven ontlopen. De prijzen van plug-in hybrides zijn sterk gestegen en de tarieven lijken het tegenovergestelde effect te hebben gehad.

De autoverkoop in China daalt momenteel en er woedt een hevige prijsoorlog. Steeds meer Chinese autofabrikanten proberen zich daarom ook in Europa te vestigen, terwijl de bestaande fabrikanten hun aanwezigheid juist willen uitbreiden. Zo wil de Chinese autofabrikant BYD het aantal dealers verdubbelen.

Volgens de expert moet de EU importheffingen opleggen op alle aandrijflijnen om de Europese werkgelegenheid te beschermen. "Alleen als de EU een strikte eis voor lokale productie invoert, waarbij alle Chinese importen een aanzienlijk extra tarief betalen, ongeacht de aandrijflijn, zullen Chinese fabrikanten gedwongen worden fabrieken in Europa te openen”, aldus Philippe Houchois.

Zoveel extra invoerrechten betalen Chinese autofabrikanten over een periode van vijf jaar op elektrische auto’s: BYD Group: 17 procent, Geely Group: 18,8 procent, SAIC Group: 35,3 procent, Tesla (Shanghai) Co., Ltd.: 7,8 procent Alle overige samenwerkende bedrijven: 20,7 procent. Alle overige niet-coöperatieve bedrijven betalen 35,3 procent.
https://www.autoweek.nl/a(...)es-omgekeerde-effect
_O- _O- _O-
  zondag 14 december 2025 @ 14:31:39 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219492323
Als je 20% extra heffing betaalt bovenop de standaard heffing en daar komt nog BPM en BTW bovenop, hoeveel belasting zit er dan inmiddels op een chinese auto?
The End Times are wild
pi_219492369
Net zoveel belasting erop heffen zodat niemand die troep nog koopt. Boycotten dat land.
  Forum Admin zondag 14 december 2025 @ 14:40:38 #4
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219492415
quote:
Chinese autofabrikanten investeren nu fors in de export van hybride auto’s naar Europa die niet onder de importheffingen vallen
Moet zijn

quote:
De Chinese overheid investeert nu fors in de export van hybride auto’s naar Europa die niet onder de importheffingen vallen
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_219492505
Vreemde conclusie wat wellicht was dat aantal nog wel veel hoger geweest als de invoerrechten er niet waren geweest.
pi_219493623
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2025 14:35 schreef Jahr00n het volgende:
Net zoveel belasting erop heffen zodat niemand die troep nog koopt. Boycotten dat land.
Wordt de grootste economie met de beste innovaties we gaan ze nog nodig hebben.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_219493645
Maar zonder Europa kunnen we onszelf niet beschermen! :')
pi_219493781
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2025 16:03 schreef halfway het volgende:

[..]
Wordt de grootste economie met de beste innovaties we gaan ze nog nodig hebben.
Veelal berust om gejatte technologie die ze zelf dus goedkoop kunnen toepassen omdat er geen R&D is gedaan.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219494563
Verkopen is wat anders dan dat ze daadwerkelijk op de weg rijden.

Laten we eens zeggen, China zet met zijn staatssubsidie tal van autobedrijven instaat om dealers te openen in Europa. Viavia gaat er Chinees geld naar deze dealers, deze dealers kopen vervolgens hier auto's om in de showrooms te zetten.

Domme EU'ers denken dat er daadwerkelijk mensen rijden in dat soort auto's, en MSM propageert hoge verkoopcijfers, ondanks dat de dealers de chinese spyware auto's niet aan de straatstenen kwijt raken.

Kom je dan over paar jaar aan met je Honqi auto bij een garage, moet je geluk hebben dat je Honqi niet failliet is en of temu nog bestaat voor de onderdelen als er wat kapot gaat.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_219494599

@Wantie


Tesla alweer 1600 auto's geleverd binnen 9 werkdagen deze maand in Nederland, en deze zijn direct geordered via leasebedrijf dan wel particulier. Dus daadwerkelijk op de weg!
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_219494783
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2025 16:11 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Veelal berust om gejatte technologie die ze zelf dus goedkoop kunnen toepassen omdat er geen R&D is gedaan.
Je loopt 20 jaar achter.

https://www.ai.nl/insight(...)end-en-confronterend
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_219495556
quote:
14s.gif Op zondag 14 december 2025 17:25 schreef epicbeardman het volgende:
[ afbeelding ]
@:Wantie
[ afbeelding ]

Tesla alweer 1600 auto's geleverd binnen 9 werkdagen deze maand in Nederland, en deze zijn direct geordered via leasebedrijf dan wel particulier. Dus daadwerkelijk op de weg!
Wederom lager dan het jaar ervoor.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')