abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219221026
Zo ongelooflijk zonde, die Catharijnebaan in Utrecht. Gelukkig kreeg Utrecht spijt! Wég is het asfalt, terug is de singel.

Minder auto's in het centrum. Dat is waar steden anno 2025 voor gaan.

Zo niet ... gemeente Hoorn.

De raadsleden kozen (op 2 na) voor een knetterdure nieuwe toegangsweg naar het centrum. Met een tunnel onder het spoor.

En dan ... stopt de weg. De automobilisten zullen in het centrum vastlopen.

Het argument? Hoorn gaat een paar duizend woningen in het centrum bouwen. Meer huizen betekent voor Hoorn: meer auto's. Terwijl er vlakbij een NS-station is. En alles in de stad op loopafstand.

Na de desastreuze keuze van Utrecht voor een rijbaan 45 jaar geleden, is er nu dus weer een gemeente die een enorme blunder begaat. Een gemeente die niet aan de toekomst denkt. Heel triest.




Ik reageer hier liever anoniem op. Geen zin om hierop te reageren op linkedin.
Dus daarom op mijn vertrouwde plekje op den fokkers. Met alle mijn warme vrienden, links en rechts.
Want ik heb geen vijanden.. zelfs @Fok-it is mijn vriend.
Dat weet hij zelf niet, maar ik wel :) Ik heb vrienden bij de klukluxklan, bij antifa, bij extinction rebellion.. hells angels de jostiband noem maar op..

ok.. ik ga weer verder

Je kan alleen maar zo'n item als hierboven posten als je een mainstream progressieve mindset hebt
Dit land slibt dicht, iedereen stemt op D66 met z'n 10 nieuwe steden. En als er dan een autoweg nodig is om de doorstroming van goederen en verkeer te stimuleren, hoor je die dombo's weer klagen.

Wat zijn dit dan voor een steden die D66 wil? Waar iedereen geen auto meer mag hebben, waar iedereen noodgedwongen met het OV moet reizen. Waar een 15-minuten wijk ervoor zorgt dat je al het noodzakelijke binnen handbereik hebt?

Het dichtstbevolkte land van de EU volproppen met mensen, waar boeren worden weggepest om huizen te bouwen, waar bomen plaats moeten maken voor windmolens, waar de natuurlijke habitat van dieren wordt vernietigd middels ontbossing. En insecten, vissen en (trek)vogels de dood vinden door een overschot aan windmolens op land en zee. En bebouwing waardoor de wolf afgeschoten dient te worden en dieren op de rand van uitsterven staan.

Jaaaaaaaaaaaaaa maar het probleem is toch de autoooooooooooooooo
autoooooooooooooooo
autoooooooooooooooo, wij willen geen auto meeeeeeeeeeer
autoooooooooooooooowwwwww...!!!!
Weg met de autoooooooooooooooooooooo
Ik ga de A12 bezetten omdat AUTOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO


:)

oja.. deze foto heb ik trouwens vaker gezien. De een ziet er somber uit, omdat het herfst is en geschoten met een aardappel.. 2e is lente met extra kleurinstellingen.
Lekker vertekenend beeld.

Buiten dat is foto 1 op een andere plek genomen dan foto 2. Want ook in 1980 had je de Catharijnesingel bij die kerk daar, alleen begon die daar. Maar foto2 zag er in 1980 precies zo uit :')

[ Bericht 1% gewijzigd door Viesdik op 08-11-2025 13:13:47 ]
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
pi_219221191
Zijn volgens jou mensen met mainstream progressieve mindset de enigen die realiteit accepteren?

Dit is namelijk het probleem:
quote:
En dan ... stopt de weg. De automobilisten zullen in het centrum vastlopen.
Auto's zijn gigantisch groot en nemen teveel plek in. Je kan beperkt parkeergarages bouwen, maar doe je dat onder de grond, dan is dat keiduur, doe je dat boven de grond dan is het iets minder keiduur, maar ook keilelijk. Het probleem is doorgaans ook niet het centrum in kunnen rijden, maar wat je dan met de auto moet gaan doen.

In Amerika hebben ze het probleem van auto's in het centrum trouwens al langere tijd opgelost. Gewoon alles van waarde slopen om ruimte te maken voor meer auto's.


Het economische probleem waar je al snel tegenaan loopt is dat ruimte voor auto's alleen maar geld kost, terwijl mensen die wel geld uitgeven wegblijven als er teveel auto's zijn.
pi_219221233
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 13:50 schreef Glazenmaker het volgende:
Zijn volgens jou mensen met mainstream progressieve mindset de enigen die realiteit accepteren?

Dit is namelijk het probleem:
[..]
Auto's zijn gigantisch groot en nemen teveel plek in. Je kan beperkt parkeergarages bouwen, maar doe je dat onder de grond, dan is dat keiduur, doe je dat boven de grond dan is het iets minder keiduur, maar ook keilelijk. Het probleem is doorgaans ook niet het centrum in kunnen rijden, maar wat je dan met de auto moet gaan doen.

In Amerika hebben ze het probleem van auto's in het centrum trouwens al langere tijd opgelost. Gewoon alles van waarde slopen om ruimte te maken voor meer auto's.
[ afbeelding ]

Het economische probleem waar je al snel tegenaan loopt is dat ruimte voor auto's alleen maar geld kost, terwijl mensen die wel geld uitgeven wegblijven als er teveel auto's zijn.
Een symptoom als oorzaak benoemen is vaak heel makkelijk.
Het echte probleem aanpakken is een taboe.
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
pi_219221269
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 13:58 schreef Viesdik het volgende:
Een symptoom als oorzaak benoemen is vaak heel makkelijk.
Het echte probleem aanpakken is een taboe.
En wat is volgens jou dan het echte probleem?
pi_219221273
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 13:58 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Een symptoom als oorzaak benoemen is vaak heel makkelijk.
Het echte probleem aanpakken is een taboe.
En wat is het echte probleem?

Ik kan wel een gokje wagen. Leuke manier om je topic in de eerste reactie al te verneuken.
pi_219221274
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 13:58 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Een symptoom als oorzaak benoemen is vaak heel makkelijk.
Het echte probleem aanpakken is een taboe.
Wat is het echte probleem?
Krekker is de bom!
pi_219221296
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2025 14:05 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Wat is het echte probleem?
Ik gok dat hij gaat zeggen: verdere verstedelijking, toegenomen welvaart waardoor huishoudens meerdere auto's kunnen bezitten in combinatie met een verregaande verschraling van OV waardoor dat voor mensen buiten de stad geen optie is.
pi_219221419
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 14:09 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Ik gok dat hij gaat zeggen: verdere verstedelijking, toegenomen welvaart waardoor huishoudens meerdere auto's kunnen bezitten in combinatie met een verregaande verschraling van OV waardoor dat voor mensen buiten de stad geen optie is.
Het is een combinatie van dingen.

Verstedelijking idd.. wegwerp maatschappij.. mensen die in de bijstand zitten en een auto kunnen veroorloven
schaamtecultuur, klimaathysterie, overbevolking, woningen die steeds minder door gezinnen worden bewoond..
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
  zaterdag 8 november 2025 @ 17:47:07 #9
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_219223141
Ik was vorige week nog bij een winkel waar ik wat systemen heb moeten demonteren om die vervolgens bij een andere winkel te plaatsen. Idealiter heb ik dat in een dag kunnen doen maar venstertijden tot 12:00 beletten dat. Dat werd dus extra reistijd om de klus te klaren. 50% extra omzet voor mij :9 En jij, de consument, mag die kosten betalen. In een autovrij centrum mogen ze nog meer aftikken. Bepaalde politici vinden dat je dat wel met een kar kunt doen. Dat kan, maar de teller loopt door.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 8 november 2025 @ 17:47:52 #10
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_219223145
Ik heb plattegronden en mogelijke verkeersstromen nodig om hier een oordeel over te vellen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_219223235
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 14:39 schreef Viesdik het volgende:
Het is een combinatie van dingen.

Verstedelijking idd.. wegwerp maatschappij.. mensen die in de bijstand zitten en een auto kunnen veroorloven
schaamtecultuur, klimaathysterie, overbevolking, woningen die steeds minder door gezinnen worden bewoond..
En wat zou je dan daaraan willen doen?
pi_219223485
Woon-werk afstand verkleinen, hierdoor zullen men vaker fiets of ov pakken.
Of auto mee delen.

Of je bouwt grote parkeerplaatsen aan de rand van gemeente en leg 24 uur ov-lijn van daar tot centrum.
Inwoners kunnen daar gratis parkeren. Bezoekers betalen de parkeergeld.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_219223840
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 18:29 schreef Captain_Ghost het volgende:
Woon-werk afstand verkleinen,
Dat men een auto nodig heeft, begrijp ik niet. Zelf heb ik altijd betaald werk gevonden op loop- of fietsafstand, al waren de werkomstandigheden vaak erbarmelijk, waardoor ik regelmatig van baan moest veranderen.
pi_219224340
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 19:06 schreef torentje het volgende:

[..]
Dat men een auto nodig heeft, begrijp ik niet. Zelf heb ik altijd betaald werk gevonden op loop- of fietsafstand, al waren de werkomstandigheden vaak erbarmelijk, waardoor ik regelmatig van baan moest veranderen.
Wat de gemeente ook kan doen is. gebieden verwijzen waarbij woon en bedrijven goed op elkaar aansluiten.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_219224364
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 17:59 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
En wat zou je dan daaraan willen doen?
ik kan daar weinig aan doen
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
pi_219224393
Hou toch op. Het Keern is gewoon kut en dat had al 30 jaar geleden aangepast moeten zijn
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 8 november 2025 @ 19:46:30 #17
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_219224441
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 19:43 schreef Red_85 het volgende:
Hou toch op. Het Keern is gewoon kut en dat had al 30 jaar geleden aangepast moeten zijn
Je bent ter plekke bekend? Geef eens wat verduidelijking.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_219224453
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 19:06 schreef torentje het volgende:
Dat men een auto nodig heeft, begrijp ik niet. Zelf heb ik altijd betaald werk gevonden op loop- of fietsafstand, al waren de werkomstandigheden vaak erbarmelijk, waardoor ik regelmatig van baan moest veranderen.
Zelf het antwoord geven zonder het in de gaten te hebben. Blijft verbazingwekkend.
pi_219224458
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 19:46 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Je bent ter plekke bekend? Geef eens wat verduidelijking.
Ja.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219224488
quote:
Het argument? Hoorn gaat een paar duizend woningen in het centrum bouwen. Meer huizen betekent voor Hoorn: meer auto's. Terwijl er vlakbij een NS-station is. En alles in de stad op loopafstand.
Het schijnt dat mensen ook werken, buiten Hoorn welteverstaan.
pi_219224496
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 17:47 schreef Nattekat het volgende:
Ik heb plattegronden en mogelijke verkeersstromen nodig om hier een oordeel over te vellen.
Tip: Skyscrapercity in de gaten houden. Of ffies daar zoeken.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219224528
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 19:50 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Het schijnt dat mensen ook werken, buiten Hoorn welteverstaan.
P+r bij het station is al helemaal vol. 6 dagen in de week.

Omdat het onderliggende ov netwerk compleet ruk is.
Bij tijd en wijlen is het daar 10 minuten rondjes rijden voor een plekje en nog, nog, nog wil de gemeente minder plekken er voor terug bouwen.

Heel hoorn en omgeving: '¿que? Hoe dan?'
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219224675
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 19:47 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Zelf het antwoord geven zonder het in de gaten te hebben. Blijft verbazingwekkend.
Wat is dan het antwoord? Want ik zie dat antwoord niet.
pi_219224748
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 19:50 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Het schijnt dat mensen ook werken, buiten Hoorn welteverstaan.
Dan is het toch niet verstandig van die mensen om lange reistijden naar het werk te accepteren?
pi_219224887
quote:
6s.gif Op zaterdag 8 november 2025 17:47 schreef ACT-F het volgende:
Ik was vorige week nog bij een winkel waar ik wat systemen heb moeten demonteren om die vervolgens bij een andere winkel te plaatsen. Idealiter heb ik dat in een dag kunnen doen maar venstertijden tot 12:00 beletten dat. Dat werd dus extra reistijd om de klus te klaren. 50% extra omzet voor mij :9 En jij, de consument, mag die kosten betalen. In een autovrij centrum mogen ze nog meer aftikken. Bepaalde politici vinden dat je dat wel met een kar kunt doen. Dat kan, maar de teller loopt door.
Tja, sinds deze maand is het in Papendorp betaald parkeren à ruim 5 euro per uur. Volgens de gemeente om de parkeeroverlast voor bewoners te verminderen. Twee kleine details:
-In Papendorp staan alleen kantoren
-Het betaald parkeren is alleen tussen 6.00 en 11.00

Met andere woorden, het slaat helemaal nergens op. Maar prima hoor, uiteindelijk betaalt de opdrachtgever mijn parkeerkosten toch wel. In mijn geval toch al gauw 200 euro per maand.
  zaterdag 8 november 2025 @ 20:32:51 #26
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_219224934
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2025 20:27 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Tja, sinds deze maand is het in Papendorp betaald parkeren à ruim 5 euro per uur. Volgens de gemeente om de parkeeroverlast voor bewoners te verminderen.
Ik denk eerder dat ze het begrotingstekort willen verminderen. In Duitsland heb je bijna en dagkaart voor die prijs.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_219225078
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 20:13 schreef torentje het volgende:
Dan is het toch niet verstandig van die mensen om lange reistijden naar het werk te accepteren?
Dat doen mensen omdat ze dan niet hoeven werken onder erbarmelijke omstandigheden zodat ze niet continue van baan hoeven wisselen.
  zaterdag 8 november 2025 @ 21:08:16 #28
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_219225329
m
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 19:47 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ja.
Merci
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_219225442
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 20:44 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Dat doen mensen omdat ze dan niet hoeven werken onder erbarmelijke omstandigheden zodat ze niet continue van baan hoeven wisselen.
Als ze een auto kunnen betalen dan kunnen ze toch ook met gemak de erbarmelijke omstandigheden wegkopen? Zodat ze dicht bij de woonplek langere tijd en met meer plezier kunnen werken?
pi_219225454
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 21:18 schreef torentje het volgende:

[..]
Als ze een auto kunnen betalen dan kunnen ze toch ook met gemak de erbarmelijke omstandigheden wegkopen? Zodat ze dicht bij de woonplek langere tijd en met meer plezier kunnen werken?
De mannen met geld?
Vakman pur sang
  zaterdag 8 november 2025 @ 21:32:50 #31
402274 Cruzinats
love bacon, hate hamas
pi_219225596
Als het aan de progressievelingen ligt mag je in dit land helemaal niets meer behalve richting Mekka bidden en halal sojabrokken eten.
pi_219225990
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 21:32 schreef Cruzinats het volgende:
Als het aan de progressievelingen ligt mag je in dit land helemaal niets meer behalve richting Mekka bidden en halal sojabrokken eten.
Als dit niet FOK was zo ik reageren met: "Waar slaat dit nu weer op?"
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_219226099
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 19:46 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Je bent ter plekke bekend? Geef eens wat verduidelijking.
Huidige spoorwegovergang is ongeveer 20 minuten per uur gesloten en geeft dus veel vertraging. Tunnel zou dat dus oplossen.
Daarbij is het een toegang tot de binnenstad maar ook gewoon tot een woonwijk.
  zaterdag 8 november 2025 @ 23:09:55 #34
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_219226426
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 22:26 schreef -0- het volgende:
Huidige spoorwegovergang is ongeveer 20 minuten per uur gesloten en geeft dus veel vertraging.
Ik neem aan dat het door de nabijheid van het station komt, want het is geen al te drukke lijn.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_219226718
quote:
5s.gif Op zaterdag 8 november 2025 23:09 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ik neem aan dat het door de nabijheid van het station komt, want het is geen al te drukke lijn.
Deels ja, het is de lijn Amsterdam -Enkhuizen maar ook Hoorn - Alkmaar.

De bomen sluiten als de vertrekprocedure op het perron in gang gezet wordt, dat zorg voor vrij lange sluitingen per trein. En met een beetje pech vertrekt er een trein, komt er een binnen en vertrekt er weer een en is de overweg al die tijd gesloten.
  zondag 9 november 2025 @ 00:50:15 #36
168739 Red_85
'echt wel'
pi_219226812
quote:
5s.gif Op zaterdag 8 november 2025 23:09 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ik neem aan dat het door de nabijheid van het station komt, want het is geen al te drukke lijn.
Heen en terug
Enkhuizen - maastricht/heerlen x4 per uur
Kersenboogerd - hoofddorp x4 per uur
Hoorn - haarlem x4 per uur.

12 treinen, vaak vlak achter elkaar.
Het Keern is een belangrijke doorgang voor naar het centrum en een groot deel van een woonwijk.
En de kruising is een hel voor doorgaand verkeer naar de kersenboogerd/hoorn '80, n506 met 80 stoplichten op 1km. Dan moeten de spoeddiensten van het ziekenhuis daar ook nog doorheen en weet je wat? Het is ver uit de belangrijkste fiets doorgang naar hoorn-noord en wognum/alle dorpen ten noorden van Hoorn. Als fietser sta je daar maar. Als auto verlies je makkelijk 10-15 minuten en het is compleet kansloos als er nog een ambulance door moet.

Dan nog gezwegen over de bussen, want die moeten uiteindelijk naar de ziekenhuiskant van het station.

Wat hier nu van plan is, is 40 jaar over geluld. Alleen de nimby's daar van het pelmolenpad houden continu vanalles tegen daar. Ook woningbouw die ze (bwvs) een halve meter te hoog vonden. Terwijl ze tot voor kort naast een parkeerplaats woonde.

30 jaar terug had dit al gemoeten.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zondag 9 november 2025 @ 00:53:03 #37
168739 Red_85
'echt wel'
pi_219226818
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 00:04 schreef -0- het volgende:

[..]
Deels ja, het is de lijn Amsterdam -Enkhuizen maar ook Hoorn - Alkmaar.

De bomen sluiten als de vertrekprocedure op het perron in gang gezet wordt, dat zorg voor vrij lange sluitingen per trein. En met een beetje pech vertrekt er een trein, komt er een binnen en vertrekt er weer een en is de overweg al die tijd gesloten.
Ook als fietser kun je er een kwartier over doen om vanaf het centrum tot naar de andere kant te komen. Stukje van 300 meter ofso.

Mijdt dat echt als de ziekte op de fiets terwijl bijna alle routes daar langs worden geleid. Teering gevaarlijk die drukte daar en dan zijn er nog scholen in de buurt ook.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219226936
Als überlinkse gekkie vind ik de 1980-foto ergens ook wel sexy. Doet me denken aan oude tv-series. En laat wel zien hoeveel de mens kan maken. Stuk maken, maar ook maken. En als we ervoor kiezen, maken we er zo weer een stukje “natuur” van. Maar goed, wat is natuur nog in dit land?
  zondag 9 november 2025 @ 02:37:01 #39
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_219227063
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 22:26 schreef -0- het volgende:

[..]
Huidige spoorwegovergang is ongeveer 20 minuten per uur gesloten en geeft dus veel vertraging. Tunnel zou dat dus oplossen.
Daarbij is het een toegang tot de binnenstad maar ook gewoon tot een woonwijk.
Gewoon basisinfrastructuur dus.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_219228209
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 13:05 schreef Viesdik het volgende:
Wat zijn dit dan voor een steden die D66 wil? Waar iedereen geen auto meer mag hebben, waar iedereen noodgedwongen met het OV moet reizen. Waar een 15-minuten wijk ervoor zorgt dat je al het noodzakelijke binnen handbereik hebt?
Autoluwe nieuwe wijken, niet auto-vrij.

Wel autovrije centra. Kijk eens waar de vierkante-meter prijzen van huizen het hoogste zijn in Nederland.
Juist ja. In stadscentra die al lange tijd auto-luw en deels autovrij zijn. En waar inderdaad 'alles' op 15 minuten afstand te verkrijgen is.

Kijk eens welke wijken bij gezinnen met jonge kinderen het meest populair zijn.
Juist ja, de wijken die auto-luw zijn en waar kinderen door de autoluwe inrichting nog voldoende plekken hebben om veilig buiten te spelen.

En historisch gezien is vrijwel elke stad ter wereld de afgelopen millennia een "15-minuten" stad geweest, met uitzondering van de afgelopen 80 jaar omdat de auto- en olie lobby bedacht heeft dat het veel handiger is om winkels, scholen en andere voorzieningen vooral niet te dicht bij de locaties te bouwen waar de gebruikers van die winkels en voorzieningen wonen. Want dan hebben ze lekker een auto nodig.

Ik ken weinig mensen die uitzicht op parkeerterreinen mooi vinden, of die lekker aan een 4 of 6 baans stadssnelweg willen wonen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ivo1985 op 09-11-2025 09:41:33 ]
pi_219228216
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2025 21:19 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
De mannen met geld?
Ja, die lopen de jongere generaties na met erbarmelijke werkomstandigheden.
pi_219228240
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 22:26 schreef -0- het volgende:

[..]
Huidige spoorwegovergang is ongeveer 20 minuten per uur gesloten en geeft dus veel vertraging
Dat stelt dus weinig voor, slechts 20 minuten per uur gesloten.
  zondag 9 november 2025 @ 09:45:08 #43
168739 Red_85
'echt wel'
pi_219228302
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 09:33 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Dat stelt dus weinig voor, slechts 20 minuten per uur gesloten.
Wel eens in Hoorn geweest bij dit stuk?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zondag 9 november 2025 @ 09:49:17 #44
168739 Red_85
'echt wel'
pi_219228326
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2025 09:27 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Autoluwe nieuwe wijken, niet auto-vrij.

Wel autovrije centra. Kijk eens waar de vierkante-meter prijzen van huizen het hoogste zijn in Nederland.
Juist ja. In stadscentra die al lange tijd auto-luw en deels autovrij zijn. En waar inderdaad 'alles' op 15 minuten afstand te verkrijgen is.

Kijk eens welke wijken bij gezinnen met jonge kinderen het meest populair zijn.
Juist ja, de wijken die auto-luw zijn en waar kinderen door de autoluwe inrichting nog voldoende plekken hebben om veilig buiten te spelen.

En historisch gezien is vrijwel elke stad ter wereld de afgelopen millennia een "15-minuten" stad geweest, met uitzondering van de afgelopen 80 jaar omdat de auto- en olie lobby bedacht heeft dat het veel handiger is om winkels, scholen en andere voorzieningen vooral niet te dicht bij de locaties te bouwen waar de gebruikers van die winkels en voorzieningen wonen. Want dan hebben ze lekker een auto nodig.

Ik ken weinig mensen die uitzicht op parkeerterreinen mooi vinden, of die lekker aan een 4 of 6 baans stadssnelweg willen wonen.
Gek dat er zoveel mensen zijn gaan wonen in vinex locaties en zijn gaan verhuizen van de stad naar buiten de randstad. Voor 'rust en ruimte'.

In een centrum wil je alleen wonen als je een hipster bent met een bakfiets. Fijn 6x de trap op om kinderen en boodschappen naar boven te slepen.
15 minuten stad beperkt trouwens enorm je ziel, wist je dat? Altijd maar dezelfde omgeving?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219228766
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 13:50 schreef Glazenmaker het volgende:
Zijn volgens jou mensen met mainstream progressieve mindset de enigen die realiteit accepteren?

Dit is namelijk het probleem:
[..]
Auto's zijn gigantisch groot en nemen teveel plek in. Je kan beperkt parkeergarages bouwen, maar doe je dat onder de grond, dan is dat keiduur, doe je dat boven de grond dan is het iets minder keiduur, maar ook keilelijk. Het probleem is doorgaans ook niet het centrum in kunnen rijden, maar wat je dan met de auto moet gaan doen.

In Amerika hebben ze het probleem van auto's in het centrum trouwens al langere tijd opgelost. Gewoon alles van waarde slopen om ruimte te maken voor meer auto's.
[ afbeelding ]

Het economische probleem waar je al snel tegenaan loopt is dat ruimte voor auto's alleen maar geld kost, terwijl mensen die wel geld uitgeven wegblijven als er teveel auto's zijn.
Moeten zij weten.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_219229196
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2025 09:27 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Autoluwe nieuwe wijken, niet auto-vrij.

Wel autovrije centra. Kijk eens waar de vierkante-meter prijzen van huizen het hoogste zijn in Nederland.
Juist ja. In stadscentra die al lange tijd auto-luw en deels autovrij zijn. En waar inderdaad 'alles' op 15 minuten afstand te verkrijgen is.

Kijk eens welke wijken bij gezinnen met jonge kinderen het meest populair zijn.
Juist ja, de wijken die auto-luw zijn en waar kinderen door de autoluwe inrichting nog voldoende plekken hebben om veilig buiten te spelen.

En historisch gezien is vrijwel elke stad ter wereld de afgelopen millennia een "15-minuten" stad geweest, met uitzondering van de afgelopen 80 jaar omdat de auto- en olie lobby bedacht heeft dat het veel handiger is om winkels, scholen en andere voorzieningen vooral niet te dicht bij de locaties te bouwen waar de gebruikers van die winkels en voorzieningen wonen. Want dan hebben ze lekker een auto nodig.

Ik ken weinig mensen die uitzicht op parkeerterreinen mooi vinden, of die lekker aan een 4 of 6 baans stadssnelweg willen wonen.
Wel eens gehoord van mensen die werken? Dat gebeurt doorgaans niet binnen die "15-minuten" stad. Al zijn al die voorzieningen om je heen, je werk is dat doorgaans niet. Heb je nog steeds die auto nodig, want het OV is over het algemeen geen serieus alternatief.
pi_219229473
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 11:54 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Wel eens gehoord van mensen die werken? Dat gebeurt doorgaans niet binnen die "15-minuten" stad. Al zijn al die voorzieningen om je heen, je werk is dat doorgaans niet. Heb je nog steeds die auto nodig, want het OV is over het algemeen geen serieus alternatief.
In de meeste autoluwe wijken die sinds de jaren '70 gebouwd zijn, kunnen die mensen de auto gewoon op loopafstand parkeren hoor. Misschien (vaak) niet direct voor de deur, maar dat hoeft ook niet. Van een paar stappen lopen naar het parkeerpleintje verderop in het hofje worden de meeste mensen alleen maar beter.

Daarnaast is voor woon-werkverkeer een elektrische fiets of scooter in heel veel gevallen een prima alternatief wanneer het OV niet toereikend is. De gemiddelde woon-werk afstand ligt rond de 20 kilometer.
pi_219229845
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2025 12:21 schreef Ivo1985 het volgende:
In de meeste autoluwe wijken die sinds de jaren '70 gebouwd zijn, kunnen die mensen de auto gewoon op loopafstand parkeren hoor. Misschien (vaak) niet direct voor de deur, maar dat hoeft ook niet. Van een paar stappen lopen naar het parkeerpleintje verderop in het hofje worden de meeste mensen alleen maar beter.

Daarnaast is voor woon-werkverkeer een elektrische fiets of scooter in heel veel gevallen een prima alternatief wanneer het OV niet toereikend is. De gemiddelde woon-werk afstand ligt rond de 20 kilometer.
Is je laatst ook al verteld dat OV of een elektrische fiets/scooter niet werkt als je eerst je kids naar de opvang moet brengen voor je werk en na je werk ook nog op tijd moet zijn om ze weer van de opvang te halen. In theorie allemaal heel leuk bedacht, maar in de praktijk niet werkbaar. Jij werkt zeker bij de overheid? Die hebben daar ook altijd last van.
pi_219230015
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2025 12:21 schreef Ivo1985 het volgende:
Daarnaast is voor woon-werkverkeer een elektrische fiets of scooter in heel veel gevallen een prima alternatief wanneer het OV niet toereikend is. De gemiddelde woon-werk afstand ligt rond de 20 kilometer.
Ik denk dat het voor weinig mensen aantrekkelijk is om twee maal daags bijna een uur op een e-bike te zitten terwijl het ook met twee maal twintig minuten droog zitten kan. Afgezien van nog even boodschappen of zo doen na je werk.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_219230018
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 19:06 schreef torentje het volgende:

[..]
Dat men een auto nodig heeft, begrijp ik niet. Zelf heb ik altijd betaald werk gevonden op loop- of fietsafstand, al waren de werkomstandigheden vaak erbarmelijk, waardoor ik regelmatig van baan moest veranderen.
Je kunt in elke gemeente wel schoffelen toch
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')