abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 6 december 2025 @ 20:15:44 #31
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219427862
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 december 2025 20:06 schreef Seven. het volgende:
Vorig jaar aardperen geprobeerd. Was heerlijk! Maar een uurtje later snapte ik wel dat het niet voor niks een 'vergeten' groente is.
Ja leuk he? Aardperen met capucijners en uien, feest.
pi_219427891
Jaren geleden hoorde ik op een zondag een item op radio 1 over een zonderlinge man die een op een stuk land, ik herinner me dat het en eilandje was, maar ergens in Nederland.
Hij kweekte en hield in leven, honderden aardappel, groente rassen die of aan het uitsterven waren en alleen gepatenteerde varianten overbleven. Een bevlogen man en een prachtige uitzending, heb er weleens naar gezocht, helaas nooit meer kunnen vinden.
Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire - Voltaire
pi_219427940
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2025 20:20 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Jaren geleden hoorde ik op een zondag een item op radio 1 over een zonderlinge man die een op een stuk land, ik herinner me dat het en eilandje was, maar ergens in Nederland.
Hij kweekte en hield in leven, honderden aardappel, groente rassen die of aan het uitsterven waren en alleen gepatenteerde varianten overbleven. Een bevlogen man en een prachtige uitzending, heb er weleens naar gezocht, helaas nooit meer kunnen vinden.
Hier:

https://www.akkerwijzer.n(...)je-een-keer-een-ras/

Zijn wel een aantal van die mannen te vinden. Ook via de links. Zo groot als het bintje uit 1905 zal het nooit meer worden maar toch indrukwekkende prestaties.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 6 december 2025 @ 21:10:46 #34
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219428387
Ik begrijp dat veel oude rassen van bv moestuingroenten, bv tomaten, niet alleen smaakvoller zijn en ze een lange oogstperiode hebben. Je wilt in je tuin de hele zomer tomaten oogsten. Moderne soorten voor de tuinbouw hebben dat juist niet, daar wil je een kweek gelijkertijd hebben omdat dat economischer zou zijn (en daardoor waarschijnlijk ook smakeloos)
Mijn eigen tomaten, wanneer ze rijp waren, waren ook intens rood en smaakvol, maar had dan ook, wanneer ik tomatensoep had gemaakt en de borden en pan de vaatwasser in ging, plastic dingen die wit of transparant waren en roze-rood uitkwamen. Dat heb ik met gekochte tomaten nooit.
pi_219464394
Bij schorseneren (AKA huisvrouwenverdriet) gebruik je toch gewoon van die handschoentjes?

Verder meiraapjes, raapstelen, postelein en pastinaak worden in dit huis best vaak gegeten.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219464418
Ik maak van schorseneren en pastinaak soms chips, dat is erg lekker.
-nee-
pi_220345570
Schorseneren, aardpeer, haverwortel.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_220346195
Knolselderij maar dat vind je denk ik nog wel in de supermarkt. Wortelpeterselie is ook lekker.

Bij aardappelen zijn de nieuwe varianten vaak een verbetering van oude rassen, ik heb overigens een paar weken geleden 25 kilo Mona Lisa gepoot. De lekkerste aardappel naar mijn mening.
  zondag 15 maart 2026 @ 07:25:13 #39
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_220346209
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 20:04 schreef Curiosity het volgende:

[..]
Rettich is te krijgen bij een Turkse supermarkt.
Lidl had het altijd liggen. De AH bij ons niet.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  zondag 15 maart 2026 @ 07:35:50 #40
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_220346239
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 november 2025 21:05 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Tja, jongere generaties willen meer plantaardig en lagere voetprint en wat meer, maar eten vervolgens boontjes uit Kenia of spul uit de kas. Dan is het toch juist goed om weer eens te denken aan groenten die hier goed gedijen zodat je met het seizoen mee kunt eten?

Maar goed, schorseneren kun je natuurlijk niet vinden op Instagram en TikTok dus zijn ze niet vergeten maar zelfs onbekend.
Ik juich het ook zeker toe. Toen ik nog in de stad woonde, kwam ik een aantal van deze groente regelmatig op de markt tegen.
Nu woon ik in een klein dorp. Markt heeft 1 groentekraam met standaardgroenten, de AH heeft alleen standaardgroenten. De boerderijen in de buurt hebben een handvol standaard groenten.

Aan de ene kant jammer, want hiermee gaat een stukje cultuur verloren. Aan de andere kant, snap ik wel waarom deze groenten minder aantrekkelijk zijn.

De enige die een comeback gemaakt lijkt te hebben in de pastinaak, die in iedere supermarkt ligt tegenwoordig.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  zondag 15 maart 2026 @ 08:41:30 #41
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220346941
Ik ben wel erg benieuwd naar die schorseneren. Ik moet ook nog steeds een keer lamsoor eten.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
  maandag 30 maart 2026 @ 16:23:00 #42
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220467754
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2026 08:41 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik ben wel erg benieuwd naar die schorseneren. Ik moet ook nog steeds een keer lamsoor eten.
Beetje ziltig, serieus lekker.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220467901
Tijd voor raapsteeltjes!
  maandag 30 maart 2026 @ 18:09:29 #44
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220468635
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 16:23 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Beetje ziltig, serieus lekker.
Ik denk dat het helemaal mijn smaak is!
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_220512026
Ik kwam net nog een krop vergeten sla tegen in de groente la
pi_220512041
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2026 08:41 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik ben wel erg benieuwd naar die schorseneren. Ik moet ook nog steeds een keer lamsoor eten.
Schorseneer smaalkt naar asperge een beetje.
Je kan beter asperges kopen.
  zondag 5 april 2026 @ 12:58:22 #47
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220512177
Schorseneren hebben een delicate, nootachtige smaak met een lichte bitterheid, vaak vergeleken met asperges, artisjok en soms pastinaak of zelfs oesters.
Ze zijn zacht en subtiel van textuur na het koken, met een romige mondgevoel en een zoet accent dat goed past bij romige sauzen of noten. De smaak is milder dan asperges maar intenser dan knolselderij, ideaal voor wintergerechten.
  Moderator zondag 5 april 2026 @ 13:08:15 #48
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220512261
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2026 12:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Schorseneren
Blijkbaar nog steeds het seizoen, kwam tijdje terug nog foto's tegen dat ze werden gerooid in Overijssel, vier machines op een rij. Zal dus wel genoeg aan worden verdiend.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_220552326
Raapstelen zijn weer te verkrijgen. Jammer genoeg niet bij de AH, wel bij de Jumbo. Die zijn echt lekker, lekkerder dan andijvie, denk ik, dat ook lekker is overigens.
pi_220557375
quote:
2s.gif Op zaterdag 11 april 2026 01:19 schreef NoCigar het volgende:
Raapstelen zijn weer te verkrijgen. Jammer genoeg niet bij de AH, wel bij de Jumbo. Die zijn echt lekker, lekkerder dan andijvie, denk ik, dat ook lekker is overigens.
Andijvie is alleen lekker als je het zelf snijdt.
En natuurlijk dan van de groenteboerjuwelier.

Voorgesneden groente vink sowieso :r
  zaterdag 18 april 2026 @ 21:38:16 #51
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_220608602
Raapstelen, door de aardappelstamppot :9
Het ultieme voorjaarsgenot _O_
  zaterdag 18 april 2026 @ 21:50:47 #52
249756 Symphonic
Pret met een Kerstpakket
pi_220608679
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 21:38 schreef kibo het volgende:
Raapstelen, door de aardappelstamppot :9
Het ultieme voorjaarsgenot _O_
Alleen jammer dat ze zo ontzettend kort verkrijgbaar zijn.
Ik vind ze ook erg lekker :Y
Pietje Puk en de Plakbandcrisis
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')