Linksquote:Acht ton voor sociale veiligheid in cultuursector: "Te vaak grensoverschrijdend gedrag"
De gemeente trekt tot 2028 een bedrag van 800.000 euro uit om de sociale veiligheid binnen de kunst- en cultuursector te verbeteren. Aanleiding zijn misstanden bij meerdere culturele instellingen in de stad de afgelopen jaren, waaronder grensoverschrijdend gedrag bij het Internationaal Theater Amsterdam (ITA), de Melkweg en het voormalige modeplatform Moam.
"Grensoverschrijdend gedrag, in welke vorm dan ook, hoort nergens thuis, en toch zien we het vaak gebeuren in de samenleving en ook in de kunst- en cultuursector", schrijft verantwoordelijk wethouder Touria Meliani in een persbericht. "De kunstwereld draait om passie, toewijding en kwetsbaarheid en juist daarom moeten we duidelijke grenzen stellen en goed voor elkaar zorgen."
Het geld gaat naar een speciaal actieplan, gericht op cultuurverandering, kennisdeling en normeren en monitoren. Zo wordt geïnvesteerd in een zogenoemd bystander-programma en komen er 'vouchers' van 1500 euro zodat kleine instellingen arbodeskundigen kunnen inschakelen.
Ook komt er een sectorbreed onderzoek naar sociale veiligheid en risicofactoren op de werkvloer, en worden subsidievoorwaarden strenger. Zo wordt bekeken of organisaties kunnen worden verplicht tot het hebben van een meldprotocol of het aanstellen van een vertrouwenspersoon.
"Vrij voelen om te creëren"
Het plan is gemaakt in samenwerking met cultuurinstellingen, belangenorganisaties en experts op het gebied van sociale veiligheid. "Alleen in een veilige omgeving kunnen makers, medewerkers en publiek
zich écht vrij voelen om te creëren, te delen en geraakt te worden. Dat is waar kunst om draait", aldus Meliani.
De afgelopen jaren kwamen bij verschillende kunst- en cultuurinstellingen in de stad misstanden aan het licht. Zo bleek in 2024 uit onafhankelijk onderzoek dat bij het ITA herhaaldelijk sprake was van grensoverschrijdend gedrag onder vaste acteurs en dat er een angstcultuur heerste. En in 2021 raakte directeur Martijn N. van toenmalig modeplatform Moam in opspraak vanwege seksueel misbruik.
Ergo; baantjes voor vrindjes.quote:Het geld gaat naar een speciaal actieplan, gericht op cultuurverandering, kennisdeling en normeren en monitoren. Zo wordt geïnvesteerd in een zogenoemd bystander-programma en komen er 'vouchers' van 1500 euro zodat kleine instellingen arbodeskundigen kunnen inschakelen.
8 ton naar powerpoint presentatiesquote:Op zaterdag 22 november 2025 07:46 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Ergo; baantjes voor vrindjes.
Blijven betalenquote:Dit jaar besloot de gemeente de onroerendezaakbelasting (ozb-belasting), de jaarlijks belasting die huiseigenaren betalen voor hun woning, met zo'n 27 procent te verhogen.
Mijn belastinggeld niet hoor. Jij betaalt belasting aan de gemeente Amsterdam begrijp ik?quote:Op zaterdag 22 november 2025 04:59 schreef TAmaru het volgende:
Van AT5.nl
[..]
LinksHier gaat ons belastinggeld naartoe mensen
Ik snap deze reactie wel. Aanranding en verkrachting is ten slotte alleen erg als het door migranten wordt gedaan.quote:Op zaterdag 22 november 2025 04:59 schreef TAmaru het volgende:
Van AT5.nl
[..]
LinksHier gaat ons belastinggeld naartoe mensen
Waarom zo voorzichtig geformuleerd? Waarom niet gewoon zijn volledige achternaam noemen en dat hij veroordeeld is?quote:En in 2021 raakte directeur Martijn N. van toenmalig modeplatform Moam in opspraak vanwege seksueel misbruik.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Martijn_Nekouiquote:Martijn Daniël Nekoui (Papendrecht, 1989) is een Nederlandse ondernemer, creatief directeur en veroordeelde zedendelinquent.
Het erge is dat als je gewoon een leuke club bent, met een gemengde groep van mensen (zoals de meeste amsterdammers hun vriendenkring is) dat dat niet genoeg is, je moet echt een beleidsplan hebben dat zich daar op richt. Ik vraag me altijd af hoe je dat doet, moet je dan iemand zijn huidskleur gaan opmeten? Ik heb bijvoorbeeld best wat Surinaamse vrienden die hier gewoon geboren zijn, en veelal hun ouders ook, zijn dat dan Allochtonen of niet?quote:Op zaterdag 22 november 2025 12:13 schreef voetbalmanager2 het volgende:
In Amsterdam stelt hun eigen Kunstraad allemaal eisen aan inclusiviteit waaraan een cultuurinstelling moet voldoen om ook maar 1 Euro subsidie te kunnen krijgen. Dan krijg je dus dit soort debiele situaties.
NWS / Geldkraan museum dicht want 'niet inclusief genoeg'
In Amsterdam wel. Zie de toegevoegde tweet hierbovenquote:Op zaterdag 22 november 2025 12:15 schreef raptorix het volgende:
Ik vraag me altijd af hoe je dat doet, moet je dan iemand zijn huidskleur gaan opmeten?
Ik werk in het toerisme; ze willen dat ik minder geld kan verdienen, maar ik mag als huiseigenaar ook meer belasting gaan betalen. Lekker dan.quote:Op zaterdag 22 november 2025 08:16 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
8 ton naar powerpoint presentaties
Je zult maar in Amsterdam wonen
[..]
Blijven betalen
Ik ga me snel laten opmeten, ik ben viesbruin na 2 weken Gran Canariaquote:Op zaterdag 22 november 2025 12:17 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
In Amsterdam wel. Zie de toegevoegde tweet hierboven
Lekker verhuizen naar een plek waar het wel leefbaar is en jouw huis voor de hoofdprijs verhuren aan de zoveelste expat waardoor het nog kloter word om in Amsterdam te wonen. Van dat geld dat je daarvoor vangt kan je vorstelijk gaan wonen waar je maar wilt.quote:Op zaterdag 22 november 2025 12:18 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Ik werk in het toerisme; ze willen dat ik minder geld kan verdienen, maar ik mag als huiseigenaar ook meer belasting gaan betalen. Lekker dan.
Nog even een weekje vol onder de zonnebank om nog wat meer subsidie te kunnen vangen.quote:Op zaterdag 22 november 2025 12:22 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ga me snel laten opmeten, ik ben viesbruin na 2 weken Gran Canaria
quote:Op zaterdag 22 november 2025 12:13 schreef voetbalmanager2 het volgende:
In Amsterdam stelt hun eigen kunstraad allemaal eisen aan inclusiviteit waaraan een cultuurinstelling moet voldoen om ook maar 1 Euro subsidie te kunnen krijgen. Dan krijg je dus dit soort debiele situaties.
NWS / Geldkraan museum dicht want 'niet inclusief genoeg'
[ x ]
Dat zijn allemaal “Mensen van kleur” en dan val je wel onder de regels van de kunstraad van Amsterdam om subsidie te krijgen. Hoe meer “Mensen van kleur” hoe meer subsidie je krijgt.quote:Op zaterdag 22 november 2025 12:35 schreef Toine51 het volgende:
[..]!!!
Teringjantje zeg...
En omroep Zwart, moet daar niet eens de kleurenwaaier langs?
Nee, wel 8 ton belastinggeld voor nutteloze maatregelen...quote:Op zaterdag 22 november 2025 12:57 schreef probeer het volgende:
Goh, hoop mensen hier die grensoverschrijdend gedrag blijkbaar wel prima vinden?
Als je in het toerisme werkt, dan zou je toch moeten weten dat de soep niet zo heet wordt gegeten als ze wordt opgediend.quote:Op zaterdag 22 november 2025 12:18 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Ik werk in het toerisme; ze willen dat ik minder geld kan verdienen, maar ik mag als huiseigenaar ook meer belasting gaan betalen. Lekker dan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |