abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 3 december 2025 @ 20:39:24 #1
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219403342
quote:
Iets bestellen bij een Chinese webshop wordt zeer binnenkort duurder. Het kabinet wil begin januari een pakkettoeslag invoeren voor pakketjes van buiten de Europese Unie, waardoor een gemiddelde bestelling zo'n 6 euro duurder wordt. Dat blijkt uit een conceptwetsvoorstel in handen van de NOS.

Door de enorme vlucht van het aantal pakketjes heeft de douane het zo druk dat de dienst niet meer aan haar eigenlijke werk toekomt: het controleren van vracht op veiligheid en het innen van invoerrechten en belastingen.

De toeslag gaat gelden voor pakketjes tot 150 euro. Die zijn nu nog vrijgesteld van douanekosten, maar er komen er inmiddels dagelijks ongeveer één miljoen van naar Nederland. 80 tot 90 procent daarvan komt van Chinese webwinkels als AliExpress, Temu en Shein. Ieder pakketje moet door de douane worden ingeklaard en dat is zo langzamerhand niet meer te doen.

Niet al die pakketjes gaan overigens naar Nederlandse consumenten. Een groot deel gaat uiteindelijk naar andere EU-landen, maar komt wel via Nederlandse havens en vliegvelden de unie binnen.

De toeslag, die officieel een 'handling fee' heet, wordt 2 euro per productregel in de bestelling. Omdat in een gemiddeld pakket drie verschillende producten zitten, betekent het een gemiddelde kostenstijging van 6 euro.

---------

Hoe werkt het?

Stel, je koopt vier dezelfde voetbalshirts bij een Chinese webshop, dan betaal je 2 euro toeslag. Als je in dezelfde bestelling ook nog twee paar dezelfde voetbalsokken bestelt, dan loopt de toeslag op naar 4 euro. Zie je ook nog een paar voetbalschoenen, dan is de totale heffing 6 euro.

Iedere nieuwe productregel in de bestelling kost 2 euro extra.

---------

Met de huidige hoeveelheid pakketjes zou dat twee miljard euro per jaar opleveren, geld dat voor een deel naar de Nederlandse schatkist gaat, al is niet duidelijk hoeveel. De hoop is natuurlijk dat er veel minder besteld gaat worden.

De opbrengst kan voor een deel ingezet worden om de douane te versterken. Het kabinet wil met de toeslag ook de Nederlandse webwinkels en gewone winkels beschermen, die veel last hebben van de concurrentie uit China.

Binnen de EU wordt ook gewerkt aan een gezamenlijke regeling met hetzelfde doel, maar die kan op z'n vroegst op 1 november volgend jaar ingaan en wellicht pas in 2028. Frankrijk, België en Luxemburg vinden dat te lang duren en gaan op zeer korte termijn, het liefst volgende maand, een eigen heffing invoeren van twee euro per product.

Nu al is Nederland koploper als het gaat om de invoer van pakketjes van buiten de EU, maar als onze buurlanden de toeslag invoeren vreest het kabinet een waterbedeffect. Dan worden die pakketjes waarschijnlijk via Nederland verstuurd, mogelijk elke dag meer dan drie miljoen.

"De Nederlandse markt wordt dan nog meer dan nu overspoeld door een tsunami aan e-commerce-zendingen", staat in de toelichting. "De gevolgen hiervan zullen stilstaande containers in de haven van Rotterdam en het stilvallen van de doorvoer van goederen op Schiphol zijn."

Frankrijk, België en Luxemburg willen de toeslag per 1 januari invoeren, maar zowel in België als Frankrijk is het de vraag of dat ook echt op die datum lukt. Het zou ook een paar weken later kunnen worden. Het Nederlandse kabinet wil de heffing daarom pas in laten gaan als de buurlanden ook zo ver zijn.

De pakkettoeslag moet worden betaald door de vervoerders, zoals Post NL, DHL en FedEx. Maar die zullen die vrijwel zeker doorberekenen aan de consumenten. De vervoerders vinden dat ze te weinig voorbereidingstijd hebben als de heffing al in januari ingaat.

Het wetsvoorstel ligt op dit moment bij de Raad van State. Als die positief adviseert, wordt het besproken in de ministerraad. Ingewijden verwachten dat het daar zonder veel problemen zal worden goedgekeurd.

De Tweede Kamer nam vorige week nog een motie aan van de ChristenUnie, waarin het kabinet gevraagd wordt om zo snel mogelijk een toeslag op pakketjes van buiten de EU in te voeren.
Toch maar weer naar een stenen 'goedkoop Chinees spul'-verkoper in je buurt?

En wat gaan dropshippers hiermee doen?

Zelf kocht ik al niet bij Temu, Shein of Ali Express; het kwam altijd wat twijfelachtig op me over, en de levertijden zijn wat lang. Maar uit de stenen tegenhangers ligt er het nodige.
Top 2000-suggesties: Vanaf hier ----- 2025-jaarlijst
pi_219403361
Duurder dan de artikelen die er vandaan komen
pi_219403372
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 20:39 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Toch maar weer naar een stenen 'goedkoop Chinees spul'-verkoper in je buurt?

En wat gaan dropshippers hiermee doen?

Zelf kocht ik al niet bij Temu, Shein of Ali Express; het kwam altijd wat twijfelachtig op me over, en de levertijden zijn wat lang. Maar uit de stenen tegenhangers ligt er het nodige.
Gewoon naar de Action gaan. Daar hebben ze gekeken of het aan de regels voldoet en krijg je ook garantie.
  Miss 200.000.000! woensdag 3 december 2025 @ 20:46:25 #4
367000 roos94
pi_219403374
OMGGG

Dan maar hetzelfde bordje "live laugh life" op bol bestellen voor 6x de prijs

Gr ria
  woensdag 3 december 2025 @ 20:48:32 #5
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219403385
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 20:46 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Gewoon naar de Action gaan. Daar hebben ze gekeken of het aan de regels voldoet en krijg je ook garantie.
Deze winkel in Uden is wat mysterieus. Iig ligt er voor een paar voetbalvelden aan goedkope meuk.

https://www.kliknieuwsude(...)-make-over-gekregen-
pi_219403390
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 20:48 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Deze winkel in Uden is wat mysterieus. Iig ligt er voor een paar voetbalvelden aan goedkope meuk.

[ afbeelding ]

"Nu nog meer nutteloze zooi en nog goedkoper! Ideaal als je graag shopt en het na een week weer weggooit!"
  woensdag 3 december 2025 @ 20:51:29 #7
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219403393
Door de handelsoorlog tussen China en de VS eerder dit jaar is de Action al tijden goedkoper dan de Temu.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_219403437
Wauw het kabinet is bezig met doorvoeren van een besluit. Dit is geweldig nieuws. Ze zagen zeker dat het jaar bijna voorbij was :o
  Miss 200.000.000! woensdag 3 december 2025 @ 21:05:37 #9
367000 roos94
pi_219403456
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 20:51 schreef Mikeytt het volgende:
Door de handelsoorlog tussen China en de VS eerder dit jaar is de Action al tijden goedkoper dan de Temu.
Bekijk deze YouTube-video
  woensdag 3 december 2025 @ 21:07:55 #10
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_219403466
Alles weer zelf produceren, China boycotten
Want het wetboek ken ik ook
pi_219403474
Dit is goed nieuws. Oprotten met die Chinese troep.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  woensdag 3 december 2025 @ 21:11:22 #12
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_219403487
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 21:09 schreef Discombobulate het volgende:
Dit is goed nieuws. Oprotten met die Chinese troep.
Dit is alleen maar goed nieuws voor de kas van de Roverheid
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  woensdag 3 december 2025 @ 21:15:58 #13
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_219403521
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 20:39 schreef Eightyone het volgende:
2 euro per productregel in de bestelling. Omdat in een gemiddeld pakket drie verschillende producten zitten, betekent het een gemiddelde kostenstijging van 6 euro.
Die creatieve Chinezen zetten alles op één regel.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_219403534
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 21:07 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Alles weer zelf produceren, China boycotten
Ja, om te beginnen alles wat je nodig hebt om die producten te maken. Want als je dat allemaal in China moet kopen, wat nu vaak het geval is, ben je nog geen steek verder gekomen.
  woensdag 3 december 2025 @ 21:20:54 #15
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_219403553
Oeh gauw even mijn hele Temu winkelwagentje bestellen dan maar
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_219403574
quote:

[..]
Lol.
Daarom zijn er zo veel terug oproepen .
Niet alleen bij de action maar ook bij andere .

Het is de zelfde troep namelijk.
Alleen in een andere doosje gestopt.
Als er een echte CE keuring op staat .
Dan staat er ook een iso nummer er bij
Juist het moet op de doos als in de handleiding staan .

Staat er niet op.
pi_219403600
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 21:24 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Lol.
Daarom zijn er zo veel terug oproepen .
Niet alleen bij de action maar ook bij andere .

Het is de zelfde troep namelijk.
Alleen in een andere doosje gestopt.
Als er een echte CE keuring op staat .
Dan staat er ook een iso nummer er bij
Juist het moet op de doos als in de handleiding staan .

Staat er niet op.
Ja, bij Temu zal dat niet gebeuren, die doen niet aan terugroepacties. AliExpress ook niet. Garantie tot aan de deur.
pi_219403665
Ze maken het maar zo duur als ze willen, ik bestel niks uit dat nepland.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_219403749
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 20:48 schreef Eightyone het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Veel van dit soort rommelwinkels gezien in Midden-Amerika (incusief namaak spullen). Maar goed, daar hebben ze vaak geen geld voor wat beters. Nu dus helaas ook hier...

Was de EU niet sowieso bezig die beschermde 3e wereldstatus van China op te heffen? Dat zou sowieso al veel hogere tarieven betekenen. Ik bestel wel eens wat uit Australië, en dan komt er een bak kosten bij. Prima als dat voor die zooi uit China ook geldt.
^ To je nesmysl ^
pi_219403819
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 21:27 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, bij Temu zal dat niet gebeuren, die doen niet aan terugroepacties. AliExpress ook niet. Garantie tot aan de deur.
In tegendeel. Heb al twee keer in het laatste halfjaar een bericht van Ali gehad over een onveilig product en daarvoor zelfs geld teruggestort gekregen.

En als je dan leest wat er aan de hand is kom je niet meer bij. In de printplaat van het betreffende artikel was soldeertin verwerkt met een te hoog loodpercentage. Levensgevaarlijk kennelijk.
-
  woensdag 3 december 2025 @ 21:53:33 #21
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219403821
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 21:45 schreef TyVole het volgende:

[..]
Veel van dit soort rommelwinkels gezien in Midden-Amerika (incusief namaak spullen). Maar goed, daar hebben ze vaak geen geld voor wat beters. Nu dus helaas ook hier...

De betreffende winkel is er al sinds 2013.

Elders vind je ook al jaren gelijksoortige niet-ketengebonden vaagheid, maar dan kleiner.
  woensdag 3 december 2025 @ 21:54:47 #22
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219403830
Dan gaan we dus nog meer bestellen, want we willen onze extra verzend- of invoerkosten er dan uithebben.
pi_219404011
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 21:53 schreef quo_ het volgende:

[..]
In tegendeel. Heb al twee keer in het laatste halfjaar een bericht van Ali gehad over een onveilig product en daarvoor zelfs geld teruggestort gekregen.

En als je dan leest wat er aan de hand is kom je niet meer bij. In de printplaat van het betreffende artikel was soldeertin verwerkt met een te hoog loodpercentage. Levensgevaarlijk kennelijk.
Dat wist ik niet. Maar ik heb er ook al heel lang niets meer besteld.
pi_219404019
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 21:45 schreef TyVole het volgende:

[..]

Was de EU niet sowieso bezig die beschermde 3e wereldstatus van China op te heffen? Dat zou sowieso al veel hogere tarieven betekenen. Ik bestel wel eens wat uit Australië, en dan komt er een bak kosten bij. Prima als dat voor die zooi uit China ook geldt.
Tot nu toe had de douane geen capaciteit. Vandaar waarschijnlijk ook gewoon 1 nieuw tarief voor alles.
pi_219404068
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 21:54 schreef Tengano het volgende:
Dan gaan we dus nog meer bestellen, want we willen onze extra verzend- of invoerkosten er dan uithebben.
Het is per item 2 euro extra. Dus als je 6 verschillende dingen koopt betaal je 12 euro.
pindazakje
  woensdag 3 december 2025 @ 22:22:09 #26
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219404088
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 22:20 schreef Hyaenidae het volgende:
Het is per item 2 euro extra. Dus als je 6 verschillende dingen koopt betaal je 12 euro.
* Tengano is niet blij :(
pi_219404243
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 21:27 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Heeft geen zak met garantie te maken.
Het heeft mee te maken dat er producten worden verkocht met een valse ce keuring .
Dat houd in bij brand je niet verzekerd bent .
  woensdag 3 december 2025 @ 23:03:22 #28
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219404304
quote:

[..]
Dat voorzie ik ook. Niet te vergeten het (inkoop)model dat een tussenpartij grote dozen gaat bestellen (= één produktregel) om die hier in de schuur achter het huis, te verspreiden.

Voor heel veel dingen maakt ons het niet uit of we nu een week of 10 weken moeten wachten op levering.
Eén keer in de zoveel tijd lopen we de voorraad na en bestellen - nu per stuk - als iets opraakt.
Dat wordt dan straks bijeenvoegen en/of de Chinese leverancier ipv 10 produkten op een factuur, één bestelregel plaatst.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_219404324
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 22:20 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
10 keer hetzelfde product bestellen dan het is nog maar 20 cent per stuk _O_
  woensdag 3 december 2025 @ 23:09:09 #30
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219404337
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 22:52 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Heeft geen zak met garantie te maken.
Het heeft mee te maken dat er producten worden verkocht met een valse ce keuring .
Dat houd in bij brand je niet verzekerd bent .
Ik moet zelf weten wat ik thuis gebruik en regel wel mijn eigen verzekering.
Ik snap dat "nietsvermoedende" consumenten een zekerheid willen hebben maar in veel gevallen maak ik dat zelf wel uit.
Dat de overheid de maatregel invoert is vooral een verdienmodel en heeft geen sikkepit te maken met burgerbelangen.
pi_219404364
De Sahara is zonder meer erg droog.
  donderdag 4 december 2025 @ 00:10:46 #32
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219404551
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 22:13 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Tot nu toe had de douane geen capaciteit. Vandaar waarschijnlijk ook gewoon 1 nieuw tarief voor alles.
Het blijft ergens wel komisch wanneer je (ik) bedenkt dat de overheid het nodig vond om alle import tot in detail te controleren en dan nu "constateert" dat het wel erg veel is om een wij van WC-eend heffing te gaan opleggen.

Een beetje als dat de banken witwascontroles moeten doen vanaf ¤100, daarvoor allerlei personeel en dure services nodig heeft om de rekening daarvan bij de consument te kunnen leggen. Het bekende enshitification model. Eerst iets invoeren om dat anders bedoeld op een later moment te gaan uitmelken.

Maar goed de markt zal reageren met een antwoord van bv grote magazijnen in de lande om produkten lokaal uit gaan uitleveren en de overheid (op douane niveau) geen zicht meer heeft met wie als individu wat wanneer besteld. De levering hier gebeurd onverminderd door "ZZP" jongens die vanuit hun Ford Fiësta, bestellingen in de tuin werpen.

Verbazend is mij ook hoe snel dat al is, nl. per 1/1/26. Jaren nodig voor inspraak & verhaalprocedures maar een rekening verhogen (denk aan brandstof FF 5ct/liter voor het OV) kan in enkele weken. De RvS, die nog moet oordelen over de pakketjesheffing, zal het ws het allemaal prima vinden.
pi_219404643
Miljoen pakketjes per dag
6 euro per stuk

6mln extra belasting per dag. Dat ziet de fiscus. Die zien echt niet dat de douane het druk heeft, dat scheelt ze namelijk geen ene fucking moer. Die 2 miljard per jaar extra uitzuiggeld echter wel.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219405268
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 23:09 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ik moet zelf weten wat ik thuis gebruik en regel wel mijn eigen verzekering.
Ik snap dat "nietsvermoedende" consumenten een zekerheid willen hebben maar in veel gevallen maak ik dat zelf wel uit.
Dat de overheid de maatregel invoert is vooral een verdienmodel en heeft geen sikkepit te maken met burgerbelangen.
Tja jouw verantwoordelijkheid.
Niet klagen door dat je een usb Charger heb gekocht zonder CE keuring .
En de verzekering niet uitkeert.
En dat je ook alle kosten van de afgebrande huis van je buurman ook mag vergoeden.

Succes met je leven lang te gaan betalen.
En dan nog hopen dat er geen doden bij jouw of de buurman zal komen.

Dat is de risico van Chinese troep zonder keuring .
En helaas word deze troep ook door winkels verkocht omdat ze denken dan de CE keuring van china export letters het zelfde zijn als de CE keuring van getest spul voor goed keuring en veiligheid.
pi_219405282
Doe dat ook maar voor Nederlandse pakketjes, je word hier knettergek van de bestelbussen die de hele dag de boel blokkeren met als gevolg dat iedereen gaat toeteren. Vooral POST NL met hun debiel grote bussen die alleen haaks op een kruizing gepakkeerd kunnen worden.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_219405315
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 00:39 schreef Red_85 het volgende:
Miljoen pakketjes per dag
6 euro per stuk

6mln extra belasting per dag. Dat ziet de fiscus. Die zien echt niet dat de douane het druk heeft, dat scheelt ze namelijk geen ene fucking moer. Die 2 miljard per jaar extra uitzuiggeld echter wel.
Rechts kabinet. Het doel is dus Nederlandse bedrijven die vergelijkbare dingen maken te steunen.
pi_219405319
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 08:21 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Rechts kabinet. Het doel is dus Nederlandse bedrijven die vergelijkbare dingen maken te steunen.
Je zou kunnen invoeren dat als je het afhaalt bij een bestelpunt je de belasting niet betaalt, dat maakt bezorging ook nog eens efficienter en goedkoper, en ook een heel stuk veiliger.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_219405334
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 08:22 schreef raptorix het volgende:

[..]
Je zou kunnen invoeren dat als je het afhaalt bij een bestelpunt je de belasting niet betaalt, dat maakt bezorging ook nog eens efficienter en goedkoper, en ook een heel stuk veiliger.
Ik woon in een flatgebouw, dus voor mij gebeurt dat al automatisch als ik een groot en/of zwaar pakket bestel. Daar hebben de bezorgers geen zin in. "Dat gaat die sukkel zelf maar ophalen op zijn fietsje en naar boven sleuren."
pi_219405349
Doe dit gewoon voor alle pakketjes. Bizar wat een onnodige troep mensen bestellen
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_219406191
quote:
14s.gif Op woensdag 3 december 2025 23:03 schreef Vallon het volgende:

[..]
Dat voorzie ik ook. Niet te vergeten het (inkoop)model dat een tussenpartij grote dozen gaat bestellen (= één produktregel) om die hier in de schuur achter het huis, te verspreiden.
Dat is ook een voordeel van die maatregel las ik. Nouja niet een zwarte markt creëeren, maar meer door oa hierdoor de grote stroom pakketjes te beperken. Want die komen nu mooi gebundeld binnen en worden vanuit NL verder verspreid. In plaats van 300 losse aliexpress kabeltjes gewoon mooi één doos van 300.

[ Bericht 8% gewijzigd door Sapstengel op 04-12-2025 10:49:31 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')