We kunnen allemaal wel raden in welke hoek we dit moeten zoeken. De rechtspraak in Nederland geeft hiermee een duidelijke boodschap af - je dient de islamisering maar gewoon te accepteren en Nederland moet zich aanpassenquote:Den Haag - Een kersverse IT-medewerker bij het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) weigerde de hand van zijn vrouwelijke teamleider te schudden. Hij werd daarop ontslagen, maar krijgt van de rechter wegens discriminatie alsnog een hoge ontslagvergoeding mee.
De man was op 1 juni van dit jaar in dienst getreden bij een bedrijf dat hem als IT-medewerker plaatste bij het COA, tegen een brutosalaris van 2612 euro.
Hoofddoek is geen onschuldig lapje stof maar symbool van opmars conservatieve islam in Europa
Op zijn eerste werkdag ontmoette hij zijn teamleider bij het COA. Zij wilde hem de hand schudden, maar hij weigerde. Het COA meldde het incident dezelfde dag bij het detacheringsbedrijf, „vanwege discriminatie op grond van geslacht”.
Na het gesprek stuurde de man een mail naar het COA, waarin hij uitleg gaf over zijn weigering „Dit heeft niks te maken met dat ik het andere geslacht niet mag, of niet samen mee wil werken, maar heeft te maken met mijn geloofsovertuiging.”
Discriminatie
Zijn werkgever ontsloeg hem echter al op 4 juni, dus zijn vierde werkdag pas. De IT-medewerker zat nog in zijn proeftijd. „De reden voor de beëindiging is dat er onvoldoende aansluiting was tussen jouw functioneren en de verwachtingen binnen de organisatie”, liet de werkgever weten.
De medewerker stapte daarna naar de Haagse kantonrechter om een vergoeding af te dwingen. Daarbij liet ook het COA van zich horen over de handweigering. „Dit is in strijd met de COA Gedragscode en het beleidskader Levensbeschouwing op COA-locaties, waarin duidelijk is vastgelegd dat discriminatie op grond van geslacht of andere kenmerken niet wordt getolereerd.”
De ontslagen medewerker voelde zich echter ook gediscrimineerd, en wel op basis van zijn geloofsovertuiging. De opzegging van de arbeidsovereenkomst was daarom onrechtmatig wegens discriminatie, stelde zijn advocaat.
Hoge schadevergoeding
De werkgever hield vol dat het ontslag was gegeven wegens ’gebrek aan aansluiting’ bij het COA, maar de Haagse rechter zag alleen de handweigering als reden voor het ontslag. De man had zo kort bij het COA gewerkt dat alleen dat de reden kon zijn.
En daarmee was sprake van discriminatie op grond van geloof, vond de rechter. „Zeker binnen een organisatie als het COA moeten mannen en vrouwen zoveel mogelijk gelijk worden behandeld. Dat is op zich ook een legitiem doel. Daar staat echter tegenover het recht om niet gediscrimineerd te worden op grond van geloofsovertuiging.”
Of een organisatie een werknemer toch mag verplichten om handen te schudden, is volgens de rechter afhankelijk van een ’belangenafweging’. In het geval van de IT-medewerker vond de rechter dat zijn geloofsovertuiging zwaarder woog. „Het contact met klanten en collega’s zou voornamelijk telefonisch zijn. Van een functie waarbij het schudden van handen noodzakelijk is, is dan ook onvoldoende gebleken.”
Omdat het ontslag dus ongeldig en ook nog eens discriminatie is, veroordeelde de rechter de werkgever tot een hoge schadevergoeding. De IT-medewerker houdt aan zijn handweigering en dienstverband van slechts vier dagen 34.000 euro over. Ook moet zijn ex-werkgever 1600 euro aan juridische kosten vergoeden.
Altijd vervelend als je weer een kneiterharde lans krijgt op werk wanneer een vrouwelijke collega er op staat om een handdruk te geven.quote:In Islam, shaking hands between men and women who are not related as "mahram" (close, unmarriageable family) is
generally prohibited due to concerns about temptation and preventing temptation.
Dus als hij ook weigert om mannen de hand te schudden, dan is er geen probleem ?quote:Op zijn eerste werkdag ontmoette hij zijn teamleider bij het COA. Zij wilde hem de hand schudden, maar hij weigerde. Het COA meldde het incident dezelfde dag bij het detacheringsbedrijf, „vanwege discriminatie op grond van geslacht”.
Het is een kansloze reden voor ontslag. Wat je er ook van vindt. Geef de man dan geen contractverlenging, of beter nog aangezien hij "kersvers" was, de proefperiode en daarna uit elkaar gaan.quote:Op woensdag 12 november 2025 22:39 schreef RotatoR het volgende:
Kansloze uitspraak weer. Wederom moslims pleasen.
Wel dat bedrijf neemt geen moslims meer aan .quote:Op woensdag 12 november 2025 22:19 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Lol dat is een hoop geld voor 3 dagen werk, echt he die d66 rechters in dit land
Komt omdat onze rechters tegenwoordig politiek spelen in plaats van hun werk doen.quote:Op woensdag 12 november 2025 22:42 schreef Montagui het volgende:
Dussss......wegens je geloof mag je discrimineren?
Dat lijkt mij in strijd met artikel 1 van de Grondwet.
Artikel 1 van de Nederlandse Grondwet stelt dat iedereen die zich in Nederland bevindt, in gelijke gevallen gelijk behandeld moet worden, en dat discriminatie op basis van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap of seksuele gerichtheid niet is toegestaan
De rechter heeft nu beslist dat op basis van godsdienst je op grond van het hebben van een ander geslacht mag discrimineren.
Godsdienst mag natuurlijk nooit een reden zijn om te discrimineren.quote:Op woensdag 12 november 2025 22:42 schreef Montagui het volgende:
Dussss......wegens je geloof mag je discrimineren?
Dat lijkt mij in strijd met artikel 1 van de Grondwet.
https://www.facto.nl/2857(...)ak-na-toiletbezoek-2quote:Nederlanders wassen hun handen minst vaak na toiletbezoek
Gepubliceerd: 06 jan. 2020
WIN / Gallup International, een wereldwijde vereniging van marktonderzoekbureaus, heeft onderzoek uitgevoerd naar de gewoonten van handen wassen in 63 landen. Aan de deelnemers werd gevraagd of ze hun handen automatisch wassen met water en zeep nadat ze naar het toilet zijn gegaan (waarvan is aangetoond dat ze het risico op besmettelijke ziekten verminderen, vooral bij kinderen).
Opmerkelijk is dat Nederland het slechtste jongetje van de klas is. Met een zeer magere score van 50 procent van de ondervraagden die na het toiletgebruik hun handen met water en zeep wast, komt ons land diep in het rood, zo is op de kaart te zien. Landen zoals Turkije (94%) en Bosnië en Herzegovina (96%) doen het aanzienlijk beter. Naast Nederland scoren ook Italië (57%), België (60%) en Spanje (61%) matig.
Omgekeerde wereld.quote:Op woensdag 12 november 2025 22:57 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Als je bij het COA werkt, dan heb je te maken met mensen uit allerlei verschillende culturele achtergronden. Dan kun je verwachten dat je te maken krijgt met mannen die een vrouw geen hand willen schudden. Daar moet je maar tegen kunnen. En als je daar niet tegen kan, dan moet je niet bij het COA gaan werken.
En tijdens de coronapandemie konden we ineens heel goed zonder handen schudden.quote:Op woensdag 12 november 2025 23:13 schreef gwn_een_user het volgende:
ik heb dit altijd al een beetje onzin gevonden. ik ben geen moslim ofzo, maar hoezo moet je anderen per se de handen schudden? het is niet wettelijk verplicht in nederland. het is ook nog eens onhygiënisch. ik vertrouw de gemiddelde nederlander zijn handhygiëne niet.
Dat is juist een mooie eerste plek om nieuwkomers ONZE normen en waarden aan te leren. Het COA kan daarin al een eerste selectie maken van nieuwkomers die genegen zijn om zich aan ons aan te passen en degenen die dat niet willen (om wat voor reden dan ook). Die laatste groep zou je dan ook niet zomaar moeten laten doorstromen.quote:Op woensdag 12 november 2025 22:57 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Als je bij het COA werkt, dan heb je te maken met mensen uit allerlei verschillende culturele achtergronden. Dan kun je verwachten dat je te maken krijgt met mannen die een vrouw geen hand willen schudden. Daar moet je maar tegen kunnen. En als je daar niet tegen kan, dan moet je niet bij het COA gaan werken.
Vergeet Jetten en co niet!quote:Op donderdag 13 november 2025 00:24 schreef DeVerzamelaar het volgende:
De rechtspraak faciliteert de verdere islamisering.
Ben benieuwd.quote:Op woensdag 12 november 2025 23:21 schreef roos94 het volgende:
Zo, ik ga ook maar eens een handschud weigeren.
Komt, omdat het geen Amerikaanse werkgever is. Anders hadden ze even een belletje gepleegd dat het zo vroeg mogelijk moet voorkomen en is het compleet rigged.quote:Op woensdag 12 november 2025 22:19 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Lol dat is een hoop geld voor 3 dagen werk, echt he die d66 rechters in dit land
Het gaat niet om het niet handen willen schudden. Het gaat om het niet handen willen schudden van een vrouw. Waarschijnlijk had hij eerder al de mannen wel de handen geschud.quote:Op donderdag 13 november 2025 07:05 schreef dop het volgende:
Ik vraag me toch af hoeveel mensen er beter functioneren omdat ze handen schudden, of hoeveel functies er zijn. Waar bij je niet geschikt bent als je geen handen schud.
Ik schud heus wel eens een hand, maar er gaan ook. Dagen en waarschijnlijk weken voorbij dat ik geen hand heb geschud op het werk.
De dames die overduidelijk moslim zijn op mijn werk zijn schoonmaakster, zeer vriendelijk ik groet ze dagelijks en zij groeten ook altijd even vriendelijk terug. Buiten dat ze een hoofddoekje dragen geen verschil met andere dames op mijn werk, (die ik verder ook nooit een hand geef).
Handen schudden is een gebruik dat in mijn beleving enkel gebeurt als je aan iemand wordt voorgesteld die je de eerste keer ontmoet. Geen noodzakelijk iets meer een gebruik wat verder geen invloed heeft op je functioneren.
Zeer logisch dat een rechter dit dus ook niet cruciaal vind.
Daar komt de term femicide om de hoek kijken (jaja ik weet dit is geen moord) - het geen enkel respect hebben voor de vrouw an sich, sterker nog de vrouw moet zich in alles onderdanig maken aan de man. Dat is inderdaad de reden dat die zandhaas geen handen wil schudden met een vrouw, het geen lichamelijk contact hebben is flauwekul want wel handen schudden, knuffelen en zoenen met mannen (latente homogevoelens???). Meerdere keren in het ziekenhuis zelf meegemaakt, komt zeer denigrerend over dit soort gedrag!quote:Op donderdag 13 november 2025 07:16 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Het gaat niet om het niet handen willen schudden. Het gaat om het niet handen willen schudden van een vrouw. Waarschijnlijk had hij eerder al de mannen wel de handen geschud.
Dus dat is gewoon discriminatie, ook al komt het vanuit je geloof. Dan schud niemand de hand!
En in dit geval krijgt hij ook nog eens gelijk dat de discriminatie naar hem toe erger is dan de discriminatie van hem naar die vrouw.
Conclusie: islam gaat voor op vrouwen --> vrouwen worden dus ook hier als minderwaardig beschouwd--> versterking van de door hun reeds heersende onderdrukkende gevoelens voor vrouwen.
Ja dit wel ongeveer.quote:Op donderdag 13 november 2025 07:16 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Het gaat niet om het niet handen willen schudden. Het gaat om het niet handen willen schudden van een vrouw. Waarschijnlijk had hij eerder al de mannen wel de handen geschud.
Dus dat is gewoon discriminatie, ook al komt het vanuit je geloof. Dan schud niemand de hand!
En in dit geval krijgt hij ook nog eens gelijk dat de discriminatie naar hem toe erger is dan de discriminatie van hem naar die vrouw.
Conclusie: islam gaat voor op vrouwen --> vrouwen worden dus ook hier als minderwaardig beschouwd--> versterking van de door hun reeds heersende onderdrukkende gevoelens voor vrouwen.
https://isgeschiedenis.nl(...)-door-de-eeuwen-heenquote:De Grieken zouden het schudden van de hand gezien hebben als een symbool van vrede. Beide partijen lieten zien dat zij geen kwade bedoelingen hadden jegens elkaar en dat zij geen wapens droegen. Anderen stellen dat de handdruk veel later ontstond. Tijdens de Middeleeuwen zou men elkaar de hand schudden om elkaar te controleren op wapens. Als er flink gerammel klonk, was het duidelijk dat de persoon voor je waarschijnlijk een mes bij zich had.
Die constructies zijn tegenwoordig anders.quote:Op donderdag 13 november 2025 08:59 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Ik snap iets niet helemaal. Hij was 'in dienst bij het COA', maar het COA 'meldde het incident dezelfde dag bij het detacheringsbedrijf'.
Als je gedetacheerd bent, dan kunnen ze toch zonder problemen om een ander vragen? Hij voldoet niet vanwege reden X (maakt geen zak uit wat die reden is), dus wij willen een andere medewerker.
En zelfs als hij toch in vast dienst is, dan zit hij nog in zijn proeftijd: dan kunnen ze hem zonder problemen de deur uit doen.
Ergens klopt er iets niet in dit verhaal.
quote:Op woensdag 12 november 2025 22:37 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Het is sowieso enorm belachelijk dat er zo'n probleem over wordt gemaakt dat gelovige moslimmannen geen handen willen schudden met vrouwen.
We hebben in dit land teveel mannen die zich moslim noemen, en terwijl ze erop toezien dat hun vrouwelijke familieleden netjes kuis volgens de regels van de islam leven, zelf wel volop genieten van de vrijheden van de westerse maatschappij. Tegen die achtergrond kan ik voor een moslimman die zich zelf ook netjes aan de regels van de islam houdt en geen handen schudt met vrouwen, alleen maar diep respect hebben.
Was dat uit een middeleeuws geloofsovertuiging dat we dat deden?quote:Op woensdag 12 november 2025 23:17 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
En tijdens de coronapandemie konden we ineens heel goed zonder handen schudden.
Oh, nu moet je als vrouw zulk gedrag maar accepteren?quote:Op woensdag 12 november 2025 22:57 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |