Daarom altijd met bescherming naar buiten gaanquote:Op zaterdag 15 november 2025 23:22 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik heb overigens nog nooit meegemaakt dat een moslimdame met hoofddoek er bezwaar tegen had om in de bus of in de tram naast me te zitten.
Nog eentje die als man denkt.quote:Op zaterdag 15 november 2025 22:37 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Waarom toch altijd die obsessie met de hoofddoek? Ik zie een hoofddoek gewoon als een kledingstuk, niet als een religieus symbool. Ondanks dat het in de islam als een voorschrift wordt beschouwd en in de praktijk alleen moslima's een hoofddoek dragen, blijft het voor mij gewoon een kledingstuk.
Ik heb er geen probleem mee als iemand uit geloofsovertuiging geen hand wil schudden.quote:Op zondag 16 november 2025 00:33 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Nog eentje die als man denkt.
Jij hoeft je nooit zorgen te maken dat je zo eentje op moet doen en mocht je ooit een moslima als echtgenote krijgen, dan kan jij haar opdagen eentje te dragen maar zij kan niets bij jou.
Grappig dat iets geen probleem is als je zelf niet degene bent die er door benadeeld kan worden
Ja goed idee man, het beleid van Nederland gaan benchmarken met dat van Gaza.quote:Op vrijdag 14 november 2025 15:19 schreef Lyrebird het volgende:
Wij gaan op onze rug liggen om deugpunten te halen, maar als jij, potjecreme, in je bikini door Gaza gaat lopen, dan kom je nergens met die deugpunten.
Snap je een beetje waar de schoen wringt?
Ik wel, als hij net wel mijn mannelijke collega's een hand heeft gegeven.quote:Op zondag 16 november 2025 08:07 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Ik heb er geen probleem mee als iemand uit geloofsovertuiging geen hand wil schudden.
En dat is islam.quote:Op zondag 16 november 2025 08:14 schreef livelink het volgende:
[..]
Ik wel, als hij net wel mijn mannelijke collega's een hand heeft gegeven.
En dan ga je het gesprek aan en zoek je een oplossing.quote:Op zondag 16 november 2025 08:14 schreef livelink het volgende:
[..]
Ik wel, als hij net wel mijn mannelijke collega's een hand heeft gegeven.
Een collega van mij is gelovig (christelijke) en pas getrouwd. Na haar huwelijk is haar uiterlijk verandert. Haar man wil dat en volgens de bijbel is de man de baas. Daar heb ik wel moeite mee.quote:Op zondag 16 november 2025 08:21 schreef Mubassie het volgende:
[..]
En dat is islam.
Neerkijken op de vrouw. Deze als minderwaardig beschouwen. Je neus voor haar ophalen.
En dat gevoel van macht over de vrouw en de vrouw als minderwaardig zien zit in elke stroming.
Voor je het weet zit je aan huis gekluisterd met een hoofddoekje.
Maar als het islam betreft heb je daar geen moeite mee?quote:Op zondag 16 november 2025 08:25 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Een collega van mij is gelovig (christelijke) en pas getrouwd. Na haar huwelijk is haar uiterlijk verandert. Haar man wil dat en volgens de bijbel is de man de baas. Daar heb ik wel moeite mee.
Je noemt goede redenen om bepaalde geloofszaken te verbieden. Maar het is toch ook iets dat per geval bekeken moet worden.quote:Op zaterdag 15 november 2025 17:07 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dat klopt, maar die vrijheid eindigt echt waar rechten en regels geschonden worden. Dat is nu dus getoetst door een rechtbank en die heeft geconcludeerd dat zijn ontslag om deze reden in dit geval onterecht is.
De werkgever zal in het vervolg dus beter moeten onderbouwen wat de grenzen zijn wat betreft het belijden van iemands godsdienst. Wat dat betreft heeft de werkgever ook een bepaalde vrijheid.
Hij mag bijvoorbeeld opleggen dat voor de neutraliteit (politie) of voor de veiligheid (machinewerkplaats) hoofddoeken niet toegestaan zijn of niet mogen hangen. Gedragsregels zoals het schudden van handen, tijden voor gebed, het bekeren van collega's zijn andere kaders die (gelukkig) van tijd tot tijd getest en getoetst worden.
Bij alle geloven heb ik daar moeite mee. Ik snap dat mensen moeite hebben met iemand die vanuit zijn geloof geen hand wil schudden. Ik heb er moeite mee dat het een moslim/Islam bash topic wordt terwijl we niet weten of het om een moslim gaat. En dat we weten dat er meerdere geloven zijn waar niet de hand schudden een ding is.quote:Op zondag 16 november 2025 08:28 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Maar als het islam betreft heb je daar geen moeite mee?
Lees de OP eens beter. De handenweigering was op 1-6 en het ontslag op 4-6 met de volgende reden: De reden voor de beëindiging is dat er onvoldoende aansluiting was tussen jouw functioneren en de verwachtingen binnen de organisatie.quote:Op zondag 16 november 2025 08:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je noemt goede redenen om bepaalde geloofszaken te verbieden. Maar het is toch ook iets dat per geval bekeken moet worden.
Waar gaat het hier nu om?
Een leidinggevende mag een respectvolle houding verwachten van ondergeschikten. In Nederland is dat gebruikelijk dat met handenschudden te doen. Echter bepaalde moslims laten dat liever op een andere manier blijken. Dat is dus helemaal geen persoonlijk discrespect naar die leidinggevende. Ze hebben een eigen manier om dat te doen. En dat lijkt me prima, want het is in de kern wat men wil.
Maar blijkbaar heeft een of andere leidinggevende een fragiel ego omdat die man het niet precies zo doet als ze eist, en vind ze het een reden om mensen eruit te gooien. Dat is op geen enkele manier redelijk te noemen. Je hoeft het niet eens te zijn met de kuisheidsleer van moslims. Echter ze gaan dwingen handen te geven, omdat een leidinggevende erbij verzint dat je anders disrespectvol bent, waar dat nergens voor nodig is bij een of andere IT-medewerker.
Voor menig poster in dit topic lijken burgerrechten sowieso iets waarmee ze direct hun reet afvegen als het iets ingewikkelder is.
De COA is zelf zo stom om het als reden op te geven in de rechtbank.quote:Op zondag 16 november 2025 08:51 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Lees de OP eens beter. De handenweigering was op 1-6 en het ontslag op 4-6 met de volgende reden: De reden voor de beëindiging is dat er onvoldoende aansluiting was tussen jouw functioneren en de verwachtingen binnen de organisatie.
Vervolgens voelt hij zich gediscrimineerd en gaat de rechter daarin mee omdat het een moslim betreft en dan kennelijk discriminatie op grond van religie voorondersteld wordt door deze rechter.
Nee, ze hebben die handenweigering niet als reden opgegeven. De rechter vond dat de enige plausibele reden omdat het maar om enkele dagen ging. Wat een idiote redenering is.quote:Op zondag 16 november 2025 08:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De COA is zelf zo stom om het als reden op te geven in de rechtbank.
Integendeel. Dit vraagt wat denkwerk. Als je de derde wereld importeert, dan moet je niet gek staan kijken dat Nederland afglijdt naar een derde wereld land.quote:Op zondag 16 november 2025 08:10 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja goed idee man, het beleid van Nederland gaan benchmarken met dat van Gaza.
Het is ook een vrij kinderachtige denkwijze.
Ik lees nergens over wat hij nog meer allemaal fout deed. Dus blijkbaar kwamen ze daar niet mee.quote:Op zondag 16 november 2025 08:59 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, ze hebben die handenweigering niet als reden opgegeven. De rechter vond dat de enige plausibele reden omdat het maar om enkele dagen ging. Wat een idiote redenering is.
We glijden helemaal niet af naar een derde wereld land. In een derde wereld land kun je je ontslag niet eens aanvechten.quote:Op zondag 16 november 2025 09:04 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Integendeel. Dit vraagt wat denkwerk. Als je de derde wereld importeert, dan moet je niet gek staan kijken dat Nederland afglijdt naar een derde wereld land.
Die meerderheid is er niet. Zelfs binnen de moslimwereld is het een minderheidsverschijnsel.quote:Het ging nu om een man die geen handjes durfde te schudden; wat als de meerderheid zulk middeleeuws folklore bezigt?
Redenquote:Op zondag 16 november 2025 08:59 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, ze hebben die handenweigering niet als reden opgegeven. De rechter vond dat de enige plausibele reden omdat het maar om enkele dagen ging. Wat een idiote redenering is.
Hoofd ictquote:De reden voor de beëindiging is dat tijdens de proeftijd is gebleken dat er onvoldoende aansluiting was tussen jou functioneren en de verwachtingen binnen onze organisatie.
Beoordeling rechter:quote:Op 11 september 2025 heeft de heer [naam 3] , Adjunct-Teamhoofd ICT Service desk bij het COA, voor zover relevant, het volgende verklaard:
(…) Het COA probeert in de eerste week een indruk te krijgen of een kandidaat geschikt is om de werkzaamheden zelfstandig en duurzaam uit te voeren.
Bij de heer [verzoeker] zijn tijdens deze periode twijfels ontstaan over zijn geschiktheid, onder meer naar aanleiding van een kennismakingsmoment met mevrouw [naam 1] . Tijdens deze kennismaking gaf de heer [verzoeker] haar geen hand en verklaarde hij dat hij vrouwen geen hand geeft. Dit handelen is in strijd met de COA Gedragscode en het beleidskader Levensbeschouwing op COA-locaties, waarin duidelijk is vastgelegd dat iedereen in gelijke waarde moet worden behandeld en dat discriminatie op grond van geslacht of andere kenmerken niet wordt getolereerd. In lijn hiermee is door mij melding gedaan bij [verweerster] .
(…)
De eerste dag staat volledig in het teken van kennismaking en is te kort om een inhoudelijk oordeel te vormen. (…) Een uitspraak over potentie of geschiktheid is op dat moment niet realistisch en is door mij niet gedaan.
Noodzaak handen schudden mbt zijn functie.quote:Als reden van de opzegging heeft [verweerster] later medegedeeld dat sprake was van onvoldoende aansluiting tussen het functioneren van [verzoeker] en de verwachtingen binnen [verweerster] . In deze procedure heeft zij over de reden van de opzegging nog aangevoerd dat er bij zowel het COA als [verweerster] twijfels bestonden over zijn geschiktheid en [verzoeker] bovendien de uitdrukkelijke instructie, om naar aanleiding van de klacht geen contact op te nemen met [naam 1] , had geschonden.
4.7.
Met deze verklaring gaat [verweerster] echter voorbij aan de door haar overgelegde verklaring van [naam 3] , waarin hij aangeeft dat de twijfels over de geschiktheid van [verzoeker] juist samenhingen met het feit dat hij [naam 1] geen hand wilde geven, hetgeen in strijd zou zijn met het beleid bij COA. Een andere reden noemt [naam 3] niet. [naam 3] geeft zelfs aan het niet mogelijk was om op de eerste dag, die in het teken stond van een kennismaking, een inhoudelijk oordeel over zijn functioneren te vormen.
quote:Bij de beoordeling of het noodzakelijk is om de eis te stellen dat medewerkers ongeacht het geslacht van de ander handen schudden, moet een belangenafweging worden gemaakt.2 De kantonrechter volgt [verweerster] niet in haar stelling dat van [verzoeker] verlangd kan worden dat hij zijn collega’s de hand schudt. [verzoeker] was immers werkzaam als IT-servicedesk medewerker en hij heeft onweersproken gesteld dat hij zijn werkzaamheden vrijwel volledig vanuit huis zou verrichten. Het contact met klanten en collega’s zou dan ook voornamelijk telefonisch zijn. Van een functie waarbij het schudden van handen noodzakelijk is, is dan ook onvoldoende gebleken. [verweerster] heeft ook niet onderbouwd waarom voor die momenten dat [verzoeker] wel naar kantoor zou moeten komen, het schudden van handen noodzakelijk is voor de uitoefening van zijn werkzaamheden. Bovendien had [verweerster] met het COA voor die momenten aanvullende afspraken kunnen maken die aansluiten bij het daar geldende neutraliteitsbeleid. Zo had kunnen worden afgesproken dat [verzoeker] op respectvolle wijze geen enkele collega de hand schudt. Zo ver is het echter niet gekomen, omdat [verweerster] de arbeidsovereenkomst met [verzoeker] heeft opgezegd.
Die meerderheid is er nog niet, maar als we niets doen zal het toch een meerderheid worden met alle nadelige gevolgen voor minderheden.quote:Op zondag 16 november 2025 09:11 schreef Hexagon het volgende:
Die meerderheid is er niet. Zelfs binnen de moslimwereld is het een minderheidsverschijnsel.
Dan leef jij niet meer.quote:Op zondag 16 november 2025 09:17 schreef torentje het volgende:
[..]
Die meerderheid is er nog niet, maar als we niets doen zal het toch een meerderheid worden met alle nadelige gevolgen voor minderheden.
Maar DAT weet jij dus niet.quote:Op zondag 16 november 2025 08:29 schreef Hexagon het volgende:
Maar blijkbaar heeft een of andere leidinggevende een fragiel ego omdat die man het niet precies zo doet als ze eist, en vind ze het een reden om mensen eruit te gooien. Dat is op geen enkele manier redelijk te noemen. Je hoeft het niet eens te zijn met de kuisheidsleer van moslims. Echter ze gaan dwingen handen te geven, omdat een leidinggevende erbij verzint dat je anders disrespectvol bent, waar dat nergens voor nodig is bij een of andere IT-medewerker.
quote:
quote:Nadat [verzoeker] en [naam 2] elkaar over het incident hebben gesproken, heeft [verzoeker] kort na 12.00 uur aan [naam 1] (en aan [naam 2] in CC) een mail gestuurd waarin, voor zover relevant, het volgende staat:
Geachte,
Allereerst wil ik mijn excuses aanbieden voor het ongemak en helemaal als ik een gevoel heb gegeven dat ik iemand heb vernederd.
Naar aanleiding van ons eerste kennismaking wil ik benadrukken dat ik altijd heb geprobeerd respectvol en professioneel te zijn, ook in mijn manier van begroeten, in lijn met mijn geloof. Ik begrijp dat er zorgen waren over mijn keuze om geen fysieke begroeting te doen met het andere geslacht, maar ik heb me altijd bereid getoond om een respectvolle manier te blijven samenwerken. Ik ben nog steeds erg gemotiveerd om in dit team te blijven en zal het ontzettend jammer vinden dat ik uit het team gezet zal worden op basis van geen fysieke begroeting. Dit heeft niks te maken met dat ik het ander geslacht niet mag of niet samen mee wil werken maar heeft te maken met mijn geloofsovertuiging.
Ja natuurlijk gaat m dat achteraf zeggen. Lijkt me een nette brief van een advocaat want het is wel heel professioneel samen gesteld.quote:
Dat het niet willen schudden van de hand onderdeel is van de totale afweging wordt door de rechter gereduceerd tot de enige reden.quote:Op zondag 16 november 2025 09:13 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Reden
[..]
Hoofd ict
[..]
Beoordeling rechter:
[..]
Noodzaak handen schudden mbt zijn functie.
[..]
En jij ook niet. Je vult zelf ook veel in. De man was netjes genoeg om aangenomen te worden.quote:Op zondag 16 november 2025 09:31 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ja natuurlijk gaat m dat achteraf zeggen. Lijkt me een nette brief van een advocaat want het is wel heel professioneel samen gesteld.
In haar stukje staat: ik schud geen handen van vrouwen.
We waren er allemaal niet bij. We hebben geen toon gezien en geen blikken.
Ik mag er vanuit gaan dat als die mevrouw een moeilijk teer fragiel egootje was dat ze het er waarschijnlijk ook niet zomaar mee eens waren geweest. Want dan was het: jeetje Ria is weer aan het zeiken hoor...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |