17.5 is toch niet warm?quote:Op maandag 17 november 2025 12:36 schreef Newone82 het volgende:
17.5 graden.
Nog altijd door warmte gisteravond van petroleum kachel.
Hier 17.5 echt gewoon lekkerquote:Op maandag 17 november 2025 12:40 schreef Moonversion het volgende:
[..]
17.5 is toch niet warm?
19.5 hier nu binnen, cv staat aan
Nee, maar wel gewoon goed te doen.quote:Op maandag 17 november 2025 12:40 schreef Moonversion het volgende:
[..]
17.5 is toch niet warm?
19.5 hier nu binnen, cv staat aan
Waarom petroleum?quote:Op maandag 17 november 2025 13:00 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Nee, maar wel gewoon goed te doen.
In de avond gaat de petroleum kachel weer aan.
Je berekening slaat nergens op.quote:Op maandag 17 november 2025 13:11 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Waarom petroleum?
1 liter petroleum geeft je 10.5kWh aan warmte
1 m3 aardgast geeft je 7.5kWh aan warmte
Grof geschat heb je 0,7 liter petroleum nodig om dezelfde hoeveelheid warmte te genereren als 1m3 aardgas.
1m3 aardgas kost 1,30 euro
1 liter petroleum ongeveer 3,5 euro (als je het groot kan inkopen), 0,7 liter kost je dan 2,45 euro. Je huis verwarmen op petroleum is veel duurder dan aardgas.
1,05/liter is geen gangbare prijs in duitsland, die kom je niet tegen in de winkelquote:Op maandag 17 november 2025 14:23 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Je berekening slaat nergens op.
Ik krijg van maat van me over de grens petroleum voor ¤1.05 per liter.
Ik doe in plaats van 400 kuub (¤460¤) nu zo een 5 kannetjes van 20 liter verstoken in de winter.
Is ¤105.
Scheelt me ¤355 per winter.
Klein appartement.
Belgie. Is hele gangbare prijs.quote:Op maandag 17 november 2025 15:13 schreef Moonversion het volgende:
[..]
1,05/liter is geen gangbare prijs in duitsland, die kom je niet tegen in de winkel
Dat is een oeroud merkquote:Op woensdag 19 november 2025 20:04 schreef Newone82 het volgende:
18.5 graden stabiel al aantal uur.
Zibro laser petroleumkacheltjes😍
Deze heb ik staan https://www.gamma.be/nl/a(...)7kw-zilver/p/B413719quote:Op woensdag 19 november 2025 23:20 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat is een oeroud merk![]()
Mijn ouderlijk huis had vroeger alleen in de woonkamer een gaskachel, en overal enkel glas 🥶 en in de winters, toen we nog échte winters hadden![]()
, 's ochtends de ijsbloemen op de ramen stonden, toen hadden we boven op de overloop ook een Zibro petroleum kachel staan
Wat heb je aan?quote:Op donderdag 20 november 2025 18:29 schreef Inbox het volgende:
13 graden zag ik net op mn thermostaat staan.
1.Mn oude onderbuur mag best wat meer stoken
2. Mn woning is zo lek als een mandje
3. Binnenkort toch maar wat stoken, denk ik. Niet in het woongedeelte, wel in het slaapgedeelte. Daar vertoef ik 80% van de tijd.
Sokken, boxershort, gewone broek, thermo ondershirt en een vrij simpele hoody.quote:Op donderdag 20 november 2025 19:10 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Wat heb je aan?
Dit kan ik zelfs niet aan.
Minimum 15.0 graden kan ik hebben in huis
Dat heb ik met dezequote:Op donderdag 20 november 2025 19:48 schreef Newone82 het volgende:
Kacheltje weer aan.
Van 16.0 graden nu binnen kwartiertje 17.5 graden
Laat ik hem even op staan.
Edit 20.05 uur.
Nu doorgeschoten 18.0 graden. Is goed zo. Blijft lekker pendelen op deze temperatuur.
Fijn apparaatje blijft het toch. Wel altijd iets hoger zetten dan gewenste temperatuur.
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Breitling - Instruments for Professionals
quote:Op donderdag 20 november 2025 21:15 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat heb ik met deze
Wat is dat witte grote ding?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wtf 18 graden. Dat is toch gewoon stijve tepels temperatuur?!quote:Op donderdag 20 november 2025 19:48 schreef Newone82 het volgende:
Kacheltje weer aan.
Van 16.0 graden nu binnen kwartiertje 17.5 graden
Laat ik hem even op staan.
Edit 20.05 uur.
Nu doorgeschoten 18.0 graden. Is goed zo. Blijft lekker pendelen op deze temperatuur.
Fijn apparaatje blijft het toch. Wel altijd iets hoger zetten dan gewenste temperatuur.
[ afbeelding ]
Nee man.quote:Op donderdag 20 november 2025 21:25 schreef vosss het volgende:
[..]
Wtf 18 graden. Dat is toch gewoon stijve tepels temperatuur?!
15?! Doe normaal man.quote:Op donderdag 20 november 2025 21:28 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Nee man.
Vorige winter toen ik echt qua inkomen klap achteruit was gegaan standaard dat ding op 15.5 graden of helemaal niks. Laagste temperatuur hier in huis vorige winter 14.5 graden geweest weekje lang.
Dan is 18 graden tropisch.
Mijn lichaam kan dat niet aan. Ik snap werkelijk waar niet dat mensen zich laten creperen voor zoiets. Wat ben je dan ook een gierig stuk vreten.quote:
Ik begrijp het ook niet.quote:Op vrijdag 21 november 2025 07:11 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Mijn lichaam kan dat niet aan. Ik snap werkelijk waar niet dat mensen zich laten creperen voor zoiets. Wat ben je dan ook een gierig stuk vreten.
Als je het financieel niet redt dan begrijp ik het wel.quote:Op vrijdag 21 november 2025 07:11 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Mijn lichaam kan dat niet aan. Ik snap werkelijk waar niet dat mensen zich laten creperen voor zoiets. Wat ben je dan ook een gierig stuk vreten.
En intussen groeit en bloeit de zwarte schimmel die ons altijd weer boeit.quote:Op donderdag 20 november 2025 21:28 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Nee man.
Vorige winter toen ik echt qua inkomen klap achteruit was gegaan standaard dat ding op 15.5 graden of helemaal niks. Laagste temperatuur hier in huis vorige winter 14.5 graden geweest weekje lang.
Nou ik heb het ook zeker niet breed maar ik ga niet verkleumen in mijn eigen huis.quote:Op donderdag 20 november 2025 21:28 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Nee man.
Ik stook met een pelletkachel. Die hebben ook een behoorlijk hoog rendement. Ik geloof 92,5% dat de mijne heeft.quote:Op vrijdag 21 november 2025 09:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Het stoken met een split unit airco is aanzienlijk goedkoper dan met gas vanwege het efficiënter gebruik van energie.
Een typische cv-ketel gebruikt ongeveer 1 m³ gas om 10 kWh warmte te leveren, wat bij een gasprijs van ongeveer ¤1,30 per m³ neerkomt op circa ¤0,13 per kWh warmte.
Investeren in een split unit airco zorgt dat je veel goedkoper stookt
Een split unit Lucht/Lucht airco heeft een Coefficient of Performance (COP) rond de 3 tot 4, dit betekent dat hij 3 tot 4 kWh warmte levert per 1 kWh elektriciteit. Met stroomprijzen rond ¤0,25 per kWh kost 1 kWh warmte daardoor ongeveer ¤0,06 tot ¤0,08, een kuub gas kost rond de 1,25, en dat is dus zo 12,5 cent per kWh energie, reken ik met een efficiëntie van 90% kost een kWh gaswarmte een 14 cent, ongeveer het dubbele
Ik heb in de woonkamer de haard aan, heerlijke warmte, op kantoor boven zoemt de aircoquote:Op vrijdag 21 november 2025 09:36 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik stook met een pelletkachel. Die hebben ook een behoorlijk hoog rendement. Ik geloof 92,5% dat de mijne heeft.
Geen idee of dat onder de streep goedkoper is dan met airco verwarmen. Pellets moeten ook gekocht immers. Maargoed, voor 450 euro stook ik een hele winter tot 22 graden. Dat is echt fantastisch
Als je echt heel heel heel erg krap zit, dan snap ik het ergens wel. Maar als je dat gaat doen puur uit gierigheid, dan vraag ik me inderdaad ook af waar je mee bezig bent, want die paar euro die je bespaard door niet te stoken betaal je met het gebrek aan comfort of nog vervelender, met je gezondheid.quote:Op vrijdag 21 november 2025 09:48 schreef vosss het volgende:
Hier is het inmiddels een heerlijke 21 graden. Vanochtend was het ijzig koud met slechts 19,5.
Ik snap echt niet wat mensen zichzelf aan doen. Ik zou liever een dag niet eten dan een dag in de vrieskou van 18 graden zitten in huis.
Paar jaar geleden in Januari had ik bezoek uit NZ, die waren bij verschillende vrienden en familie op bezoek geweest voor en na de kerst, oud en nieuw. Hun eerste opmerking was, OOooooh, jullie stoken tenminste, overal waar ze geweest waren in NL hadden ze in de kou gezeten.quote:Op vrijdag 21 november 2025 09:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Als je echt heel heel heel erg krap zit, dan snap ik het ergens wel. Maar als je dat gaat doen puur uit gierigheid, dan vraag ik me inderdaad ook af waar je mee bezig bent, want die paar euro die je bespaard door niet te stoken betaal je met het gebrek aan comfort of nog vervelender, met je gezondheid.
Pelletsorteerders hebben een laag salaris, dat scheelt ook in de prijs uiteindelijkquote:Op vrijdag 21 november 2025 09:36 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik stook met een pelletkachel. Die hebben ook een behoorlijk hoog rendement. Ik geloof 92,5% dat de mijne heeft.
Geen idee of dat onder de streep goedkoper is dan met airco verwarmen. Pellets moeten ook gekocht immers. Maargoed, voor 450 euro stook ik een hele winter tot 22 graden. Dat is echt fantastisch
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |