Auto's zijn gigantisch groot en nemen teveel plek in. Je kan beperkt parkeergarages bouwen, maar doe je dat onder de grond, dan is dat keiduur, doe je dat boven de grond dan is het iets minder keiduur, maar ook keilelijk. Het probleem is doorgaans ook niet het centrum in kunnen rijden, maar wat je dan met de auto moet gaan doen.quote:En dan ... stopt de weg. De automobilisten zullen in het centrum vastlopen.
Een symptoom als oorzaak benoemen is vaak heel makkelijk.quote:Op zaterdag 8 november 2025 13:50 schreef Glazenmaker het volgende:
Zijn volgens jou mensen met mainstream progressieve mindset de enigen die realiteit accepteren?
Dit is namelijk het probleem:
[..]
Auto's zijn gigantisch groot en nemen teveel plek in. Je kan beperkt parkeergarages bouwen, maar doe je dat onder de grond, dan is dat keiduur, doe je dat boven de grond dan is het iets minder keiduur, maar ook keilelijk. Het probleem is doorgaans ook niet het centrum in kunnen rijden, maar wat je dan met de auto moet gaan doen.
In Amerika hebben ze het probleem van auto's in het centrum trouwens al langere tijd opgelost. Gewoon alles van waarde slopen om ruimte te maken voor meer auto's.
[ afbeelding ]
Het economische probleem waar je al snel tegenaan loopt is dat ruimte voor auto's alleen maar geld kost, terwijl mensen die wel geld uitgeven wegblijven als er teveel auto's zijn.
En wat is volgens jou dan het echte probleem?quote:Op zaterdag 8 november 2025 13:58 schreef Viesdik het volgende:
Een symptoom als oorzaak benoemen is vaak heel makkelijk.
Het echte probleem aanpakken is een taboe.
En wat is het echte probleem?quote:Op zaterdag 8 november 2025 13:58 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Wat is het echte probleem?quote:Op zaterdag 8 november 2025 13:58 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Ik gok dat hij gaat zeggen: verdere verstedelijking, toegenomen welvaart waardoor huishoudens meerdere auto's kunnen bezitten in combinatie met een verregaande verschraling van OV waardoor dat voor mensen buiten de stad geen optie is.quote:
Het is een combinatie van dingen.quote:Op zaterdag 8 november 2025 14:09 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik gok dat hij gaat zeggen: verdere verstedelijking, toegenomen welvaart waardoor huishoudens meerdere auto's kunnen bezitten in combinatie met een verregaande verschraling van OV waardoor dat voor mensen buiten de stad geen optie is.
En wat zou je dan daaraan willen doen?quote:Op zaterdag 8 november 2025 14:39 schreef Viesdik het volgende:
Het is een combinatie van dingen.
Verstedelijking idd.. wegwerp maatschappij.. mensen die in de bijstand zitten en een auto kunnen veroorloven
schaamtecultuur, klimaathysterie, overbevolking, woningen die steeds minder door gezinnen worden bewoond..
Dat men een auto nodig heeft, begrijp ik niet. Zelf heb ik altijd betaald werk gevonden op loop- of fietsafstand, al waren de werkomstandigheden vaak erbarmelijk, waardoor ik regelmatig van baan moest veranderen.quote:
Wat de gemeente ook kan doen is. gebieden verwijzen waarbij woon en bedrijven goed op elkaar aansluiten.quote:Op zaterdag 8 november 2025 19:06 schreef torentje het volgende:
[..]
Dat men een auto nodig heeft, begrijp ik niet. Zelf heb ik altijd betaald werk gevonden op loop- of fietsafstand, al waren de werkomstandigheden vaak erbarmelijk, waardoor ik regelmatig van baan moest veranderen.
ik kan daar weinig aan doenquote:Op zaterdag 8 november 2025 17:59 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
En wat zou je dan daaraan willen doen?
Je bent ter plekke bekend? Geef eens wat verduidelijking.quote:Op zaterdag 8 november 2025 19:43 schreef Red_85 het volgende:
Hou toch op. Het Keern is gewoon kut en dat had al 30 jaar geleden aangepast moeten zijn
Zelf het antwoord geven zonder het in de gaten te hebben. Blijft verbazingwekkend.quote:Op zaterdag 8 november 2025 19:06 schreef torentje het volgende:
Dat men een auto nodig heeft, begrijp ik niet. Zelf heb ik altijd betaald werk gevonden op loop- of fietsafstand, al waren de werkomstandigheden vaak erbarmelijk, waardoor ik regelmatig van baan moest veranderen.
Ja.quote:Op zaterdag 8 november 2025 19:46 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Je bent ter plekke bekend? Geef eens wat verduidelijking.
Het schijnt dat mensen ook werken, buiten Hoorn welteverstaan.quote:Het argument? Hoorn gaat een paar duizend woningen in het centrum bouwen. Meer huizen betekent voor Hoorn: meer auto's. Terwijl er vlakbij een NS-station is. En alles in de stad op loopafstand.
Tip: Skyscrapercity in de gaten houden. Of ffies daar zoeken.quote:Op zaterdag 8 november 2025 17:47 schreef Nattekat het volgende:
Ik heb plattegronden en mogelijke verkeersstromen nodig om hier een oordeel over te vellen.
P+r bij het station is al helemaal vol. 6 dagen in de week.quote:Op zaterdag 8 november 2025 19:50 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Het schijnt dat mensen ook werken, buiten Hoorn welteverstaan.
Wat is dan het antwoord? Want ik zie dat antwoord niet.quote:Op zaterdag 8 november 2025 19:47 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Zelf het antwoord geven zonder het in de gaten te hebben. Blijft verbazingwekkend.
Dan is het toch niet verstandig van die mensen om lange reistijden naar het werk te accepteren?quote:Op zaterdag 8 november 2025 19:50 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Het schijnt dat mensen ook werken, buiten Hoorn welteverstaan.
Tja, sinds deze maand is het in Papendorp betaald parkeren à ruim 5 euro per uur. Volgens de gemeente om de parkeeroverlast voor bewoners te verminderen. Twee kleine details:quote:Op zaterdag 8 november 2025 17:47 schreef ACT-F het volgende:
Ik was vorige week nog bij een winkel waar ik wat systemen heb moeten demonteren om die vervolgens bij een andere winkel te plaatsen. Idealiter heb ik dat in een dag kunnen doen maar venstertijden tot 12:00 beletten dat. Dat werd dus extra reistijd om de klus te klaren. 50% extra omzet voor mijEn jij, de consument, mag die kosten betalen. In een autovrij centrum mogen ze nog meer aftikken. Bepaalde politici vinden dat je dat wel met een kar kunt doen. Dat kan, maar de teller loopt door.
Ik denk eerder dat ze het begrotingstekort willen verminderen. In Duitsland heb je bijna en dagkaart voor die prijs.quote:Op zaterdag 8 november 2025 20:27 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Tja, sinds deze maand is het in Papendorp betaald parkeren à ruim 5 euro per uur. Volgens de gemeente om de parkeeroverlast voor bewoners te verminderen.
Dat doen mensen omdat ze dan niet hoeven werken onder erbarmelijke omstandigheden zodat ze niet continue van baan hoeven wisselen.quote:Op zaterdag 8 november 2025 20:13 schreef torentje het volgende:
Dan is het toch niet verstandig van die mensen om lange reistijden naar het werk te accepteren?
Als ze een auto kunnen betalen dan kunnen ze toch ook met gemak de erbarmelijke omstandigheden wegkopen? Zodat ze dicht bij de woonplek langere tijd en met meer plezier kunnen werken?quote:Op zaterdag 8 november 2025 20:44 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dat doen mensen omdat ze dan niet hoeven werken onder erbarmelijke omstandigheden zodat ze niet continue van baan hoeven wisselen.
De mannen met geld?quote:Op zaterdag 8 november 2025 21:18 schreef torentje het volgende:
[..]
Als ze een auto kunnen betalen dan kunnen ze toch ook met gemak de erbarmelijke omstandigheden wegkopen? Zodat ze dicht bij de woonplek langere tijd en met meer plezier kunnen werken?
Als dit niet FOK was zo ik reageren met: "Waar slaat dit nu weer op?"quote:Op zaterdag 8 november 2025 21:32 schreef Cruzinats het volgende:
Als het aan de progressievelingen ligt mag je in dit land helemaal niets meer behalve richting Mekka bidden en halal sojabrokken eten.
Huidige spoorwegovergang is ongeveer 20 minuten per uur gesloten en geeft dus veel vertraging. Tunnel zou dat dus oplossen.quote:Op zaterdag 8 november 2025 19:46 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Je bent ter plekke bekend? Geef eens wat verduidelijking.
Ik neem aan dat het door de nabijheid van het station komt, want het is geen al te drukke lijn.quote:Op zaterdag 8 november 2025 22:26 schreef -0- het volgende:
Huidige spoorwegovergang is ongeveer 20 minuten per uur gesloten en geeft dus veel vertraging.
Deels ja, het is de lijn Amsterdam -Enkhuizen maar ook Hoorn - Alkmaar.quote:Op zaterdag 8 november 2025 23:09 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik neem aan dat het door de nabijheid van het station komt, want het is geen al te drukke lijn.
Heen en terugquote:Op zaterdag 8 november 2025 23:09 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik neem aan dat het door de nabijheid van het station komt, want het is geen al te drukke lijn.
Ook als fietser kun je er een kwartier over doen om vanaf het centrum tot naar de andere kant te komen. Stukje van 300 meter ofso.quote:Op zondag 9 november 2025 00:04 schreef -0- het volgende:
[..]
Deels ja, het is de lijn Amsterdam -Enkhuizen maar ook Hoorn - Alkmaar.
De bomen sluiten als de vertrekprocedure op het perron in gang gezet wordt, dat zorg voor vrij lange sluitingen per trein. En met een beetje pech vertrekt er een trein, komt er een binnen en vertrekt er weer een en is de overweg al die tijd gesloten.
Gewoon basisinfrastructuur dus.quote:Op zaterdag 8 november 2025 22:26 schreef -0- het volgende:
[..]
Huidige spoorwegovergang is ongeveer 20 minuten per uur gesloten en geeft dus veel vertraging. Tunnel zou dat dus oplossen.
Daarbij is het een toegang tot de binnenstad maar ook gewoon tot een woonwijk.
Autoluwe nieuwe wijken, niet auto-vrij.quote:Op zaterdag 8 november 2025 13:05 schreef Viesdik het volgende:
Wat zijn dit dan voor een steden die D66 wil? Waar iedereen geen auto meer mag hebben, waar iedereen noodgedwongen met het OV moet reizen. Waar een 15-minuten wijk ervoor zorgt dat je al het noodzakelijke binnen handbereik hebt?
Dat stelt dus weinig voor, slechts 20 minuten per uur gesloten.quote:Op zaterdag 8 november 2025 22:26 schreef -0- het volgende:
[..]
Huidige spoorwegovergang is ongeveer 20 minuten per uur gesloten en geeft dus veel vertraging
Wel eens in Hoorn geweest bij dit stuk?quote:Op zondag 9 november 2025 09:33 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat stelt dus weinig voor, slechts 20 minuten per uur gesloten.
Gek dat er zoveel mensen zijn gaan wonen in vinex locaties en zijn gaan verhuizen van de stad naar buiten de randstad. Voor 'rust en ruimte'.quote:Op zondag 9 november 2025 09:27 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Autoluwe nieuwe wijken, niet auto-vrij.
Wel autovrije centra. Kijk eens waar de vierkante-meter prijzen van huizen het hoogste zijn in Nederland.
Juist ja. In stadscentra die al lange tijd auto-luw en deels autovrij zijn. En waar inderdaad 'alles' op 15 minuten afstand te verkrijgen is.
Kijk eens welke wijken bij gezinnen met jonge kinderen het meest populair zijn.
Juist ja, de wijken die auto-luw zijn en waar kinderen door de autoluwe inrichting nog voldoende plekken hebben om veilig buiten te spelen.
En historisch gezien is vrijwel elke stad ter wereld de afgelopen millennia een "15-minuten" stad geweest, met uitzondering van de afgelopen 80 jaar omdat de auto- en olie lobby bedacht heeft dat het veel handiger is om winkels, scholen en andere voorzieningen vooral niet te dicht bij de locaties te bouwen waar de gebruikers van die winkels en voorzieningen wonen. Want dan hebben ze lekker een auto nodig.
Ik ken weinig mensen die uitzicht op parkeerterreinen mooi vinden, of die lekker aan een 4 of 6 baans stadssnelweg willen wonen.
Moeten zij weten.quote:Op zaterdag 8 november 2025 13:50 schreef Glazenmaker het volgende:
Zijn volgens jou mensen met mainstream progressieve mindset de enigen die realiteit accepteren?
Dit is namelijk het probleem:
[..]
Auto's zijn gigantisch groot en nemen teveel plek in. Je kan beperkt parkeergarages bouwen, maar doe je dat onder de grond, dan is dat keiduur, doe je dat boven de grond dan is het iets minder keiduur, maar ook keilelijk. Het probleem is doorgaans ook niet het centrum in kunnen rijden, maar wat je dan met de auto moet gaan doen.
In Amerika hebben ze het probleem van auto's in het centrum trouwens al langere tijd opgelost. Gewoon alles van waarde slopen om ruimte te maken voor meer auto's.
[ afbeelding ]
Het economische probleem waar je al snel tegenaan loopt is dat ruimte voor auto's alleen maar geld kost, terwijl mensen die wel geld uitgeven wegblijven als er teveel auto's zijn.
Wel eens gehoord van mensen die werken? Dat gebeurt doorgaans niet binnen die "15-minuten" stad. Al zijn al die voorzieningen om je heen, je werk is dat doorgaans niet. Heb je nog steeds die auto nodig, want het OV is over het algemeen geen serieus alternatief.quote:Op zondag 9 november 2025 09:27 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Autoluwe nieuwe wijken, niet auto-vrij.
Wel autovrije centra. Kijk eens waar de vierkante-meter prijzen van huizen het hoogste zijn in Nederland.
Juist ja. In stadscentra die al lange tijd auto-luw en deels autovrij zijn. En waar inderdaad 'alles' op 15 minuten afstand te verkrijgen is.
Kijk eens welke wijken bij gezinnen met jonge kinderen het meest populair zijn.
Juist ja, de wijken die auto-luw zijn en waar kinderen door de autoluwe inrichting nog voldoende plekken hebben om veilig buiten te spelen.
En historisch gezien is vrijwel elke stad ter wereld de afgelopen millennia een "15-minuten" stad geweest, met uitzondering van de afgelopen 80 jaar omdat de auto- en olie lobby bedacht heeft dat het veel handiger is om winkels, scholen en andere voorzieningen vooral niet te dicht bij de locaties te bouwen waar de gebruikers van die winkels en voorzieningen wonen. Want dan hebben ze lekker een auto nodig.
Ik ken weinig mensen die uitzicht op parkeerterreinen mooi vinden, of die lekker aan een 4 of 6 baans stadssnelweg willen wonen.
In de meeste autoluwe wijken die sinds de jaren '70 gebouwd zijn, kunnen die mensen de auto gewoon op loopafstand parkeren hoor. Misschien (vaak) niet direct voor de deur, maar dat hoeft ook niet. Van een paar stappen lopen naar het parkeerpleintje verderop in het hofje worden de meeste mensen alleen maar beter.quote:Op zondag 9 november 2025 11:54 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Wel eens gehoord van mensen die werken? Dat gebeurt doorgaans niet binnen die "15-minuten" stad. Al zijn al die voorzieningen om je heen, je werk is dat doorgaans niet. Heb je nog steeds die auto nodig, want het OV is over het algemeen geen serieus alternatief.
Is je laatst ook al verteld dat OV of een elektrische fiets/scooter niet werkt als je eerst je kids naar de opvang moet brengen voor je werk en na je werk ook nog op tijd moet zijn om ze weer van de opvang te halen. In theorie allemaal heel leuk bedacht, maar in de praktijk niet werkbaar. Jij werkt zeker bij de overheid? Die hebben daar ook altijd last van.quote:Op zondag 9 november 2025 12:21 schreef Ivo1985 het volgende:
In de meeste autoluwe wijken die sinds de jaren '70 gebouwd zijn, kunnen die mensen de auto gewoon op loopafstand parkeren hoor. Misschien (vaak) niet direct voor de deur, maar dat hoeft ook niet. Van een paar stappen lopen naar het parkeerpleintje verderop in het hofje worden de meeste mensen alleen maar beter.
Daarnaast is voor woon-werkverkeer een elektrische fiets of scooter in heel veel gevallen een prima alternatief wanneer het OV niet toereikend is. De gemiddelde woon-werk afstand ligt rond de 20 kilometer.
Ik denk dat het voor weinig mensen aantrekkelijk is om twee maal daags bijna een uur op een e-bike te zitten terwijl het ook met twee maal twintig minuten droog zitten kan. Afgezien van nog even boodschappen of zo doen na je werk.quote:Op zondag 9 november 2025 12:21 schreef Ivo1985 het volgende:
Daarnaast is voor woon-werkverkeer een elektrische fiets of scooter in heel veel gevallen een prima alternatief wanneer het OV niet toereikend is. De gemiddelde woon-werk afstand ligt rond de 20 kilometer.
Je kunt in elke gemeente wel schoffelen tochquote:Op zaterdag 8 november 2025 19:06 schreef torentje het volgende:
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |