quote:Op dinsdag 25 november 2025 22:55 schreef DecoAoreste het volgende:
Deze hadden jullie nog van me tegoed, het stemadvies op basis van de analyse van de alternatieve lijstjes, ook wel de ALA, met de recentste V500 erbij:
[ afbeelding ]
Ter herinnering, dit zijn dus alle nummers die níet in de Top 2000 staan, maar wél in de V500 van Orinoco Radio, Kink 1500, Snob 2000 én MuMeLadder top 2000 (de 4 meest besproken alternatieve muzieklijsten op Fok!).
We verliezen na de recentste V500 2 nummers uit de ALA, namelijk Black Soul Choir en Fade Into You (Midnight City was vorig jaar al verdwenen). We krijgen er echter ook 4 terug, zodat er nu in totaal 43 platen in de ALA te vinden zijn. De terugkeer van The Bitter End en de nieuwe binnenkomer Taillights Fade bespraken we al even in het V500-topic, maar ook True Faith en Reflektor mogen we noteren. Vooral over laatstgenoemde ben ik zelf enthousiast, want dat is mijn favoriet van Arcade Fire die bovendien ooit al eens in de Top 2000 stond (maar tegenwoordig helaas niet meer, net als bijvoorbeeld The Killing Moon). Arcade Fire is sowieso hofleverancier met 4 noteringen in de ALA, waaronder de nummer 1, Rebellion (Lies), die het stokje weer overneemt van Instant Street.
Dat was hem weer, de OP mag geüpdatet worden door wie zich geroepen voelt
Ik vind dit heel lastig te begrijpen. Niet in de zin van wat er staat, want je legt het duidelijk uit. Maar dit staat echt haaks op hoe ik het zie.quote:Op maandag 1 december 2025 13:53 schreef Scorpion_17 het volgende:
[..]
Ja. Oprecht. En daar mag je van alles van vinden, maar dat heeft weinig met interessant doen te maken maar met het waarderen van het makerschap erachter.
Kun je zeggen: oke een Fatboy Slim dan, die alles sampled of een Calvin Harris die een remix maakt, of van alle mogelijke elektronische middelen gebruik maakt die er beschikbaar zijn. Maar dat doen ze vanuit een idee of een gedachte. Iets wat ze in hun hoofd hebben en op dat moment maken.
En dat idee kan bijvoorbeeld ook juist komen door een foutje. Ik interviewde Spinvis eens en die zei dat treffend: “Het begint eigenlijk met foutjes. Die zijn er altijd. Je pakt steeds dezelfde akkoorden op piano en gitaar en dan grijp je een keer mis. Dan kun je zeggen: dat is fout, het moet anders, dus laat ik maar weer teruggaan naar hoe het moest. Maar je kunt óók denken: ó, wauw, wat interessant, laat ik daar eens heen wandelen. Foutjes zijn het mooiste wat er is. Een foutje is een deur naar een nieuwe mogelijkheid. Maar je moet er wel gevoelig voor zijn.”
AI maakt geen fouten. AI maakt op basis van wat er is muziek, op wat er gekend is aan wat het publiek leuk zou vinden. Die zal een foutje corrigeren, en niet zien als een deurtje naar nieuwe mogelijkheden.
Ik weet ook niet of er echt een gelijk is in deze (al proberen we elkaar allebei met argumenten te overtuigen). Dat AI voordelen biedt is evident. Ik heb de hele stemdatabase van de V500 er doorheen gegooid om te zien of er nog hele gekke spellingen waren ingestuurd die onze automatische lijstcleaner (die veelgemaakte fouten corrigeert zoals MacArthurpark en McArthurpark) niet eruit had gehaald. Deed chatgpt perfect. er was een nummer dat door een verdwaalde verkeerde spelling van 551 naar 517 ging. Net niet gehaald maar had ons zomaar voor een uitglijder kunnen behoeden.quote:Op maandag 1 december 2025 13:56 schreef Tussle266 het volgende:
[..]
Ik vind dit heel lastig te begrijpen. Niet in de zin van wat er staat, want je legt het duidelijk uit. Maar dit staat echt haaks op hoe ik het zie.
Zeker computergestuurd, maar volgens mij niet generatief maar alleen om dingen recht te trekken.quote:
Je kan beter al je contacten die je vorige keer gemobiliseerd had voor Winning even opnieuw voor ons aanboren. Dit keer wel op de keuzelijst, namelijk.quote:Op maandag 1 december 2025 14:10 schreef Gretzl het volgende:
Iemand die een nieuwe Nick Drake-actie wil initiëren?
Keuzelijstknallers nummertje 9 en nummertje 14quote:Op maandag 1 december 2025 13:53 schreef Gretzl het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Hebben wij al een gezamenlijk ALA-nummer om uit te kiezen trouwens?
WINNINGquote:Op maandag 1 december 2025 13:53 schreef Gretzl het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ik ben echt heel erg pro Nick Drake in de lijst maar tenzij types als Leo Blokhuis actie gaan voeren, zie ik het niet gebeuren. Toch teveel niche en een niet fanatiek genoege stembase, zoals progrock, zie porcupine tree, bijv wel heeft.quote:Op maandag 1 december 2025 14:10 schreef Gretzl het volgende:
Iemand die een nieuwe Nick Drake-actie wil initiëren?
Het neutrale antwoord is natuurlijk Rebellion (Lies) als nummer 1 in totaal. Persoonlijk rust ik natuurlijk niet voor New Born de lijst haalt.quote:Op maandag 1 december 2025 13:53 schreef Gretzl het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ja dat zou voor mij de derde keuze zijn. Of nouja, misschien nog achter die nummers die wel in de Top 2000 stemlijst staan.Echo, Church, Simple Minds, GLB en Kristin uit mn hoofd.quote:Op maandag 1 december 2025 14:22 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Het neutrale antwoord is natuurlijk Rebellion (Lies) als nummer 1 in totaal. Persoonlijk rust ik natuurlijk niet voor New Born de lijst haalt.
Inmiddels staan er 35 liedjes in het lijstjequote:Op maandag 1 december 2025 14:44 schreef Tussle266 het volgende:
Blokhuis stemt 21 liedjes (hoe kan je als je Blokhuis bent nu niet tot 35 komen) en is dit jaar ook niet vies van een stukje hype. https://www.nporadio2.nl/(...)jst-van-leo-blokhuis
Sow, dit jaar niet eens Romeo en The Day Bringsquote:Op maandag 1 december 2025 14:44 schreef Tussle266 het volgende:
Blokhuis stemt 21 liedjes (hoe kan je als je Blokhuis bent nu niet tot 35 komen) en is dit jaar ook niet vies van een stukje hype. https://www.nporadio2.nl/(...)jst-van-leo-blokhuis
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |