abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219464455
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 09:09 schreef Writersright het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Interessant interview met een kijkje achter de schermen met Erik en Maarten, hoe zoiets geregeld wordt en ze het ervaarden.
Sowieso boeiende verhalen van Sinttalk. Ik ben zelf meer van de podcast en dan is 'De Grote Sinterklaaspodcast' van Bas van de Brink ook echt een aanrader. Spreekt zo ongeveer dezelfde mensen (die jongen van Sinttalk deed het eerst samen met hem) en daar zitten ontzettend mooie en leuke anekdotes tussen. En ook wel pijnlijke verhalen over de tijd van het begin van commerciële tv en de overgang van Bram naar Stefan (met name achter de schermen). En mooie visies op het sinterklaasfeest.
't Echte en 't ware!
pi_219465721
Dank voor de podcastaanrader. Helaas zijn er niet veel afleveringen van, maar ze hebben idd wel goede gasten.
pi_219467368
Laat ze voor volgend jaar maar Gigi Dietrich terugbrengen. Een waardige tegenstander van de Sint.
pi_219817604
De Machiavelliprijs 2025 is toegekend aan het NTR-programma Het Sinterklaasjournaal. Dat heeft het bestuur van de Stichting Machiavelli bekend gemaakt. De prijs wordt jaarlijks toegekend voor een opmerkelijke prestatie op het gebied van publieke communicatie.

De makers van Het Sinterklaasjournaal zijn de jury zeer erkentelijk voor het toekennen van de Machiavelliprijs en de waardering die daaruit spreekt voor hun werk in de afgelopen 25 jaar. Enkele woorden uit het juryrapport: ‘[i]Scherp, humorvol én met een uitzonderlijke maatschappelijke sensitiviteit, beweegt
Het Sinterklaasjournaal zich op het snijvlak van traditie en verandering, altijd met een eigenzinnige en verrassende invulling.’ [/i]

Wat?
pi_219817677
Ik vind het sinterklaasjournaal helemaal leuk en die prijs snap ik ook wel maar ik vind het journaal ook wel echt te bepalend in hoe we sinterklaas vieren. De hele narratief eromheen is afgekaderd, moet bijna gaan kijken om instructie te krijgen over hoe we de schoenen vullen
-nee-
  maandag 12 januari 2026 @ 14:05:37 #156
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219817689
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 13:56 schreef Writersright het volgende:
De Machiavelliprijs 2025 is toegekend aan het NTR-programma Het Sinterklaasjournaal. Dat heeft het bestuur van de Stichting Machiavelli bekend gemaakt. De prijs wordt jaarlijks toegekend voor een opmerkelijke prestatie op het gebied van publieke communicatie.

De makers van Het Sinterklaasjournaal zijn de jury zeer erkentelijk voor het toekennen van de Machiavelliprijs en de waardering die daaruit spreekt voor hun werk in de afgelopen 25 jaar. Enkele woorden uit het juryrapport: ‘[i]Scherp, humorvol én met een uitzonderlijke maatschappelijke sensitiviteit, beweegt
Het Sinterklaasjournaal zich op het snijvlak van traditie en verandering, altijd met een eigenzinnige en verrassende invulling.’ [/i]

Wat?
Weer erg gelachen dit jaar, met name om de tweelingbroer van Wierd Duk bij Speculasies.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219818016
Felicitaties ! <O) *O* ^O^
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_219818024
"al 25 jaar een vaste en verbindende waarde is in de Nederlandse samenleving"

Huh, het enige waar ik het Sinterklaasjournaal van ken is dat het ieder jaar voor ophef zorgt, het verbindt niet echt
  maandag 12 januari 2026 @ 14:59:36 #159
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219818062
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 14:54 schreef DrDentz het volgende:
"al 25 jaar een vaste en verbindende waarde is in de Nederlandse samenleving"

Huh, het enige waar ik het Sinterklaasjournaal van ken is dat het ieder jaar voor ophef zorgt, het verbindt niet echt
Dat is een beetje het nadeel van je mening baseren op de onderbuik van het boze internet in plaats van bij de doelgroep.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_220194903
https://nos.nl/artikel/26(...)r-landelijke-intocht

De intocht van Sinterklaas dus in Grave <O)
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_220461240
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2026 19:53 schreef TLC het volgende:
https://nos.nl/artikel/26(...)r-landelijke-intocht

De intocht van Sinterklaas dus in Grave <O)
Benieuwd of Sint en zijn pieten als parachutisten boven Grave gedropt gaan worden.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_221803685
We krijgen een nieuwe Sint!

https://www.nu.nl/film/64(...)erklaasjournaal.html

Stefan de Walle stopt als Sinterklaas bij Het Sinterklaasjournaal. De 61-jarige acteur vervulde die rol sinds 2011. Het is nog niet bekend wie de nieuwe Sint wordt.
"Met dankbaarheid en met pijn in mijn hart stopt na vijftien jaar mijn rol als adviseur van de nationale Sint", zegt De Walle in een persbericht van omroep NTR. "Ik wens mijn collega's van Het Sinterklaasjournaal, de lieve cast en crew van dit fantastische programma en alle andere geweldige programma's waar ik bij mocht zijn een goede vaart toe."

De Walle nam de rol in 2011 over van Bram van der Vlugt, die vanaf 1986 bij de nationale intocht te zien was en vanaf 2001 in Het Sinterklaasjournaal. In zijn periode als Sinterklaas maakte De Walle de zwartepietendiscussie mee, waarbij hij werd bedreigd. Ook maakte de voormalige Flodder-acteur als Sinterklaas de coronapandemie mee.

In die jaren "bleef hij de rol met warmte en overtuiging vervullen", schrijft NTR. Eindredacteur Ajé Boschhuizen zegt dat De Walle "meerdere generaties kinderen een prachtige sinterklaastijd heeft bezorgd".

"Ik denk dat ik namens alle Pieten spreek als ik zeg dat wij ons geen betere en lievere baas en collega konden wensen", zegt Niels van der Laan, die de Hoofdpiet speelt in Het Sinterklaasjournaal.

NTR doet nog geen uitspraak over de opvolging van De Walle als Sinterklaas. Volgens het Instagram-account SintTalk neemt de 54-jarige Daan Schuurmans het stokje over. Schuurmans is de laatste jaren onder meer te zien als presentator van de serie Het verhaal van Nederland.
pi_221803738
Hij had wel de ondankbare taak om Bram op te volgen. Maar de rol, in een moeilijke tijd, toch wel mooi vorm kunnen geven.

Dag hoor! O+

Edit: geruchten gaan dat Daan Schuurmans de rol gaat vervullen.

[ Bericht 13% gewijzigd door AgnesGru op 16-09-2026 18:56:12 ]
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
pi_221803868
Komende jaren; ´Nee Stefan was toch de échte Sinterklaas!´ O+

Ik ben geen fan van Daan, vind het een glibberig mannetje. Maar wie weet doet hij het uitstekend als hij fysiek ook echt iemand anders is ;)
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_221803994
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2026 18:33 schreef AgnesGru het volgende:
Hij had wel de ondankbare taak om Bram op te volgen. Maar de rol, in een moeilijke tijd, toch wel mooi vorm kunnen geven.

Dag hoor! O+

Edit: geruchten gaan dat Daan Schuurmans de rol gaat vervullen.
Nu zal er een nieuwe generatie “er is maar 1 sinterklaas en dat is Stefan” zijn
pi_221804069
Ik vond Stefan echt gegroeid in de rol en de laatste jaren deed hij het erg goed. Jammer genoeg grijpt het Sinterklaasjournaal naar hype-momenten zoals de Sint in de nacht laten afvoeren in een ambulance ipv degelijk schrijfwerk. Daardoor kon zelfs Stefan niet optimaal tot zijn recht komen.
pi_221804163
Als het Daan wordt zal dat vast niet zomaar zijn.
  woensdag 16 september 2026 @ 19:55:37 #168
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_221804276
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2026 19:41 schreef vencodark het volgende:
Als het Daan wordt zal dat vast niet zomaar zijn.
Hoe bedoel je vast niet zomaar?
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
pi_221804343
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2026 19:55 schreef whY... het volgende:

[..]
Hoe bedoel je vast niet zomaar?
Dat ze dan echt vertrouwen in hem hebben dat hij deze loodzware taak aankan. ;)
pi_221804495
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
pi_221804714
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2026 18:33 schreef AgnesGru het volgende:
Ik vond Stefan werkelijk op elk vlak beter dan Bram.
pi_221804751
Wat een bijzondere wending, zo laat in het jaar en ook zonder logische reden voor ons als buitenstaanders. Hij is nog jong, zat prima in zijn rol en volgens mij is het qua tijd voor de opnames en intocht wel te overzien (Bram deed er veel meer bij). Ik ben bang dat er binnenkort een vervelend bericht over Stefan komt, al hoop ik daar niet op en wens ik dat mijn gevoel mis zit.

In ieder geval een afsluiting van een legendarisch tijdperk. Fijn dat we hem hier nog in het echie hebben mogen zien aankomen, dat was echt zo tof!

De nieuwe Sint gaat er ongetwijfeld ook weer een prachtige tijd van maken :Y

Stefan, bedankt! _O_
pi_221804800
Vermoedelijk is directeurtje van VI al heel druk aan het mailen (daar is hij behendig in) naar de directie van de NTR.
pi_221804859
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2026 21:10 schreef GereDathan het volgende:
Wat een bijzondere wending, zo laat in het jaar en ook zonder logische reden voor ons als buitenstaanders. Hij is nog jong, zat prima in zijn rol en volgens mij is het qua tijd voor de opnames en intocht wel te overzien (Bram deed er veel meer bij). Ik ben bang dat er binnenkort een vervelend bericht over Stefan komt, al hoop ik daar niet op en wens ik dat mijn gevoel mis zit.

In ieder geval een afsluiting van een legendarisch tijdperk. Fijn dat we hem hier nog in het echie hebben mogen zien aankomen, dat was echt zo tof!

De nieuwe Sint gaat er ongetwijfeld ook weer een prachtige tijd van maken :Y

Stefan, bedankt! _O_
Ach, Bram kreeg een speciale uitzending in de zomer. Maar die was al Sint vóór het journaal en deed veel meer optredens inderdaad. Ik gok dat de opnames (met Daan?) er nu opzitten of bezig zijn en het risico op lekken te groot werd. Daarom een persberichtje. Laten we hopen dat het inderdaad vooral niet méér is.
't Echte en 't ware!
pi_221805034
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2026 21:21 schreef WethouderHekking het volgende:
Vermoedelijk is directeurtje van VI al heel druk aan het mailen (daar is hij behendig in) naar de directie van de NTR.
Heb zomaar het vermoeden dat ze hem daar niet heel geschikt voor vinden :D

(Al is het bij VI inmiddels ook wel uitgewerkt)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')