Klopt allemaal, de bankspaarhypotheek (is heel wat anders dan de spaarhypotheek btw) is de meest gunstige hypoteekvorm die er was (en snel de nek omgedraaid): je rendement is gelijk aan je hypotheekrente en die laatste geniet HRA over de gehele looptijd.quote:Op donderdag 27 november 2025 10:56 schreef Stansfield het volgende:
Maar wat is verstandig qua aflossen hiervan? Want voor dit deel krijg ik dan 2,59% rente op en ik heb nog hypotheekrenteaftrek hiervan.
Nu is ons doel wel financiële rust en zekerheid te krijgen door ons huis af te lossen. Maar is het niet aantrekkelijker om het bankspaar gedeelte dan te laten voor wat het is? Waarbij we wel elke maand een inleg doen automatisch maar dat dit dan toch aantrekkelijker is dan het af te lossen?
Je mag in het bankspaardeel maximaal sparen tot het bedrag dat daarvoor is vastgesteld (en dat niet verhoogd kan worden). Je mag dus niet extra sparen om daarmee bijv. een aflossingsvrij deel af te lossen.quote:Op donderdag 27 november 2025 12:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Klopt allemaal, de bankspaarhypotheek (is heel wat anders dan de spaarhypotheek btw) is de meest gunstige hypoteekvorm die er was (en snel de nek omgedraaid): je rendement is gelijk aan je hypotheekrente en die laatste geniet HRA over de gehele looptijd.
Ik weet niet of het nog is toegestaan, maar met extra inleg (= extra kapitaal aan het einde) zou je dat andere aflossingsvrije deel kunnen aflossen; aan het einde van de looptijd dan.
Ai, wat vervelend.quote:Op donderdag 27 november 2025 12:59 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je mag in het bankspaardeel maximaal sparen tot het bedrag dat daarvoor is vastgesteld (en dat niet verhoogd kan worden). Je mag dus niet extra sparen om daarmee bijv. een aflossingsvrij deel af te lossen.
Nou, ik weet niet of dat vervelend is. Het is wel logisch dat er grenzen aan zitten.quote:
Ik zie meer mensen het door elkaar halen. Wat is het verschil?quote:Op donderdag 27 november 2025 14:48 schreef Lienekien het volgende:
Een bankspaarhypotheek is wat anders dan een spaarhypotheek, hè.
Een bankspaarhypotheek houdt in dat je een bankspaarrekening hebt waar je maandelijks/jaarlijks in ieder geval een bepaald bedrag moet inleggen. Je ontvangt er rente over ter hoogte van je hypotheekrente. Je mag per jaar binnen een bepaalde bandbreedte meer inleggen. Als je meer inlegt, betekent het dat je eerder je maximale spaarbedrag bereikt. Zodra het maximale bedrag is bereikt, wordt het bedrag afgelost op je hypotheek.quote:Op donderdag 27 november 2025 15:35 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ik zie meer mensen het door elkaar halen. Wat is het verschil?
Vroeger mocht je zoveel extra sparen dat je ook andere hypotheekdelen kon aflossen. Wat je overhield, werd fiscaal belast.quote:Op donderdag 27 november 2025 13:15 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nou, ik weet niet of dat vervelend is. Het is wel logisch dat er grenzen aan zitten.
quote:Op donderdag 27 november 2025 15:35 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ik zie meer mensen het door elkaar halen. Wat is het verschil?
Een bankspaarhypotheek is in essentie een spaar-/beleggingsrekening (Spaar of Beleggingsrecht Eigen Woning SEW/BEW) waarbij de inleg 100% wordt gespaard/belegd. Wordt dus bij een bank gespaard. Bij overlijden vervalt de opgespaarde kapitaal in de boedel en wordt er erfbelasting geheven op de erfgenamen,quote:Op donderdag 27 november 2025 14:48 schreef Lienekien het volgende:
Een bankspaarhypotheek is wat anders dan een spaarhypotheek, hè.
Niet dat ik weet.quote:Op donderdag 27 november 2025 17:36 schreef blomke het volgende:
[..]
Vroeger mocht je zoveel extra sparen dat je ook andere hypotheekdelen kon aflossen. Wat je overhield, werd fiscaal belast.
Ik zie eigenlijk weinig verschillen met mijn spaarhypotheek. De spaarhypotheek is bij een verzekeraar en de bankspaarhypotheek bij een bank, maar:quote:Op donderdag 27 november 2025 16:49 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Een bankspaarhypotheek houdt in dat je een bankspaarrekening hebt waar je maandelijks/jaarlijks in ieder geval een bepaald bedrag moet inleggen. Je ontvangt er rente over ter hoogte van je hypotheekrente. Je mag per jaar binnen een bepaalde bandbreedte meer inleggen. Als je meer inlegt, betekent het dat je eerder je maximale spaarbedrag bereikt. Zodra het maximale bedrag is bereikt, wordt het bedrag afgelost op je hypotheek.
Dat is wat ik weet van onze bankspaarhypotheek. Hoe een spaarhypotheek precies werkt, dus wat de exacte verschillen zijn, kan ik je niet zeggen.
Ik weet gewoon niks van een spaarhypotheek.quote:Op donderdag 27 november 2025 17:49 schreef simonblue het volgende:
[..]
Ik zie eigenlijk weinig verschillen met mijn spaarhypotheek. De spaarhypotheek is bij een verzekeraar en de bankspaarhypotheek bij een bank, maar:
- Bij beide moet je maandelijks/jaarlijks een bepaald bedrag inleggen
- Je ontvangt bij beide rente op het opgebouwde vermogen ter hoogte van je hypotheekrente
- Je hebt bij beide een bepaalde bandbreedte wat je mag inleggen. Bij de spaarhypotheek is dat 1:10, dus je maximale inleg in een jaar mag niet meer zijn dan 10x de minimale inleg in een jaar
- Meer inleg betekent dat het einddoel eerder wordt bereikt.
- Zodra het maximale bedrag wordt bereikt wordt het afgelost op je hypotheek.
Op deze site staat een overzicht van de verschillen:https://dehypotheeksite.n(...)nkspaarhypotheek.php, waarbij men aangeeft dat een spaarhypotheek in box 1 of box 3 kan vallen en een bankspaar altijd in box 1. Als men gekozen heeft voor een spaarhypotheek in box 1, vervallen al veel van de verschillen behalve de overlijdensdekking en de poliskosten.
De premie.quote:Op donderdag 27 november 2025 17:49 schreef simonblue het volgende:
Als men gekozen heeft voor een spaarhypotheek in box 1, vervallen al veel van de verschillen behalve de overlijdensdekking en de poliskosten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |