Wie betaalt bepaald. De EU betaalt tegenwoordig het volledig budgettekort van Oekraïne terwijl het de VS is die aan de onderhandelingstafel zit, met een dergelijke opstelling wordt je internationaal als zwak en onbetekenend gezien.quote:Op woensdag 12 november 2025 15:00 schreef sp3c het volgende:
[..]
zolang de Oekrainers door willen vechten blijven ze doorvechten
die zullen moeten onderhandelen met de Russen, wij niet, de EU al helemaaaal niet
Is het ook gewoon mogelijk om andere mensen hun mening te gunnen?quote:Op woensdag 12 november 2025 15:06 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Omdat het gros hier niet meer komt om te discussiëren. Kan ik ze niet kwalijk nemen met een aantal elementen die stoïcijns dezelfde weerlegde onzin blijven herhalen. Die zijn namelijk ook niet uit op discussie. Dat is uitwisselen van standpunten en daar een gesprekje over voeren.
Oneervol ontslag kan ook zeer doenquote:Op woensdag 12 november 2025 15:09 schreef sp3c het volgende:
[..]
dan is het toch een beetje een raar moment om over je vechtscheiding te beginnen
Een goede dosis scepsis is niet gek gezien de des informatie vanuit alle kanten. Ik noem ns2, chips in wasmachines, de drones die ineens overal zijn, en het bezoekje van Zijlstra aan Poetin in een Datdjsa..quote:Op woensdag 12 november 2025 15:09 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja je gelooft het niet, weten we wel.
*Proest*quote:Op woensdag 12 november 2025 15:08 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wij noemden de Duitsers ook lang moffen, gaat wel weer over. Wat er wel of niet gebeurt in veroverd gebied weet ik niet, de geschiedenis zal het zeggen. Ik geloof weinig van vernedering of marteling op grote schaal, het doel van de Russen is om de harten en hoofden van Oekrainers te veroveren. Niet om ze weg te jagen.
Rusland en Oekraine zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden zoals wij met Vlamingen. Alleen is onze relatie stabiel met Vlaanderen en heeft geen der partijen ambities om de ander te overheersen omdat wij geen gevoel hebben dat wij van elkaar afdrijven.
lolquote:Op woensdag 12 november 2025 15:09 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wie betaalt bepaald. De EU betaalt tegenwoordig het volledig budgettekort van Oekraïne terwijl het de VS is die aan de onderhandelingstafel zit, met een dergelijke opstelling wordt je internationaal als zwak en onbetekenend gezien.
We kunnen vanwege onze machtspositie toch simpelweg concessies afdwingen in Oekraïne. De Oekraïne zou bijvoorbeeld gedwongen kunnen worden om miljoenen asielzoekers op te vangen of stukken land af te staan aan EU landen.
Dat lijkt maar zo, het is even een felle discussie en daarna zingen we weer samen kumbaya rond een kampvuurtje.quote:Op woensdag 12 november 2025 15:06 schreef Candymannetje het volgende:
Ik heb een paar jaar in een vechtscheiding gezeten maar dat was nog gezelliger dan hier.
Terwijl ik hier kom om nieuws en actualiteiten te lezen over de oorlog.
Hard gelachen.quote:Op woensdag 12 november 2025 15:08 schreef phpmystyle het volgende:
Ik geloof weinig van vernedering of marteling op grote schaal, het doel van de Russen is om de harten en hoofden van Oekrainers te veroveren. Niet om ze weg te jagen.
ik schrijf het vanaf mobiel, maar je snapt wat ik bedoel.quote:Op woensdag 12 november 2025 15:13 schreef xpompompomx het volgende:
De harten en hoofden van Oekrainers te veroveren door het halve land kapot te schieten en tienduizenden om zeep te helpen.![]()
![]()
De afstand tussen Russen en Oekraïners is denk ik beter te vergelijken als die tussen Nederlanders en Oost-Duitsers, ook linguïstisch is de afstand toch wel vrij groot. Afgaande op het Oekraïns zoals momenteel op scholen gegeven in Oekraïne is het verschil groter dan tussen Hoogduits en Nederlands.quote:Op woensdag 12 november 2025 15:08 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wij noemden de Duitsers ook lang moffen, gaat wel weer over. Wat er wel of niet gebeurt in veroverd gebied weet ik niet, de geschiedenis zal het zeggen. Ik geloof weinig van vernedering of marteling op grote schaal, het doel van de Russen is om de harten en hoofden van Oekrainers te veroveren. Niet om ze weg te jagen.
Rusland en Oekraine zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden zoals wij met Vlamingen. Alleen is onze relatie stabiel met Vlaanderen en heeft geen der partijen ambities om de ander te overheersen omdat wij geen gevoel hebben dat wij van elkaar afdrijven.
Niet alleen negeert het kremlin de EU omdat we in hun optiek niet stoer zijn = geen legers hebben, daarbij geef jij wmb de reden waarom we dat niet moeten doen.quote:Op woensdag 12 november 2025 15:09 schreef BlaZ het volgende:
We kunnen vanwege onze machtspositie toch simpelweg concessies afdwingen in Oekraïne.
Dit is niet hoe ik het begrijp. Dat ga ik nog eens nazoeken vanavond.quote:Op woensdag 12 november 2025 15:15 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De afstand tussen Russen en Oekraïners is denk ik beter te vergelijken als die tussen Nederlanders en Oost-Duitsers, ook linguïstisch is de afstand toch wel vrij groot. Afgaande op het Oekraïns zoals momenteel op scholen gegeven in Oekraïne is het verschil groter dan tussen Hoogduits en Nederlands.
Natuurlijk, maar zodra een controversiële mening aantoonbaar onjuist is gebleken en je die mening maar als waarheid blijft verkondigen krijg je daar reacties op, reacties die steeds pittiger worden. Niet heel raar.quote:Op woensdag 12 november 2025 15:10 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Is het ook gewoon mogelijk om andere mensen hun mening te gunnen?
Of moet iedere discussie opnieuw gevoerd worden?
Niet persoonlijk bedoeld hè.
Je snapt me hopelijk wel.
Concessies kan veel betekenen. Maar de financiële steun aan Oekraïne mag toch zeker wel leiden tot tegenprestaties. Bijvoorbeeld technologie op dronegebied etc.quote:Op woensdag 12 november 2025 15:17 schreef ExTec het volgende:
[..]
Niet alleen negeert het kremlin de EU omdat we in hun optiek niet stoer zijn = geen legers hebben, daarbij geef jij wmb de reden waarom we dat niet moeten doen.
Grondstoffen.quote:Op woensdag 12 november 2025 15:22 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Concessies kan veel betekenen. Maar de financiële steun aan Oekraïne mag toch zeker wel leiden tot tegenprestaties. Bijvoorbeeld technologie op dronegebied etc.
En dat laatste krijgen we ook, ruim.quote:Op woensdag 12 november 2025 15:22 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Concessies kan veel betekenen. Maar de financiële steun aan Oekraïne mag toch zeker wel leiden tot tegenprestaties. Bijvoorbeeld technologie op dronegebied etc.
Dat gebeurt al, maar Oekraïne had nou eenmaal geen heel modern leger en al helemaal geen moderne tactieken, dat hebben en moeten ze allemaal on the fly aanpassen. Doen ze best goed ook.quote:Op woensdag 12 november 2025 15:22 schreef BlaZ het volgende:
[..]
En wie bepaald wat de waarheid is?quote:Op woensdag 12 november 2025 15:20 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar zodra een controversiële mening aantoonbaar onjuist is gebleken en je die mening maar als waarheid blijft verkondigen krijg je daar reacties op, reacties die steeds pittiger worden. Niet heel raar.
De linguïstische afstand is echt groter dan normaal gedacht en dat komt met name doordat een groot deel van Oekraïne Surzik sprak (een mengtaal van Russisch en Oekraïns). Nemen we het Oekraïns uit het huidige curriculum dan is de linguïstische afstand 38, fors groter dan de afstand tussen het Nederlands en Duits (25), en eerder vergelijkbaar met de afstand tussen Nederlands en Engels (37).quote:Op woensdag 12 november 2025 15:20 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dit is niet hoe ik het begrijp. Dat ga ik nog eens nazoeken vanavond.
Heb laatst nog een blad hierover gelezen van historia. Kom ik op terug.
Voor iemand die de talen niet spreekt klinken ze vrij vergelijkbaar ja, maar dat klopt inderdaad nietquote:Op woensdag 12 november 2025 15:25 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De linguïstische afstand is echt groter dan normaal gedacht en dat komt met name doordat een groot deel van Oekraïne Surzik sprak (een mengtaal van Russisch en Oekraïns). Nemen we het Oekraïns uit het huidige curriculum dan is de linguïstische afstand 38, fors groter dan de afstand tussen het Nederlands en Duits (25), en eerder vergelijkbaar met de afstand tussen Nederlands en Engels (37).
De moderne tactieken zijn juist tijdens deze oorlog ontwikkeld en de introductie van massa's drones betekent waarschijnlijk dat alles wat voor deze krijg als modern bezien werd de prullenbak in kan.quote:Op woensdag 12 november 2025 15:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat gebeurt al, maar Oekraïne had nou eenmaal geen heel modern leger en al helemaal geen moderne tactieken, dat hebben en moeten ze allemaal on the fly aanpassen. Doen ze best goed ook.
Dat geldt uiteraard twee kanten op.quote:Op woensdag 12 november 2025 15:05 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Laten we het dan vooral over de veiligheidsgaranties hebben. Garanties afgegeven voor oa de VS en ook de Russische Federatie. Of, de uitspraken van Poetin dat Oekraïne een soeverein land is, enzovoorts.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |