abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 5 december 2025 @ 23:05:06 #126
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_219421026
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 17:15 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nadat hij op 21 mei 2011 zelf had aangekondigd te stoppen... en aangegeven had Stefan van de Walle als geschikte opvolger te zien.
Dat extra Sinterklaasjournaal was op 21 mei, niet op 12 mei.
Ah ja, 21. 5-12 omgekeerd had ik onthouden maar ik was vergeten dat ook de 12 gedraaid was.

Nadat hij (zo werd beweerd) aangegeven had dat Stefan van de Walle een geschikte opvolger was.

In werkelijkheid had Bram hier geen reet mee te maken en werd hij door de NTR leiding (lees: Ajé Boschhuizen, daar was-ie weer) aan de kant geschoven. Het feit dat Bram nog jaren bij Paul de Leeuw de sintrol vertolkte en zelfs tot enkele dagen voor zijn overlijden, zegt daarin genoeg.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_219421070
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 12:42 schreef spapaars het volgende:
Deze Amerikaan post alle Sinterklaas journalen, en snapt voor de helft er niets van.
De dubbelzinnige humor ontgaat hem een beetje.

https://www.youtube.com/p(...)AdHHlqIA86UVGUyqvds0
Hij komt over een paar maanden ook naar Nederland. Dan zal hij van de ene in de andere verbazing vallen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_219421165
Ik moet zeggen dat ik de satire soms wel redelijk vind maar vaak is het mwah. Op X (voorheen Twitter) had (of heb, geen idee ik ben eraf) je een account, Kirsten Verdel, die dan elke dag elke referentie ging uitleggen alsof haar volgers volslagen debiele kasplantjes waren.

Directeurtje als hulp-sint vond ik eigenlijk de enige goede grap dit seizoen. _O-
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_219423985
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 23:05 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Ah ja, 21. 5-12 omgekeerd had ik onthouden maar ik was vergeten dat ook de 12 gedraaid was.

Nadat hij (zo werd beweerd) aangegeven had dat Stefan van de Walle een geschikte opvolger was.

In werkelijkheid had Bram hier geen reet mee te maken en werd hij door de NTR leiding (lees: Ajé Boschhuizen, daar was-ie weer) aan de kant geschoven. Het feit dat Bram nog jaren bij Paul de Leeuw de sintrol vertolkte en zelfs tot enkele dagen voor zijn overlijden, zegt daarin genoeg.
Dat was mij niet bekend, gij allesweter! :)
  zaterdag 6 december 2025 @ 13:31:52 #130
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_219424520
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 23:05 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]

Voor zover ik weet en bronnen kan vinden is Bram toch echt zelf gestopt. Heb je meer bronnen dat Ajé hier iets mee te maken heeft of verzin je dit nu.

Ik heb nog nooit uit het Bram kamp iets gelezen over gedwongen stoppen.
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
  zondag 7 december 2025 @ 13:52:06 #131
328189 ArnieAlberts
pi_219433011
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2025 13:31 schreef whY... het volgende:

[..]
Voor zover ik weet en bronnen kan vinden is Bram toch echt zelf gestopt. Heb je meer bronnen dat Ajé hier iets mee te maken heeft of verzin je dit nu.

Ik heb nog nooit uit het Bram kamp iets gelezen over gedwongen stoppen.
Ik verzin niks. Ik heb er altijd een kolerehekel aan als mensen gaan van 'trust me bro', maar in deze heb ik bronnen dicht bij de productie van destijds waardoor ik ook niet heel erg in detail kan treden over hoe ik het weet. Die wisten me te vertellen dat Bram jarenlang door Ajé werd gevraagd om als Sinterklaas (verhaaltechnisch en verschijningswise) steeds absurdere capriolen uit te voeren, en hij na het zoveelste geforceer inderdaad 'vrijwillig' koos om op te stappen. Ook dat had te maken met de wens vanuit Ajé/NTR om van 'de' Sinterklaas 'hun' Sinterklaas te maken (= de NTR wilde er nog meer hun stempel op drukken, zoals ze dat nu ook al jaren doen).

De kracht van Bram was dat hij als 'freelancer' zowel bij commerciële TV als publieke programma's 'de' Sint was. In een interview uit oktober 2020 komt dat ook naar voren. Het volgende weet ik niet zeker, maar de aanzienlijke kans bestaat dat Ajé/de NTR van Bram zouden hebben verwacht dat hij niet meer aan commerciële programma's of producties zou meedoen. Mede hierom werd het eind 2011 ook een 'relletje' toen Bram alsnog in het programma van Paul de Leeuw verscheen.

De NTR had toen het gore lef om een woordvoerder de uitspraak 'er is maar één echte Sinterklaas, en die zie je elke avond bij ons in het Sinterklaas Journaal' te laten doen. }:|

Dus nee, ik ben sindsdien een klein beetje kritisch op de NTR. En op Ajé Boschhuizen. Het sierde Bram alleen maar dat hij die nitwit niet met naam en toenaam door het slijk haalde.
pi_219434490
Ik geloof je direct hoor. Denk dat Bram ook op die manier de eer aan ‘zijn’ Sinterklaas gehouden heeft.
Geen smetjes.
pi_219435935
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2025 13:52 schreef ArnieAlberts het volgende:
De kracht van Bram was dat hij als 'freelancer' zowel bij commerciële TV als publieke programma's 'de' Sint was. In een interview uit oktober 2020 komt dat ook naar voren.
Goed interview, ondanks de interviewer:

quote:
Juist nu er geen landelijke intocht komt, worden uitingen in bioscopen en op televisie belangrijker. Je zou kunnen redeneren dat door uw bijdrage aan de film, kinderen toch weer twee 'adviseurs' voorgeschoteld krijgen.

"In de eerste plaats denk ik dat kinderen minder snel verward raken dan grote mensen. Of Sinterklaas nou een mijter met brede, gouden banden en een kruis op de achterkant draagt, zoals Stefan, of een op de ouderwetse manier, zoals ik in de film, daar bekommert een kind zich niet om. De hele transitie naar roetveegpieten ontgaat hen ook totaal."

"Wat ik nu zeg, moet je goed noteren: ik ben ontzettend dankbaar dat ik 25 jaar lang een monopolie had op Sinterklaas op de Nederlandse televisie. Dat ging verder dan de publieke omroep. Daardoor word je bijna zelf Sinterklaas, 'want een andere kennen we niet'. Toen ik daarmee stopte, vrijwillig, zag ik dat ik een goede indruk had achtergelaten. En tien jaar later zijn er nog steeds mensen die denken: hé, als ik een succesvolle film wil maken, moet ik misschien wel die Sinterklaas strikken. Dan ben ik niet degene die zegt: 'Laten we dat maar niet doen, want het schept verwarring.' Stefan kan om contractuele redenen ook helemaal niet aan zo'n film meewerken."
Het bevestigt inderdaad ook die grip die de publieke omroep op de "echte" Sinterklaas heeft.
pi_219439109
Typisch, want door die houding van de NTR is de grip van hen op het beeld van Sinterklaas juist afgenomen. Na 14 jaar Stefan is het beeld van de Bram-sint nog steeds de standaard op het scherm en in den lande. En in het grote plaatje zie je eigenlijk alleen maar verdeeldheid ontstaan in wat het Sinterklaasjournaal doet en wat comite s in den lande doen. Ze blijven een machtsfactor hebben, doordat ze de landelijke intocht doen, maar een bijdrage aan het Sinterklaasfeest is het al een jaar of 4-5 niet meer. Integendeel, zou ik bijna willen zeggen.

Het is jammer dat Stefan nergens te zien is als Sint zonder script. Je kunt haast niet oordelen of hij net zo leuk is als Bram, want hij komt niet verder dan oneliners. Bram had een visie op Sinterklaas, op het feest, op de rol, op het personage. Dat zie je steeds minder terug. Ik geloof ook echt wel dat het personage Sinterklaas van strenge bisschop naar lieve opa is geëvolueerd door Bram. Die kwam in de tijd dat er alleen de intocht was. Ik vind het nu bij Stefan wel leuk dat er wat 'Germaanse' of 'Wodaneske' invloeden te zien zijn. Het is af en toe wat ruwer en dat vind ik een leuke interpretatie. Ik weet alleen niet of dat zo geschreven wordt, of dat dat een interpretatie van Stefan is.
't Echte en 't ware!
  maandag 8 december 2025 @ 23:30:07 #135
328189 ArnieAlberts
pi_219446078
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 01:27 schreef Japepk het volgende:
Je kunt haast niet oordelen of hij net zo leuk is als Bram, want hij komt niet verder dan oneliners.
DIT. Dag hoor.

Weet je wat het ook is: het feit dat er zo met die scholen geleurd wordt. Zoals ik al zei - ik heb het als 'huiswerk' moeten kijken afgelopen seizoen (en halverwege de reeks ben ik ook afgehaakt, een goede Sint zegt gewoon vol overtuiging 'Lief kind, ik weet niet wat er allemaal aan de hand is -en ik wil het allemaal ook niet weten- maar wat ik wel weet, is dat jij je geen zorgen hoeft te maken, omdat het allemaal altijd weer goed komt'), en al vanaf aflevering één werd er wervend en promotend naar de website verwezen. Elke aflevering werd er wel geadviseerd om vooral op de website even een 'noodpakket' te bestellen, ook voor scholen enzovoort. Voelde, voor een publiek programma, gewoon heel smerig commercieel. Dat is commercieel op een smerige, sneaky manier.

[ Bericht 39% gewijzigd door ArnieAlberts op 09-12-2025 00:19:05 ]
pi_219446871
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 23:30 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
DIT. Dag hoor.

Weet je wat het ook is: het feit dat er zo met die scholen geleurd wordt. Zoals ik al zei - ik heb het als 'huiswerk' moeten kijken afgelopen seizoen (en halverwege de reeks ben ik ook afgehaakt, een goede Sint zegt gewoon vol overtuiging 'Lief kind, ik weet niet wat er allemaal aan de hand is -en ik wil het allemaal ook niet weten- maar wat ik wel weet, is dat jij je geen zorgen hoeft te maken, omdat het allemaal altijd weer goed komt'), en al vanaf aflevering één werd er wervend en promotend naar de website verwezen. Elke aflevering werd er wel geadviseerd om vooral op de website even een 'noodpakket' te bestellen, ook voor scholen enzovoort. Voelde, voor een publiek programma, gewoon heel smerig commercieel. Dat is commercieel op een smerige, sneaky manier.
Dat noodpakket was alleen je naam invullen en dan zag je een filmpje dat de piet een doos inpakte en jouw naam erop plakte.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_219448422
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 07:49 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Dat noodpakket was alleen je naam invullen en dan zag je een filmpje dat de piet een doos inpakte en jouw naam erop plakte.
Mijn 17-jarige heeft zich daar grandioos mee vermaakt!
Eerst een noodpakket voor zichzelf, daarna eentje voor de poes. En toen er verschil in groottes bleek, moest ze natuurlijk de grootste "bestellen". :D
  dinsdag 9 december 2025 @ 12:40:24 #138
328189 ArnieAlberts
pi_219448632
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 07:49 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Nee, dat weet ik - maar het zorgt voor verhaalbinding. De scholen werden namelijk vooraf wel al geïnstrueerd om vooral schoolpakketten aan te vragen; de verhaallijn begon namelijk ook bij basisscholen die als eerste die noodpakketten openmaakten.

En dát vind ik dus cheap, het Sinterklaasfeest zo sturen via de school waar je kind op zit.
pi_219449351
Die Arniedeparnie hier neemt zichzelf en een kinderprogramma echt veel te serieus _O-
pi_219450230
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 14:13 schreef GereDathan het volgende:
Die Arniedeparnie hier neemt zichzelf en een kinderprogramma echt veel te serieus _O-
Als een programma op kinderen gericht is, betekent dat niet dat je er niet kritisch op mag zijn en kan denken hoe iets anders zou kunnen. Gezien de insteek van dit jaar heeft geleid tot doodsbedreigingen naar de cast is het wellicht geen verkeerd idee om te kijken naar hoe je een programma opzet, zonder te willen "scoren" met controversie. Dit ook gezien dit jaar qua controversie geen uitzondering is.
Daarmee praat ik de bedreigingen niet goed. Helaas is Sinterklaas de laatste jaren steeds polarisender geworden en ik denk wel dat je als publieke omroep een verantwoordelijkheid hebt in hoe je hier mee om kan gaan.

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 12:40 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Nee, dat weet ik - maar het zorgt voor verhaalbinding. De scholen werden namelijk vooraf wel al geïnstrueerd om vooral schoolpakketten aan te vragen; de verhaallijn begon namelijk ook bij basisscholen die als eerste die noodpakketten openmaakten.

En dát vind ik dus cheap, het Sinterklaasfeest zo sturen via de school waar je kind op zit.
Aan de ene kant ben ik het daarmee eens, gezien je daarmee het Sinterklaasjournaal en de hele rataplan er omheen in feite opdringt aan de kinderen. Het voelt als extra "reclame" voor de publieke omroep. Dit kan daarnaast ook lullig zijn voor gezinnen die het wat minder hebben en weinig tot geen cadeautjes kunnen betalen.

Aan de andere kant vind ik het wel leuk en modern dat ze elk jaar van die interactieve dingen online hebben, waarin je zelfs je eigen naam ed ziet verschijnen.
pi_219450259
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 16:47 schreef Writersright het volgende:

[..]
Als een programma op kinderen gericht is, betekent dat niet dat je er niet kritisch op mag zijn en kan denken hoe iets anders zou kunnen. Gezien de insteek van dit jaar heeft geleid tot doodsbedreigingen naar de cast is het wellicht geen verkeerd idee om te kijken naar hoe je een programma opzet, zonder te willen "scoren" met controversie. Dit ook gezien dit jaar qua controversie geen uitzondering is.
Daarmee praat ik de bedreigingen niet goed. Helaas is Sinterklaas de laatste jaren steeds polarisender geworden en ik denk wel dat je als publieke omroep een verantwoordelijkheid hebt in hoe je hier mee om kan gaan.
Niet mee eens. Het is vooral een probleem dat een kleine groep debielen in Nederland alles uit de context trekt en daarmee een onveilige situatie creëert. Ze jutten elkaar allemaal op en de grootste debielen verzanden dan in doodsbedreigingen en andere krankzinnige acties/reacties.
pi_219450289
Ik denk ook dat die interactie van lieverlee zo gegroeid is. 20 jaar geleden moest je een kruis naast je voordeur tekenen om te laten weten of er een Piet kon blijven slapen. Zulke dingetjes zijn ze steeds slimmer gaan doen. Vorig jaar die bruggen openen was ook leuk. Ergens kun je denken; ja zo gaat er traffic naar die website. Zolang ze er geen reclame op maken of iets verkopen, draagt dat wel bij aan een bepaalde beleving. Scholen erbij betrekken is nu eenmaal een slimme manier om héél je doelgroep te bereiken.

Persoonlijk ben ik van de leest dat er één Sinterklaas is. Daar helpt zo'n geïntegreerd verhaal wel bij. Niet dat op je basisschool de Sint 'ziek' is, bij de voetbal kwijt en bij de buurtvereniging van niets weet en doet als vanouds. Daarover verschillen ook de meningen, maar het zo samen een verhaal doen is wel leuk. Het verhaal moet alleen een factor 10 minder extreem, én pakjesavond moet niet steeds op de tocht staan.
't Echte en 't ware!
pi_219450618
Wellicht was het leger aan het begin wat overdreven ja. Net als vorig jaar (of t jaar daarvoor) 83 verwijzingen naar de formatie - ja we weten het nu wel. Tis geinig dat ze er af en toe iets instoppen voor de ouders maar dit jaar leek het alleen maar daar om te gaan. Tis toch ook niet dat er in Sesamstraat continu grapjes zitten die alleen de ouders vatten?
pi_219450687
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 17:01 schreef Japepk het volgende:

Persoonlijk ben ik van de leest dat er één Sinterklaas is. Daar helpt zo'n geïntegreerd verhaal wel bij. Niet dat op je basisschool de Sint 'ziek' is, bij de voetbal kwijt en bij de buurtvereniging van niets weet en doet als vanouds. Daarover verschillen ook de meningen, maar het zo samen een verhaal doen is wel leuk. Het verhaal moet alleen een factor 10 minder extreem, én pakjesavond moet niet steeds op de tocht staan.
Daar ben ik het mee eens. Helaas voelt Stepfan een stuk minder als de "enige echte" Sinterklaas, van wat ik las, door contracten met de NTR. Doordat dat bij Bram wat losser geregeld was en hij naast het "hokje" van het Sinterklaasjournaal ook bij andere programma's (zoals Telekids, Sesamstraat of Paul de Leeuw), films en evenementen zoals het Feest van Sinterklaas verscheen, voelde dat meer als een overkoepelende Sint.

En dit is geen Bram vs Stefan, want Stefan doet het echt ontzettend leuk en is mooi in zijn rol gegroeid. (Ik vond hem de eerste jaren iets te jeugdig spelen). Ik zou heel graag Stefan in meer dingen zien, en live bij andere programma's. Ik denk dat hij dat enorm goed kan. Laten we niet vergeten dat Stefan los van deze rol ook een sterk acteur is. (En meer dan alleeen Kees Flodder, lol) Er zijn nu een aantal andere "vaste Sinten" zoals Robert, Wilbert, Hans Kesting en volgens mij deed Maarten Wansink daar ook nog iets mee. Gepromoveerd van Piet dus.

Wellicht dat het schrijven van controversiele verhaallijnen een manier is om meer aandacht bij het Sinterklaasjournaal te houden. Ik weet het niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Writersright op 09-12-2025 20:00:22 ]
pi_219450869
Hij heet Stefan
  dinsdag 9 december 2025 @ 23:24:48 #146
328189 ArnieAlberts
pi_219453403
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 14:13 schreef GereDathan het volgende:
Nee, zo'n goedkope dooddoener doet het lekker op een discussieforum, clown. Mensen die een username bij voorbaat al zo lopen te verbasteren geef ik al sinds de middelbare school weinig tot geen aandacht meer :*
pi_219454660
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 23:24 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Nee, zo'n goedkope dooddoener doet het lekker op een discussieforum, clown. Mensen die een username bij voorbaat al zo lopen te verbasteren geef ik al sinds de middelbare school weinig tot geen aandacht meer :*
Aldus iemand die gelijk beledigingen gaat rondstrooien.

Op de middelbare werd je ook al niet voor vol gezien dus.
  woensdag 10 december 2025 @ 13:10:01 #148
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_219456096
Kan dat onderlinge gezeik even ophouden, dit is precies wat er mis is met de maatschappij en de gebeurtenissen rond het Sinterklaasjournaal:
Iedereen die altijd maar meent overal over te moeten zeiken en zelfs beledigend en bedreigend gaat reageren, al dan niet richting de hoofdpiet, die het script ook niet geschreven heeft.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')