Nee, maar gebruik wel vaak de Multicooker, oven en airfryerquote:Op zondag 23 november 2025 15:32 schreef derLudolf het volgende:
[..]
En kook je elektrisch?
Ik had een fotootje van de machtiging voor automatisch incasso voor gas, dus die heb ik inmiddels ook overgesloten.
Toch zo'n ¤100 besparing per maand.
Jij werkt en bent het huis uit. Dan stel je vast de thermostaat op in?!quote:Op zondag 23 november 2025 15:32 schreef derLudolf het volgende:
[..]
En kook je elektrisch?
Ik had een fotootje van de machtiging voor automatisch incasso voor gas, dus die heb ik inmiddels ook overgesloten.
Toch zo'n ¤100 besparing per maand.
Mijn thermostaat staat op 16 (momenteel 18,5 in huis). Overdag moet het wel erg koud zijn wil ik m aanzetten. Ben vaak genoeg in bewegingquote:Op zondag 23 november 2025 15:39 schreef AnneX het volgende:
[..]
Jij werkt en bent het huis uit. Dan stel je vast de thermostaat op in?!
En Cat ook wel. Alhoewel met de poezen in huis…😇
Kaatje is vaker thuis.
Nee dat moet ik nog even uitvinden. Op de ketel zit een sensor die de buitentemperatuur mee. Aan buitentemperatuur X is een temperatuur van Y gekoppeld die door de radiatoren stroomt.quote:
Maar jouw huis is omgeven door andere. Gok dat Ludolfs op de tocht staat. Dat scheelt een bak.quote:Op zondag 23 november 2025 15:46 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Mijn thermostaat staat op 16 (momenteel 18,5 in huis). Overdag moet het wel erg koud zijn wil ik m aanzetten. Ben vaak genoeg in beweging
Als dat je omschrijving van vrijstaand isquote:
quote:Op zondag 23 november 2025 15:53 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Als dat je omschrijving van vrijstaand isAan de zijkanten opzich wel omgeven door bomen en de keuken ligt in de luwte.
Tussen de 1000 en 1500 KWh per jaar. Als ik zo naar de laatste 10 jaar kijk.quote:Op zondag 23 november 2025 14:47 schreef derLudolf het volgende:
Aan de alleenstaanden zonder PV wat is jullie jaarverbruik qua stroom??
Ik betaalde eerst ¤140 per maand (geen idee voor welk jaarverbruik, maar als ik op de website van nvb een contract van 4000kWh/jaar wil afsluiten kom ik op ¤134) - ik heb vanmiddag een tweejarig contract afgesloten voor 2450kWh afgesloten voor ¤86/maand bruto (krijg nog een bonus sigaar-uit-eigen-doos na 18 maanden). 2450kWh staat opgegeven voor 2 personen maar krijg liever terug dan dat ik bij moet lappen.
Voor gas stap ik ook over, maar heb m'n klantennummer niet 1-2-3 paraat. Even kijken of ik die in D op een papier heb staan (als het goed is wel)
Die krengen zouden op het fietspad moeten.quote:Op zondag 23 november 2025 14:58 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Lijkt me veiliger dan die dingen waar ze normaliter mee rijden
Welk merk ketel? Een Viessmann? Die kun je zelf programmeren. Tenminste tot op een zekere hoogte. Max watertemp. Krijg ik niet onder de 50 graden helaas.quote:Op zondag 23 november 2025 15:49 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Nee dat moet ik nog even uitvinden. Op de ketel zit een sensor die de buitentemperatuur mee. Aan buitentemperatuur X is een temperatuur van Y gekoppeld die door de radiatoren stroomt.
Er zit wel een klok op zodat ie 's nachts op lagere temperatuur draait/ uit moet gaan (tenzij het buiten onder de 4°C is) maar ik toen ik dat even had uitgeprobeerd (overdag) ging ie ook toen niet aan. Dus hij staat nu gewoon de hele tijd aan
Het is lastig vergelijken met allerlei verschillende factoren.quote:Op zondag 23 november 2025 15:49 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Nee dat moet ik nog even uitvinden. Op de ketel zit een sensor die de buitentemperatuur mee. Aan buitentemperatuur X is een temperatuur van Y gekoppeld die door de radiatoren stroomt.
Er zit wel een klok op zodat ie 's nachts op lagere temperatuur draait/ uit moet gaan (tenzij het buiten onder de 4°C is) maar ik toen ik dat even had uitgeprobeerd (overdag) ging ie ook toen niet aan. Dus hij staat nu gewoon de hele tijd aan
Nee, kom zo niet op de naam, maar eigenlijk is het Bosch Junkersquote:Op zondag 23 november 2025 16:16 schreef z80 het volgende:
[..]
Welk merk ketel? Een Viessmann? Die kun je zelf programmeren. Tenminste tot op een zekere hoogte. Max watertemp. Krijg ik niet onder de 50 graden helaas.
Ons werd al een aantal keren geadviseerd om toch ook de radiatoren open te houden, ook van de kamers die je niet gebruikt en alle deuren dicht.quote:Op zondag 23 november 2025 16:17 schreef AnneX het volgende:
[..]
Het is lastig vergelijken met allerlei verschillende factoren.
Int oude huis draaiden ze alle radiatoren dicht, want opeens stond de cv te loeien. Ja, als je de deuren naar buiten open hebt staan.![]()
Zo werkt het niet. Zet dan de cv thermostaat uit. en de radiatoren hóren open.
Hier in huis moeten wij het ook uitvinden. De kamer is snel warm te krijgen.
Alleen als de kamerdeur opengaat, en nog eens, en of eens…dan gaat er een vlaag koude lucht vanuit de gang langs de kamerthermostaat. Op de andere 3 kamers staan de radiatoren dicht.
Nu eens opengedraaid om te kijken of het verschil tussen koud/warm een verschil maakt in comfort en beleving.
Een pomp in de cv installatie is rond de 100Watt. Kan minder door deze langzamer te laten draaien.quote:Op zondag 23 november 2025 16:20 schreef vlindertje89 het volgende:
Sowieso heeft stroomverbruik niet zoveel te maken met hoe je de thermostaat instelt toch? Da's toch gas dan? Of verbruikt een cv ketel zoveel stroom als 'ie aan het verwarmen is?
Ik heb stadsverwarming voor verwarming en warm water, en verder alles stroom. Mijn jaarverbruik was afgelopen jaar 1146 kWh, teruglevering 2375 kWh, opwek 3044, dus netto verbruik is 1146 + (3044-2375) = 1815 kWh. Dat is met 3 dagen per week thuiswerken en dus ook koken. Eerder was mn verbruik wel wat lager, rond 1500 kWh, maar heb toen ik panelen kreeg mn tweede koelvriescombi weer op vakantiestand aangezet (alleen vriezer) dus daardoor weer wat meer verbruik gekregen ook.
Waarom is dat?quote:Op zondag 23 november 2025 16:19 schreef Blues het volgende:
[..]
Ons werd al een aantal keren geadviseerd om toch ook de radiatoren open te houden, ook van de kamers die je niet gebruikt en alle deuren dicht.
Ik heb een niet stokende benedenbuurman en een wel stokende bovenbuurvrouw.en ik woon op een hoek en aan de ene kant grenst de slaapkamer aan die van de buren en aan de andere grenst mijn keuken aan een slaapkamer. Dus daar heb ik niet al te veel warmte vanquote:Op zondag 23 november 2025 15:49 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Maar jouw huis is omgeven door andere. Gok dat Ludolfs op de tocht staat. Dat scheelt een bak.
Tegen het vocht, we hebben wat hardnekkige schimmel hier en daar.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |