Dat gaat best hard.quote:Kinderen kunnen aan het einde van de basisschool steeds minder goed een gesprek voeren. Hun gespreksvaardigheid is de afgelopen jaren flink afgenomen, blijkt uit onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs.
In het schooljaar 2016-2017 haalde 87 procent van de leerlingen in groep 8 het basisniveau 1F, in 2024 gold dat nog voor 69 procent. Op niveau 1F kunnen ze een gesprek voeren over alledaagse onderwerpen.
Een heleboel kinderen lukt dat dus niet. "Ze hebben moeite om een gesprek op gang te brengen en op gang te houden", zegt Matthijs van den Berg van de inspectie. "Ze kunnen hun gedachten en gevoelens moeilijk onder woorden brengen of hun mening geven."
Ook nemen kinderen die 1F niet halen minder vaak het woord. Ze leverden in een experiment geen actieve bijdrage aan het gesprek en gaven geen inzicht in hun eigen gedachtegang. Bovendien is hun woordenschat beperkt, waardoor ze vaak dezelfde, korte antwoorden gaven.
Van den Berg zegt dat er op scholen wat betreft taalvaardigheid veel meer aandacht is voor lezen dan voor spreken. "Maar spreekvaardigheid is net zo belangrijk. We weten uit onderzoek dat spreekvaardigheid niet alleen de basis is voor sociaal verkeer, maar ook de basis vormt voor succes op school, voor taalontwikkeling en om überhaupt goed te kunnen functioneren in de maatschappij."
Volgens Van den Berg zouden scholen er goed aan doen om gespreksvaardigheid te stimuleren, door bijvoorbeeld meer gerichte opdrachten het hele jaar door te geven in plaats van een of twee spreekbeurten per jaar. Dat heet taalbewust lesgeven. Leerlingen moeten dan bijvoorbeeld hun mening geven over een bepaald onderwerp en hun standpunt toelichten in de klas.
Ook is er een belangrijke rol weggelegd voor ouders en opvoeders. Heel veel kinderen geven in het onderzoek aan dat ze thuis nauwelijks over de actualiteit praten, zegt Van den Berg. "Misschien zitten we toch steeds vaker achter een schermpje. Maar als we spreekvaardigheid met zijn allen belangrijk vinden, dan is het ook zaak om dat thuis aan de keukentafel aandacht te geven."
Natuurlijk wel. En dat gaat nog wel een tijdje stand houden. De coronageneratie zal nooit meer net zo sociaal worden als de vorige generatie.quote:Op vrijdag 5 december 2025 07:07 schreef Eightyone het volgende:
Corona lijkt me inmiddels iets te lang geleden om hier nog een rol in te spelen voor kinderen van deze leeftijd.
Andere generatie*quote:
Hou toch op, je mocht hier echt vrijwel alles nog met Coronja, ik denk dat het meer typisch voor de generatie van jou om nooit verantwoordelijk bij je zelf te zoeken, maar altijd dat een ander het voor je moet oplossen.quote:Op vrijdag 5 december 2025 07:11 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. En dat gaat nog wel een tijdje stand houden. De coronageneratie zal nooit meer net zo sociaal worden als de vorige generatie.
1 van de problemen is dat je tegenwoordig ook simpelweg bizar weinig gesprekken voert met mensen. Mijn geberatie heeft al geen zin in koetjes en kalfjes en de generatie na mij nog minder. Zelfs als 5-jarige had je weleens een gesprek met de bakker als je er was. Dat is tegenwoordig niet meer.
Ik denk dat de meeste volwassenen daar evenmin toe is staat zijn.quote:Op vrijdag 5 december 2025 07:07 schreef Eightyone het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)sprek-op-gang-houden
[..]
Dat gaat best hard.
Corona lijkt me inmiddels iets te lang geleden om hier nog een rol in te spelen voor kinderen van deze leeftijd.
Met behulp van dat schermpje kan je trouwens ook heel goed de activiteit bespreken, maar je moet het ook nog wíllen. En dan scheelt het ook nog of je krantensites gebruikt of Tiktok.
quote:Op vrijdag 5 december 2025 09:26 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
Taal is in het algemeen wel een probleem. Docenten zijn vaak meelbieten (parttime) die alleen de LINDA lezen.
Docenten dringen het Nederlands op aan de jongere generaties, terwijl er helemaal geen mensen in Nederland zijn die meesters zijn in het voeren van gesprekken in het Nederlands.quote:Op vrijdag 5 december 2025 09:26 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
Taal is in het algemeen wel een probleem. Docenten zijn vaak meelbieten (parttime) die alleen de LINDA lezen.
Opdringen is iets anders dan onderwijzen. Je moet de voertaal wel machtig zijn. Je kunt nog zo slim zijn, maar als je geen woorden aan die gedachten kunt geven wordt het lastig.quote:Op vrijdag 5 december 2025 09:42 schreef torentje het volgende:
[..]
Docenten dringen het Nederlands op aan de jongere generaties, terwijl er helemaal geen mensen in Nederland zijn die meesters zijn in het voeren van gesprekken in het Nederlands.
Dat zijn juist zeer sociale jongeren, die vaak behulpzaam aan vreemden vragen of ze problemen hebben.quote:Op vrijdag 5 december 2025 07:16 schreef Dven het volgende:
Volledig in lijn met het stijgend aantal leerlingen afkomstig uit een minderwaardige cultuur.
Misschien vinden "we" dat minder belangrijk. Over de wenselijkheid en redenen daarachter kun je van alles vinden, maar de brede trend op velerlei gebieden is toch vooral dat de sociaal interactieve aspecten steeds meer worden weggenomen.quote:Ook is er een belangrijke rol weggelegd voor ouders en opvoeders. Heel veel kinderen geven in het onderzoek aan dat ze thuis nauwelijks over de actualiteit praten, zegt Van den Berg. "Misschien zitten we toch steeds vaker achter een schermpje. Maar als we spreekvaardigheid met zijn allen belangrijk vinden, dan is het ook zaak om dat thuis aan de keukentafel aandacht te geven."
17 jaar WoW.quote:Op vrijdag 5 december 2025 09:55 schreef roos94 het volgende:
Waarom doen ze toch steeds of "schermpjes" iets van de laatste jaren is
Ik zat in godverdomme al in 2010 als puber de hele dag aan mijn Blackberry gekleefd.
In 2000s zat ik op vrije momenten de hele dag voor de buis om Jetflix , Fox Kids en Nickelodeon te kijken.
En als ik geen tv keek dan zat ik wel uren te gamen met Pajama Sam, Freddie Fish en Sims 1.
We spreken 20-25 jaar terug.
Maar nú zijn schermen een probleem
Maar het Nederlands is slechts de voertaal van de docenten, docenten die niet willen dat leerlingen spreken met elkaar over de docenten en hun voertaal.quote:Op vrijdag 5 december 2025 09:50 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
[..]
Opdringen is iets anders dan onderwijzen. Je moet de voertaal wel machtig zijn. Je kunt nog zo slim zijn, maar als je geen woorden aan die gedachten kunt geven wordt het lastig.
Ze vinden iedere keer wel iets: eind jaren 90 was het sms, niemand zou meer normaal Nederlands kunnen schrijven, daarvoor "Nintendo", strips etc.quote:Op vrijdag 5 december 2025 09:55 schreef roos94 het volgende:
Waarom doen ze toch steeds of "schermpjes" iets van de laatste jaren is
Ik zat in godverdomme al in 2010 als puber de hele dag aan mijn Blackberry gekleefd.
In 2000s zat ik op vrije momenten de hele dag voor de buis om Jetflix , Fox Kids en Nickelodeon te kijken.
En als ik geen tv keek dan zat ik wel uren te gamen met Pajama Sam, Freddie Fish en Sims 1.
We spreken 20-25 jaar terug.
Maar nú zijn schermen een probleem en heeft het ineens gevolgen
Het Grote Linda Meiden Winterboekquote:Op vrijdag 5 december 2025 09:26 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |