abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219254696
Het Openbaar Ministerie in Italië onderzoekt of Italiaanse burgers in de jaren 90 op 'snipersafari's' zijn gegaan naar Bosnië. Italiaanse burgers zouden zijn afgereisd naar de belegerde hoofdstad Sarajevo om daar te betalen om op burgers te schieten.

Tijdens de vierjarige belegering van Sarajevo kwamen 11.000 inwoners om. De stad werd belegerd door Bosnisch-Servische troepen onder leiding van Ratko Mladic. Vanuit de heuvels rondom de stad hadden scherpschutters goed zicht op grote delen van de stad. Een van de belangrijkste straten in de stad werd berucht als sniper alley, ofwel sluipschutterstraat.

Er gaan al langer geruchten dat rijke mensen afreisden naar het door oorlog verscheurde Bosnië om daar voor hun plezier mensen neer te schieten. Ze zouden daarvoor grote sommen geld hebben betaald aan de troepen van Mladic.

Documentaire

Journalist en schrijver Ezio Gavazzeni verzamelde allerlei getuigenissen over de 'snipertoeristen' en stuurde die samen met een rapport van de voormalige burgemeester van Sarajevo naar het Italiaanse OM. Dat besloot vervolgens een onderzoek te beginnen.

Gavazzeni las voor het eerst over het scherpschuttertoerisme in de Italiaanse krant Corriere della Sera. Die schreef zo'n dertig jaar geleden al over de geruchten, maar leverde daarbij weinig bewijs. Nadat Gavazzeni de in 2022 uitgekomen documentaire Sarajevo Safari zag, besloot hij onderzoek te doen naar de beschuldigingen.

De journalist zou meerdere Italianen hebben geïdentificeerd die betrokken waren bij de schietpartijen op burgers. De komende weken zullen zij worden ondervraagd door het OM.

Tot een ton betaald

In de bewijsstukken van de journalist is ook een getuigenis van een Bosnische militaire inlichtingenofficier opgenomen. Volgens hem zouden zijn Bosnische collega's aan het einde van 1993 de safari's hebben ontdekt. Ze deelden de informatie met de Italiaanse inlichtingendienst. Binnen enkele maanden stopten de reisjes vanuit Italië, volgens de officier.

De 'toeristen' zouden de Bosnisch-Servische militairen destijds omgerekend tussen de 80.000 en 100.000 euro hebben betaald om vanuit de Servische posities in de heuvels op de burgers te schieten. Voor kinderen moesten ze naar verluidt een meerprijs betalen. Het neerschieten van ouderen zou gratis zijn geweest.

Volgens de Italiaanse krant Il Giornale zouden er zeker honderd Italianen betrokken zijn geweest. Ook uit andere westerse landen zouden mensen naar Bosnië zijn gegaan om daar met scherp te schieten op burgers. Onder meer de Verenigde Staten, Canada, Rusland, Frankrijk en Duitsland worden als landen van herkomst van de schutters genoemd.

Internationaal Strafhof

De scherpschuttertoeristen werden eerder ook al genoemd in de rechtszaak bij het Internationaal Strafhof (ICC) in Den Haag in de zaak tegen Ratko Mladic. Een van de getuigen beschreef in die zaak dat hij meerdere keren mensen had gezien die afgaande op hun kleding en wapens volgens hem toeristen moesten zijn.

Mladic werd door het Joegoslavië-tribunaal in Den Haag veroordeeld tot levenslang.

(https://nos.nl/artikel/25(...)m-op-burgers-schoten)

----

Betalen om op mensen te mogen schieten, dan ben je best ziek in je hoofd, lijkt trouwens wel zoiets als die Purge films :') :X :r
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_219254698
Tja is ergens niet een neuk eiland met minderjarigen.
Dan hebben ze wel ergens een plek waar ze op menselijke doelen jagen.

De wereld van de rijke en elite hebben geen grenzen .
pi_219255026
Ga je dat doen als je lijstje van the big five compleet is?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_219255171
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2025 07:24 schreef Lenny77 het volgende:
Big five is verleden tijd, het zijn nu de big six, @Cockwhale hoort nu bij het lijstje
pi_219255309
Het WTF?!-bericht van de dag om je vertrouwen in de mensheid weer met 100 punten te laten dalen.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Moderator donderdag 13 november 2025 @ 09:05:52 #6
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219255381
quote:
13s.gif Op donderdag 13 november 2025 08:50 schreef xpompompomx het volgende:
Het WTF?!-bericht van de dag om je vertrouwen in de mensheid weer met 100 punten te laten dalen.
Als dat nu het ergste was wat er in bosnia gebeurde ...
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 13 november 2025 @ 09:08:31 #7
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_219255391
Italianen zijn ook nooit te vertrouwen.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_219255393
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 09:05 schreef sp3c het volgende:

[..]
Als dat nu het ergste was wat er in bosnia gebeurde ...
Dat was sowiesoe wel een smerige sektarische oorlog, maar daar staat dit wel los van.

Als inwoner van een land dat er niks mee te maken heeft, naar een dergelijk conflictgebied afreizen om op burgers van alle leeftijden te kunnen schieten en om zeep te helpen én daar ook nog eens dik voor betalen is wel echt next level.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  donderdag 13 november 2025 @ 09:10:54 #9
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_219255396
Ronduit absurd verhaal dat zo uit Hollywood kan komen. Desalniettemin er zijn gewoon zieke perverse mensen en sommigen doen alles, mits je de prijs betaalt.

Dus ik sluit dit niet volledig uit.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  donderdag 13 november 2025 @ 09:12:25 #10
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_219255401
Italianen hebben na het lekkerste eten dus ook de leukste uitjes, jaloers ;(
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
  donderdag 13 november 2025 @ 09:12:49 #11
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_219255405
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 09:10 schreef thedeedster het volgende:
Ronduit absurd verhaal dat zo uit Hollywood kan komen. Desalniettemin er zijn gewoon zieke perverse mensen en sommigen doen alles, mits je de prijs betaalt.

Klopt. Ben benieuwd of er iets te bewijzen valt van de geruchten.
En wie er nog in leven is van die schutters. Het is alweer een tijdje geleden.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_219255411
Hebben ze dit geleend uit een filmscript?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  donderdag 13 november 2025 @ 09:13:39 #13
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_219255423
Dit is nog maar het topje van de ijsberg.
  donderdag 13 november 2025 @ 09:14:12 #14
396550 Richestorags
pi_219255434
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 09:13 schreef Mexicanobakker het volgende:
Hebben ze dit geleend uit een filmscript?
Andersom. Men weet dat dit gebeurt en maakt er een film over.
  donderdag 13 november 2025 @ 09:15:21 #15
396550 Richestorags
pi_219255449
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2025 07:24 schreef Lenny77 het volgende:
Nee, dit ga je doen uit frustratie als je niet bent uitgenodigd op het Epstein eiland. Daar zitten de eckte eckte.
pi_219255471
Onderzoek maar eens afwachten. Op zichzelf kan ik mij best voorstellen dat er een enkele gek is die dit doet, maar 100+ alleen al in Italië en dan komen er nog andere landen bij? Ja, dat vind ik dan weer erg lastig om te bevatten.
  donderdag 13 november 2025 @ 10:01:21 #17
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_219255863
er werden etnische zuiveringen uitgevoerd op schalen die we in we in ww2 voor het laatst gezien hebben.

en dan heb ik het nog niet eens over de gefaalde VN Srebrenica enclave, waar nederlandse blauwhelmen niet mochten ingrijpen en keken hoe 8000 bosniers werden afgeslacht.
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  donderdag 13 november 2025 @ 10:02:07 #18
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219255870
Ik denk dat er wel wat Fokkers zijn die graag waren meegegaan.
pi_219255904
quote:

Daarnaast vertonen de meeste extreem rijke mensen ook sowieso al wat psychopatische trekjes.

Met empathie en vriendelijkheid wordt je niet rijk.
pi_219255924
Dit zou natuurlijk bijzonder misdadig en immoreel zijn als het waar is, maar het zou mij niet verbazen als dit een broodje aap verhaal is of dat de zaken veel anders zijn dan ze nu worden voorgespiegeld.

Desalniettemin goed dat hier onderzoek naar wordt gedaan en hopelijk geeft dit onderzoek ook de gewenste duidelijkheid.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_219255944
Behalve met een in 2017 overleden Rus, komt men tot nu toe niet met namen. Dat is 32 jaar na datum wel een beetje vreemd.
pi_219256034
quote:
Voor kinderen moesten ze naar verluidt een meerprijs betalen.
:r

Aub martel deze mensen tot het einde der tijden.
  donderdag 13 november 2025 @ 10:35:14 #23
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219256077

Deze wereld :') .
Huilen dan.
pi_219256167
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 01:22 schreef suijkerbuijk het volgende:
Tja is ergens niet een neuk eiland met minderjarigen.
Dan hebben ze wel ergens een plek waar ze op menselijke doelen jagen.

De wereld van de rijke en elite hebben geen grenzen .
Het zijn net mensen he?
Alsof de Boko Haram uit miljonairs bestaat...
Lachen joh.
pi_219256175
quote:

Hard Target met Jean Claude.
_O_
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')