abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 7 december 2025 @ 20:27:57 #1
284411 crew  heywoodu
pi_219437782
Vier jaar geleden bestond de informatie in de OP ongeveer uit "OP volgt", dramatisch, TS liet een enorme steek vallen. Dat gaat niet nog een keer gebeuren natuurlijk, nu gewoon een echte OP voor als de boel straks los gaat in Milaan-Cortina (en de diverse andere locaties)!

Steun een exotisch land...?
Juist! Noorwegen, Nederland, Duitsland, de VS, hartstikke leuk allemaal, maar die landen krijgen tijdens de Winterspelen allemaal wel genoeg aandacht. Jaren geleden begonnen we op FOK! tijdens de Olympische Spelen dan ook met het volgen van de meer exotische landen, waarbij 'exotisch' niet per se gerelateerd is aan het lokale klimaat, maar meer aan hun algemene aanwezigheid op de Spelen.

Wat is dan de bedoeling?
Vrij simpel: je kiest een 'exotisch land' en gaat dat land volgen in de aanloop naar en tijdens de Spelen. Dat kun je natuurlijk op allerlei manieren doen, van gewoon even op Wikipedia kijken hoe ze het doen tot het intensief volgen van de atleten op social media, wat je zelf het leukst vindt. Het is dan natuurlijk wel de bedoeling dat je ons hier van informatie en updates voorziet, zodat we met zijn allen voor de 'exoten' kunnen juichen!

Zijn er regels?
Nou, niet echt, maar er zijn natuurlijk wel wat richtlijnen. Dat Nederland of Noorwegen op de Winterspelen geen exoten zijn spreekt redelijk voor zich, landen als Zuid-Korea of Australië zijn dat natuurlijk ook gewoon niet in de context van de Olympische (Winter)Spelen. Verder staat het je redelijk vrij, het leukst is het natuurlijk om voor kleine en meer onbekende landen te gaan, dat kan zijn omdat je de vlag leuk vindt, omdat je er persoonlijk iets mee hebt of wat dan ook. Bij twijfel gewoon even vragen w/

Beijing 2022
OWS / Het grote Steun-een-exotisch-wintersportland-in-Beijing-topic #1

Pyeongchang 2018
OWS / Het grote Steun-een-exotisch-wintersportland-topic #1

De gekozen landen en hun fans

Albanië - @WAvanBuren
Argentinië - @mitt
Brazilië - @heywoodu
Denemarken - @Hanca
Eritrea - @raptorix
Iran - @Faraday01
Malta - @Lucky_Strike
Mexico - @Leatherface
Spanje - @chufi
Taiwan - @Starflyer

[ Bericht 5% gewijzigd door heywoodu op 30-12-2025 11:43:19 ]
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 7 december 2025 @ 20:28:14 #2
284411 crew  heywoodu
pi_219437786
Tot verrassing van, neem ik aan, helemaal niemand wil ik alvast Brazilië claimen.
pi_219438203
Helaas doet mijn favoriete zomer OS land niet mee. Voor mij dus geen St Vincent and the Grenadines maar Malta *O*

Ze doen met 1 vrouw mee aan het langlaufen *O*
Spoilers!
pi_219439499
Ik ga voor Argentinië. Een grootmacht, maar wel exotisch op de Winterspelen :Y
[b]Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:[/b]
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
pi_219442211
Mexico. Zonder Hubertus misschien, maar vast wel weer met afvallige Amerikaanse skiërs.
pi_219468880
Mag ik Albanië?
Wordt hun 6e deelname aan de Winterspelen (0 medailles) en dit keer met 2 alpine skiërs, waarvan 1 zowaar een meer dan serieuze medaillekandidaat; Lara Colturi.
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 13 december 2025 @ 16:52:50 #7
284411 crew  heywoodu
pi_219483222
Het lijkt voor Brazilië in het biatlon toch nog fout te gaan lopen. Gaia Brunello stond na vorig seizoen mooi in de top-12 van atletes uit niet-geplaatste landen, die zo alsnog een startbewijs krijgen, maar de Britse Shawna Pendry en de afgelopen zomer vanuit Noorwegen overgestapte Deense Anne de Besche zijn haar voorbij gegaan en er komt ook nog een Wit-Russische aan die hard op weg is om haar te passeren, terwijl ze zelf met wat ziekte kampt en de vorm nog helemaal niet lekker heeft ;(

pi_219546242
@heywoodu, voor welke exoot moet ik deze OWS gaan juichen?
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 21 december 2025 @ 00:02:49 #9
284411 crew  heywoodu
pi_219548227
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2025 21:12 schreef Faraday01 het volgende:
@:heywoodu, voor welke exoot moet ik deze OWS gaan juichen?
Samaneh Beyrami O+

Ga ik sowieso voor juichen! En Ariuntungalag Enkhbayar :Y
pi_219549177
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 00:02 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Samaneh Beyrami O+

Ga ik sowieso voor juichen! En Ariuntungalag Enkhbayar :Y
Oke, dan claim ik Iran. Die zullen sowieso niet heel veel support krijgen. Het is wel afwachten of er ook wat nieuws uit het Iraanse kamp komt of dat het bolwerk hermetisch afgesloten blijft.

Wel hebben ze 4 quotumplaatsen dus in principe 4 sporters om voor te juichen.
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 21 december 2025 @ 10:54:40 #11
284411 crew  heywoodu
pi_219549445
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 10:13 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Oke, dan claim ik Iran. Die zullen sowieso niet heel veel support krijgen. Het is wel afwachten of er ook wat nieuws uit het Iraanse kamp komt of dat het bolwerk hermetisch afgesloten blijft.

Wel hebben ze 4 quotumplaatsen dus in principe 4 sporters om voor te juichen.
*O*

De rest is lastiger denk ik, maar Samaneh is altijd actief op de socials (helpt wellicht ook dat ze grotendeels in Spanje woont :+ ).

Maar sowieso mooi dat ook de winterploeg van Iran een supporter heeft ^O^
pi_219549563
quote:
1s.gif Op zondag 21 december 2025 10:54 schreef heywoodu het volgende:

[..]
*O*

De rest is lastiger denk ik, maar Samaneh is altijd actief op de socials (helpt wellicht ook dat ze grotendeels in Spanje woont :+ ).

Maar sowieso mooi dat ook de winterploeg van Iran een supporter heeft ^O^
Die sporters kunnen er ook niets aan doen dat ze uitkomen voor een land met een nogal betreurenswaardig regime. Zit het nationale Olympisch comité eigenlijk wel in Iran of is het net als bijvoorbeeld Afghanistan in ballingschap?
pi_219549574
Ik wilde Groenland nemen, fan van de broer en zus Slettemark die mee doen bij Biatlon. En dan moet je eens op Sondre letten, van de 16 schietbeurten dit jaar tot nu toe 10 foutloos, 5 keer 1 misser en maar 1 keer 3 missers. 4 jaar geleden liet Ukaleq al een bijzonder staaltje zien, ze was de enige foutloze schutter bij de vrouwenbiatlon op de winterspelen: https://nunatsiaq.com/sto(...)le-feat-at-olympics/
Maar ik zie dat Groenland als onderdeel van Denemarken mee doet aan de Olympische Spelen -O-

Maar Denemarken heeft nog maar 2 medailles ooit gehaald op de winterspelen, beide in 1998, dus ik denk dat Denemarken ook wel mag? Met dan speciaal aandacht voor de Groenlanders
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219549805
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 11:32 schreef Hanca het volgende:
Ik wilde Groenland nemen, fan van de broer en zus Slettemark die mee doen bij Biatlon. En dan moet je eens op Sondre letten, van de 16 schietbeurten dit jaar tot nu toe 10 foutloos, 5 keer 1 misser en maar 1 keer 3 missers. 4 jaar geleden liet Ukaleq al een bijzonder staaltje zien, ze was de enige foutloze schutter bij de vrouwenbiatlon op de winterspelen: https://nunatsiaq.com/sto(...)le-feat-at-olympics/
Maar ik zie dat Groenland als onderdeel van Denemarken mee doet aan de Olympische Spelen -O-

Maar Denemarken heeft nog maar 2 medailles ooit gehaald op de winterspelen, beide in 1998, dus ik denk dat Denemarken ook wel mag? Met dan speciaal aandacht voor de Groenlanders
Krijg je ook Faeröer erbij want die vallen ook onder het Deense Olympisch comité.
pi_219549827
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 12:03 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Krijg je ook Faeröer erbij want die vallen ook onder het Deense Olympisch comité.
Ja, dat is helemaal een gek verhaal, 2 weken later doen ze wel als apart land mee aan de paralympische spelen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 21 december 2025 @ 12:43:01 #16
284411 crew  heywoodu
pi_219550035
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 11:28 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Die sporters kunnen er ook niets aan doen dat ze uitkomen voor een land met een nogal betreurenswaardig regime. Zit het nationale Olympisch comité eigenlijk wel in Iran of is het net als bijvoorbeeld Afghanistan in ballingschap?
Dat moet ik even navragen, geen idee eigenlijk. Ik vermoed gewoon vanuit Iran, op het WK langlaufen werd het bijvoorbeeld van vrij losjes ineens superstreng op het moment dat de mannen arriveerden. Dat zegt voor mijn gevoel wel iets, maar ik zal het eens navragen.
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 21 december 2025 @ 12:44:05 #17
284411 crew  heywoodu
pi_219550041
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 11:32 schreef Hanca het volgende:

Wat mij betreft mag dat wel gewoon hoor, zou zonde zijn als de Slettemarks anders ondersneeuwen door bureaucratie.
  vrijdag 26 december 2025 @ 18:20:48 #18
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_219603754
Zal ik eens kijken wat Spanje doet ?! Ze hebben wat schaatsers, skiers en voor de rest weet ik het ff niet .. Wordt ff kijken
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 29 december 2025 @ 19:02:05 #19
284411 crew  heywoodu
pi_219657788
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 11:28 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Het NOC van Iran werkt gewoon vanuit Iran, hoor ik net :P
pi_219668148
Ik kies Eritrea met deze best man :)

🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 30 december 2025 @ 11:10:22 #21
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_219670250
Aangezien ik niet verwacht dat Nepal meedoet (hoewel ze sinds kort wel een shorttrackteam hebben), ga ik deze keer voor Taiwan. Die kunnen wel wat steun gebruiken.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 3 januari 2026 @ 15:50:53 #22
284411 crew  heywoodu
pi_219732872
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2025 21:20 schreef Lucky_Strike het volgende:
Helaas doet mijn favoriete zomer OS land niet mee. Voor mij dus geen St Vincent and the Grenadines maar Malta *O*

Ze doen met 1 vrouw mee aan het langlaufen *O*
Die ene vrouw is dit weekeinde in Arber, waar Bruna ook is. Ik had Bruna even verteld dat het leuk zou zijn om een foto met haar te maken, zou wel geinig zijn voor hier (en omdat Bruna en ik het allebei wel leuk vinden om iemand te ontmoeten uit een voor ons 'nieuw' land), eventuele deelnemers uit twee van onze gesteunde landen bij elkaar. Mooi toch O+

Zo gezegd, zo gedaan (foto komt er straks aan, moet even wachten tot mijn vader weer gearriveerd is), maar blijkbaar was de Maltese jongedame heel erg enthousiast en nu wil ze graag even contact met degene die haar/Malta gekozen heeft om te bedanken _O-

Ik kijk nog even hoe nu verder, ik had zoiets niet echt verwacht, mijn gedachte was gewoon "oh leuk, die uit Malta is daar ook, even kennis maken zou de immer sociale Bruna wel leuk vinden en een fotootje zou wel geinig zijn" :+

[ Bericht 2% gewijzigd door heywoodu op 03-01-2026 15:59:16 ]
pi_219733036
quote:
10s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 15:50 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Die ene vrouw is dit weekeinde in Arber, waar Bruna ook is. Ik had Bruna even verteld dat het leuk zou zijn om een foto met haar te maken, zou wel geinig zijn voor hier (en omdat Bruna en ik het allebei wel leuk vinden om iemand te ontmoeten uit een voor ons 'nieuw' land), eventuele deelnemers uit twee van onze gesteunde landen bij elkaar. Mooi toch O+

Zo gezegd, zo gedaan (foto komt er straks aan, moet even wachten tot mijn vader weer gearriveerd is), maar blijkbaar was de Maltese jongedame heel erg enthousiast en nu wil ze graag even contact met degene die haar/Malta gekozen heeft om te bedanken _O-

Ik kijk nog even hoe nu verder, ik had zoiets niet echt verwacht, mijn gedachte was gewoon "oh leuk, die uit Malta is daar ook, even kennis maken zou de immer sociale Bruna wel leuk vinden en een fotootje zou wel geinig zijn" :+
_O-

Ik heb gewoon Malta gekozen omdat ik ten eerste St. Vincent niet kon kiezen, omdat ze een vrouw is en een sport doet die ik ook daadwerkelijk kijk :D

Maar tof wel dit hoor. Ik moet even nadenken hoe of wat want ik heb niet echt socials meer. Kom er op terug. Briljante actie _O-
Spoilers!
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 3 januari 2026 @ 17:57:26 #24
284411 crew  heywoodu
pi_219734161
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 16:07 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
_O-

Ik heb gewoon Malta gekozen omdat ik ten eerste St. Vincent niet kon kiezen, omdat ze een vrouw is en een sport doet die ik ook daadwerkelijk kijk :D

Maar tof wel dit hoor. Ik moet even nadenken hoe of wat want ik heb niet echt socials meer. Kom er op terug. Briljante actie _O-
Groetjes van Jenny.

pi_219734356
Tonga lijkt zich weer niet te gaan kwalificeren voor de winterspelen. :'(

Is Monaco dan beschikbaar? *O*
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 3 januari 2026 @ 18:12:57 #26
284411 crew  heywoodu
pi_219734408
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:09 schreef Arth_NL het volgende:
Tonga lijkt zich weer niet te gaan kwalificeren voor de winterspelen. :'(

Is Monaco dan beschikbaar? *O*
:Y
pi_219812568
@heywoodu aangezien jij her en der contacten hebt: heb jij iets gehoord of alle protesten in Iran nog gevolgen kunnen gaan hebben voor de OWS deelname?
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 11 januari 2026 @ 20:17:49 #28
284411 crew  heywoodu
pi_219812740
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 19:55 schreef Faraday01 het volgende:
@:heywoodu aangezien jij her en der contacten hebt: heb jij iets gehoord of alle protesten in Iran nog gevolgen kunnen gaan hebben voor de OWS deelname?
Voor Samaneh sowieso niet lijkt me, die zit alleen maar in Italië deze dagen en woont volgens mij verder in Spanje. Voor de rest weet ik het niet...ik hoop dat ze komend weekeinde in Falcade actief is, want daar gaan wij ook naartoe en dan zou het makkelijker zijn om het te bespreken, maar volgens mij doet ze tot aan de Spelen helemaal geen wedstrijden dus ik verwacht het niet.

Jammer, een appje sturen over dit vind ik dan ook weer wat kil, aangezien zij natuurlijk ook gewoon familie en dergelijken heeft waarmee ze nu gewoon geen contact kan hebben, dus wil het wel liever face-to-face doen.
pi_219846025
Ik ga natuurlijk voor Colombia, gezien ik ook die nationaliteit heb!
  Moderator / Social Media snolleke zaterdag 24 januari 2026 @ 10:54:50 #30
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_219912873
Dan steun ik België @heywoodu

Volgens mij is België wel exotisch genoeg op de winterspelen
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 24 januari 2026 @ 10:56:39 #31
284411 crew  heywoodu
pi_219912880
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 10:54 schreef capuchon_jongen het volgende:
Dan steun ik België @:Heywoodu

Dat zit natuurlijk best wel op het randje, maar je mag van mij met alle plezier je thuisland steunen hoor, zeker :Y
pi_219912901
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 10:54 schreef capuchon_jongen het volgende:
Dan steun ik België @:Heywoodu

Exotisch met medaillekandidaten bij het schaatsen, shorttrack, skeleton, kunstschaatsen en als we heel optimistisch zijn zelf een kleine kans bij het biatlon _O- Echt niets exotisch aan.
pi_219922486
Argentinië gaat met liefst 8 sporters naar Turijn _O_
[b]Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:[/b]
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
pi_219924759
Albanië 🇦🇱 heeft de ploeg rond. Men stuurt 4 deelnemers, allen bij het alpine skiën.
Bij de mannen worden ze vertegenwoordigd door Deni Xhepa. Bij de meisjes door Lisa Brunga, Semire Dauti en Lara Colturi.

Dit zou zomaar eens de jongste Olympische ploeg van deze spelen kunnen zijn, Xhepa is met 22 jaar de oudste van de ploeg waar de andere drie respectievelijk 17, 18 en 19 jaar zijn.
  zondag 25 januari 2026 @ 14:47:51 #35
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_219925289
Taiwan gaat met een record aantal van 10 deelnemers naar Milaan *O*
pi_219931495
Het volgen van Denemarken begint al met het verhaal van Due Schmidt:
https://www.nu.nl/schaats(...)-ik-ben-genaaid.html

Omdat landen deelnemers inschrijven op onderdelen die zie niet gaan doen en zo reserveplekjes binnen halen (een sprinter inschrijven op de massastart, die wissel je dan later in voor een langeafstandsrijder, maar die sprinter mag dan omdat hij er toch is nog 1 van de vrijgevallen plekjes op de 500m rijden waar je je als land helemaal niet voor had geplaatst), mist de nummer 24 van de wereldbeker de massastart. Terwijl schaatsers zonder WB punten nu wel mee mogen doen. Nadat hij nota bene nog apart naar SLC was gevlogen en op het laatste moment aan de limiet had voldaan.

Heel sneu verhaal.
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 26 januari 2026 @ 12:46:58 #37
284411 crew  heywoodu
pi_219931640
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 12:37 schreef Hanca het volgende:
Het volgen van Denemarken begint al met het verhaal van Due Schmidt:
https://www.nu.nl/schaats(...)-ik-ben-genaaid.html

Omdat landen deelnemers inschrijven op onderdelen die zie niet gaan doen en zo reserveplekjes binnen halen (een sprinter inschrijven op de massastart, die wissel je dan later in voor een langeafstandsrijder, maar die sprinter mag dan omdat hij er toch is nog 1 van de vrijgevallen plekjes op de 500m rijden waar je je als land helemaal niet voor had geplaatst), mist de nummer 24 van de wereldbeker de massastart. Terwijl schaatsers zonder WB punten nu wel mee mogen doen. Nadat hij nota bene nog apart naar SLC was gevlogen en op het laatste moment aan de limiet had voldaan.

Heel sneu verhaal.
Kan hem helaas even niet helemaal lezen, maar welke landen zijn hier het meest schuldig aan eigenlijk? Dit klinkt wel als een vrij matig gat in de regels :{
pi_219932290
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 12:46 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Kan hem helaas even niet helemaal lezen, maar welke landen zijn hier het meest schuldig aan eigenlijk? Dit klinkt wel als een vrij matig gat in de regels :{
Wie zich terug gaat trekken voor een landgenoot is natuurlijk niet 100% zeker, maar het lijkt er op dat Oostenrijk, Frankrijk, Noorwegen iig schaatsers niet op hun eigen afstanden hebben ingeschreven.
pi_219944111
Trinidad and Tobago doet mee met 7 atleten, die gaan we volgen!
Oud Wereldkampioen
4-voudig Nederlands Kampioen
je mag me aanraken
pi_219954229
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 23:15 schreef Madhouse11 het volgende:
Trinidad and Tobago doet mee met 7 atleten, die gaan we volgen!
Ik vraag mij af, of de bevolking van Trinidad en Tobago zelf wel de OWS volgt.
Van China weet ik dat de Zomerspelen van 2008 een nationale gevolgde gebeurtenis was, wat bijna iedereen in China bezighield.
Maar van de OWS 2022 merkte ik dat bijna niemand beneden de Yangtze rivier dat maar iets interesseerde.
pi_219954575
quote:
10s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 17:57 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Groetjes van Jenny.

[ afbeelding ]
_O_

Ik zie dat ik hier nooit op gereageerd heb :o :@

Ik ben me eens aan het inlezen over Jenny Axisa Eriksen. Ze heeft een Maltese moeder en Noorse vader. Ze komt als eerste langlaufer ooit uit voor Malta.

Gedurende het seizoen doet ze mee het de Skandinavia Cup, de Noorse kampioenschappen en aangezien ze pas 20 is, was ze tot voor kort ook nog volop bezig met allerlei wedstrijden voor junioren. IN De Noorse kampioenschappen werd ze 62e op de sprint en 87e op de 10k. In eigen land komt ze niet in de buurt van de top maar ze is wel de beste van Malta *O*
Spoilers!
  vrijdag 30 januari 2026 @ 09:59:54 #42
49501 4-elements
Arrectis Auribus
pi_219961178
Vietnam was uitgenodigd voor de spelen, maar doen wederom niet mee zover ik kan zien. Jammer, anders had ik ze graag gesteund.
That's history. I say history because it happened in the past.
Murray Walker
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 1 februari 2026 @ 12:09:21 #43
284411 crew  heywoodu
pi_219976055
Goed, Brazilië, uiteraard te beginnen bij het langlaufen. Bruna Moura behoeft weinig introductie inmiddels, er is een hele topicreeks over :+ Zij wordt vergezeld door Eduarda Ribera, die haar vier jaar geleden verving op de Spelen en die dit keer het eerste van twee startbewijzen kreeg - enigszins geholpen door het feit dat ze vorig seizoen nog juniore was en daarmee extra punten kon scoren. Enfin, bij de mannen is er één startbewijs, daar is nooit strijd voor geweest, de Spaanse Braziliaan Manex Silva is echt veel en veel beter dan alle andere Braziliaanse mannen.

Dan het snowboarden, waar twee Brazilianen in de halfpipe te bewonderen zijn: Augustinho Teixeira en de sinds vorig jaar nieuwe Braziliaan Pat Burgener, die geswitcht is van Zwitserland en outsider is voor een medaille. Dat geldt bij het skeleton voor de in Canada woonachtige verpleegster Nicole Silveira, het is niet onmogelijk.

Dan is er het alpineskiën, met dé grote ster voor Brazilië: Lucas Pinheiro Braathen, sinds hij als gestopte wereldtopper zijn comeback maakte met een overstap van Noorwegen naar Brazilië staat de Braziliaanse wintersportwereldsocialmedia er he-le-maal vol mee, bij elke wedstrijd weer staat de hele Instagram vol met honderdmiljoen posts. Heeft serieuze medaillekansen op de slalom en mogelijk reuzenslalom en dat is wel met afstand de grootste kans voor een eerste Braziliaanse medaille ooit. Dankzij zijn prestaties mogen ook Christian Oliveira en Giovanni Ongaro mee doen, zij gaan, laten we het zo zeggen, geen medaille winnen - net als Alice Padilha bij de vrouwen, maar natuurlijk mooi dat ze er ook bij is.

Tot slot nog de bobsleeërs, veteraan Edson Bindilatti is er met zijn team weer eens bij, hij was ook al van de partij in nota bene Salt Lake City en verder in Turijn, Sochi, Pyeongchang en Beijing, het worden dus zijn zesde Winterspelen, keurig. Heeft al wel dertig keer zijn afscheid aangekondigd, dus we gaan hem in 2030 ongetwijfeld weer zien.
pi_220001499
Ik ga dit keer Singapore volgen. :Y
Singapore doet voor de tweede keer mee aan de Winterspelen en voor het eerst met de sneeuwsporten.
Faiz Basha (23, faizthegatebasher) doet mee op de slalom en reuzenslalom.

Faiz heeft leren skiën in Zwitserland, waar zijn ouders als diplomaat werkten. Het waren eigenlijk vooral zijn skicoach en ouders die voor hem een toekomst in de skicompetitie zagen. Nadat hij bij een ski-ongeluk een darmperforatie opliep had er al helemaal weinig zin meer in, maar zijn eerste podiumplaats zorgde ervoor dat hij toch met plezier kon doorgaan. Toen hij voor twee jaar terug moest naar Singapore voor zijn dienstplicht heeft hij alleen op skeelers kunnen trainen. Faiz heeft de ambitie om het niet bij 1 keer Winterspelen te houden en wil mensen meegeven: "whatever they throw at you, there's always a way through it".

*O*
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 4 februari 2026 @ 14:06:46 #45
284411 crew  heywoodu
pi_220001525
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:03 schreef TanteMathilde het volgende:
Ik ga dit keer Singapore volgen. :Y
Singapore doet voor de tweede keer mee aan de Winterspelen en voor het eerst met de sneeuwsporten.
Faiz Basha (23, faizthegatebasher) doet mee op de slalom en reuzenslalom.
[ afbeelding ]
Faiz heeft leren skiën in Zwitserland, waar zijn ouders als diplomaat werkten. Het waren eigenlijk vooral zijn skicoach en ouders die voor hem een toekomst in de skicompetitie zagen. Nadat hij bij een ski-ongeluk een darmperforatie opliep had er al helemaal weinig zin meer in, maar zijn eerste podiumplaats zorgde ervoor dat hij toch met plezier kon doorgaan. Toen hij voor twee jaar terug moest naar Singapore voor zijn dienstplicht heeft hij alleen op skeelers kunnen trainen. Faiz heeft de ambitie om het niet bij 1 keer Winterspelen te houden en wil mensen meegeven: "whatever they throw at you, there's always a way through it".

*O*
The Gate Basher, wat een bazenbijnaam :D
  woensdag 4 februari 2026 @ 15:15:05 #46
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_220002050
Okee, voor de lolz steun ik dan wel Trinidad én Tobago.

Deze tropische eilandennatie stuurt maar liefst 6 mensen naar Milaan.

Een vrouwelijke alpineskiër (Emma Gatcliffe), een mannelijke alpineskier (Nikhil Alleyne) én 4 mannen die meedoen in de tweemansbob en de viermandsbob: Axel Brown, De Aundre John (niet te verwarren met Die Andere John), Shakeel John (die andere John dus) en Xaverri Williams.

Eigenlijk komt Emma gewoon uit Canada. Deze foto komt van haar LinkedIn:

HUP TNT!

[ Bericht 40% gewijzigd door Irmak_Spermabak op 04-02-2026 15:26:08 ]
Blaf me vol
pi_220010252
Zuid Afrika ga ik voor juichen! 5 deelnemers dit jaar, grootste delegatie ooit _O_
Alius aliud dicit
  donderdag 5 februari 2026 @ 20:27:49 #48
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_220011038

Deze Olympische Spelen ben ik supporter van Taiwan - ik weiger ze Chinees Taipei te noemen. Dit land kan wel wat support gebruiken, zeker nu China weer aan het provoceren is, door militaire oefeningen uit te voeren voor de kust van Taiwan. Na de staatsgreep van Mao Zedong in 1949, waardoor China communistisch werd, bleef Taiwan een onafhankelijke republiek. Dit wordt echter niet erkend door China, dat het land als een afvallige provincie beschouwt.

Sinds 1956 doet Taiwan al mee aan de Olympische Spelen, en vanaf 1972 ook aan de Olympische Winterspelen. Op de Winterspelen wonnen ze nog geen enkele medaille, in tegenstelling tot de Zomerspelen, waar ze al 43 medailles wonnen, waarvan 9 goud. De vorige Winterspelen deed Taiwan mee met vier atleten; twee skiërs, een rodelaar en een schaatser. Deze Spelen doet Taiwan met negen atleten mee op de volgende onderdelen:

• Alpine skiën
• Bobsleeën
• Kunstschaatsen
• Langlaufen en
• Schaatsen

Alpine Skiën

Bij het Alpine skiën hebben twee atleten zich geplaatst. Bij de mannen is dit de 20-jarige Troy Samuel Chang, die mee gaat doen met de slalom. Hij komt uit het Californische Redding, maar heeft een dubbele nationaliteit dankzij zijn Taiwanese vader, en mag dus voor Taiwan uitkomen. Hij begon ooit met skiën op zijn zevende, maar hield het op zijn dertiende voor gezien om zich te focussen op teamsporten, zoals basketbal. Helaas gooide Covid roet in het eten, doordat alle teamsporten stilgelegd werden, waardoor hij zich weer ging toeleggen op het skiën. En met succes, want zes jaar later komt hij uit op de Olympische Spelen. Hij zal op maandag 16 februari om 10:00 uur voor het eerst in actie komen.

Bij de vrouwen zal de 23-jarige Lee Wen-Yi deelnemen aan de slalom. Vier jaar geleden was ze er ook al bij en werd ze 50ste. Ze versloeg daar, ondanks dat ze een poortje miste en weer terug klom, onder andere Mikaela Shiffrin. Bij de sluitingsceremonie mocht ze dan ook de vlag dragen. Ze begon met skiën met haar vader toen ze vier jaar oud was en vanaf haar zestiende begon ze mee te doen met internationale wedstrijden. Om zich te kwalificeren voor Beijjing skiede ze 25 wedstrijden in 37 dagen en plaatste zich 5 dagen voor de deadline. De plaatsing voor deze Spelen ging wat makkelijker. Ze zal op woensdag 18 februari 10:00 uur aan de start van de slalom verschijnen.

Bekijk deze YouTube-video
Bobsleeën

Ook het Taiwanese bobslee team "Ice Baby", zoals het damesteam genoemd wordt, plaatste zich voor de Olympische Spelen. Dit team zal uitkomen in de 2-vrouws bob. Het team bestaat uit Lin Sin-rong (stuurvrouw), Liang Yu-chieh (remmer), and Lin Song-en (remmer). In de North American Cup staat het team vierde. Daarnaast zal Lin Sin-rong ook meedoen met de monobob, waarin ze in de North American Cup tweede staat.

Lin Sin-rong deed in haar jeugd aan atletiek, maar zo'n 10 jaar geleden deed ze ooit een test met een rodelslee op wielen, en deed dat zo goed dat ze naar de rodelschool in Oberhof in Duitsland mocht. Ze schopte het zelfs tot de Spelen in Beijing vier jaar geleden, waar ze 31ste werd. Gezien het verschil tussen haar en de absolute top wilde ze iets anders proberen, maar geldgebrek zorgde ervoor dat ze pas sinds 2024 internationaal actief is in de bobslee. Om haar kansen te vergroten zocht ze een remmer om ook in de 2-vrouws bob actief te zijn. Dat werd Liang Yu-chieh. En later kwam Lin Song-en er nog bij. Zodat ze nu met zijn drieën naar de Spelen mogen. De monobob komt op zondag 15 en maandag 16 februari in actie en de 2-vrouws bob op vrijdag 20 en zaterdag 21 februari.

Langlaufen

Bij het langlaufen wordt Taiwan vertegenwoordigd door 18-jarige Lee Chieh-han en de 26-jarige Sophia Tsu Velicer. Lee Chieh-han vertegenwoordigde zijn land al op de Winter Jeugd Olympiade in 2024 en werd toen 68ste op de 7,5 km klassiek en 74ste op de sprint. In Milaan zal hij alleen uitkomen op de 10 km interval vrije stijl. Deze vindt plaats op vrijdag 13 februari.

Sophia Tsu Velicer heeft zich geplaatst heeft voor zowel de sprint en 10 km interval en zal het dus onder andere opnemen tegen Bruna Moura. Ze vertegenwoordigde Taiwan vorig jaar op de wereldkampioenschappen Nordic Ski, waar ze uitkwam op de 10 km klassiek, de 20 km skiatlon en de 50 km mass start. Ze komt op dinsdag 10 februari in actie op de sprint en op donderdag 12 februari op de 10 km vrije stijl.

Edit: Sophia Velicer doet blijkbaar ook mee aan de 10km + skiatlon op zaterdag 7 februari.

Kunstschaatsen

De 19-jarige kunstschaatser Li Yu-Hsiang plaatste zich voor de Spelen door vijfde te worden in de Skate to Milano. Hiermee is hij de tweede kunstschaatser ooit voor Taiwan op de Olympische Spelen. Hij begon dit seizoen goed, door tweede te worden tijdens de Asian Open Trophy en de Santa Claus Cup te winnen. Vorig jaar werd hij 30ste op de wereldkampioenschappen. Hij schaatst op zaterdag 7 februari de verplichte kür en op vrijdag 13 februari de vrije kür, mits hij zich daarvoor plaatst. Als hij niets aan zijn kürs heeft aangepast, zal hij de korte kür schaatsen op "This is War" van Matthew Raetzel en Richard Farrell en de vrije kür op "Eleanor Rigby" van de Beatles, mijn geboorteplaat :)

Schaatsen

De enige potentiële medaillekandidaat is de 30-jarige schaatsster Chen Ying-chu, die uitkomt op de 500 meter. Ze verraste op haar "thuisbaan" in Calagary door achter onze eigen Femke Kok tweede te worden op de 500m. In de wereldbeker eindigde ze op de 18de plaats, mede doordat ze niet meedeed aan de finale in Inzell. Ze komt uit het inline skaten waar ze ook medailles haalde in internationale wedstrijden. Maar om haar droom waar te maken om uit te komen op de Olympische Spelen switchte ze in 2023 naar het ijs. Tegenwoordig traint ze in Calgary bij coaches Kevin Crockett en Sung Ching-Yang, een voormalig Taiwanese Olympiër, die in 2014 uitkwam op de 500 en 1000 meter. Ze zal op zondag 15 februari in actie komen en hopen op net zo'n stunt als in Calgary.

Programma

Het programma voor de Taiwanese atleten is als volgt:

• za 7 februari 13:00 uur Sophia Tsu Velicer (Langlaufen, 10km + skiatlon)
• di 10 februari 09:15 uur Sophia Tsu Velicer (Langlaufen sprint kwalificatie vrouwen, vanaf 11:45 uur evt kwartfinale en verder)
• di 10 februari 18:30 uur Li Yu-Hsiang (Kunstschaatsen korte kür mannen)
• do 12 februari 13:00 uur Sophia Tsu Velicer (Langlaufen 10 km interval vrije stijl vrouwen)
• vr 13 februari 13:00 uur Lee Chieh-han (Langlaufen 10 km interval vrije stijl mannen)
• vr 13 februari 18:00 uur Li Yu-Hsiang (Kunstschaatsen vrije kür mannen, mits geplaatst voor finale)
• zo 15 februari 10:00 uur Lin Sin-rong (Bobsleeën monobob heat 1, 11:50 uur heat 2)
• zo 15 februari 17:00 uur Chen Ying-chu (Schaatsen 500m vrouwen)
• ma 16 februari 10:00 uur Troy Chang (Skiën slalom mannen eerste run, 13:30 uur tweede run)
• ma 16 februari 19:00 uur Lin Sin-rong (Bobsleeën monobob heat 3, 21:05 uur heat 4)
• wo 18 februari 10:00 uur Lee Wen-Yi (Skiën slalom vrouwen eerste run, 13:30 uur tweede run)
• vr 20 februari 18:00 uur "Ice Baby" (Bobsleeën 2-vrouws bob heat 1, 19:50 uur heat 2)
• za 21 februari 19:00 uur "Ice Baby" (Bobsleeën 2-vrouws bob heat 3, 21:05 uur heat 4)

Simona de Silvestro

Ik zal deze Spelen ook met wat meer aandacht kijken naar de Zwitsers-Italiaanse "exoot" Simona de Silvestro, die net als de Taiwanese dames uitkomt in het bobsleeën. Ze zal voor Italië uitkomen in de 2-vrouws bob en monobob. Ze was voor deze carrièreswitch onder andere actief als coureur in de IndyCar (waaronder de Indy 500) en Formule E. Ook testte ze een Formule 1 wagen voor Sauber. Sinds 2022 is ze gestart met bobsleeën en heeft ze haar autosportcarrière op een laag pitje gezet met als doel om deel te nemen aan deze Winterspelen. Dat is gelukt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Starflyer op 06-02-2026 13:05:34 ]
pi_220011605
Iemand moet Haïti nog aanmoedigen! Wat een outfit _O_
  vrijdag 6 februari 2026 @ 18:06:06 #50
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_220017758
Voor Taiwan zullen kunstschaatser Li Yu‑Hsiang en bobsleester Lin Sin‑rong de vlag dragen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')