https://www.autoweek.nl/a(...)es-omgekeerde-effectquote:EU-strafheffing Chinese auto’s had precies omgekeerde effect
Erik Kouwenhoven | 14 december 2025
De strafheffingen van de EU waren bedoeld om te voorkomen dat goedkope Chinese auto’s Europa binnenkwamen. Maar het tegendeel bleek waar.
Een jaar geleden legde de EU straffende importheffingen op elektrische auto’s uit China. Bovenop de 10 procent heffing werden autofabrikanten geconfronteerd met extra heffingen van 18 tot 35 procent. Het plan was om te voorkomen dat Chinese autofabrikanten in Europa zouden concurreren met goedkope elektrische auto’s die met staatssubsidie in China werden geproduceerd.
Maar een jaar later blijkt dat de heffingen het tegenovergestelde effect hebben gehad. “De beslissing van de EU om zich te richten op een specifieke technologie door extra heffingen op te leggen aan Chinese autofabrikanten was fataal”, aldus Philippe Houchois, CEO van investeringsmaatschaapij Jefferies, tegenover Automotive News.
In plaats van te dalen, zijn de Chinese autoverkopen in Europa met 70 procent gestegen. Chinese autofabrikanten investeren nu fors in de export van hybride auto’s naar Europa die niet onder de importheffingen vallen. Maar ook de verkoop van elektrische auto’s is toegenomen.
"De EU-beslissing heeft een groot gat geslagen voor plug-in hybrides en hybrides uit China”, aldus Houchois. In plaats van elektrische auto’s richten veel Chinese fabrikanten zich nu op plug-in hybrides, die de extra invoertarieven ontlopen. De prijzen van plug-in hybrides zijn sterk gestegen en de tarieven lijken het tegenovergestelde effect te hebben gehad.
De autoverkoop in China daalt momenteel en er woedt een hevige prijsoorlog. Steeds meer Chinese autofabrikanten proberen zich daarom ook in Europa te vestigen, terwijl de bestaande fabrikanten hun aanwezigheid juist willen uitbreiden. Zo wil de Chinese autofabrikant BYD het aantal dealers verdubbelen.
Volgens de expert moet de EU importheffingen opleggen op alle aandrijflijnen om de Europese werkgelegenheid te beschermen. "Alleen als de EU een strikte eis voor lokale productie invoert, waarbij alle Chinese importen een aanzienlijk extra tarief betalen, ongeacht de aandrijflijn, zullen Chinese fabrikanten gedwongen worden fabrieken in Europa te openen”, aldus Philippe Houchois.
Zoveel extra invoerrechten betalen Chinese autofabrikanten over een periode van vijf jaar op elektrische auto’s: BYD Group: 17 procent, Geely Group: 18,8 procent, SAIC Group: 35,3 procent, Tesla (Shanghai) Co., Ltd.: 7,8 procent Alle overige samenwerkende bedrijven: 20,7 procent. Alle overige niet-coöperatieve bedrijven betalen 35,3 procent.
Moet zijnquote:Chinese autofabrikanten investeren nu fors in de export van hybride auto’s naar Europa die niet onder de importheffingen vallen
quote:De Chinese overheid investeert nu fors in de export van hybride auto’s naar Europa die niet onder de importheffingen vallen
Wordt de grootste economie met de beste innovaties we gaan ze nog nodig hebben.quote:Op zondag 14 december 2025 14:35 schreef Jahr00n het volgende:
Net zoveel belasting erop heffen zodat niemand die troep nog koopt. Boycotten dat land.
Veelal berust om gejatte technologie die ze zelf dus goedkoop kunnen toepassen omdat er geen R&D is gedaan.quote:Op zondag 14 december 2025 16:03 schreef halfway het volgende:
[..]
Wordt de grootste economie met de beste innovaties we gaan ze nog nodig hebben.
Je loopt 20 jaar achter.quote:Op zondag 14 december 2025 16:11 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Veelal berust om gejatte technologie die ze zelf dus goedkoop kunnen toepassen omdat er geen R&D is gedaan.
Wederom lager dan het jaar ervoor.quote:Op zondag 14 december 2025 17:25 schreef epicbeardman het volgende:
[ afbeelding ]
@:Wantie
[ afbeelding ]
Tesla alweer 1600 auto's geleverd binnen 9 werkdagen deze maand in Nederland, en deze zijn direct geordered via leasebedrijf dan wel particulier. Dus daadwerkelijk op de weg!
Heb je dit artikel zelf wel gelezen?quote:Op zondag 14 december 2025 17:51 schreef halfway het volgende:
[..]
Je loopt 20 jaar achter.
https://www.ai.nl/insight(...)end-en-confronterend
dan volg je het nieuws niet. china is een krachtige innovator op het gebied van bouw, aardmetalenverwerkingstechnologie , energie, batterijen, quantum tech, infrastructuur, etcquote:Op maandag 15 december 2025 14:55 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Heb je dit artikel zelf wel gelezen?
Het enige wat daar staat is de snelheid en schaal waarop technologie daar wordt ingezet, is ronduit indrukwekkend.' En dat is iets wat niemand ontkent: China is vlot met het inzetten van 'alles' en op ongekende schaal.
Ze noemen China wel een innovatiemotor, maar nergens wordt vermeld wát China dan precies innoveert.
Tip: dat kunnen ze ook niet melden, want China innoveert niks; het kopieert alleen maar en voert dat op grote schaal door.
Ik volg het redelijk goed en heb nog geen enkel bericht gezien of gelezen waarin China daadwerkelijk innoverend was. Ik zie graag een link naar iets dat daadwerkelijk innoverend is (en dus niet berichten in de trant van 'binnen 6 uur x kilometer asfalt geplaatst', 'China naar de achterkant van de maan', 'trein door gebouw heen' , etc.).quote:Op maandag 15 december 2025 15:13 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
dan volg je het nieuws niet. china is een krachtige innovator op het gebied van bouw, aardmetalenverwerkingstechnologie , energie, batterijen, quantum tech, infrastructuur, etc
Mooie voorbeelden. Van eind 19de eeuw. Wat dat betreft kan ik ook stellen dat rond het jaar 1000 China behoorlijk innoverend was.quote:China kopieert ook veel, maar dat doet ELK land.
om wat grotere, historische voorbeelden te noemen, de VS en Duitsland hebben de industriële revolutie letterlijk gekopieerd van de britten. vroeger was duitsland een soort van china, ze maakten troep van zulke slechte kwaliteit dat de britten een wet invoerden (de merchandise marks act van 1887) om die duitse troep tegen te houden
ondanks alle kritiek die ik heb op VW, zijn ze achter de schermen iig bezig wat te doen wat betreft batterijenquote:
https://en.wikipedia.org/wiki/Gotionquote:Gotion High Tech, usually known as Gotion, is a manufacturer of lithium-ion batteries headquartered in China. As of 2025, it had a 3.5% market share, making it the world's sixth-biggest battery manufacturer.[1] It is part-owned by the Volkswagen Group, which acquired a 24% stake[2] in 2020 for $1.1 billion.[3]
Gotion produces both lithium iron phosphate (LFP) and lithium nickel-manganese-cobalt oxide (NMC) batteries.[4] In addition to cells and batteries, the company also produces cathode and anode active material.[5][6]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |