Een hele kamer inrichten als nazi-kwartier omdat "hij geīnteresseerd is in de geschiedenis"quote:SD-parlementariër stapt op na nazi-onthulling
De Zweedse Democraten-parlementariër Göran Hargestam treedt af, meldt hij aan persbureau TT.
Het bericht komt nadat Expressen had onthuld dat hij een verzameling nazi-voorwerpen in bezit had.
Göran Hargestam had verschillende verhuisdozen achtergelaten in een kantoorgebouw in Valdemarsvik, dat hij vorig jaar had verkocht. In een van de dozen bevond zich een verzameling nazi-spullen, waaronder een beker met een hakenkruis, twee exemplaren van Mein Kampf en idoolfoto’s van Adolf Hitler. Dat heeft Expressen kunnen onthullen.
Nu legt Göran Hargestam zijn functie als parlementariër neer, laat hij weten via de persafdeling van de partij, volgens TT. Volgens Hargestam had hij een “militair-historische interesse” en plannen om een boek te schrijven.
“Nu de media vandaag veel ophef hebben gemaakt over deze interesse, heb ik ervoor gekozen mijn parlementaire functie neer te leggen. Mijn militair-historische interesse zou niet tot last moeten zijn voor mijn partij, ook al heb ik niets te verbergen. In deze branche moet je je soms verhouden tot hoe iets eruitziet, niet hoe het daadwerkelijk is,” schrijft hij in een reactie aan TT.
Naast parlementslid is hij ook voorzitter van de SD in Östergötland.
Kennis van de verzameling
Verschillende partijgenoten van Göran Hargestam – zowel actieve als voormalige – zeggen tegen Expressen dat zij op de hoogte waren van de verzameling.
Een van hen zou bij Göran Hargestam thuis zijn geweest en de verzameling zelf hebben gezien.
“Het was een hele kamer die volledig volstond met nazi-helmen, hakenkruisvlaggen, boeken, Mein Kampf, medailles en van alles en nog wat. Het stond allemaal heel netjes opgesteld,” zegt deze persoon.
"Mij Krijgen Ze Niet Klein"quote:Op donderdag 4 december 2025 17:28 schreef monkyyy het volgende:
Gaat hij een boek schrijven over zijn leven genaamd "Mijn strijd"?
Je mag ook niks meer tegenwoordig.quote:Op donderdag 4 december 2025 17:24 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.tv4.se/artike(...)er-nazistavsloejande
[..]
Een hele kamer inrichten als nazi-kwartier omdat "hij geīnteresseerd is in de geschiedenis"wat een partij zeg. Verbaasd me niets.
Niet alleen in die branche hoor, eigenlijk is het gewoon hoe het leven is.quote:In deze branche moet je je soms verhouden tot hoe iets eruitziet, niet hoe het daadwerkelijk is
Doet me denken aan deze scenequote:Op donderdag 4 december 2025 17:24 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Een hele kamer inrichten als nazi-kwartier omdat "hij geīnteresseerd is in de geschiedenis"wat een partij zeg. Verbaasd me niets.
Verbaasdquote:Op donderdag 4 december 2025 17:24 schreef Mikeytt het volgende:
Verbaasd me niets.
Had Lemmy dat niet ook?quote:Op donderdag 4 december 2025 17:42 schreef Vliegbaard het volgende:
Fophef. Waarom zou je geen nazi-verzameling mogen hebben? Dat wil toch niet gelijk zeggen dat hij bepaald gedachtengoed aan hangt?
Kloptquote:Op donderdag 4 december 2025 18:19 schreef Horzula het volgende:
[..]
Had Lemmy dat niet ook?
En Brian Jones?
Ware het niet dat meneer volksvertegenwoordiger is namens een extreemrechtse partij. Dan ligt de ideologische link stukken meer voor de hand dan een onschuldige verzameling…quote:Op donderdag 4 december 2025 18:34 schreef Richestorags het volgende:
Dit zegt an sich toch niks? Het zijn historische memorabilia.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |