De overeenkomsten tussen Mozes en Sargon gaan wel iets verder: in beide gevallen moesten moeders afstand doen van hun kind om het te redden; beide moeders legden het kind in een biezen mandje, dat ze met pek afdichtten en aan de oever van een rivier neerlegden; beide kinderen werden bij toeval gevonden en door degene die ze vond opgevoed. En uiteraard hadden beide kinderen een grote toekomst voor zich, waarbij ze het lot van hun volk bepaalden.quote:Op woensdag 10 december 2025 15:09 schreef ejtleeditnA het volgende:
Misschien omdat zulke verhalen een kern van waarheid bevatten. Om in te gaan op de vergelijking van Mozes en Sargon: dat moeders in moeilijke omstandigheden soms hun baby achterlaten bij een weeshuis of een kerk (om een voorbeeld te noemen), komt ook in verschillende tijden en culturen voor. Dat betekent niet dat die verhalen van elkaar zijn gekopieerd en dus sprookjes zijn. Ik zie die gevolgtrekking niet. Zulke gebeurtenissen kunnen imo ook onafhankelijk van elkaar hebben plaatsgevonden. Hetzelfde geldt voor het verhaal van de zondvloed: als die op grote schaal heeft plaatsgevonden, is het goed mogelijk dat andere culturen de gevolgen ervan hebben ervaren en daar hun eigen interpretatie aan hebben gegeven.
Dat er andere of oudere versies van dergelijke verhalen bestaan, kan dus erop wijzen dat ze zijn overgenomen, maar het kan net zo goed betekenen dat deze verhalen een (kern van) waarheid bevatten.
Dat kan. Er zijn ook dezelfde of soortgelijke uitvindingen of ontdekkingen geweest die geheel onafhankelijk van elkaar gedaan zijn. Zoals Calculus (Newton en Leibniz) de telefoon (Bell en Gray), Evolutie door natuurlijke selectie (Darwin en Wallace, en Al Jahiz legde er in de 9e eeuw al een basis voor), de Radio etc etc etcquote:Op woensdag 10 december 2025 15:09 schreef ejtleeditnA het volgende:
Misschien omdat zulke verhalen een kern van waarheid bevatten. Om in te gaan op de vergelijking van Mozes en Sargon: dat moeders in moeilijke omstandigheden soms hun baby achterlaten bij een weeshuis of een kerk (om een voorbeeld te noemen), komt ook in verschillende tijden en culturen voor. Dat betekent niet dat die verhalen van elkaar zijn gekopieerd en dus sprookjes zijn. Ik zie die gevolgtrekking niet. Zulke gebeurtenissen kunnen imo ook onafhankelijk van elkaar hebben plaatsgevonden. Hetzelfde geldt voor het verhaal van de zondvloed: als die op grote schaal heeft plaatsgevonden, is het goed mogelijk dat andere culturen de gevolgen ervan hebben ervaren en daar hun eigen interpretatie aan hebben gegeven.
Dat er andere of oudere versies van dergelijke verhalen bestaan, kan dus erop wijzen dat ze zijn overgenomen, maar het kan net zo goed betekenen dat deze verhalen een (kern van) waarheid bevatten.
Je hebt dus na je 'eigen' opmerking dat de Koran het NT plagieerde en iemand opmerkte dat je OT op haar beurt weer van de Torah leende, dát willen ontkrachten door het OT weer eens open te slaan en erachter te komen dat het OT naar het NT toe is geschreven en dat de Bijbel de Bijbel is. Chapeau.quote:Op vrijdag 12 december 2025 23:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat wat mij betreft voor de bijbel spreekt, is de interne consistentie tussen de verhalen. Het is niet dat Mozes alleen die enkele elementen heeft, maar een heleboel andere elementen die naechoën in de rest van de bijbel.
Zo wordt Mozes een type van Jezus Christus, de veroordeling van Egypte een symbool voor de veroordeling van de hele wereld, de uittocht een symbool van spirituele redding, de Rode Zee een symbool voor de doop, de tocht door de woestijn een symbool van heiligmaking, de intrede in het beloofde land een symbool van verlossing, enzovoorts. Het is niet zo dat de verhalen los van elkaar staan, in tegendeel. Dat spreekt voor origineel auteurschap in plaats van plagiaat.
Ik kan er geen touw aan vastknopen. Volgens mij heb ik nergens gezegd dat de Koran het NT plagieerde, dat was een andere user.quote:Op zaterdag 13 december 2025 00:38 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Je hebt dus na je 'eigen' opmerking dat de Koran het NT plagieerde en iemand opmerkte dat je OT op haar beurt weer van de Torah leende, dát willen ontkrachten door het OT weer eens open te slaan en erachter te komen dat het OT naar het NT toe is geschreven en dat de Bijbel de Bijbel is. Chapeau.
In de Torah is dit allemaal niet van toepassing en wordt er niet eens een fractie van een brug gebouwd naar een verhaal over een messias die in dat narratief de zoon van God werd.
Je bent wel echt een open deur aan het intrappen met je vondsten. Leg nou de Torah eens naast de Bijbel. Waarom werkt het OT naar een grote komma toe en de Torah naar een grote punt?quote:Op zaterdag 13 december 2025 01:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik kan er geen touw aan vastknopen. Volgens mij heb ik nergens gezegd dat de Koran het NT plagieerde, dat was een andere user.
De rest kan ik ook niks mee.
Gevangen in het post-moderne denken (in specifiek cultureel-filosofische context/geografie), terwijl men denkt dat zij er buiten staan? Dat zie je ook bij die "welvaartevangelie" typetjes, wat ook weer zijn oorsprong vindt onder evangelicals en terug te herleiden is tot evangelicals uit de US oftewel; aanbidden van hyperkapitalisme "free market", vergoeilijken of wegkijken bij imperialisme (gaat altijd hand in hand met hyperkapitalisme), etc etc.quote:Op zaterdag 13 december 2025 01:54 schreef Beathoven het volgende:
Maar ik bespeur in het algemeen maar weinig anti-hyperkapitalistisme, anti-ongelijkheid en anti-privileges bij de groepen die het hardst roepen dat zij de werkelijke Christenen zijn. In die zin denk ik zelfs dat ze best zonder kunnen en gewoon mannen als Trump, Musk en Netanyahu kunnen gaan aanbidden.
Protestantisme is toch ook wel wat ontstaan door enkele koude donkere zomers in de middeleeuwen met mislukte oogsten en oversterfte door de pest waar we veel recenter meer over te weten zijn gekomen. In de zin dat men katholicisme veel te uitbundig vond in feesten, heiligen en vertoon voor de meest dorre tijden die altijd op de loer lagen.quote:Op zaterdag 13 december 2025 10:33 schreef recidivist het volgende:
[..]
Gevangen in het post-moderne denken (in specifiek cultureel-filosofische context/geografie), terwijl men denkt dat zij er buiten staan? Dat zie je ook bij die "welvaartevangelie" typetjes, wat ook weer zijn oorsprong vindt onder evangelicals en terug te herleiden is tot evangelicals uit de US oftewel; aanbidden van hyperkapitalisme "free market", vergoeilijken of wegkijken bij imperialisme (gaat altijd hand in hand met hyperkapitalisme), etc etc.
Maar dat is wel beperkt tot 1 denominatie van het christendom; protestantisme met name. En dan daarin ook nog niet perse alle kerken. Kijk je breder dan zie je dat bij katholicisme en zeker orthodoxe kerken (orientaals of oosters orthodox) deze daar (veel) verder vanaf staan. Het is dus echt een cultuur dingetje dat het kerkelijk denken lijkt te zijn ingeslopen. En wel verklaarbaar: je raakt besmet waar je mee omgaat.
Erasmus en Luther zijn de aanstichters van de protest, dat was niet in de middeleeuwen.quote:Op zaterdag 13 december 2025 14:41 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Protestantisme is toch ook wel wat ontstaan door enkele koude donkere zomers in de middeleeuwen met mislukte oogsten en oversterfte door de pest waar we veel recenter meer over te weten zijn gekomen. In de zin dat men katholicisme veel te uitbundig vond in feesten, heiligen en vertoon voor de meest dorre tijden die altijd op de loer lagen.
Later toen het allemaal wat overwaaide kreeg je wel "opener" stromingen binnen het protestantisme, maar het heeft altijd wel wat een 'geniet, maar niet te uitbundig' sausje gehouden.
Koran is net als de protocollen v zion plagiaatquote:Op zaterdag 13 december 2025 01:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik kan er geen touw aan vastknopen. Volgens mij heb ik nergens gezegd dat de Koran het NT plagieerde, dat was een andere user.
De rest kan ik ook niks mee.
hadden de egyptenaren niet iets soortgelijks als de toonbroden van de torah maar dan met cakejes?quote:
Vraag me af waarom dat de volgorde in het NT zo is zoals ie is, terwijl de chronologische volgorde zou beginnen bij de brieven van paulus en de evangeliën pas veel later zijn geschreven. Waarom heeft paulus amper iets over jezus' leven geschreven? Waarom zijn de evangeliën pas veel later na de brieven geschreven? Welke bronnen buiten de bijbel hebben het over jezus? Terwijl er toch flink wat geschiedschrijvers waren in die tijd die wel uitgebreid over (bijv.) Pontius Pilatus en z'n (wan)daden hebben geschrevenquote:Op zondag 30 november 2025 19:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dus als ik de afweging moet makken tussen:
1. NT-geschriften zijn emotioneel gedreven om mensen bepaalde gevoelens te laten voelen, zoals comfort, geruststelling, warmte, en daarvoor wordt naar het OT verwezen
2. NT-geschriften zijn een beschrijving van hoe aankondigingen van een messias in Jezus Christus werden vervuld
Dan lijkt mij 2 toch beter overeenkomen met de daadwerkelijke inhoud van de teksten. De evangelieën zijn verhalend, beschrijven gebeurtenissen, en de andere geschriften bevatten een combinatie van aanmoediging, theologische uitleg, verwijzingen naar het OT, visioenen, en een duidelijke uitleg van hoe Jezus het OT vervulde.
Het comfortgevende aspect is dus maar een klein onderdeel van de volledige werken.
Daaruit afleiden dat dat het voornaamste doel was, komt niet overeen met de hoeveelheid tekst die daar werkelijk aan gewijd is, wat mij betreft.
Dat was het sausje. Maar onder het sausje (de lakens) werd nog steeds volop de lust bedreven. Moet ergens een uitlaatklep vinden...quote:Op zaterdag 13 december 2025 14:41 schreef Beathoven het volgende:
Later toen het allemaal wat overwaaide kreeg je wel "opener" stromingen binnen het protestantisme, maar het heeft altijd wel wat een 'geniet, maar niet te uitbundig' sausje gehouden.
Als we doen alsof de geschiedenis alleen bestaat uit de piketpaaltjes voor toetsen op school en er nooit een transitie is geweest naar die punten toe zoals ook tegenwoordig het geval is, dan heb je een punt. Maar alles heeft een aanloop en die aanloop zat in de middeleeuwen.quote:Op zaterdag 13 december 2025 15:20 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Erasmus en Luther zijn de aanstichters van de protest, dat was niet in de middeleeuwen.
Iedereen is zondig toch? Dit overkomt dus niemand?quote:Op dinsdag 2 december 2025 18:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
In de bijbel is heiligheid (dus zondeloosheid) een voorwaarde om in verbinding met God te blijven, volledig door God gevuld te zijn.
Na deze tekst op pag. 3 te hebben gelezen:quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:47 schreef Jappie het volgende:
Deze discussie doet mij trouwens denken aan de "Arcana Coelestia" van Emanuel Swedenborgh. Geen makkelijke kost om je doorheen te worstelen vanwege het taalgebruik maar zijn Hemelse verborgenheden geeft een goed inzicht welk een boodschap er achter de bijbelse teksten schuil gaan.
Voor de niet gelovige mens is er bijna niet doorheen te komen maar de doorgewinterde gelovige zou zich wel een weg moeten kunnen banen door alle lofzang heen.
'Leg nou de Torah eens naast de bijbel'. De Torah = eerste 5 boeken vd bijbel. Hoe kan ik die 'ernaast' leggen als ze er onderdeel van zijn?quote:Op zaterdag 13 december 2025 01:54 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Je bent wel echt een open deur aan het intrappen met je vondsten. Leg nou de Torah eens naast de Bijbel. Waarom werkt het OT naar een grote komma toe en de Torah naar een grote punt?
De Torah beschrijft de zoon via typologieën, zoals Isaac, Mozes, en Jozef.quote:Je weet best dat de Moslims en Joden vinden dat God geen zoon had. De Torah heeft m niet en de Koran legt een bypass aan om Jezus heen, naar de God van het OT, waar jij "ook wel wat mee hebt"
Dat is de standaard Christelijke theologische interpretatie ja, om goede redenen. Ik hoef niets nieuws uit te vinden om iets zinnigs te zeggen.quote:En het OT en NT lezen om opnieuw de open deur ontdekking te doen dat het allemaal naar de komst van de messias is toegebouwd, prima. What's new?
Tja, dat is jouw probleem.quote:Maar ik bespeur in het algemeen maar weinig anti-hyperkapitalistisme, anti-ongelijkheid en anti-privileges bij de groepen die het hardst roepen dat zij de werkelijke Christenen zijn. In die zin denk ik zelfs dat ze best zonder kunnen en gewoon mannen als Trump, Musk en Netanyahu kunnen gaan aanbidden.
Waarom zien Joodse gelovigen de aanloop naar de messias niet als het 1:1 is overgenomen?quote:Op zaterdag 13 december 2025 15:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
'Leg nou de Torah eens naast de bijbel'. De Torah = eerste 5 boeken vd bijbel. Hoe kan ik die 'ernaast' leggen als ze er onderdeel van zijn?
[..]
De Torah beschrijft de zoon via typologieën, zoals Isaac, Mozes, en Jozef.
[..]
Dat is de standaard Christelijke theologische interpretatie ja, om goede redenen. Ik hoef niets nieuws uit te vinden om iets zinnigs te zeggen.
Het is jouw comfortzone.quote:Tja, dat is jouw probleem.
Maar die zien ze wel? Ze geloven alleen niet dat Jezus de messias was.quote:Op zaterdag 13 december 2025 16:08 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Waarom zien Joodse gelovigen de aanloop naar de messias niet als het 1:1 is overgenomen?
Het is jouw comfortzone dat je je niet voor Jezus inzet.quote:Het is jouw comfortzone.
Sorry maar dit slaat echt nergens op.quote:Op zaterdag 13 december 2025 15:15 schreef Beathoven het volgende:
Over Ali's zevendedag adventisme
The Millerite Movement was a mid-19th-century American Protestant movement, led by preacher William Miller, that believed Jesus Christ's second coming was imminent, predicting it for 1843-1844 based on Bible prophecy, especially Daniel. Following the "Great Disappointment" when Christ didn't appear on the predicted dates (especially October 22, 1844), the movement fragmented but significantly influenced the development of Adventism, leading to groups like the Seventh-day Adventists.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De nasleep van Tambora was de reden dat meneer Miller zo enorm specifiek was.
Het was natuurgeweld en wetenschap zonder het gewenste religieuze effect.
En een eindtijdenprofetie met een beweging die nog steeds met smart wacht op nieuwe eindtijden.
Ik zie bij dit soort bewegingen meer ontzag voor God (de Vader) dan dat ze nou heel veel met Christus doen, behalve hem inzetten als een soort doemsdagGod of doemsdagprofeet.
Plagiaat, maar vooral verdraaiing.quote:Op zaterdag 13 december 2025 15:21 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Koran is net als de protocollen v zion plagiaat
ik weet het niet, ik weet alleen dat de griekse tekst van het NT dat door Erasmus is samengesteld om te lezen naast de latijnse tekst uit de middeleeuwen, aanleiding is geweest voor reformatie. Luther vertaalde deze tekst naar het Duits en toen ging het balletje rollen: zonden worden verzoend door geloof alleen en Gods rechtvaardigheid wordt onverdiend toegerekend ipv eigen rechtvaardigheid van religieuze werken. Heel europa was onder de leer van de kerk van Room.quote:Op zaterdag 13 december 2025 15:34 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Als we doen alsof de geschiedenis alleen bestaat uit de piketpaaltjes voor toetsen op school en er nooit een transitie is geweest naar die punten toe zoals ook tegenwoordig het geval is, dan heb je een punt. Maar alles heeft een aanloop en die aanloop zat in de middeleeuwen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |